Gå til innhold

Hvorfor er "vi" så redde for barnevernet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

De er jo inkompetente, da. Hvis folk hadde vært kompetente hadde de ikke laget seg så mange lover og regler som gjør at de sitter som spikret i jobbene sine. Da hadde de vært bra nok fra før av, uten å måtte ha et enormt beskyttende vesen i ryggen som gjør at de kan si ‘pytt pytt’ og heller kose seg med egoet sitt. Disse er de farligste. 

Anonymkode: f149c...6b1

Igjen usakligheter. 

Anonymkode: b418a...14f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Igjen usakligheter. 

Anonymkode: b418a...14f

Usakeligheter. 

Anonymkode: f149c...6b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det HAR jo skjedd en rekke endringer og det ER flere endringer på gang. 

Nye rettsføringer ift samvær og tilbakeføringsspørsmålet er iverksatt. Nå skal selve formålet med samvær etter omsorgsovertakelse være tilbakeføring, med noen få unntak. Formålet er altså ikke bare å opprettholde kontakt med og tilknytning til biologisk opphav.

Når tilbakeføring er formålet, må også samvær tilrettelegges nettopp med det i sikte, både ift hyppighet og hvordan samværet organiseres. Biologiske foreldre skal også følges opp, på alle vis. Det er veldig mye bra med det, men også en del problematisk. Sistnevnte er gjenstand for diskusjon, med hensyn til det førende prinsippet om barnets beste.

Jeg har erfaring med å tilrettelegge for ukentlige samvær og helgesamvær, der barna stiller men foreldrene uteblir. Uteblivelse er ikke nok til å stoppe samvær. Man må da først over lengre tid dokumentere at man har tilrettelagt på allskens vis for at de skal ha fått med seg samværet. Ikke bare gjennom de skriftlige vedtak og planer,  men også via påminnelser lang tid i forkant, tlf samme dag og sms om tlf ikke besvares. Man skal tilrettelegge for at sted og innhold i samværet gir de beste rammer for et vellykket samvær, og må endre disse om nødvendig, og gjerne spørre de uteblitte om rammer og innhold kan være grunnen til at de ikke kommer og om et annet opplegg slik og slik hadde vært bedre. Foreldrene kan svare at de kommer, barnet kommer, de kommer ikke. Så kommer de kanskje en annen men feil dag og er rusa, eller plutselig dukker opp på samværsdagen etter to uteblivelser og ikke et ord i forkant, tross mangfoldige tlf og sms fra oss. Man skal tilrettelegge selv ved tidligere vold og misbruk. Man må ta vurderinger av dette opp mot barnets beste, men man skal strekke seg absurd langt i enkelte tilfeller nå.

Man kan undre seg over om den nye rettspraksisen etter EMDdommene ivaretar barnas rettigheter godt nok.

Ellers er det også en barnevernsreform i vente, økt fokus på kontradiksjon og en rekke andre juridiske aspekter. Dette uavhengig av EMD - dommene, men som resultat av lengre prosesser pågått over flere år

 

Anonymkode: b418a...14f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Usakeligheter. 

Anonymkode: f149c...6b1

Ja, igjenn usakkllig fra deg

Anonymkode: b418a...14f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Barnevernet gjør mye bra, og det er godt at de finnes. Allikevel gjør de nok feil til at det er hårreisende å skulle tro at de alltid gjør rett. Nevner bare få saker som har vært i nyhetene, som for eksempel den med den lille gutten med spesielle behov som ble tatt fra moren sin, og som på ingen måte fikk god omsorg, ble forvist til tomt rom og lekk luftmadrass i en institusjon. Og også at bv i flere saker har tapt i menneskerettsdomstolen nå. De fleste sakene hvor det gjøres feil havner ikke i nyhetene. Som da en barnevernsansatt på Vestlandet ulovlig prøvde å ordne adopsjon til noen bekjente ved å "bestemme" at de som var fosterforeldre til barnet det dreide seg om var for gamle. Heldigvis var fosterforeldrene ressurssterke nok til å kjempe i mot. Den barnevernsansatt fikk sparken. Og ja, kjenner fosterforeldrene. Barnet har det bra. En annen ting er at det må føles veldig ekkelt å være i barnevernets søkelys. De går jo igang med en undersøkelse som er ganske inngripende, og selv om man blir sjekket ut av saken med stempelet tipp topp, godkjent forelder så har jo både lege, tannlege, skole, barnehage, og folk i nærmiljøet selvfølgelig fått med seg at her er det tvil om dine evner. Spesielt på småsteder er dette veldig belastende. Det er også gjort flere undersøkelser angående dem som har havnet i systemet og vokst opp i institusjon eller på annen måte er tatt fra foreldre. De har det ikke nødvendigvis veldig bra. De er heldige hvis de blir møtt med kjærlighet, ikke bare betalt omsorg. Noen klarer seg supert, ære være til alle gode fosterforeldre og ansatte med hjertet på rett sted, det skal de ha. Men det er ikke alle som er bra. Vold og seksuelle overgrep begås også i institusjoner og i fosterhjem, i det hele tatt. Bildet er ikke svart hvitt og det er naivt å tro at barnevernet alltid er til barnets beste også. 

