Gå til innhold

Hvorfor er "vi" så redde for barnevernet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, men det er ikke noe nytt at foreldre som har barn med spesielle behov og som trenger avlastning blir meldt til barnevernet hvis de ikke er enige i det tilbudet kommunen tilbyr. 

Anonymkode: 05341...38c

Hva slags tilbud er det snakk om kontra hva du ønsker, om jeg kan spørre?

Anonymkode: b418a...14f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hva slags tilbud er det snakk om kontra hva du ønsker, om jeg kan spørre?

Anonymkode: b418a...14f

Du får nå i alle fall be bv om å hjelpe deg med en klage

Anonymkode: b418a...14f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A-hunter skrev (3 timer siden):

Jeg erkjenner det faktum at hva du eventuelt måtte sitte inne med ikke på noen som helst måte kan kalles faktainformasjon.

Det er i beste fall oppgulp fra det aller ytterste venstre.

Nå endrer ikke dine spekulasjoner om mitt politiske ståsted det vi faktisk snakket om her, som var spørsmålet om barn er eiendeler eller ikke. Du mener de er eiendeler, og jeg mener de ikke er det. Dette grunnleggende spørsmålet får konsekvenser for alt vi snakker om her.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helgeline skrev (2 timer siden):

Jeg er helt enig i at vi MÅ ha et barnevern, for de ekstreme tilfellene. Men jeg er skeptisk til at barnevernet skal inn i bildet pga at alt kanskje ikke er helt optimalt, eller A4. 

Barnevernet kommer ikke inn i bildet bare fordi noe ikke er A4.

Sitat

 

Jeg har et spørsmål til @jabx her: Hvorfor omtaler du det biologiske prinsipp som djevelsk? Mener du at biologi aldri noensinne har noe å si? Hva tenker du om familie og blodsbånd?
Mulig jeg misforstår, men mener du at andre (profesjonelle fosterforeldre) helst bør ta over omsorgen selv ved mindre alvorlige forhold, som slapp grensesetting, dårlig leksehjelp og kjefting?

For det er den følelsen jeg sitter igjen med etter å ha lest flere av innleggene dine. At du mener foreldre flest ikke er egnet til rollen. 

 

Les tråden jeg nettopp linket til. Det biologiske prinsipp settes over barnets rettigheter, altså at bare fordi et barn er født av noen og de er de biologiske foreldrene, så er det et mål i seg selv at de skal surres rundt barnets hals til evig tid og kvele barnets egne rettigheter.

Nei, jeg har ikke sagt noe om at foreldre flest ikke er egnet som det. Jeg har snakket om saker der barn er reddet ut av hjemmet, men der det biologiske prinsipp brukes til å overkjøre barnets beste og barnets rettigheter. Hvorfor skal man tvinges til å omgås en overgriper bare fordi vedkommende er ens biologiske opphav? Det gir ingen mening.

Du må også se det jeg skriver i kontekst av barnas egne opplevelser her, og hvis du hører på nettopp hva barna selv sier så er det nettopp dette med å bli tvunget til skadelig samvær som er et av de største problemene de nevner. Så ikke bare overkjører det biologiske prinsipp barnets rettigheter, men også barnets vilje (i mange saker, for i andre saker vet ikke barnet sitt eget beste og går inn i selvdestruktiv atferd, som i VG-artikkelen tråden jeg linket til handlet om).

Endret av jabx
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Problemet er også ofte at de sakene vi hører om i media, så hører vi ikke hva barnevernet har og si
De gjør nok feil noen ganger, men jeg tviler ikke på at de ofte sitter på informasjon som ville fått skeptikere til å tenke "oisann, da forstår jeg".

De kan jo desverre ikke forsvare seg offentlig uten at det går uttover taushetsplikten

Men jeg håper det blir ryddet litt opp i BV, noe må gjøres

Anonymkode: 6bab5...ac6

Hva må det ryddes opp i? På hvilken måte? Hva må gjøres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du glemmer det faktum at et fosterhjem ikke bety et godt hjem. Barn blir feks drept i fosterhjem her i landet, de blir også utsatt for overgrep.

Anonymkode: fac0c...3c0

Dette er egentlig irrelevant for diskusjonen. Man kan ikke la være å redde barn fra sine biologiske foreldre når det er nødvendig bare fordi det kan skje noe i fosterhjemmet. Da får du heller fokusere på å forbedre fosterhjem-tilbudet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jabx skrev (14 minutter siden):

Dette er egentlig irrelevant for diskusjonen. Man kan ikke la være å redde barn fra sine biologiske foreldre når det er nødvendig bare fordi det kan skje noe i fosterhjemmet. Da får du heller fokusere på å forbedre fosterhjem-tilbudet.

