Gå til innhold

Hvorfor er "vi" så redde for barnevernet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

en av oss i lederstilling

Skjønner ikke at det er relevant? 

 

Anonymkode: 8d458...592

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg er bekymret. Jeg er verken ressurssvak eller mindre intelligent.
Er jeg en dårlig mor? Nei, jeg vil ikke påstå det, jeg jobber hver dag for å gjøre mitt beste for barnet mitt.
Derimot har jeg en stein hakka gal svigermor som vi har tatt avstand til pga hun rett og slett ikke er bra for verken min kjære eller barnebarnet sitt. Hun påstår at hun har rettigheter som bestemor og mener hun skal anmelde oss til barnevernet fordi vi ved å holde barnet borte fra henne, bryter hennes rettigheter. 
Hun er troendes til å fabrikkere historier og konstruere rare saker. Hun tror virkelig at hun har rettigheter og at barnevernet vil gi henne medhold og la henne ha samvær med barnebarnet sitt. 
Hun har bevist tidligere at hun gjør alt i sin makt for å få sin vilje og hun er manipulerende og klarer å få flere på sin side.

Så selv om alt har ingen rot i virkeligheten, kan man stole på at BV ser igjennom hennes løgner eller vil de tro på hennes historier? Hun klarer kanskje også å få andre familiemedlemmer til å støtte hennes historier så da vil de jo evt ble flere som kommer med samme historier om meg, min mann og vårt barn.

Så ja jeg er redd BV. 

Anonymkode: ea7e3...969

 

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Dette vet vi også, dette er noe bestemoren påstår og for å oppnå sitt mål har hun truet oss med å melde oss til barnevernet.
Hun er som sagt troendes til å fabrikkere historier for at barnevernet skal være på hennes side, dvs sverte oss for at hun skal få ha samvær med sitt barnebarn, som ikke engang kjenner henne lenger da vi ikke har sett de på over ett år.
Hun er ikke så opptatt av hva som er sant og bryr seg ikke om hun pynter litt på historier, dvs lyver om alt og ingenting, så lenge det gagner henne. Som sagt, stein hakka gal hele damen.
Hun tror at hun har rettigheter. Hun tror at om BV tror vi er dårlige foreldre vil hun få samvær. 
Hun lyver til annen familie om at barnet vårt er sååå glad i henne og forteller historier om både opplevelser og gaver, selv om barnet verken har sett eller snakket med bestemoren på over ett år. Dette er bare en av mange rare ting hun gjør.

Anonymkode: ea7e3...969

 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Fordi det er mange saker om maktmisbruk og feil saksbehandling kanskje 🙄

du har vel fått med deg det ? Ev klarer å finne info om det

Anonymkode: df535...144

Men i alle de sakene er det svært mye som ikke er på stell, og det eneste som er feil at de f.eks. kunne prøvd mer støtte i hjemmet før overtakelse, at fosterhjemmet ungen(e) ble overført til ikke var bra nok (svært alvorlig og kritikkverdig, men betyr ikke at det ikke var riktig å ta barna), at det manglet en slags juridisk hjemmel før tvangsadopsjon etc. Det har ikke kommet frem EN sak i media om faktisk normalt oppegående foreldre som helt grunnløst er fratatt barna.

Det finnes helt klart en del saker i grenseland i mellom omsorgsovertagelse vs tiltak i hjemmet, det man i ettertid ser man valgte feil, i begge retninger. Men det er noe HELT annet enn at en velfungerende og normal familie risikerer å miste omsorgsretten på grunn av ren trynefaktor og for mye pålegg på knekkebrødet.

Anonymkode: 3b561...e33

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke redd barnevernet som en instans som skal hjelpe barn, jeg er redd for å møte på feil person. 

Anonymkode: 7bca5...e83

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er vel bare veldig ressurssvake

Dette stemmer nok, men man kan være redd barnevernet uten «svin» på skogen...hvordan eller kunne barnevernet tapt flere saker som har blitt tatt videre? 
men klart er man ressurssvak er det nok større sjanse for å miste barna uansett om man er gode foreldre enn om det var to advokater ,selv om sakene var helt like

 

synes det er naivt å fortsatt i 2021 gå rundt å tro at barnevernet  gjør en så bra jobb at man aldri har noe frykte uansett om man er kjempe gode foreldre, vi har gang på gang sett feilbehandling , selv om de fleste får hjelpen de trenger

Anonymkode: df535...144

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, postet fir fort. Til anonym over: da kommer du svigermonster i forkjøpet ved å snakke med politiet om truslene hennes og be om besøksforbud på den bakgrunn. Enten det blir besøksforbud eller ikke vil det da være registrert at hun har en agenda mot dere, hvis hun senere skulle gjøre alvor av truslene.

