Gå til innhold

6 av åtte barn invitert I bursdag...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Atheena skrev (5 minutter siden):

Vi er 10 kollegaer tenkte å invitere alle bortsett fra to stykker. Vi er jo voksen så det bør være greit?

Synes ikke det er helt sammenlignbart, da ungdommer henger mye sammen på fritiden med "sine". På min jobb har jeg også bedre kontakt med enkelte og vi er stadig ute og spiser lunsj eller andre ting. Har ikke samme kjemi med alle. Har hatt noen kollegaer hjemme på privaten, føler meg absolutt ikke forpliktet til å invitere alle. 

Anonymkode: b6305...3a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ta det opp med lærer eller foreldrene til dem det gjelder? Er én ting å ikke ønske å ha en hel klasse i bursdag og å bare invitere et par venner, men å invitere alle utenom et fåtall er jo direkte utestenging. 

Anonymkode: c1513...1a6

Hvorfor skal lærere blandes inn i alle konflikter som er på privaten? Jeg er så lei av å skulle ordne opp i fotballmobbing, dataspillutestenging, og andre ting som skjer på privaten. Ordne opp i dette selv. Ta det med foreldrene. Læreren har ingenting med dette å gjøre!!

Anonymkode: 532f4...4a1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ok, men på et eller annet tidspunkt slutter man vel å forholde seg til klassen og inviterer venner uavhengig av hvem som går i klassen. Eller mener du at man må inkludere f.eks. halvparten i klassen helt til man går ut av videregående?

Hvis man har en vennegjeng på 6 av de 8 i klassen, er det veldig kjedelig å måtte fryse ut to av vennegjengen sånn at de som uansett ikke er med i den, ikke skal føle seg utenfor i en gjeng de faktisk er utenfor? Og de vet jo at de er utenfor, uavhengig av bursdagsfeiringen.

Eller mener du at en invitasjon vil løse alle utfrysings- og mobbeproblemer?

Anonymkode: 518b4...e7d

Nå er jentene som ikke fikk komme nærmeste vennene til bursdagsbarnet og jeg mener at ikke alle trenger vere bestevenner for å respektere og inkludere. Begge jentene er venner med andre av klassevennene og bursdagsbarnet var i bursdag til min datter for 2 mnd siden og alle så ut til å ha det fint da. Mitt barn har tidligere år vært god nok til å komme på besøk hos bursdagsbarnet,  men nå skal dette vere ok. Derfor har jeg veldig liten forståelse for situasjonen som nå var i helgen.

Anonymkode: b96b7...982

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Tenker at det er forskjell på barne og ungdomsskolen. På barneskolen er det en fin tanke å invitere alle eller ingen. På ungdomsskolen er det greit at man blir mere selektiv og inviterer de man henger med. 

Anonymkode: b6305...3a2

Dei går 7 kl. Så siste året før dei mest sannsynlig blir delt i andre klasser.

Anonymkode: b96b7...982

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nå er jentene som ikke fikk komme nærmeste vennene til bursdagsbarnet og jeg mener at ikke alle trenger vere bestevenner for å respektere og inkludere. Begge jentene er venner med andre av klassevennene og bursdagsbarnet var i bursdag til min datter for 2 mnd siden og alle så ut til å ha det fint da. Mitt barn har tidligere år vært god nok til å komme på besøk hos bursdagsbarnet,  men nå skal dette vere ok. Derfor har jeg veldig liten forståelse for situasjonen som nå var i helgen.

