Gå til innhold

Hvorfor er "vi" så redde for barnevernet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hun har ikke rettigheter gjennom lov. Å tvinge foreldre til samvær med besteforeldre er ikke bv-oppgave. 

Anonymkode: 99c6f...8da

Dette vet vi også, dette er noe bestemoren påstår og for å oppnå sitt mål har hun truet oss med å melde oss til barnevernet.
Hun er som sagt troendes til å fabrikkere historier for at barnevernet skal være på hennes side, dvs sverte oss for at hun skal få ha samvær med sitt barnebarn, som ikke engang kjenner henne lenger da vi ikke har sett de på over ett år.
Hun er ikke så opptatt av hva som er sant og bryr seg ikke om hun pynter litt på historier, dvs lyver om alt og ingenting, så lenge det gagner henne. Som sagt, stein hakka gal hele damen.
Hun tror at hun har rettigheter. Hun tror at om BV tror vi er dårlige foreldre vil hun få samvær. 
Hun lyver til annen familie om at barnet vårt er sååå glad i henne og forteller historier om både opplevelser og gaver, selv om barnet verken har sett eller snakket med bestemoren på over ett år. Dette er bare en av mange rare ting hun gjør.

Anonymkode: ea7e3...969

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dette vet vi også, dette er noe bestemoren påstår og for å oppnå sitt mål har hun truet oss med å melde oss til barnevernet.
Hun er som sagt troendes til å fabrikkere historier for at barnevernet skal være på hennes side, dvs sverte oss for at hun skal få ha samvær med sitt barnebarn, som ikke engang kjenner henne lenger da vi ikke har sett de på over ett år.
Hun er ikke så opptatt av hva som er sant og bryr seg ikke om hun pynter litt på historier, dvs lyver om alt og ingenting, så lenge det gagner henne. Som sagt, stein hakka gal hele damen.
Hun tror at hun har rettigheter. Hun tror at om BV tror vi er dårlige foreldre vil hun få samvær. 
Hun lyver til annen familie om at barnet vårt er sååå glad i henne og forteller historier om både opplevelser og gaver, selv om barnet verken har sett eller snakket med bestemoren på over ett år. Dette er bare en av mange rare ting hun gjør.

Anonymkode: ea7e3...969

Du kan slappe helt av. Hun har ingen rettigheter, som nevnt, og om bv skulle åpne undersøkelse pga noe annet hun påstår, som vil jo bv snakke med barna, som verken har kontakt med henne nå eller lider under deres omsorg

Anonymkode: b418a...14f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dette vet vi også, dette er noe bestemoren påstår og for å oppnå sitt mål har hun truet oss med å melde oss til barnevernet.
Hun er som sagt troendes til å fabrikkere historier for at barnevernet skal være på hennes side, dvs sverte oss for at hun skal få ha samvær med sitt barnebarn, som ikke engang kjenner henne lenger da vi ikke har sett de på over ett år.
Hun er ikke så opptatt av hva som er sant og bryr seg ikke om hun pynter litt på historier, dvs lyver om alt og ingenting, så lenge det gagner henne. Som sagt, stein hakka gal hele damen.
Hun tror at hun har rettigheter. Hun tror at om BV tror vi er dårlige foreldre vil hun få samvær. 
Hun lyver til annen familie om at barnet vårt er sååå glad i henne og forteller historier om både opplevelser og gaver, selv om barnet verken har sett eller snakket med bestemoren på over ett år. Dette er bare en av mange rare ting hun gjør.

Anonymkode: ea7e3...969

Forstår. Det må være en vanskelig situasjon for dere. Slik du beskriver der høres det jo ut som dere har gjort et valg som nok er vanskelig, men det riktige for deres familie(å ta avstand).

Men dersom dere føler at det kunne vært godt med råd/ noen profesjonelle i ryggen i denne saken så kan familievernet tilby støttesamtale/ råd - også i saker der det er problemer mellom generemasjoner besteforeldre/foreldre.  

Anonymkode: 99c6f...8da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utdannelse vs.makt

Bygdedyr og trynefaktor

Man  noterer seg også intelligensnivået til tidl klassekammerater sim  å jobber i denne etaten. 