Anonymkode: 93a98...a7a

Dette var en smørje av løgner og ubegrunnede påstander. Kanskje du skal prøve å fokusere på en ting om gangen i stedet for å uttale deg om haugevis av ting du ikke har peiling på?

For eksempel, hva har sakene i EMD med gutten med spesielle behov  å gjøre?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (1 minutt siden):

Dette var en smørje av løgner og ubegrunnede påstander. Kanskje du skal prøve å fokusere på en ting om gangen i stedet for å uttale deg om haugevis av ting du ikke har peiling på?

For eksempel, hva har sakene i EMD med gutten med spesielle behov  å gjøre?

Kan du slutte å kalle folk for løgnere når du diskuterer? Eller vil du at folk begynne løgner tilbake for alt du skriver?

Anonymkode: d2eac...ec5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Politiet jobber under permisset at det er bedre at en skyldig går fri enn at uskyldig blir dømt. I barnevernet er det motsatt. Det er hva som egentlig skremmer folk, du kan være en god mor men allikavel miste barna fordi de misforsto situasjonen.

Barnevernet handler ikke om skyld eller ikke skyld. Det handler om at barn skal få hjelp når de trenger det.

Ingen mister barna fordi noen misforstod.

Sitat

Dette ligner på politidrap i USA. Du kan bli skutt og drept av politet selv om du gjorde ingenting galt, fordi politet mener det er bedre å skyte en for mange enn at en politi ble skutt. Nylig har USA hatt store demonstrasjoner mot politivold, men før så holdt de kritikken under kontroll ved å si at man skal stole på politiet og si at ikke-kriminelle har ingenting å frykte. 

Hva i all verden har dette med tråden å gjøre

Sitat

 

På samme måte som politiet i USA, så kan Barnevernet bare fungere om de har tilitt i befolkningen. Barnevernet bør derfor bruke makten sin forsiktig, fordi skulle det komme en alvorlig skandale så risikerer vi at barnevernet mister all tillitt. Det gjelder spesielt om de prøver å skjule skandalen slik NAV gjorde.

Anonymkode: de2f1...939

 

Dette er bare svada.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dommene i emd går på at Norge har hatt for lite fokus på samvær, mens barna er i fosterhjem. Dette kan være problematisk fordi barna mister tilknytning til foreldrene, og at de dermed blir vanskelig å flytte tilbake til foreldrene om foreldre har endret det som var problematisk, og kan fungere som gode omsorgspersoner på et senere tidspunkt. 

Altså " retten til familieliv" som emd mener har blitt krenket i disse tilfellene. 

Nettopp, det har gått på samvær. Altså at selv om foreldrene er fullstendig uegnet som foreldre så skal de fortsatt ha samvær. På grunn av de ondskapsfulle biologiske prinsipp. Et prinsipp som fratar barna rettigheter, og gjør så foreldrenes rettigheter går foran barnas.

Sitat

Omdorgsovertagelsene i seg selv har vært vurdert som riktige. Dommene gjelder ikke selve omsorgsovertakelse i disse sakene. 

Helt riktig.

