Gå til innhold

Hvorfor er "vi" så redde for barnevernet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hippogriff skrev (2 timer siden):

Fordi også barnevernet kan gjøre feil. Men det er for så vidt sjelden den feilen går ut på å fjerne barn fra velfungerende familier. 

Enig. Jeg har blitt skeptisk etter å ha sett en feil som ble gjort. Har aldri vært skeptisk før og tenker fortsatt lite på det, men etter å ha sett et barn som ble hentet av politi på skolen pga mistanke, så ble jeg ganske sjokkert over at det kunne skje, og i den familien. Selv om det ble gjort feil, og de fikk barna tilbake, må det være vanskelig at ungen har opplevd noe sånt og å møte klasseelevers foreldre på skolen igjen. Man vil jo sikkert alltid ha en mistanke hengende over seg. 

Anonymkode: 05341...38c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ikke sant. De fleste tiltak bv igangsetter er frivillige   Fylkesnemda har ansvar for beslutniger som ikke er frivillige, de ligger innunder statsforvalter, og ikke en del av barnevernet. BV er selvfølgelig også underlagt domstoler og lovverk forøvrig. 

Anonymkode: 99c6f...8da

Men det vil først gå gjennom domstol etter at barna er fjernet vel? Var i alle fall det som skjedde der jeg kjenner til at bekymringsmeldingen var grunnløs. Så selv om det ble gjort feil, må det ha vært grusomt for foreldrene. Jeg synes det er rart at kommuneansatte med lavere utdanning kan fatte denne typen vedtak.

Anonymkode: 05341...38c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men det vil først gå gjennom domstol etter at barna er fjernet vel? Var i alle fall det som skjedde der jeg kjenner til at bekymringsmeldingen var grunnløs. Så selv om det ble gjort feil, må det ha vært grusomt for foreldrene. Jeg synes det er rart at kommuneansatte med lavere utdanning kan fatte denne typen vedtak.

Anonymkode: 05341...38c

Men hva tenker du man skal gjøre hvis man får inn en bekymring som sier at barnet er i alvorlig fare? Mener du man skal vente å hente barnet til man får undersøkt saken? 

Anonymkode: e9cac...29f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Dette er helt sant.  Jeg har vært involvert i barnevernet via jobben min og har blitt sjokkert mange ganger. Unge, uerfarne saksbehandlere og grove feil blir begått mange ganger i barnevernet. Ja, det blir det i alle yrker, men jeg har sett mye som helt klart hadde vært unngått hadde de som jobbet der hatt bedre og lenger utdannelse. "Hvem som helst" burde ikke fått lov til å jobbe i et så viktig og alvorlig yrke. 

Hadde disse tingene vært annerledes tror jeg at færre hadde fryktet barnevernet. 

Anonymkode: 52963...010

Dette kan også være sant ja. Det er et komplekst felt, og Det er stort sett enighet om at det bør være høyere krav til kompetanse. noe som også er et uttalt mål. 

Det igangsatt kompetanseheving, er vel innen 2030 at det skal være krav til mastergrad for saksbehandlere. 

Det er også en ny barnevernsreform/lov under arbeid, vil tre i kraft i 2022. 

Ellers har barnevernet blitt dømt i emd for å gi for lite samvær i saker der barn bør i fosterhjem, ogbarnevernstjrnesten arbeider ned forbedring ift der som ble påpekt i disse dommene. 

Så barnevernet har absolutt arbeid å gjøre, det offentlige er enige om at kompetansenivået er for lavt og at en del ting bør gjøres annerledes. Og dette arbeides heldigvis aktivt med å forbedre.

Det er som msngebpppekter en tjeneste som møter familier på sitt mest sårbare, og det er Veldig viktig at de blir møtt på en god nok måte, av mennesker som er kompetente til arbeidet de er satt til. 

 

Anonymkode: 99c6f...8da

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma var livredd barnevernet fordi hun var alene om omsorgen for oss, følte seg utilstrekkelig fordi hun prøvde å kompensere for at vi ikke hadde en pappa i livet vårt (alkoholiker) og bodde et sted hvor folk meldte på pur faen (feks fordi de kjedet seg, fordi de var sjalu, krangling osv). Sykt dårlig nabolag med andre ord. Vi ble meldt flere ganger, skjedde aldri noe da vi hadde det godt hjemme, så vet ikke hvorfor hun ikke greide å ta det til seg. 

Anonymkode: e923f...f4d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men det vil først gå gjennom domstol etter at barna er fjernet vel? Var i alle fall det som skjedde der jeg kjenner til at bekymringsmeldingen var grunnløs. Så selv om det ble gjort feil, må det ha vært grusomt for foreldrene. Jeg synes det er rart at kommuneansatte med lavere utdanning kan fatte denne typen vedtak.

