Gå til innhold

6 av åtte barn invitert I bursdag...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er enig i mye av dette.

Men det er naivt å tro at alle skal med uansett. Det er ikke sånn verden fungerer. Og å utestenge og mobbe er noe annet enn å bare invitere venner i bursdag. Det er heller ikke sånn at man skal trenge å inkludere alle alltid. Når barna er såpass gamle som i dette tilfellet, bør de styre mer og mer av det sosiale selv.

Så det er greit å ikke invitere en som mobber. Men hvordan tenker du det er for en som blir mobbet å bli invitert i bursdagen til en som mobber, da? Kan ikke skjønne at det fører noe godt med seg. Alle barna vet jo veldig godt at de ikke er noe mer venner av den grunn og at den eneste grunnen er at foreldrene sa at de måtte invitere. Jeg kan se for meg at dette blir enda en grunn til å mobbe - at de "ødela" bursdagsfeiringen fordi foreldrene tvang dem til å invitere dem også.

 

Men det er ikke denne ene bursdagsinvitasjonen som vil ha betydning for dette. Når man er såpass gammel som disse barna vet man veldig godt hvor man står i forhold til hverandre. Dersom det er snakk om utfrysning og mobbing, må det tas tak i på andre måter. Det er ingenting i dette innlegget som tyder på at det snakk om mobbing/utfrysing. Det utelukker det heller ikke, men det kan like gjerne være snakk om at man kun inviterer de man er venn med, uten å "mobbe"/fryse ut de som ikke blir invitert av den grunn.

Anonymkode: 518b4...e7d

At den som mobber inviterer...enten det er med tvang eller ei. Så viser det likevel en inkluderende holdning. Som kan påvirke videre. Å inkludere i så stor grad som mulig ER en holdning. Det trenger ikke alltid føles ekte og realistisk, men det er en veiviser av hvordan vi vil ha det i samfunnet vårt. Å prøve er bedre enn å boikotte fordi det virker umulig. Alle får det ikke til like godt. Men alle kan prøve.

Ekskludering vil alltid forekomme hele livet. Fordi det ikke alltid vil være mulig å invitere alle. Men i de tilfellene det ikke er mulig, syns jeg vi skal strebe etter å gi en god forklaring til de utelatte. Dersom det er en situasjon hvor noen kan finne på å stille spørsmål til hvorfor de ikke ble invitert.

Eksempel. En kjær venn skal feire stor 50-årsdag (uten Corona;) Det skal foregå et sted det kun er plass til 40 personer. Utenom familie er det bare plass til 15 venner utenom. Noen av vennene ser på seg selv som nær denne personen, men er ikke invitert. De bør derfor få en god forklaring på hvorfor de måtte utelates denne gang. Det vil derimot alltid føles vanskelig. Men blir det gjort på en god måte, vil ingen føle seg utestengt eller mislikt av noen grunn.

Anonymkode: f0894...43e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er enig i mye av dette.

Men det er naivt å tro at alle skal med uansett. Det er ikke sånn verden fungerer. Og å utestenge og mobbe er noe annet enn å bare invitere venner i bursdag. Det er heller ikke sånn at man skal trenge å inkludere alle alltid. Når barna er såpass gamle som i dette tilfellet, bør de styre mer og mer av det sosiale selv.

Så det er greit å ikke invitere en som mobber. Men hvordan tenker du det er for en som blir mobbet å bli invitert i bursdagen til en som mobber, da? Kan ikke skjønne at det fører noe godt med seg. Alle barna vet jo veldig godt at de ikke er noe mer venner av den grunn og at den eneste grunnen er at foreldrene sa at de måtte invitere. Jeg kan se for meg at dette blir enda en grunn til å mobbe - at de "ødela" bursdagsfeiringen fordi foreldrene tvang dem til å invitere dem også.

 

Men det er ikke denne ene bursdagsinvitasjonen som vil ha betydning for dette. Når man er såpass gammel som disse barna vet man veldig godt hvor man står i forhold til hverandre. Dersom det er snakk om utfrysning og mobbing, må det tas tak i på andre måter. Det er ingenting i dette innlegget som tyder på at det snakk om mobbing/utfrysing. Det utelukker det heller ikke, men det kan like gjerne være snakk om at man kun inviterer de man er venn med, uten å "mobbe"/fryse ut de som ikke blir invitert av den grunn.