 

Anonymkode: 0b7b0...424

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnevernet er en makstinstans som man bør være forsiktig med. Barna våre er det kjæreste vi har, og om noen har tatt de hadde vi blitt fullstendig lammet av sorg og frykt. 
det skjer mange feil i barnevernet, og ja..  alle kan gjøre feil, men det blir totalt katastrofe for de det rammes. 
for et år siden gjorde sykehuset feil med en pasient, de gav han blodfortynnende når han hadde hjerneblødning og han døde. Dette pga for dårlig kommunikasjon mellom radiograf og behandlende lege. En kan si i ettertid at det er menneskelig å «feile» men for de pårørende som satt igjen var dette katastrofe, de mistet sin ektemann og far. 
samme med barnevernet, det er ikke snakk om en fille feil, men en alvorlig traume for foreldre og barn som gir alvorlige konsekvenser. 
Det er mange ledd som kan kontaktes for å få hjelp, familie enheten bl a 

Anonymkode: 6db1f...d4a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det er en mektig, offentlig instans som står utenfor rettsstaten forøvrig, og derfor ikke trenger å forholde seg til den graden av bevisbyrde for å straffe mennesker på de mest brutale, inngripende måtene. Barnevernet er en instans som fungerer som etterforsker, dommer og bøddel i en og samme pakke. Da er man i praksis rettsløs, og fullstendig avhengig av etatens egen beslutningsprosess. Det er helt naturlig å være redd i møte med en sånn makt, og hvor beslutningene denne makten tar kan få så store konsekvenser både for en selv og det kjæreste man har.

Anonymkode: 50869...1bb

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjenner ingen som er redd for barnevernet.

Er man det er det vel fordi man ikke er en kompetent forelder. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fordi det er en mektig, offentlig instans som står utenfor rettsstaten forøvrig, og derfor ikke trenger å forholde seg til den graden av bevisbyrde for å straffe mennesker på de mest brutale, inngripende måtene. Barnevernet er en instans som fungerer som etterforsker, dommer og bøddel i en og samme pakke. Da er man i praksis rettsløs, og fullstendig avhengig av etatens egen beslutningsprosess. Det er helt naturlig å være redd i møte med en sånn makt, og hvor beslutningene denne makten tar kan få så store konsekvenser både for en selv og det kjæreste man har.

Anonymkode: 50869...1bb

Det er ikke sant. De fleste tiltak bv igangsetter er frivillige   Fylkesnemda har ansvar for beslutniger som ikke er frivillige, de ligger innunder statsforvalter, og ikke en del av barnevernet. BV er selvfølgelig også underlagt domstoler og lovverk forøvrig. 

Anonymkode: 99c6f...8da

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Utdannelse vs.makt

Bygdedyr og trynefaktor

Man  noterer seg også intelligensnivået til tidl klassekammerater sim  å jobber i denne etaten. 

 

Anonymkode: 0b7b0...424

Nok et stjerneargument. Klassekamerater, fra grunn-og videregående skole. Fantastisk

Anonymkode: b418a...14f

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

In absentia skrev (19 minutter siden):

Jeg kjenner ingen som er redd for barnevernet.

Er man det er det vel fordi man ikke er en kompetent forelder. 

Kjenner heller ingen i min omgangskrets

Anonymkode: b418a...14f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kjenner heller ingen i min omgangskrets

Anonymkode: b418a...14f

Det er ikke noe man sier høyt.

Anonymkode: d2eac...ec5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er ikke noe man sier høyt.

Anonymkode: d2eac...ec5

Kjenner de såpass jo

Anonymkode: b418a...14f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest O.G.

Eneste som er redde for Barnevernet er de som vet med seg selv at de har en grunn til å være redd Barnevernet. Ting og tang er ikke bra i heimen deres.

Endret av O.G.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

 

Hvorfor er så menge så redd for BV?  

Fordi det er mange saker om maktmisbruk og feil saksbehandling kanskje 🙄

du har vel fått med deg det ? Ev klarer å finne info om det

Anonymkode: df535...144

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det er ikke noe man sier høyt.