Anonymkode: 05341...38c

Det kan skje om det blir vurdert som farlig for barna å være hjemme. Dvs mistanke om grov vold eller seksuelle overgrep, kjønnslemlestelse, tvangsekteskap, slike ting. 

Det har nok skjedd at akutte vurderinger er feil. Og fylkesnemda skal vurdere disse sakene innen 2 uker tror jeg. 

Det er ikke vanlige saksbehandlere som fatter slike akuttvedtak, det er leder i barnevernet som gjør. 

Anonymkode: 99c6f...8da

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det kan skje om det blir vurdert som farlig for barna å være hjemme. Dvs mistanke om grov vold eller seksuelle overgrep, kjønnslemlestelse, tvangsekteskap, slike ting. 

Det har nok skjedd at akutte vurderinger er feil. Og fylkesnemda skal vurdere disse sakene innen 2 uker tror jeg. 

Det er ikke vanlige saksbehandlere som fatter slike akuttvedtak, det er leder i barnevernet som gjør. 

Anonymkode: 99c6f...8da

Og det har skjedd der man mistenker at foreldre ikke vil greie å tolke et spedbarn på bakgrunn av foreldres (tidligere) psykiske (u)helse, allerede før barnet er født og foreldrene har fått prøvd. 

Anonymkode: e923f...f4d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Ikke rart det blir frykt i folk med slike samarbeidspartnere. Tviler dog på at du er det..

Anonymkode: b418a...14f

Jo, jeg har med barnevernsansatte å gjøre gjennom jobben min. Klart det er ekstremt mye bra som blir gjort i barnevernet også. De fleste trenger ikke "frykte" barnevernet. Men det er en sannhet at det dessverre er mange mindre kompetente mennesker som jobber i bv og at det blir begått  grove og unødvendige feil. 

Jeg mener det må en endring til i barnevernet. Det er ikke for ingenting at dette har vært oppe i media gjentatte ganger de siste årene. 

 

Anonymkode: 52963...010

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke barnevernets skyld at de får inn grunnløse bekymringsmeldinger. Barnevernet skal vurdere hver enkelt melding. Jeg tror ofte Barnevernet skjønner når det er snakk om "hevn-meldinger" men ikke alltid. 

Jeg har  hatt med Barnevernet å gjøre opp gjennom årene. Da som en samarbeidspartner. Jevnt over har det fungert ok, men selvsagt er det ulikt kaliber på ansatte der også. Unge, nyutdannede kan være dyktige på mye, de, men de kan mangle livserfaring og vidsynet som for noen kommer med alderen. Jeg tror nyansatte får bedre oppfølging nå- håper iallfall det.

Barnevernssaker i dag er ofte komplekse saker der  det er språk, kultur, familiestørrelser,  familiekonstellasjoner  og holdninger til offentlig ansatte som man ikke såg for noen tiår siden.

Det jeg har reagert på når det gjelder barnevernet er  at de er litt naive, f.eks når det gjelder rus. Foreldrene kan bli bedt om å ta urinprøver på tidspunkt de kan velge selv. Jeg har også opplevd  at familier som har gjentatte bekymringsmeldinger fortsatt  blir tilbudt frivillige tiltak Dette har ikke vært tilfeller der det er så alvorlig at det er snakk om omsorgsovertakelse, men der hjelp/veiledning/oppstramming av foreldrene kunne gjort barndommen litt greiere. Og kanskje kunne man unngått at det kom så mange meldinger på samme familie.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker det var skrevet i lokalavisa om skikkelig baluba med barnevernet her. Masse tullinger som jobba der, og flere fikk sparken samtidig. Å bli rota borti dem da hadde nok føltes skummelt.

En kollega sa en gang at en nabo hadde meldt dem til barnevernet, om at barna ikke hadde noen rutiner, ikke spiste og annet tull. Det ble jo litt styr og kontakt med bv før de droppa saken.

Jeg ville blitt litt shaky om jeg eller mannen hadde blitt meldt som uskikkede foreldre tror jeg, for jeg blir annerledes om jeg observeres enn når jeg bare "er". Å drive å forklare seg osv. Æh..

Men vi har ting på det rene, og jeg går ikke rundt og er redd 

Anonymkode: 44091...f34

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Kanskje slik unyansert skremselspropaganda som dette har noe med saken gjøre? 

Anonymkode: 99c6f...8da

Det er jo ikke skremselpropaganda, det er jo sant.