Det er relevant fordi dette er en frykt folk har, uvissheten om hva som kan skje med barnet er noe av der verste. Det er jo innlysende at det er varierende kvalitet på fosterhjem, mine gamle naboer hadde et forsterbarn, de drakk hver helg og faren var ute på bygda å slo ned folk.

Anonymkode: fac0c...3c0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt barn hadde ikke vært i live uten barnevernet!

Vi møtte på en fantastisk saksbehandler. Ikke omsorgssvikt, men BUPA som henviste siden de visste at bv hadde flere økonomiske ressurser enn hva de hadde. 

Anonymkode: 1a449...f5d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en studievenninne som ble fratatt barna sine av barnevernet. Jeg var en av dem som sende bekymringsmelding og angrer ikke på det i dag. Kan nevne rus, fyll, mens mor ammet, skittent hjem, ikke næringsrik mat, seksualisert og upassende språk forann barna osvosv. Likevell gikk det over 1 år fra at barnevernet kontaktet henne først, til de tok barna, da med hjelp av politiet. Hun nektet konsekvent kontakt med barnevernet hele det året, og jeg må si at jeg var ganske sjokkert over hvor mye som skulle til før de tvangaflyttet dem. Men jeg er så takknemlig for at det skjedde. 

Anonymkode: 18b09...16d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma ble meldt til barnevernet av en gal eks, som også fikk familien hans til å ringe inn for at det skulle virke enda mer krise. Hun er verdens beste mamma så det var jo bare en hevnaksjon fra hans side, men jeg så jo hvor lei seg hun var. Man leser jo mye rart i media om BV så man blir jo selvfølgelig redd for at de skal tro på andre parten. Etter mange hjemmebesøk og samtaler ble jeg ikke tatt heldigvis, for det var ikke grunn for det. Men jeg skjønner jo frykten. Så er det hjemmebesøk som aldri blir naturlig uansett når noen skal sitte å følge med.

Anonymkode: 9acc3...c7c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for diskusjon med seg selv,avsporinger,samt svar til dette.

Chantielle mod.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av frykten kommer og av at andre tjenester melder saker til barneverntjenesten som er utenfor barneverntjenestens mandat. Det er eksempler i tråden på dette. Dere må da kjenne deres rettigheter og be barneverntjenesten hjelpe dere med å få deres rettmessige hjelp der den hører hjemme.

Anonymkode: b418a...14f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Det er relevant fordi dette er en frykt folk har, uvissheten om hva som kan skje med barnet er noe av der verste. Det er jo innlysende at det er varierende kvalitet på fosterhjem, mine gamle naboer hadde et forsterbarn, de drakk hver helg og faren var ute på bygda å slo ned folk.

Anonymkode: fac0c...3c0

"Folk" har ikke en slik frykt fordi de fleste ikke er uintelligente naut.

Uansett har en påstått frykt ikke noe med spørsmålet om man skal la være å redde barn bare fordi de skjer uønskede ting i enkelte fosterhjem. Du klarer jo ikke å holde deg til tema engang. Typisk Livets harde skole-gjengen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Dommene i emd går på at Norge har hatt for lite fokus på samvær, mens barna er i fosterhjem. Dette kan være problematisk fordi barna mister tilknytning til foreldrene, og at de dermed blir vanskelig å flytte tilbake til foreldrene om foreldre har endret det som var problematisk, og kan fungere som gode omsorgspersoner på et senere tidspunkt. 

Altså " retten til familieliv" som emd mener har blitt krenket i disse tilfellene. 

Omdorgsovertagelsene i seg selv har vært vurdert som riktige. Dommene gjelder ikke selve omsorgsovertakelse i disse sakene. 

Jeg har ikke hørt barnevernsjurister eller barnevernsansatte som sier dommene er feilaktige, men det finnes sikkert de som mener det da. Mitt inntrykk er at barnevernet  har tatt selvkritikk og arbeider for å endre praksis i forhold til dette med p sikre fortsatt samvær og at tilknytning mellom foreldre og barn ikke blir fullstendig brutt, slik det har vært i noen tilfeller. I mange tilfeller er det jo viktig riktig og godt for barn å gå beholde kontakt og tilknytning g til foreldre selv om de ikke kan bo hos dem i det daglige. 

Det kan jo selvfølgelig være svært problematisk i tilfeller barn har vært utsatt for vold og overgrep, og der er jo absolutt en del tilfeller der det ikke er tilbake beste å møte foreldrene også. Dette er jo et stort dilemma, og vanskelige avgjørelser som ikke alltid blir løst på en måte som viser seg p være god da. 