Anonymkode: 518b4...e7d

At den som mobber inviterer...enten det er med tvang eller ei. Så viser det likevel en inkluderende holdning. Som kan påvirke videre. Å inkludere i så stor grad som mulig ER en holdning. Det trenger ikke alltid føles ekte og realistisk, men det er en veiviser av hvordan vi vil ha det i samfunnet vårt. Å prøve er bedre enn å boikotte fordi det virker umulig. Alle får det ikke til like godt. Men alle kan prøve.

Ekskludering vil alltid forekomme hele livet. Fordi det ikke alltid vil være mulig å invitere alle. Men i de tilfellene det ikke er mulig, syns jeg vi skal strebe etter å gi en god forklaring til de utelatte. Dersom det er en situasjon hvor noen kan finne på å stille spørsmål til hvorfor de ikke ble invitert.

Eksempel. En kjær venn skal feire stor 50-årsdag (uten Corona;) Det skal foregå et sted det kun er plass til 40 personer. Utenom familie er det bare plass til 15 venner utenom. Noen av vennene ser på seg selv som nær denne personen, men er ikke invitert. De bør derfor få en god forklaring på hvorfor de måtte utelates denne gang. Det vil derimot alltid føles vanskelig. Men blir det gjort på en god måte, vil ingen føle seg utestengt eller mislikt av noen grunn.

Anonymkode: f0894...43e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

norw skrev (23 minutter siden):

Det er jo mange barn som er altfor hyperaktive, frekke, kanskje voldelige osv. Det kan være mange grunner til at et barn er uegnet. 

Joda. Men, i disse sjeldne tilfellene så vet jo foreldrene til disse barna det gjelder om det. Min erfaring tilsier at foreldrene pleier å være med i slike situasjoner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes både barn og foreldre blir mer og mer lettkrenket. Jeg ba da ikke alle jentene i min klasse og ble heller ikke best i alle jentene sine heller. På den alderen så visste jeg jo godt hvem jeg trivdes med eller ikke og ville ikke hverken be eller gå i bursdag til noen jeg ikke ville omgåes. Jeg trengte heller ikke noen trøst av foreldrene mine pga dette og ikke var set noen stor snakkis heller.

Barn og ungdom er så overbeskyttet for den vanlige hverdag og de kommer ikke styrket ut av det, snarere tvert imot.  Statistikken for psykisk syke barn og ungdommer er skyhøy og det kommer ikke bare av at de ikke blir best i noen bursdager eller ikke er i den rette gjengen.

Jeg mener foreldrene må ta en tak i dette og la barn få oppleve hvordan livet er og lær de at ikke alle omgås alle. Sånn er det og sånn kommer det til å forbli.

Jeg er helt imot at barna skal be andre de omgås med i bursdager, men allikevel bestemme at gjelder det bare 1 person, så skal den være med også. Eksemplet i HI viser 2 som ble utelatt, for alt vi vet kan de to være bestevenner og da er det viktig at de lærer fra tidlig av at det er virkeligheten.

Alt blir sett på som mobbing og folk lar seg krenkes for den minste lille ting nå idag. Det er ikke alt som er mobbing eller utestengelse, det er like gjerne at kjemien ikke er tilstede og hvem vil omgås noen de ikke har kjemi med?

Hvordan skal samfunnet bli om ikke foreldre kan lære barna den harde virkelighet fra de er små og få forklaringer som passer til alderen de er i?

Anonymkode: 65cf9...8d7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

malifika skrev (4 minutter siden):

Joda. Men, i disse sjeldne tilfellene så vet jo foreldrene til disse barna det gjelder om det. Min erfaring tilsier at foreldrene pleier å være med i slike situasjoner.

Sikkert moro å ha med mamma eller pappa i en 12-13 år bursdag bare fordi barnet er hyperaktiv o.l  og må inviteres uansett om bursdagsbarn og den hyperaktive omgåes eller ikke.

Anonymkode: 65cf9...8d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har det skjedd en misforståelse. Snakk med foreldrene. 

Anonymkode: 7736c...051

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 hours ago, AnonymBruker said:

Men på et eller annet tidspunkt "utestenger" vi alle noen. Jeg er ikke venner med alle jeg har møtt, og jeg er heller ikke like nær alle vennene mine - noen er nærere enn andre. Det betyr ikke at jeg utestenger og mobber de jeg ikke er venn med.