Anonymkode: b96b7...982

Har lest hele tråden og synes dette høres forkastelig ut. Man utelater ikke å invitere 2 stk når alle andre inviteres. Er det snakk om ca 50/50 er saken annerledes. Husker jeg tok opp problemet med en klasse på videregående som jeg var kontaktlærer for der det var arrangert klassefest der 2 stk ikke ble invitert. Dette var privat hjemme hos en elev, men det var selvsagt noe klassen og ikke enkelteleven stod bak. Jeg var forbannet, men fikk beskjed om at dette ikke var mitt bord. Elevene var uansett under 18 år og 2 stk ble utestengt og som kontaktlærer blandet jeg meg inn. Hele situasjonen var vanskelig, men jeg var ihvertfall tydelig i min tale om at det ikke var greit. Man inviterer enten alle eller under halvparten. Sånn er det bare. En skam at enkelte får holde på å ekskludere etter eget velbefinnende. Ære være karma i så måte - som man reder ligger man 😉 

Anonymkode: dad08...8e4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ta det opp med lærer eller foreldrene til dem det gjelder? Er én ting å ikke ønske å ha en hel klasse i bursdag og å bare invitere et par venner, men å invitere alle utenom et fåtall er jo direkte utestenging. 

Anonymkode: c1513...1a6

Enig.

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Kanskje de to som ikke inviteres mobber bursdagsbarnet.

Anonymkode: d60dd...fed

Da må foreldrene av bursdagsbarnet kommunisere dette til foreldrene som ikke er invitert. I en klasse med åtte stykker så kan man ikke velge bort to stykker. 

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Markere misnøke: Ikke la barnet ditt gå i bursdagen? Hvis ditt barn ikke er invitert: Ikke inviter de som inviterte nå i ditt barn sin bursdag.

Når det er sagt tenker jeg at 12-13 er den alderen da det begynner å bli greit å ikke invitere hele klassen, men heller invitere vennene til barnet. Noen vil alltid havne utenfor i en skoleklasse, og det er trist og leit og alt sånt, men de er ikke noe mindre utenfor av å bli invitert i en bursdag hvor de kommer til å være femte hjulet på vogna uansett.

Anonymkode: 518b4...e7d

For såvidt enig i at man styrer dette med det sosiale selv, men for å ta et eksempel. I klassen til min eldste så er de 15 gutter (ungdomsskolen). De plukker tre eller fire som de inviterer i bursdagsselskapet nå. Det hadde blitt helvete i klassen, både fra kameratene, fra lærerne og fra foreldrene, om noen hadde inviterte 13 av 15 i et selskap. Man holder ikke to utenfor og fryser dem ut på den måten. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Atheena
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Synes ikke det er helt sammenlignbart, da ungdommer henger mye sammen på fritiden med "sine". På min jobb har jeg også bedre kontakt med enkelte og vi er stadig ute og spiser lunsj eller andre ting. Har ikke samme kjemi med alle. Har hatt noen kollegaer hjemme på privaten, føler meg absolutt ikke forpliktet til å invitere alle. 

Anonymkode: b6305...3a2

De er fremdeles barneskoleelever når de er 12-13 år. Det er helt greit hvis det gikk andre veien at man kun inviterte 2 stykker, men her er det jo motsatt. 

Hvis dere er 10 stykker på arbeidsplassen hvor dere jobber tett ville det ikke tatt seg godt ut å invitere kun 8 av 10. Det sier seg selv at man ikke har kjemi med alle.

Var det snakk om en privat bursdag så hadde det selvfølgelig vært greit å invitere kun et par stykker, men hvis man kommer opp i et antall hvor det kun er et par som ikke inviteres og det blir en snakkis på mandag hvor 2 stykker sitter der og ikke ble bedt så er man skikkelig dust rett og slett. 

Endret av Atheena
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at å be 8 av 10 ikke er greit. Leser mange argumenter her om at de 2 nok ikke har kjemi etc. Jeg tenker det at det er stor forskjell på å bli invitert, men selv ta valget om å ikke dra pga man ikke føler kjemi med de andre etc, enn å ikke bli invitert. 

Anonymkode: ef6a8...ea7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt barn hadde ikke fått feire bursdag om det var kravet.

Men:

Jeg ville spurt lærer om dette generelt kan tas opp på foreldremøte som generelt tema (og at det har skjedd uten å nevne navn).

Og så ville jeg kontaktet foreldrene og spurt om hvorfor det ble løst sånn i all den tid at dette vil oppleves som ekskludering og mobbing. 