Anonymkode: d2eac...ec5

Jo, det er det flere som gjør. Heldigvis. For da kan man ha en samtale rundt hva de er redd for og hvordan BV egentlig fungerer. Det hjelper mange til å få et helt annet syn utenom skremselspropaganda og ensidig informasjon. 

Anonymkode: e9cac...29f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

De har for lav utdannelse i forhold til makt.

De overholder ikke opplysningsplikt, taushetsplikt eller lovverk.

Anonymkode: 28174...04d

Dette er helt sant.  Jeg har vært involvert i barnevernet via jobben min og har blitt sjokkert mange ganger. Unge, uerfarne saksbehandlere og grove feil blir begått mange ganger i barnevernet. Ja, det blir det i alle yrker, men jeg har sett mye som helt klart hadde vært unngått hadde de som jobbet der hatt bedre og lenger utdannelse. "Hvem som helst" burde ikke fått lov til å jobbe i et så viktig og alvorlig yrke. 

Hadde disse tingene vært annerledes tror jeg at færre hadde fryktet barnevernet. 

Anonymkode: 52963...010

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette er helt sant.  Jeg har vært involvert i barnevernet via jobben min og har blitt sjokkert mange ganger. Unge, uerfarne saksbehandlere og grove feil blir begått mange ganger i barnevernet. Ja, det blir det i alle yrker, men jeg har sett mye som helt klart hadde vært unngått hadde de som jobbet der hatt bedre og lenger utdannelse. "Hvem som helst" burde ikke fått lov til å jobbe i et så viktig og alvorlig yrke. 

Hadde disse tingene vært annerledes tror jeg at færre hadde fryktet barnevernet. 

Anonymkode: 52963...010

Ikke rart det blir frykt i folk med slike samarbeidspartnere. Tviler dog på at du er det..

Anonymkode: b418a...14f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Du kan slappe helt av. Hun har ingen rettigheter, som nevnt, og om bv skulle åpne undersøkelse pga noe annet hun påstår, som vil jo bv snakke med barna, som verken har kontakt med henne nå eller lider under deres omsorg

Anonymkode: b418a...14f

BV kan ikke snakke med barnet da det er ikke er så gammelt , så det vil jo bli ord mot ord fra de voksne.
Denne bestemoren er både veltalende og manipulerende og lyver når det passer henne.
Frykten vår for at hun kontakter BV og at det kan bli en sak av det er ikke noe som er ubegrunnet.
Så da er jo håpet at vi evt får en saksbehandler som klarer å se gjennom hennes løgner, men de er bare mennesker de også og vi er jo ikke gitt hvilket utfall en slik sak kan få.
Så jo, vår frykt er der og vi kan ikke bare slappe av dessverre.
Hadde ikke denne bestemoren vært i bildet hadde vi ikke bekymret oss for BV, da vi får bare gode tilbakemeldinger fra barnehage, vi er begge i full jobb, en av oss i lederstilling, eier egen bolig og har god kontakt med min familie.

Men for all del, det er ikke noe vi går rundt og bekymrer oss for daglig. 
Men ville gjerne fortelle at det går fint an å bekymre seg for BV av absurde grunner som stein hakka galne mennesker i perifer omgangskrets, eller som her, i nær familie (som vi dog har valgt å ikke omgås).
 

Anonymkode: ea7e3...969

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber som saksbehandler i barneverntjenesten, og møter mange ulike skjebner. Det som er gjennomgående i de fleste sakene er at foreldrene som i begynnelsen fremstod som noe skeptiske/nervøse, etterhvert utviser takknemlighet og tillit til oss som er involvert i saken deres. De fleste ender opp med ulike frivillige hjelpetiltak, som foreldrene står fritt til å takke nei til. Det blir som regel gitt noe veiledning underveis i undersøkelsen, eller henvisning til helsestasjon/fastlege hvis en selv ikke har kompetanse til å uttrykke seg (f.eks om mat og ernæring.)