Anonymkode: 518b4...e7d

Du kan ikke sammenligne barneskolen med voksenverdenen. For mange barn er de eneste vennene de har, eller bekjente, de i klassa. Vi voksne har jo blitt kjent med folk fra studier, reiser, forskjellige jobber osv. Så hun studieveninna di fra 15 år tilbake bryr seg ikke om du bare inviterer noen barndomsvenner og ikke henne en dag. Hun kjenner ikke de en gang. Og hun har selv venner fra egne studier, jobb osv. 

Jeg er selv lærer, og det ble skikkelig drama for en stund siden da en jente i klassa fikk lov til å bare invitere noen. Det var jo helt fantastisk for den jenta i klassa som er sånn "Queen bee" og som var bestevenn med hun som hadde bursdag. Skulle man få velge hvem man vil invitere, så kan vi jo spre litt rykter og baksnakke og sette krav til bursdagsbarnet, så de teite ikke blir invitert. Helst fortelle de som ikke er invitert at de ikke er invitert! Ble noen sure foreldre, bursdag avlyst og en panisk mor som ringe meg, for nå var det masse drama og grining. Hadde de bare invitert alle jentene, som var meningen, så hadde ikke dette skjedd. Det er jo nettopp derfor den regelen er der. Folk får det med seg.

Sier ikke at det blir sånn hver gang. Har jobbet i klasser hvor noen har invitert bare noen, og det ikke ble noe ut av den saken. Men der var det et bedre klassemiljø og foreldre som var enige om at det var greit. 

Og vi voksne skal jo inkludere hverandre fks på jobben. Jeg hadde blitt lei meg om teamet mitt dro ut på byen uten å invitere meg. Jeg hadde blitt lei meg om studiegruppen på studiet mitt hadde funnet på ting uten meg. Selv om jeg er voksen 

 

Anonymkode: 04b8f...ed5

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Men på et eller annet tidspunkt "utestenger" vi alle noen. Jeg er ikke venner med alle jeg har møtt, og jeg er heller ikke like nær alle vennene mine - noen er nærere enn andre. Det betyr ikke at jeg utestenger og mobber de jeg ikke er venn med.

 

Dvs. i den alderen barna i denne situasjonen er...  Man begynner på ungdomsskolen det året man fyller 13, så enten går de der allerede, eller de begynner der til høsten.

Anonymkode: 518b4...e7d

Jeg tenker at det er like umusikalsk som voksen å innvitere 6 av 8 kolleger til grillfest i hagen. Det har noe med å se et litt større bilde å gjøre.

Om jeg som voksen var en av de 6 som ble invitert - ville jeg blitt ganske skeptisk til verten. Som 12-13 åring ville jeg kanskje ikke tenkt så langt. Jeg tenker at foreldre som synes det er greit ikke tenker langt nok. 

Anonymkode: 388c5...eb3

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg synes både barn og foreldre blir mer og mer lettkrenket. Jeg ba da ikke alle jentene i min klasse og ble heller ikke best i alle jentene sine heller. På den alderen så visste jeg jo godt hvem jeg trivdes med eller ikke og ville ikke hverken be eller gå i bursdag til noen jeg ikke ville omgåes. Jeg trengte heller ikke noen trøst av foreldrene mine pga dette og ikke var set noen stor snakkis heller.

Barn og ungdom er så overbeskyttet for den vanlige hverdag og de kommer ikke styrket ut av det, snarere tvert imot.  Statistikken for psykisk syke barn og ungdommer er skyhøy og det kommer ikke bare av at de ikke blir best i noen bursdager eller ikke er i den rette gjengen.

Jeg mener foreldrene må ta en tak i dette og la barn få oppleve hvordan livet er og lær de at ikke alle omgås alle. Sånn er det og sånn kommer det til å forbli.

Jeg er helt imot at barna skal be andre de omgås med i bursdager, men allikevel bestemme at gjelder det bare 1 person, så skal den være med også. Eksemplet i HI viser 2 som ble utelatt, for alt vi vet kan de to være bestevenner og da er det viktig at de lærer fra tidlig av at det er virkeligheten.