Om er barn ikke ønsker å invitere noen fordi de er mobbere vil de nok gi uttrykk for det. Jeg hadde fortsatt ikke ekskludert kun 2 stk - men heller snakket med mobbernes foreldre og skole om hva som skjer og krevd tiltak generelt. Utover en bursdag. 

Anonymkode: 921ee...598

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok tatt en telefon til foreldrene og spurt om de var klar over det. Jeg hadde i utgangspunktet tenkt at dette var noe de ikke hadde fått med seg, og selvfølgelig ikke synes var ok. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nonym skrev (34 minutter siden):

Jeg hadde nok tatt en telefon til foreldrene og spurt om de var klar over det. Jeg hadde i utgangspunktet tenkt at dette var noe de ikke hadde fått med seg, og selvfølgelig ikke synes var ok. 

Enig. Jeg hadde skrevet det når jeg svarte på invitasjonen. Dette er virkelig ikke ok. Enten alle eller under halvparten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vera skrev (7 timer siden):

Jeg skjønner ikke helt logikken din..

Mener du at man skal lære barna sine at det er ok å bli tråkket på? At det aldri er greit å gi beskjed når man føler at ting ikke er ok - for da er man lettkrenket..? 

Det er faktisk ikke greit å bli utestengt. Det er en av de verste formene for mobbing. Å tillate utestengelse av barn, er å tillate at dette barnet mister sosial aksept og verdi i klassen/vennegjengen, man gjør det altså akseptabelt å selektere mennesker. Jeg trodde liksom vi var over Hitler-tiden..

Man har feilet 100% som forelder når man ikke evner å lære barna sine aksept og toleranse av mennesker - også mennesker man ikke er bestevenn med. Det kan jo bli et morsomt skue å se disse barna bli voksne - og skal tilpasse seg et arbeidsmiljø, hvor de vil møte mennesker de aldri kommer til å bli bestevenn med. Hva skal de da gjøre? Springe til sjefen og be sjefen si opp menneskene som ikke er deres bestevenn? Ja for de har jo aldri lært seg å omgås mennesker man ikke har tette relasjoner til..

Det er stor forskjell på å invitere til bursdag og arbeidsliv. På jobb må du omgås alle personligheter, men en bursdag er privat og da vil du jo invitere bare de du trives med.

Jeg ble ikke bedt knalle bursdager på skolen, men så ba ikke jeg alle av mitt kjønn heller. Mine foreldre lot meg bestemme da det er min bursdag. Mine barn fikk også bestemme selv.

Di inviterer vel ikke folk du ikke trives med til bursdag du heller? Eneste unntaket jeg kan komme på er hvis ett av mine søsken har en samboer som jeg ikke liker, da kan jeg ikke bare be søskenet mitt, men også partner.

Jeg lærte tidlig at vi ikke kan like alle og heller ikke bli likt av alle. Derfor så jeg aldri på dette som mobbing eller utestengelse. Sliter ikke pga dette lånord voksen alder.

Jeg synes barn blir skånet for den virkelige verden, så har det vært i mange år nå. Barn blir ikke selvstendige av å bli tatt hensyn til hele tiden.

Jeg fikk tlf av ett par mødre da barna mine ikke inviterte deres barn i bursdag, men de fikk klar beskjed om at mine barn fikk bestemme selv. De omgikk hverandre kun i klasserommet og aldri i hverken lek i friminutt eller på fritiden, da ser jeg ikke poenget med å late som at akkurat på bursdagen er de greie å ha likevel. Jeg lot også mine barn velge hvem de ville i bursdag til, kunne aldri klart å tvinge de til å hverken be eller møte opp hos folk de ikke trives med. Det kalles tvang og det er ikke jeg noe for. Hadde du likt å bli tvunget til å be den ufordragelige naboen på grillfest, bare fordi han/hun ikke skal føle seg utestengt fra naboskapet. Hadde du dratt på grillfest til samme person eller ville du latt være?

Hvorfor skal det være forskjell på barn og voksne sine ønsker for en trivelig bursdag?