Sitat

Jeg har ikke hørt barnevernsjurister eller barnevernsansatte som sier dommene er feilaktige, men det finnes sikkert de som mener det da. Mitt inntrykk er at barnevernet  har tatt selvkritikk og arbeider for å endre praksis i forhold til dette med p sikre fortsatt samvær og at tilknytning mellom foreldre og barn ikke blir fullstendig brutt, slik det har vært i noen tilfeller. I mange tilfeller er det jo viktig riktig og godt for barn å gå beholde kontakt og tilknytning g til foreldre selv om de ikke kan bo hos dem i det daglige. 

Nei, de har falt på kne for EMD i denne saken og godtatt at barnets rettigheter er underordnet foreldrenes. Det gjør ikke saken noe bedre. De lar konservative, gamle menn, i enkelte tilfeller fra land der mishandling av barn er lovlig, diktere at barnas rettigheter ikke er så viktige likevel.

Faktum er at mange barn tvinges til samvær de ikke har godt av. Bare spør organisasjonen for nåværende og tidligere barnevernsbarn. Det er ikke til barnets beste å ha samvær med foreldre som er skadelige for dem.

Sitat

 

Det kan jo selvfølgelig være svært problematisk i tilfeller barn har vært utsatt for vold og overgrep, og der er jo absolutt en del tilfeller der det ikke er tilbake beste å møte foreldrene også. Dette er jo et stort dilemma, og vanskelige avgjørelser som ikke alltid blir løst på en måte som viser seg p være god da. 

Anonymkode: 99c6f...8da

 

Og problemet er at barn i altfor stor grad tvinges til samvær med foreldre når de ikke har godt av det.

Eksempel:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/x3eKpX/jenta-i-kjelleren

Diskutert i denne tråden:

https://forum.kvinneguiden.no/topic/1463825-ufattelig-dårlig-jobb-av-barnever/

Du bør lese tråden, for det er en del innlegg om hvordan EMD-dommene og hele systemet er lagt opp til å overkjøre barnets rettigheter og ignorere barnets beste.

"VG skriver: "Det biologiske prinsippet står så sterkt i barnevernet at mamma likevel får besøk av datteren sin."

Likevel problematiserer de tilsynelatende ikke dette onde prinsippet noe videre. Det er liksom bare, jaja, enda et barn ødelagt av det biologiske prinsipp. Pytt pytt. Sånt skjer. Prinsipper er prinsipper, og kan ikke stilles spørsmål ved.

Men de er veldig ivrige etter å tale overgripere og mishandleres sak, og er ikke sene med å peke på det Gudommelige Biologiske Prinsipp som det fæle barnevernet visstnok ikke tar hensyn til. Så nå har barnevernet fått marsjordre - det biologiske prinsipp über alles!

Godt hjulpet av gamle, konservative menn i EMD, fra land der mishandling av barn er helt stuerent, eller var det inntil nylig... Barn skal tross alt ses, men ikke høres. De skal bankes til lydighet. Det er helt greit."

Jeg skriver i flere innlegg om hvordan det biologiske prinsipp ødelegger barn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (3 timer siden):

Selvsagt ville du ikke det. Du kunne jo risikere å få verdensbildet ditt justert med faktainformasjon.

Jeg erkjenner det faktum at hva du eventuelt måtte sitte inne med ikke på noen som helst måte kan kalles faktainformasjon.

Det er i beste fall oppgulp fra det aller ytterste venstre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant med barnevernmotstandere som hyller Polens kritikk av det norske barnevernet og vil flytte/flytter dit. I den tro at de ivaretar menneskerettigheter og privatlivets fred i større grad. 

I Polen står Gud øverst. Deretter staten, mannen og til slutt kvinner og barn. De har lenge debattert om familievold i det hele tatt skal kriminaliseres. Men til det første, plasserer myndighetene heller barn i institusjon enn i familier, nettopp fordi staten «eier» barna. Derfor har også Polen reagert meget sterkt når polske barn i Norge flyttes i fosterhjem i Norge. De ser på det som en direkte fornærmelse av den polske stat; Norge kidnapper barn fra den polske stat, ikke fra familiene. Så mye for «privatlivets fred» og menneskerettigheter

Anonymkode: b418a...14f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (19 minutter siden):

Nettopp, det har gått på samvær. Altså at selv om foreldrene er fullstendig uegnet som foreldre så skal de fortsatt ha samvær. På grunn av de ondskapsfulle biologiske prinsipp. Et prinsipp som fratar barna rettigheter, og gjør så foreldrenes rettigheter går foran barnas.