Anonymkode: 8b79d...614

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jo, jeg har med barnevernsansatte å gjøre gjennom jobben min. Klart det er ekstremt mye bra som blir gjort i barnevernet også. De fleste trenger ikke "frykte" barnevernet. Men det er en sannhet at det dessverre er mange mindre kompetente mennesker som jobber i bv og at det blir begått  grove og unødvendige feil. 

Jeg mener det må en endring til i barnevernet. Det er ikke for ingenting at dette har vært oppe i media gjentatte ganger de siste årene. 

 

Anonymkode: 52963...010

Min erfaring med utstrakt kontakt med samarbeidspartnere, er at vi alle utviser respekt for hverandre og snakker hverandre opp, også ved uenigheter. Dette av førstnevnte respekt for hverandre, men ikke minst fordi vi alle jobber mot det felles siktemål om å forbedre barns, unges og voksnes levekår. Destruktiv kritikk av tjenestene, vil først og fremst gå utover de sårbare familiene, noe ingen ønsker. Et felles mål er økt tillit til tjenestene. Det får man ved å stile utfordringene der de hører hjemme strukturelt og politisk, ikke ved å diskreditere tjenestene og især ikke tjenesteyteren. 

Det konstruktive er f.eks å si at kompetanseheving er nødvendig grunnet den enorme kompleksiteten i barneverntjenestens arbeid, ikke fordi ansatte er inkompetente og gjør en elendig jobb. Eller motsatt om øvrige samarbeidspartnere, der eksempelvis brudd på taushetsplikten ved meldinger til bvt nå belyses i media; «det er behov for kompetanseløft og en gjennomgang av rutinene her», ikke at «melderne er inkompetente og ikke skikket til jobben». 

Anonymkode: b418a...14f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg personlig er ikke redd for barnevernet. Men, jeg skjønner hvorfor mange kan være det. Bare ved å lese her inne så ser man at mange har lav terskel for å melde i fra til barnevernet. Og selv om de henlegger saken, så er det å bli meldt og bli dratt gjennom en undersøkelse en stor belastning. Mange sliter i lang tid etterpå. 

Anonymkode: aa840...6f7

Min terskel er veldig stor og det sitter langt inne å melde inn bekymring. Har enda ikke gjort det, men dem jeg tenker på akkurat nå har både fått to-tre bekymringsmeldinger til bv. Og hver gang går dem i fistel og skal ‘ta’ melderen og henger melderen ut i etterkant i SoMe osv..
Men igjen så er dem som har meldt flere andre til bv også, så for meg virker det ut som terskelen ligger veldig lavt  hos dem selv når det kommer til andre.

 

Anonymkode: 3a683...3b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

A-hunter skrev (4 timer siden):

Redde er helt feil ord, men likevel;

1) Maktbalansen mellom BV og helt vanlige folk er hinsides urimelig. BV har tilgang på politimakten, har ubegrensede ressurser og et kobbel av jurister på døgnvakt. Vanlige folk har ikke det.

2) Barnevernet består av offentlig ansatte saksbehandlere. Disse er ikke akkurat kjent for å være i toppsjiktet hva angår intelligens, nøyaktighet, etterrettelighet eller forståelse. Det er som regel en grunn til at den lønnsomme delen av samfunnet ikke løper etter offentlig ansatte for å ansette dem.

3) Gjennom hele statens levetid følger historien av feil saksbehandling. Ikke bare i BV, men i rettsvesenet, i helsevesenet, i byggesaker og i alle andre sammenhenger. Ja, feil skjer, men feil som river opp en familie er utilgivelige. Og systemet bør da ikke forvaltes av inkompetente saksbehandlere.

4) Det er skapt et inntrykk av at det eneste som står mellom barn og deres uhyrlige foreldre er barnehage, skole og barnevern. Dette er ikke riktig. Statens eierskap til innbyggernes barn er skapt, ikke reel.

5) Alle saker er åpne for tolking, verden er ikke sort/hvitt. Det at inkompetente saksbehandlere, med all verdens maktressurser i bakhånd, skal tolke hva som er riktig og hva som eventuelt er galt er i høy grad fullt ut sammenlignbart med å spille lotto. Bare uten premier.

Alt i alt er denne utidige innblandingen i individer og familier fra myndighetene et overgrep mot befolkningen. Ja, vi bor i samme land men det er virkelig ikke slik at vi på noen måte er eid, eller behøver å bli forvaltet, av staten av den grunn.

Vi er født fri - og vi dør fri. Det i mellom er vårt.