Anonymkode: 65cf9...8d7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nonym skrev (5 timer siden):

Jeg hadde nok tatt en telefon til foreldrene og spurt om de var klar over det. Jeg hadde i utgangspunktet tenkt at dette var noe de ikke hadde fått med seg, og selvfølgelig ikke synes var ok. 

Sånne foreldre er bare slitsomme. Virker som foreldrene ble krenket fordi gullet deres ikke ble bedt i bursdag. Det er ikke som liker barnet ditt like godt som deg. 
Mine barn ble ikke bedt knalle bursdager i klassen, men jeg hadde aldri fått meg til å nærmest kreve at de skulle bli bedt. Når bursdagsbarnet ikke vil ha de der, så skal det respekteres.

Enda verre foreldre er de som må ta opp dette på foreldremøter og nærmest fullroser sitt eget barn om at søte lille Lars må få bli bedt eller er han så utrolig lei seg. Hva om det er noe med Lars som andre barn ikke liker og dermed ikke vil omgås? 

Spar dere den nedverdigende tlf og tving barnet deres i andres bursdag, det blir snakket om det også. Bursdagsbarnet vet jo selv hvem som ble bedt og kommer Lars, så er det også tvang for bursdagsbarnet.

Anonymkode: 65cf9...8d7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Sånne foreldre er bare slitsomme. Virker som foreldrene ble krenket fordi gullet deres ikke ble bedt i bursdag. Det er ikke som liker barnet ditt like godt som deg. 
Mine barn ble ikke bedt knalle bursdager i klassen, men jeg hadde aldri fått meg til å nærmest kreve at de skulle bli bedt. Når bursdagsbarnet ikke vil ha de der, så skal det respekteres.

Enda verre foreldre er de som må ta opp dette på foreldremøter og nærmest fullroser sitt eget barn om at søte lille Lars må få bli bedt eller er han så utrolig lei seg. Hva om det er noe med Lars som andre barn ikke liker og dermed ikke vil omgås? 

Spar dere den nedverdigende tlf og tving barnet deres i andres bursdag, det blir snakket om det også. Bursdagsbarnet vet jo selv hvem som ble bedt og kommer Lars, så er det også tvang for bursdagsbarnet.

Anonymkode: 65cf9...8d7

Er det virkelig mulig å være så egoistisk og dum?

Anonymkode: c65d3...169

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke greit!

Her er de over 50 i klassen og vi har forsøkt og invitere alle jentene eller alle guttene. Men koster oss mange tusen hvert år..Ingen å feire sammen med.Og alle barna har bursdag med få dagers mellomrom.. Må leie lokale for å få plass til alle. Gluten,laktose,vegetarianer osv. Så brød og pølser til alle og drikke, godteposer osv. Blir mye penger. I tilegg til familiebesøk og gaver til barna våre.. Og alt rett etter juletider. Sist tok vi bare noen og fant på noe en plass. Så mye drama og intriger og styr. Og bursdagsbarna syns ikke det er gøyt. Noen må du holde i hendene,hjelpe med alt, og passe på at de har noen å leke med. Ordne opp der det krangles. Aktiviseres osv.

Vi må spare for å få råd til å inkludere alle... Skulle ønske det var mindre grupper.. Helt bak mål!!

Men 2 av 8 ikke inviteres den var drøy!

Anonymkode: b668b...0d8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke greit , håpløst at noen foreldre lar det skje

Anonymkode: ffdc1...633

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Sånne foreldre er bare slitsomme. Virker som foreldrene ble krenket fordi gullet deres ikke ble bedt i bursdag. Det er ikke som liker barnet ditt like godt som deg. 
Mine barn ble ikke bedt knalle bursdager i klassen, men jeg hadde aldri fått meg til å nærmest kreve at de skulle bli bedt. Når bursdagsbarnet ikke vil ha de der, så skal det respekteres.

Enda verre foreldre er de som må ta opp dette på foreldremøter og nærmest fullroser sitt eget barn om at søte lille Lars må få bli bedt eller er han så utrolig lei seg. Hva om det er noe med Lars som andre barn ikke liker og dermed ikke vil omgås? 