Anonymkode: 3b561...e33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi i det øyeblikket man er meldt til barnevernet vet man aldri hvor lenge en har barna boende hjemme. Det er kanskje ikke det verste å ikke skulle ha barna selv men hvor de havner og hos hvem er det som skremmer mest. Man mister totalt kontroll og oversikten over hva som skjer med egne barn.

Jeg er selv meldt til bv å har etter det sluttet å sove, fått selvmordstanker og blitt så skremt at omsorgsevnen min er verre enn noen gang. Alt jeg gjør/ikke gjør blir konstant overvåket av skole, helsesøster og bv som er på besøk ukentlig. Jeg har alene ansvar for en krevende tenåring som bla nekter å gå på skolen, hver dag er en kamp om å klare å sette grenser uten at det blir diskusjoner. 
Dette er sikkert til barnets beste, men jeg ga bedre omsorg før alle begynte å overvåke meg konstant. 

Anonymkode: fac0c...3c0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stan skrev (4 timer siden):

skriver masse om sine synsinger og gir et skeivt bilde av barnevernet.

Man undres hvem som har "gitt" deg rollen som avgjør rett eller galt. Er det tilfeldigvis deg selv?

Bildet jeg gir av barnevernet er nok langt mer riktig enn det skjevbildet, nærmest romantiseringen, som andre driver med i tråden. Offentlig forvaltning er en bunnløs katastrofe i de aller fleste sammenhenger.

Det som burde skremme livskiten av folk er at kommunene (selvsagt) også blir målt på barnevern. Måltallene er antall åpnede saker, antall barneomsorgsoverdragelser, antall hjemmebesøk osv. Skoler og barnehager måles på antall meldinger. Det er altså slik at hvis antallet er under måltallet har ikke offentlige myndigheter eller organer gjort jobben sin. Teorien (som i all annen forvaltning) er nemlig at sakene er der. Vet man ikke om dem er de bare ikke avdekket enda. 

I tillegg trenger de barnevernsansatte å vise at de er nødvendige. I likhet med enhver offentlig instans ønsker de til enhver tid mer ressurser, flere kolleger, større kontorer og høyere anerkjennelse. Dette er offentlig forvaltnings onde sirkel av selvbyråkratisering og skjer over alt. Lista blir lav for å rapportere når mengden reelle saker er for lav.

I tillegg har det altså blitt skapt en grusom angiverkultur i dette landet som er egnet til å skremme selveste fanden i egen person. Vi har, hver og en, opphøyet oss selv til å skulle mene så mangt om hva som skjer i andres hus. Lista for å angi er ustyrtelig lav.

Samlet sett peker alle punktene over mot at barnevernet minst av alt er et verktøy for å sikre utsatte barn. Det har derimot blitt et verktøy for veldig mye annet. Derfor trengs en veldig stor omorganisering.

Og dere, hvis dere virkelig mener at barnevernet er en nødvendig instans burde dere fremfor alt kjempe for å fjerne det ansvaret fra kommunene. Norske kommuner er, i særklasse, verdens minst effektive, presise og etterrettelige organisasjon. Det er bare dyrt, dårlig og helt tilfeldig.

Vi burde unne de utsatte barna noe mer enn det.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er absolutt ikke redd bv. Vi må ha et barnevern.

Men fikk meg en oppvekker etter jeg gjentatte ganger måtte klage på skolen grunnet mobbing. Skolen svarte med bekymringsmelding som hevn. Ble ikke super imponert over bv. Selvom saken ble raskt henlagt. Var to unge sminkedokker av noen saksbehandlere på maks 25 år, uten egne barn eller særlig med livserfaring. Skremmende at de sitter med såpass mye makt. 