Helt riktig.

Nei, de har falt på kne for EMD i denne saken og godtatt at barnets rettigheter er underordnet foreldrenes. Det gjør ikke saken noe bedre. De lar konservative, gamle menn, i enkelte tilfeller fra land der mishandling av barn er lovlig, diktere at barnas rettigheter ikke er så viktige likevel.

Faktum er at mange barn tvinges til samvær de ikke har godt av. Bare spør organisasjonen for nåværende og tidligere barnevernsbarn. Det er ikke til barnets beste å ha samvær med foreldre som er skadelige for dem.

Og problemet er at barn i altfor stor grad tvinges til samvær med foreldre når de ikke har godt av det.

Eksempel:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/x3eKpX/jenta-i-kjelleren

Diskutert i denne tråden:

https://forum.kvinneguiden.no/topic/1463825-ufattelig-dårlig-jobb-av-barnever/

Du bør lese tråden, for det er en del innlegg om hvordan EMD-dommene og hele systemet er lagt opp til å overkjøre barnets rettigheter og ignorere barnets beste.

"VG skriver: "Det biologiske prinsippet står så sterkt i barnevernet at mamma likevel får besøk av datteren sin."

Likevel problematiserer de tilsynelatende ikke dette onde prinsippet noe videre. Det er liksom bare, jaja, enda et barn ødelagt av det biologiske prinsipp. Pytt pytt. Sånt skjer. Prinsipper er prinsipper, og kan ikke stilles spørsmål ved.

Men de er veldig ivrige etter å tale overgripere og mishandleres sak, og er ikke sene med å peke på det Gudommelige Biologiske Prinsipp som det fæle barnevernet visstnok ikke tar hensyn til. Så nå har barnevernet fått marsjordre - det biologiske prinsipp über alles!

Godt hjulpet av gamle, konservative menn i EMD, fra land der mishandling av barn er helt stuerent, eller var det inntil nylig... Barn skal tross alt ses, men ikke høres. De skal bankes til lydighet. Det er helt greit."

Jeg skriver i flere innlegg om hvordan det biologiske prinsipp ødelegger barn.

Ja, det er ikke til å stikke under en stol at barnevernsarbeid er ekstremt komplekst, og at det skjer en del, også i systemene som ikke nødvendigvis er til barnas beste i alle saker. 

Jeg skulle jo ønske det ikke var sånn, og jeg skal ikke påstå at jeg eier sannheten. Men jeg tror det finnes mange sannheter,  mange ulike skjebner. 

Du har et godt poeng når du nevner tidligere barnevernsbarn, og hvor viktig det er å lytte til deres erfaringer. De har mye å lære oss. Forandringsfabrikken gjør jo også veldig mye godt arbeid for å løfte fram barnevernbarnas stemmer.

Og selvfølgelig, i den enkelte sak, bruke god tid og lytte til, og ha fokus på det barnet som står i situasjonen. Det er tross alt barnas situasjon og opplevelser som er det viktigste her. 

Jeg tror noe av det mest krevende når en arbeider i feltet må være at uansett kompetanse og erfaring, så finner en ikke alltid ut kva "det riktige" er i akkurat den situasjonen, før etterpå. Man vil aldri se mer en deler av bildet. Og da kan jo mye skade ha skjedd, uansett hvordan man velger å håndtere det. 

Anonymkode: 99c6f...8da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke redd for bv, og omgås heller ingen som er det. Kjenner ingen som har hatt befatning med bv, bortsett fra fosterforeldre og avlastningshjem. 

Er man redd for bv så er det vel en god grunn for at man er det tenker jeg. 

Anonymkode: 1e6d6...ae0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en viktig grunn som er lite nevnt her; Det store stigmaet som hefter ved foreldre som har hatt BV på døra. Hvis det kommer ut, greier man ofte aldri å helt renvaske seg. Da er det «noe» i folks øyne. 
 

Jeg er helt enig i at vi MÅ ha et barnevern, for de ekstreme tilfellene. Men jeg er skeptisk til at barnevernet skal inn i bildet pga at alt kanskje ikke er helt optimalt, eller A4. 
 