Dette, men du glemte en av de viktigste feilene saksbehandlere gjør når behandler visumsøknader om familiegjenforening. Det er hinsides lang saksbehandling fordi de har blant annet lange kaffepauser.

Anonymkode: feb5e...90a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stan skrev (4 timer siden):

Vi hører mest om de sakene som ikke ble håndtert bra. 

Alle de gangene barnevernet gjorde det riktige, og hjalp barn og foreldre, de hører vi lite om. 

@A-hunter skriver masse om sine synsinger og gir et skeivt bilde av barnevernet.

1) Loven gjelder for alle også BV. Feilen en del folk som møter BV gjør er å tro at loven ikke gjelder for dem. Det er åpenbart i mange saker som når media. Folk spiller på følelser ikke loven. 

2) Dette er sjikane. BV gjør noe du ikke liker, da kaller du dem idioter. Ikke veldig modent eller saklig. Hvis du hadde rett burde du argumentere for å øke lønnen og ansienniteten til de som jobber i BV. 

3) Ja, mennesker gjør feil. Det gjelder sikkert foreldre og? Skal vi legge ned sykehusene fordi det gjøres feil der? Nei, vi prøver å lære av feilene. Og husker på at tross alt, de fleste får hjelp på en god måte. 

4) Hvem andre er det som stiller opp for barn som misbrukes av sine foreldre? Du? 

5) Har du personlig erfaring? 

@A-hunter gir korrekt bilde av BV. Jeg har sluttet å bli overrasket over hvor naive den vanlige nordmannen er ovenfor BV. BV har blitt dømt flere ganger i både norsk rettsvesen og i den internasjonale menneskerettighetsdomstolen i Strasbourg på brutt på menneskerettigheter.

Det bør være alarmerende. 

Det betyr at det norske barnevernet fungerer ikke. Saksbehandleren har altfor stor makt til å ta stilling i slike saker.

Anonymkode: feb5e...90a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jepp, om jeg ruser meg daglig med barna til stede, slår og voldtar dem har ingen noe med. Jeg er fri og barna er mine.

 

/s

Anonymkode: b2303...603

Hvis du er uegnet til å oppdra egne barn uten rus, vold og voldtekt burde du antagelig ikke ha barn. Hvis du, som voksent menneske, trenger et offentlig organ for å fortelle deg det har vi langt større problemer enn barnevernet.

For verden er ikke slik sammensatt at vi står helt uten evner og egenskaper til selv å kunne gjøre den vurderingen. Vi må faktisk evne å gjøre valg helt uavhengig av hva offentlige myndigheter skulle mene. Hvilket det store flertallet av oss utmerket klarer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er vel bare veldig ressurssvake mennesker og de med skikkelige svin på skogen som er redde barnevernet. Ingen oppegående mennesker med ting på normalt stell er redde dem.

Anonymkode: 3b561...e33

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi eksen min var voldelig. Ikke mot barna, men mot meg. Og jeg var redd for at noen skulle finne det ut og at de skulle ta barna. Samtidig visste jeg at hvis jeg gikk ville han kreve å ha barna hele tiden, selv om han ikke var kompetent til det, og bare en dag alene med dem var en dag for mye. Så da måtte jeg bli til de ble så store at de klarte seg mer selv. Da dro jeg (vi). Og jeg er ikke redd for barnevernet lenger. 

Jeg vet ikke hvor mye barnevernet faktisk hjelper - eller om de bare ser et problem og tar ungen. 

Anonymkode: fdc46...fc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er vel bare veldig ressurssvake mennesker og de med skikkelige svin på skogen som er redde barnevernet. Ingen oppegående mennesker med ting på normalt stell er redde dem.

Anonymkode: 3b561...e33

Feil. Tror du at dine fordommer er med på å få bukt ned med den frykten folk har?

 

Dette du skriver her er nok en fordom fra folk som elsker å bedømme andre. Det er klart at det finnes folk som blir redde for bv når de leser om alt det forskrudde som kommer ut om den etaten i mediene - dette uten at man trenger å være ressursvak. Din fordom er med på å tabulegge dette og gjør at folk som er redde forblir redde pga man automatisk blir stemplet som det eller det andre hvis man overhodet forteller om frykten sin til noen. 

Anonymkode: d2eac...ec5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det føles voldsomt invaderende. De ber om innsyn i skole, barnehage, lege, politi, helsestasjon osv. Vi hadde ingenting å skjule og samarbeidet godt. Vi opplevde også å bli tatt alvorlig og de var forståelsesfulle for at det var vanskelig å være i den situasjonen. Var veldig glad da undersøkelsessaken var over og de avsluttet saken.

Anonymkode: b542b...1de

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...