Anonymkode: 9949a...8e4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg er bekymret. Jeg er verken ressurssvak eller mindre intelligent.
Er jeg en dårlig mor? Nei, jeg vil ikke påstå det, jeg jobber hver dag for å gjøre mitt beste for barnet mitt.
Derimot har jeg en stein hakka gal svigermor som vi har tatt avstand til pga hun rett og slett ikke er bra for verken min kjære eller barnebarnet sitt. Hun påstår at hun har rettigheter som bestemor og mener hun skal anmelde oss til barnevernet fordi vi ved å holde barnet borte fra henne, bryter hennes rettigheter. 
Hun er troendes til å fabrikkere historier og konstruere rare saker. Hun tror virkelig at hun har rettigheter og at barnevernet vil gi henne medhold og la henne ha samvær med barnebarnet sitt. 
Hun har bevist tidligere at hun gjør alt i sin makt for å få sin vilje og hun er manipulerende og klarer å få flere på sin side.

Så selv om alt har ingen rot i virkeligheten, kan man stole på at BV ser igjennom hennes løgner eller vil de tro på hennes historier? Hun klarer kanskje også å få andre familiemedlemmer til å støtte hennes historier så da vil de jo evt ble flere som kommer med samme historier om meg, min mann og vårt barn.

Så ja jeg er redd BV. 

Anonymkode: ea7e3...969

Det er svigermor du er redd, er ho så rape gal som du beskriver vil det bli gjennomskuet.

Anonymkode: 3bd1e...0cc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er "vi"? Det er noen få ekstreme barnevernmotstandere som frekventerer ulike fora og spyr eder og galle om barnevernet og prøver å skape ubegrunnet frykt. Disse er på ingen måte representative for foreldre flest like lite som konspirasjonsteoretikere som tror korona er oppfunnet av staten for å kunne sprøyte chiper inn i kroppene våre er representative for folk flest. Normale foreldre er ikke (og trenger ikke være) redde for barnevernet.

Anonymkode: 7a7f6...e82

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Dersom man blir meldt, så er det jo fordi noen har en bekymring for at et barn, flere barn ikke har det bra. Man melder da til BV og barnevernet tar saken videre og undersøker det.  

Mange saker avsluttes da meldingen ikke er i behov av noe ytterligere hjelp pr. d.d 

Det settes inn tiltak og veiledning i de sakene det er behov. 

Det evalueres, noen trenger litt støtte, andre mer. Neon trenger ingen støtte over tid, mens andre trenger med hjelp og veilieding. 

Akuttplassering, da er det fattet en beslutning om å trekke barn(a) ut av hjemmet sitt. Da mistenker men vek rus og vold. 

 

Hvorfor er så menge så redd for BV?  

Anonymkode: f3bd4...994

Jeg kjenner ingen som er redde for barnevernet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men det vil først gå gjennom domstol etter at barna er fjernet vel? Var i alle fall det som skjedde der jeg kjenner til at bekymringsmeldingen var grunnløs. Så selv om det ble gjort feil, må det ha vært grusomt for foreldrene. Jeg synes det er rart at kommuneansatte med lavere utdanning kan fatte denne typen vedtak.

Anonymkode: 05341...38c

Hvorfor mener du at 3 år på høyskole er lavere utdanning, hvilken gode evner har du til å rakke ned på kommunalt ansatte på denne måten?

Anonymkode: 3bd1e...0cc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avbrøt utdannelsen min som barnevernspedagog/sosionom, pga angst for å bli truet av kokko foreldre og andre! Gikk heller over til kantine og kokkekunst !

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Finnes ikke bekymret. De som er redd barnevernet er ofte ressurssvak og mindre intelligent. 

Anonymkode: bb333...9a1

 

In absentia skrev (4 timer siden):

Jeg kjenner ingen som er redd for barnevernet.

Er man det er det vel fordi man ikke er en kompetent forelder. 

Så spesielt å se en blind tillit til en etat som selv innser at de har et stort forbedringspotensiale. 

Anonymkode: c3dbe...660

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Dersom man blir meldt, så er det jo fordi noen har en bekymring for at et barn, flere barn ikke har det bra. Man melder da til BV og barnevernet tar saken videre og undersøker det.  

Mange saker avsluttes da meldingen ikke er i behov av noe ytterligere hjelp pr. d.d 

Det settes inn tiltak og veiledning i de sakene det er behov. 

Det evalueres, noen trenger litt støtte, andre mer. Neon trenger ingen støtte over tid, mens andre trenger med hjelp og veilieding. 

Akuttplassering, da er det fattet en beslutning om å trekke barn(a) ut av hjemmet sitt. Da mistenker men vek rus og vold. 