Anonymkode: 99c6f...8da

Nei, det har de ikke. Som du skriver, dommene gjelder ikke omsorgsovertakelsene - det betyr at de ikke er blitt vurdert i det hele tatt.

Anonymkode: b1cee...d8d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

At barnevernet taper en sak betyr ikke at foreldrene og situasjonen var tipp topp, men bare at det ble vurdert å ikke være fullstendig forjævlig. 

Anonymkode: 3b561...e33

Hvorfor skal alt være tipp topp, og hvem er det som får da vurdere hva som er det "perfekte familielivet"? Du forstår at det finnes ulike verdier, livssyn, livsstiler? 

Anonymkode: b1cee...d8d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, jabx said:

Ingen mister barna fordi noen misforstod.

21 hours ago, jabx said:

Nettopp, det har gått på samvær. Altså at selv om foreldrene er fullstendig uegnet som foreldre så skal de fortsatt ha samvær. På grunn av de ondskapsfulle biologiske prinsipp.

21 hours ago, jabx said:

Faktum er at mange barn tvinges til samvær de ikke har godt av. Bare spør organisasjonen for nåværende og tidligere barnevernsbarn. Det er ikke til barnets beste å ha samvær med foreldre som er skadelige for dem.

Og problemet er at barn i altfor stor grad tvinges til samvær med foreldre når de ikke har godt av det.

Dine innlegg bidrar bare til å svekke tilitten til barnevernet og skape mer frykt.

Barnevernet er ikke perfekt og det er ingen krav om at de må bevise omsorgsvikt. Så når du går skråsikkert ut og sier at ingen mistet barna på grunn av en misforståelse, så vil du bidra til at barnevernet mister tilitt. Og dine kommentarer om at det biologisk prinisipp er ondskapsfult og at barn skal aldri se sine biologiske foreldre bidrar bare til å skape frykt.

Det verste som kan skje er at barnevernet mister tilitt slik politet i USA. Da vil mange slutte å rapportere til barnevernet om de ser omsorgsvikt, familie og naboer vil nekte å prate med barnevernet og foreldre vil rømme til utlandet med engang en sak blir alvorlig. Er det hva du ønsker?

Anonymkode: de2f1...939

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, det har de ikke. Som du skriver, dommene gjelder ikke omsorgsovertakelsene - det betyr at de ikke er blitt vurdert i det hele tatt.

Anonymkode: b1cee...d8d

Det stemmer ikke

https://juridika.no/innsikt/kommentar-til-høstens-barnevernssaker-mot-norge

Anonymkode: b418a...14f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

People are afraid of barnevernet because it has a terrible reputation. They are afraid because barnevernet can remove children basically from any family if they so wish for whatever reason. The reason for them wanting to remove a child from a family can be completely controversial, fictional, made up, or just a suspicion or an allegation. If in addition your child or your family fill any of what they call "risk factors", then you could be in real danger. Let me remind you that some of the "risk factors" are such as immigrant background (background from any country other than Norway!), foreign language spoken at home, lower than average birth weight, one of the parents being unemployed, and several others that seem completely absurd. Never did I realize that my ethnicity could be considered a risk factor to my own child of the same ethnicity once I have children in Norway!

The system is so completely absurd and wrong that it's hard to find words to describe it. The big problem is that Norwegian people don't believe it until it happens to them personally. People in Norway have this completely baby-like blind trust to authority that's not broken even after numerous scandals. Scandals after scandals on all fields - NAV, police, barnevern. Norwegians don't really seem to have much solidarity to other people, they don't really care when others are wronged in the worst possible way. Looks like many even enjoy watching it. I have lived in several different countries, and this is something very unique for Norwegians, in a very negative way, that I haven't encountered in other countries. 

Luckily my family doesn't live in Norway anymore. We left the country soon after our horrible and traumatic experience with barnevernet. Sorry, but that was a real deal breaker. Before our experience I did not realize that having children in Norway is such a risky business, and that to deal with barnevernet is a gamble where your children are at stake.

Anonymkode: b1cee...d8d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet, som flere påpeker, er kompetanse vs makt. Barnevernet har et enormt ansvar og makt. Da burde kompetansen være tilsvarende. 
 

Jeg blir i grunnen mest overrasket over hvor mange som har blind tiltro til etaten. Jeg har dessverre sett for mye gjennom jobb til å ha denne tiltroen. Det er ofte inkompetanse som er faktoren i de sakene hvor barnet blir et offer for etaten. 
Det er også et problem at etaten behandler saker i egen kommune. 
Slik barnevernet blir drevet i dag, er det mer et foreldrevern, enn barnevern. Ekstremt mange barn blir oversett av etaten - pga manglende kompetanse fra barnevernets side. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...