Jeg har et spørsmål til @jabx her: Hvorfor omtaler du det biologiske prinsipp som djevelsk? Mener du at biologi aldri noensinne har noe å si? Hva tenker du om familie og blodsbånd?
Mulig jeg misforstår, men mener du at andre (profesjonelle fosterforeldre) helst bør ta over omsorgen selv ved mindre alvorlige forhold, som slapp grensesetting, dårlig leksehjelp og kjefting?

For det er den følelsen jeg sitter igjen med etter å ha lest flere av innleggene dine. At du mener foreldre flest ikke er egnet til rollen. 

Endret av Helgeline
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Problemet er også ofte at de sakene vi hører om i media, så hører vi ikke hva barnevernet har og si
De gjør nok feil noen ganger, men jeg tviler ikke på at de ofte sitter på informasjon som ville fått skeptikere til å tenke "oisann, da forstår jeg".

De kan jo desverre ikke forsvare seg offentlig uten at det går uttover taushetsplikten

Men jeg håper det blir ryddet litt opp i BV, noe må gjøres

Anonymkode: 6bab5...ac6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Dette stemmer nok, men man kan være redd barnevernet uten «svin» på skogen...hvordan eller kunne barnevernet tapt flere saker som har blitt tatt videre? 
men klart er man ressurssvak er det nok større sjanse for å miste barna uansett om man er gode foreldre enn om det var to advokater ,selv om sakene var helt like

 

synes det er naivt å fortsatt i 2021 gå rundt å tro at barnevernet  gjør en så bra jobb at man aldri har noe frykte uansett om man er kjempe gode foreldre, vi har gang på gang sett feilbehandling , selv om de fleste får hjelpen de trenger

Anonymkode: df535...144

Enig. Jeg har selv et barn med spesielle behov og har spurt om avlastning, så jeg er redd til tider, fordi jeg ikke er enig i det tilbudet de ønsker å gi. Ja, jeg er sliten, men jeg er også ressurssterk, vil fortsette å stå i full jobb og gjøre det beste for barnet mitt.

Anonymkode: 05341...38c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Enig. Jeg har selv et barn med spesielle behov og har spurt om avlastning, så jeg er redd til tider, fordi jeg ikke er enig i det tilbudet de ønsker å gi. Ja, jeg er sliten, men jeg er også ressurssterk, vil fortsette å stå i full jobb og gjøre det beste for barnet mitt.

Anonymkode: 05341...38c

Det er vel tjenestekontoret i kommunen du skal søke om avlastning da?

Anonymkode: b418a...14f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Folk flest er jo ikke redde for barnevernet. Folk flest er ok folk som gjør sitt beste og har selvinnsikt nok til at de vet at de er helt ok foreldre på det bestem og sånn helt greie foreldre ellers. Og at de gjør tabber og feil og har sine mangler.
 

En god del folk har til og med selvinnsikt nok til at de kan differensiere mellom ønsker om å ha barna sine (som er emosjonelt og irrasjonelt og irrelevant for barnets beste) og hva barnet har godt av (som er å vokse opp uten rus og vold og psykisk ubalanse) og gir frivillig fra seg barn.

Så har du en mindre men høylytt gruppe som er redd for barnevernet. Det er de foreldrene som enten ikke forstår forskjellen mellom at de har lyst til å eie sine barn og å elske sine barn (et barn du elsker gir du fra deg, et barn du ønsker eie elsker du ikke) eller faktisk gir blanke i barnas beste fordi de ønsker å beholde dem nettopp for å mishandle dem, selge dem eller annet. 

Anonymkode: e047e...e0a

Du glemmer det faktum at et fosterhjem ikke bety et godt hjem. Barn blir feks drept i fosterhjem her i landet, de blir også utsatt for overgrep.

Anonymkode: fac0c...3c0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er vel tjenestekontoret i kommunen du skal søke om avlastning da?

Anonymkode: b418a...14f

Eller det spørs hva du mener med spesielle behov, det kan jo være så mangt. Mente hvis barnet har iboende vansker

Anonymkode: b418a...14f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Det er vel tjenestekontoret i kommunen du skal søke om avlastning da?

Anonymkode: b418a...14f

Ja, men det er ikke noe nytt at foreldre som har barn med spesielle behov og som trenger avlastning blir meldt til barnevernet hvis de ikke er enige i det tilbudet kommunen tilbyr. 

Anonymkode: 05341...38c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...