Spar dere den nedverdigende tlf og tving barnet deres i andres bursdag, det blir snakket om det også. Bursdagsbarnet vet jo selv hvem som ble bedt og kommer Lars, så er det også tvang for bursdagsbarnet.

Anonymkode: 65cf9...8d7

Kutt ut, om man er sp dårlig foreldre at man utestenger to stk bør man tåle å høre at det ikke er greit

Anonymkode: ffdc1...633

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er stor forskjell på å invitere til bursdag og arbeidsliv. På jobb må du omgås alle personligheter, men en bursdag er privat og da vil du jo invitere bare de du trives med.

Jeg ble ikke bedt knalle bursdager på skolen, men så ba ikke jeg alle av mitt kjønn heller. Mine foreldre lot meg bestemme da det er min bursdag. Mine barn fikk også bestemme selv.

Di inviterer vel ikke folk du ikke trives med til bursdag du heller? Eneste unntaket jeg kan komme på er hvis ett av mine søsken har en samboer som jeg ikke liker, da kan jeg ikke bare be søskenet mitt, men også partner.

Jeg lærte tidlig at vi ikke kan like alle og heller ikke bli likt av alle. Derfor så jeg aldri på dette som mobbing eller utestengelse. Sliter ikke pga dette lånord voksen alder.

Jeg synes barn blir skånet for den virkelige verden, så har det vært i mange år nå. Barn blir ikke selvstendige av å bli tatt hensyn til hele tiden.

Jeg fikk tlf av ett par mødre da barna mine ikke inviterte deres barn i bursdag, men de fikk klar beskjed om at mine barn fikk bestemme selv. De omgikk hverandre kun i klasserommet og aldri i hverken lek i friminutt eller på fritiden, da ser jeg ikke poenget med å late som at akkurat på bursdagen er de greie å ha likevel. Jeg lot også mine barn velge hvem de ville i bursdag til, kunne aldri klart å tvinge de til å hverken be eller møte opp hos folk de ikke trives med. Det kalles tvang og det er ikke jeg noe for. Hadde du likt å bli tvunget til å be den ufordragelige naboen på grillfest, bare fordi han/hun ikke skal føle seg utestengt fra naboskapet. Hadde du dratt på grillfest til samme person eller ville du latt være?

Hvorfor skal det være forskjell på barn og voksne sine ønsker for en trivelig bursdag?

Anonymkode: 65cf9...8d7

Hvis du spør barna dine om de helst kunne tenke seg å ha fri, eller gå på skolen, hva svarer de da? 
 

Det virker ikke som du egentlig skjønner hva mobbing er. Når man bevisst selekterer bort 1-2 barn i bursdager (og det er ofte de samme barna som går igjen), gjør du noe med selvbildet deres for resten av deres liv. Du gjør også noe med deres status i klassen. Du gjør det greit å selektere barn fra et fellesskap. 
Jeg for min del mener at slike foreldre burde være en barnevernssak, da jeg har vansker for å tro at de vokser opp i et sunt og bra miljø.

Endret av Vera
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Spar dere den nedverdigende tlf og tving barnet deres i andres bursdag, det blir snakket om det også. Bursdagsbarnet vet jo selv hvem som ble bedt og kommer Lars, så er det også tvang for bursdagsbarnet.

 

Hvis barna ble sparte for holdninger som visse foreldre representerer - ville det aldri ha vært et spørsmål om å tvinge et barn i bursdag. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I klassen til mitt barn er de kun 5 norske jenter. De ble alltid invitert i hverandres bursdager. De utenlandske jentene fikk invitasjon, men kom aldri. Et år ble ikke min datter invitert til en av de. Jeg ble lei meg på hennes vegne. Tenkte først at da blir ikke hun heller invitert til oss. Så slo det meg at da er jeg på samme nivå som denne jenta og foreldrene hennes. Noe jeg fordømte. Jenta ble invitert og kom.

Anonymkode: 52728...845

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...