Alt blir sett på som mobbing og folk lar seg krenkes for den minste lille ting nå idag. Det er ikke alt som er mobbing eller utestengelse, det er like gjerne at kjemien ikke er tilstede og hvem vil omgås noen de ikke har kjemi med?

Hvordan skal samfunnet bli om ikke foreldre kan lære barna den harde virkelighet fra de er små og få forklaringer som passer til alderen de er i?

Anonymkode: 65cf9...8d7

Mange som er voksne nå som ble ekskludert blant annet i bursdager og som sliter som voksne. Du skaper deg et fantasiscenario der ingen har tatt skade av det da "du var ung". Men det er feil.

Anonymkode: a0578...8bb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sosialt uakseptabelt å utestenge 2 fra en gruppe, uansett alder, uansett om man er barn eller voksen. 
helt ok at barn får velge hvem de skal invitere i selskap, men de må også lære at det ikke er ok å utestenge. Sist sønnen min hadde bursdag inviterte han sine nærmeste kamerater, 2 fra klassen, og 2 fra andre klasser. Da er majoriteten ikke invitert. Det var dessuten i sommerferien, under korona, og dermed ingen snakkis på skolen. 

Anonymkode: 3a37f...1a2

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at det er forskjell på barne og ungdomsskolen. På barneskolen er det en fin tanke å invitere alle eller ingen. På ungdomsskolen er det greit at man blir mere selektiv og inviterer de man henger med. 

Anonymkode: b6305...3a2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Mange som er voksne nå som ble ekskludert blant annet i bursdager og som sliter som voksne. Du skaper deg et fantasiscenario der ingen har tatt skade av det da "du var ung". Men det er feil.

Anonymkode: a0578...8bb

Da er vi tilbake igjen til at foreldrene ikke har forklart barna at sånn er det i livet. Alle kan ikke like alle og denne seleksjonen må barn få lov å utvikle selv.

Anonymkode: 65cf9...8d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hvorfor ikke? Det kan være at noen barn ikke egner seg i bursdag. Da er det best å holde dem ute for å skape god stemming blant andre. Det gjorde ei venninne av meg - det er hennes hus og hun bestemmer hvem som skal inviteres fra sønnens klasse.

Anonymkode: d7d2a...e9e

:kvalm:

Burde vært IQ-test for å få barn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Kanskje de to som ikke inviteres mobber bursdagsbarnet.

Anonymkode: d60dd...fed

Kanskje bursdagsbarnet mobber de to som ikke inviteres?

Anonymkode: dad08...8e4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hvorfor ikke? Det kan være at noen barn ikke egner seg i bursdag. Da er det best å holde dem ute for å skape god stemming blant andre. Det gjorde ei venninne av meg - det er hennes hus og hun bestemmer hvem som skal inviteres fra sønnens klasse.

Anonymkode: d7d2a...e9e

Herregud, vi snakker barn her. Dette sier mer om deg og venninna di enn barna!

Anonymkode: dad08...8e4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg synes både barn og foreldre blir mer og mer lettkrenket. Jeg ba da ikke alle jentene i min klasse og ble heller ikke best i alle jentene sine heller. På den alderen så visste jeg jo godt hvem jeg trivdes med eller ikke og ville ikke hverken be eller gå i bursdag til noen jeg ikke ville omgåes. Jeg trengte heller ikke noen trøst av foreldrene mine pga dette og ikke var set noen stor snakkis heller.

Barn og ungdom er så overbeskyttet for den vanlige hverdag og de kommer ikke styrket ut av det, snarere tvert imot.  Statistikken for psykisk syke barn og ungdommer er skyhøy og det kommer ikke bare av at de ikke blir best i noen bursdager eller ikke er i den rette gjengen.

Jeg mener foreldrene må ta en tak i dette og la barn få oppleve hvordan livet er og lær de at ikke alle omgås alle. Sånn er det og sånn kommer det til å forbli.

Jeg er helt imot at barna skal be andre de omgås med i bursdager, men allikevel bestemme at gjelder det bare 1 person, så skal den være med også. Eksemplet i HI viser 2 som ble utelatt, for alt vi vet kan de to være bestevenner og da er det viktig at de lærer fra tidlig av at det er virkeligheten.

Alt blir sett på som mobbing og folk lar seg krenkes for den minste lille ting nå idag. Det er ikke alt som er mobbing eller utestengelse, det er like gjerne at kjemien ikke er tilstede og hvem vil omgås noen de ikke har kjemi med?