 

Hvorfor er så menge så redd for BV?  

Anonymkode: f3bd4...994

Jeg er ikke redd for barnevernet. Barnevernet har reddet mange barn og gjør mye godt. Men jeg stusser noen ganger over noen saksbehandlere. For å ta to eksempler (to er ikke mange, ganske få, men tror ikke de to eksemplene jeg kommer med er enestående likevel). 1. Alvdal saken hvor en i barnevernet kjente moren, og som jeg fikk inntrykk av kunne forsinke saken noe. 2. En god venn. Denne vennen var alenemor. Faren var ikke med i bildet, da han var tung rusmisbruker. Da han klarte å bli rusfri og skulle bli kjent med sitt barn igjen, havnet han i en bilulykke, det ble tatt blodprøver og resultatet viste tre forskjellige rusmidler. Han fikk ingen konsekvenser mtp samvær av sitt barn, da hans beste kompis hadde en kone som var saksbehandler i barnevernet. 
Så det hjelper å kjenne noen som jobber i barnevernet om man har en dårlig sak. Det er veldig uheldig.

Anonymkode: 5eada...fb9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

A-hunter skrev (41 minutter siden):

Hvis du er uegnet til å oppdra egne barn uten rus, vold og voldtekt burde du antagelig ikke ha barn. Hvis du, som voksent menneske, trenger et offentlig organ for å fortelle deg det har vi langt større problemer enn barnevernet.

For verden er ikke slik sammensatt at vi står helt uten evner og egenskaper til selv å kunne gjøre den vurderingen. Vi må faktisk evne å gjøre valg helt uavhengig av hva offentlige myndigheter skulle mene. Hvilket det store flertallet av oss utmerket klarer.

Dette ble veldig naivt, altså. Virkeligheten er ikke slik

Anonymkode: b418a...14f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

A-hunter skrev (5 timer siden):

Redde er helt feil ord, men likevel;

1) Maktbalansen mellom BV og helt vanlige folk er hinsides urimelig. BV har tilgang på politimakten, har ubegrensede ressurser og et kobbel av jurister på døgnvakt. Vanlige folk har ikke det.

Det du glemmer er maktubalansen mellom foreldre og barn. Voksne er allmektige sammenlignet med barn. Derfor er barnevernet så viktig. Det er barnet som er det viktige her, ikke "vanlige folk". Barnet trenger noen som kjemper for deres sak. Dette er myndighetenes plikt.

Men så er det også lite sannsynlig at "helt vanlige folk" vil få noe med barnevernet å gjøre.

Og de som faktisk får med barnevernet å gjøre, får i omtrent alle saker kun råd eller veiledning.

Og nei, BV har ikke ubegrensede ressurser. De har faktisk altfor lite ressurser, noe som gjør at mange barn ikke blir reddet ute av hjemmet.

Sitat

2) Barnevernet består av offentlig ansatte saksbehandlere. Disse er ikke akkurat kjent for å være i toppsjiktet hva angår intelligens, nøyaktighet, etterrettelighet eller forståelse. Det er som regel en grunn til at den lønnsomme delen av samfunnet ikke løper etter offentlig ansatte for å ansette dem.

Merkelige irrelevante og ubegrunnede påstander. Typisk svadaargumentasjon basert på følelser fremfor fakta.

Sitat

3) Gjennom hele statens levetid følger historien av feil saksbehandling. Ikke bare i BV, men i rettsvesenet, i helsevesenet, i byggesaker og i alle andre sammenhenger. Ja, feil skjer, men feil som river opp en familie er utilgivelige. Og systemet bør da ikke forvaltes av inkompetente saksbehandlere.

Problemet er at i barnevernet så skjer feilene i nesten samtlige saker i en annen retning enn du tror. Feilen skjer ved at de gjør for lite, for sent. Bare spør barnevernsbarna selv.

At barnevernet går inn for unødvendige omsorgsovertakelser er så ekstremt sjeldent at det knapt fortjener en tanke engang.

Sitat

4) Det er skapt et inntrykk av at det eneste som står mellom barn og deres uhyrlige foreldre er barnehage, skole og barnevern. Dette er ikke riktig. Statens eierskap til innbyggernes barn er skapt, ikke reel.

Og her avslører du deg. Du tror at det handler om eierskap. Men ingen kan eie andre mennesker. Foreldre eier ikke barna sine.