Vi som jobber der er ofte foreldre selv, og har egne utfordringer på hjemmebane med trassige toåringer, gretten partner og slitsomme svigermødre. Vi skjønner at livet ikke går på skinner og at enkelte perioder er mer utfordrende enn andre. Vi forstår at det kan være belastende når barnevernet bryter inn i den private sfære, men det er jo med utgangspunkt i ønske om å hjelpe familien, eller i enkelte tilfeller; redde barn som blir utsatt for omsorgssvikt. 

Angående utdannelse/kompetanse hos saksbehandlerne, er minimum 3årig høyskoleutdannelse som barnevernspedagog/sosionom. Annen relevant utdannelse eller lang erfaring fra bv.tj teller med. Mange har ytterligere utdanning, master eller tverrfaglig. I tillegg er det et stort fokus på selvutvikling og kursing, samt veiledning fra veiledere/konsulenter. 
Det skulle bare mangle, jobben kan være uhyre komplisert og mange hensyn skal tas. Dessverre er det et høyt arbeidspress, krav om levering innen visse frister og utfordringer rundt ulike språk og kulturer. Hvor mye hensyn skal tas, og hvor må man sette strek? 
Barnevernloven er spesifikk på enkelte områder men også åpen for tolkning på andre områder. 
 

Anonymkode: 3dbd8...66e

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg jobber som saksbehandler i barneverntjenesten, og møter mange ulike skjebner. Det som er gjennomgående i de fleste sakene er at foreldrene som i begynnelsen fremstod som noe skeptiske/nervøse, etterhvert utviser takknemlighet og tillit til oss som er involvert i saken deres. De fleste ender opp med ulike frivillige hjelpetiltak, som foreldrene står fritt til å takke nei til. Det blir som regel gitt noe veiledning underveis i undersøkelsen, eller henvisning til helsestasjon/fastlege hvis en selv ikke har kompetanse til å uttrykke seg (f.eks om mat og ernæring.)

Vi som jobber der er ofte foreldre selv, og har egne utfordringer på hjemmebane med trassige toåringer, gretten partner og slitsomme svigermødre. Vi skjønner at livet ikke går på skinner og at enkelte perioder er mer utfordrende enn andre. Vi forstår at det kan være belastende når barnevernet bryter inn i den private sfære, men det er jo med utgangspunkt i ønske om å hjelpe familien, eller i enkelte tilfeller; redde barn som blir utsatt for omsorgssvikt. 

Angående utdannelse/kompetanse hos saksbehandlerne, er minimum 3årig høyskoleutdannelse som barnevernspedagog/sosionom. Annen relevant utdannelse eller lang erfaring fra bv.tj teller med. Mange har ytterligere utdanning, master eller tverrfaglig. I tillegg er det et stort fokus på selvutvikling og kursing, samt veiledning fra veiledere/konsulenter. 
Det skulle bare mangle, jobben kan være uhyre komplisert og mange hensyn skal tas. Dessverre er det et høyt arbeidspress, krav om levering innen visse frister og utfordringer rundt ulike språk og kulturer. Hvor mye hensyn skal tas, og hvor må man sette strek? 
Barnevernloven er spesifikk på enkelte områder men også åpen for tolkning på andre områder. 
 

Anonymkode: 3dbd8...66e

Så fint beskrevet, og det er slik jeg også oppfatter barnevernstjenesten som samarbeidspartner. 
Du kommer også inn på det, men det jeg synes er veldig viktig å understreke: Vi som jobber med barn har som utgangspunkt at familien skal ha det bra og at foreldrene skal få hjelp der de sliter. Når jeg får inn en familie på kontoret med (store) utfordringer så tenker jeg ikke; her må barna bort fra foreldrene, har aldri tenkt det. Jeg tenker hva kan jeg hjelpe denne familien med for at barna skal få det bra og foreldrene skal fungere bedre som foreldre. Noen ganger kan egne veiledninger, råd og kurs hjelpe, andre ganger må man hente støtte utenfra. Alle er tjent med at familien kan holde sammen, absolutt alle. 

Anonymkode: e9cac...29f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...