Hvordan skal samfunnet bli om ikke foreldre kan lære barna den harde virkelighet fra de er små og få forklaringer som passer til alderen de er i?

Anonymkode: 65cf9...8d7

Jeg skjønner ikke helt logikken din..

Mener du at man skal lære barna sine at det er ok å bli tråkket på? At det aldri er greit å gi beskjed når man føler at ting ikke er ok - for da er man lettkrenket..? 

Det er faktisk ikke greit å bli utestengt. Det er en av de verste formene for mobbing. Å tillate utestengelse av barn, er å tillate at dette barnet mister sosial aksept og verdi i klassen/vennegjengen, man gjør det altså akseptabelt å selektere mennesker. Jeg trodde liksom vi var over Hitler-tiden..

Man har feilet 100% som forelder når man ikke evner å lære barna sine aksept og toleranse av mennesker - også mennesker man ikke er bestevenn med. Det kan jo bli et morsomt skue å se disse barna bli voksne - og skal tilpasse seg et arbeidsmiljø, hvor de vil møte mennesker de aldri kommer til å bli bestevenn med. Hva skal de da gjøre? Springe til sjefen og be sjefen si opp menneskene som ikke er deres bestevenn? Ja for de har jo aldri lært seg å omgås mennesker man ikke har tette relasjoner til..

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis man inviterer fler enn halvparten bør man inviterer alle. Det er en gylden regel som bør være lett å følge generelt i livet 😉 

Anonymkode: dad08...8e4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg vet at det var jeg som brukte ordet utestenge, men når jeg har tenkt meg litt om er det strengt tatt ikke utestenging. Det er bursdagsinvitasjon til venner. Og de som ikke er venner, blir ikke invitert. Det er noe annet enn utestenging. Alle er ikke venner med alle, det gjelder både barn og voksne. Og foreldre kan ikke tvinge barna sine til å være venn med noen de ikke ønsker å være venn med.

Når de er yngre er det fint å ha en alle i klassen/alle jentene/guttene-regel når det kommer til bursdagsinvitasjoner, men når de er så store som 12-13, kan barna finne ut av dette selv.

Det er noe annet hvis de aktivt mobber eller plager noen, selvfølgelig, det må slås hardt ned på.

Anonymkode: 518b4...e7d

Det er alltid de samme som ikke inviteres. Barn som ikke er like populære eller ikke A4.

Når man er 12-13 år så går man siste året på barneskolen. Jeg har et barn i lik alder. Ville ikke godtatt at det ble invitert alle bortsett fra 2. Hadde tenkt at det ville vært hyggelig å invitere alle som en sånn siste bursdag man har etter 7 år sammen. Man kan godt lære seg i den alderen at det ikke er noe problem å invitere de to siste selv om man er forskjellige. I denne klassen er det et godt miljø fordi ingen av foreldrene driver med sånn greie hvor man bare inviterer noen. 

I mitt andre barn sin klasse så er det to som er veldig gode i fotball og har en høy stjerne, de inviterer ikke alle. Det har ført til et dårlig guttemiljø. Det er ikke bare at de ikke inviterer til bursdager, det gjennomsyrer mye av den andre sosiale kontakten til barna osv. Foreldrene ønsker at de skal være med de som er gode i fotball osv. Det som er pussig er at barna som ikke inviterer alle ikke er så veldig sympatiske, så de gjenspeiler ofte foreldrenes usympatiske holdninger. Foreldrene her gjennomsyrer også miljøet fordi de er fotballtrenere i tillegg. Dermed så får dette ringvirkninger. 

Anonymkode: 44b80...fd4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atheena
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Tenker at det er forskjell på barne og ungdomsskolen. På barneskolen er det en fin tanke å invitere alle eller ingen. På ungdomsskolen er det greit at man blir mere selektiv og inviterer de man henger med. 

Anonymkode: b6305...3a2

Vi er 10 kollegaer tenkte å invitere alle bortsett fra to stykker. Vi er jo voksen så det bør være greit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor  kan du ikke nevne det for foreldrene fordi det er hos faren? Det er jo tydelig at nettop han bør gjøres oppmerksom på dette, han er sikkert bare korttenkt og lar barnet styre selv. 

Anonymkode: 946a0...e3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...