Du ser på barn som viljeløse objekter, rene gjenstander i foreldrenes eie. Men i realiteten er barn fullverdige mennesker med egne grunnleggende rettigheter. Det er statens plikt å opprettholde barns rettigheter, da de er såpass sårbare overfor egne foreldre. Som vi var inne på i første punkt, så er maktubalansen mellom foreldre og barn helt ekstrem.

Sitat

5) Alle saker er åpne for tolking, verden er ikke sort/hvitt. Det at inkompetente saksbehandlere, med all verdens maktressurser i bakhånd, skal tolke hva som er riktig og hva som eventuelt er galt er i høy grad fullt ut sammenlignbart med å spille lotto. Bare uten premier.

Dette er bare svada, og går egentlig ikke an å svare på. Men jeg kan jo nevne at det ikke bare er saksbehandlere som er involvert her, men et helt apparat, i tillegg til utallige kontrollmekanismer.

Og som allerede påpekt, barnevernet har ikke all verdens maktressurser i det hele tatt. De er både underbemannet, og er begrenset i hva de kan gjøre. Altfor begrenset.

Sitat

Alt i alt er denne utidige innblandingen i individer og familier fra myndighetene et overgrep mot befolkningen. Ja, vi bor i samme land men det er virkelig ikke slik at vi på noen måte er eid, eller behøver å bli forvaltet, av staten av den grunn.

Vi er født fri - og vi dør fri. Det i mellom er vårt.

Men i følge deg er vi ikke født fri. I følge deg er vi født som eiendeler. Som objekter, som eierne (foreldre) skal kunne gjøre hva de vil med fordi disse barna som du mener bare er eiendomsobjekter ikke har egne rettigheter.

Og det er her din og min verdensforståelse kolliderer. Du mener barna ikke har noen rettigheter. Jeg mener de har fulle rettigheter som selvstendige individer.

Endret av jabx
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er ikke redd for barnevernet. Barnevernet har reddet mange barn og gjør mye godt. Men jeg stusser noen ganger over noen saksbehandlere. For å ta to eksempler (to er ikke mange, ganske få, men tror ikke de to eksemplene jeg kommer med er enestående likevel). 1. Alvdal saken hvor en i barnevernet kjente moren, og som jeg fikk inntrykk av kunne forsinke saken noe. 2. En god venn. Denne vennen var alenemor. Faren var ikke med i bildet, da han var tung rusmisbruker. Da han klarte å bli rusfri og skulle bli kjent med sitt barn igjen, havnet han i en bilulykke, det ble tatt blodprøver og resultatet viste tre forskjellige rusmidler. Han fikk ingen konsekvenser mtp samvær av sitt barn, da hans beste kompis hadde en kone som var saksbehandler i barnevernet. 
Så det hjelper å kjenne noen som jobber i barnevernet om man har en dårlig sak. Det er veldig uheldig.

Anonymkode: 5eada...fb9

Her har du misforstått. Lov om barneverntjenester regulerer ikke samvær. 

Anonymkode: b418a...14f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Kanskje slik unyansert skremselspropaganda som dette har noe med saken gjøre? 

Anonymkode: 99c6f...8da

Jeg tror det har mer med holdningene til enkelte der ute. De mener at barn ikke er egne individer med krav på rettigheter. De mener at barn bare er foreldrenes eiendom. Og hva gjør man med eiendom? Egentlig hva man vil. Man kan ødelegge objekter man eier hvis man vil. Hvorfor skulle man ikke kunne det? Hvis jeg eier en gjenstand og velger å ødelegge den, så er det min sak. Ingen andre (staten) skal kunne blande seg i det.

Det er nok slike holdninger som skaper grunnlaget her. Skremselspropaganaden blir bare brukt for å rettferdiggjøre holdningene som er der i utgangspunktet.

(Hvem var det som startet de "verdensomspennende" protestene mot norsk barnevern? Jo, religiøse fanatikere som ble rasende fordi de ikke fikk lov av den norske staten til å mishandle barna sine.)

Endret av jabx
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (1 minutt siden):

Og det er her din og min verdensforståelse kolliderer.

Det er nok langt flere steder vi kolliderer enn bare her, og jeg ville ikke i min villeste fantasi kommet på ideen om å spørre deg om noe som helst. Ikke en gang om vi to var de siste menneskene på denne jordkloden. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...