Gå til innhold

6 av åtte barn invitert I bursdag...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Velger å ikke ta det opp med foreldrene, var hos faren selskapet var etter informasjonen jeg har og tenker utfra tidligere erfaring at det ikke hadde skjedd hos mor.

Anonymkode: b96b7...982

Så du vil markere misnøye, men ikke ta det opp med foreldrene?

 

Gjenferdet skrev (Akkurat nå):

Nei, men det er nok av foreldre som forsvarer det. Må si at jeg ikke har noe til overs for foreldre som aktivt bidrar til utestenging og utfrysning av barn. :bond:

Det er barn som utestenger barn. En bursdagsinvitasjon fra eller til vil ikke forandre det. Når man er i 12-13 årsalderen er de store nok til å styre dette med vennskap selv. Ingen kan tvinge et barn til å være venn med et annet.

Saken hadde vært en annen om det var snakk om yngre barn.

Anonymkode: 518b4...e7d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Da synes jeg du skal ta det opp med foreldrene og gjerne være direkte og si noe sånn som «Jeg har lagt merke til at dere utestenger X og Y i bursdagen og det synes jeg ikke er noe greit. Hvorfor har dere valgt å gjøre det?»

Anonymkode: d60dd...fed

Om man ønsker å gjøre seg selv upopulær, så kan hun finne på å gjøre det. Det er helt sikkert legitim grunn til å utestenge dem. 

Anonymkode: d7d2a...e9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor ikke? Det kan være at noen barn ikke egner seg i bursdag. Da er det best å holde dem ute for å skape god stemming blant andre. Det gjorde ei venninne av meg - det er hennes hus og hun bestemmer hvem som skal inviteres fra sønnens klasse.

Anonymkode: d7d2a...e9e

Ikke egner seg i bursdag? Da skal det være noe veldig spesielt med barnet.  Min sønn har også hatt et "vanskelig" barn i klassen.  Men da inviterte vi en av foreldrene med. Man utelukker da ingen. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.5.2021 den 0.47):

Så du vil markere misnøye, men ikke ta det opp med foreldrene?

 

Det er barn som utestenger barn. En bursdagsinvitasjon fra eller til vil ikke forandre det. Når man er i 12-13 årsalderen er de store nok til å styre dette med vennskap selv. Ingen kan tvinge et barn til å være venn med et annet.

Saken hadde vært en annen om det var snakk om yngre barn.

Anonymkode: 518b4...e7d

Ja, men da må jo foreldrene komme på banen og si at dette ikke er ok?

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 11
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjenferdet skrev (1 minutt siden):

Ja, men da må jo foreldrene komme på banen og si at dette ikke er ok? Jeg har en søster i den alderen. Aldri om våre foreldre hadde godtatt at hun inviterte alle utenom to. Da hadde det blitt alle, kun noen få eller ingen bursdag. Man utestenger ikke én eller to. Det er bare ondskapsfullt.

Nettopp. Sånn var det i oppveksten min også. Alle skulle inviteres. :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjenferdet skrev (Akkurat nå):

Ja, men da må jo foreldrene komme på banen og si at dette ikke er ok? Jeg har en søster i den alderen. Aldri om våre foreldre hadde godtatt at hun inviterte alle utenom to. Da hadde det blitt alle, kun noen få eller ingen bursdag. Man utestenger ikke én eller to. Det er bare ondskapsfullt.

Jeg vet at det var jeg som brukte ordet utestenge, men når jeg har tenkt meg litt om er det strengt tatt ikke utestenging. Det er bursdagsinvitasjon til venner. Og de som ikke er venner, blir ikke invitert. Det er noe annet enn utestenging. Alle er ikke venner med alle, det gjelder både barn og voksne. Og foreldre kan ikke tvinge barna sine til å være venn med noen de ikke ønsker å være venn med.

Når de er yngre er det fint å ha en alle i klassen/alle jentene/guttene-regel når det kommer til bursdagsinvitasjoner, men når de er så store som 12-13, kan barna finne ut av dette selv.

Det er noe annet hvis de aktivt mobber eller plager noen, selvfølgelig, det må slås hardt ned på.

Anonymkode: 518b4...e7d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hannah80 skrev (3 minutter siden):

Nettopp. Sånn var det i oppveksten min også. Alle skulle inviteres. :)

Ikke i hele oppveksten, vel? På et eller annet tidspunkt sluttet du vel med å måtte invitere hele klassen?

Anonymkode: 518b4...e7d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Om man ønsker å gjøre seg selv upopulær, så kan hun finne på å gjøre det. Det er helt sikkert legitim grunn til å utestenge dem. 

Anonymkode: d7d2a...e9e

Du store min.. ikke rart at barn mobber når voksne har sånne holdninger. :sjokk:

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker said:

Ingen kan tvinge et barn til å være venn med et annet.

Men alle oppegående foreldre kan oppdra barnet sitt, og lære det at mobbing og utestenging av andre er uakseptabelt. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ikke i hele oppveksten, vel? På et eller annet tidspunkt sluttet du vel med å måtte invitere hele klassen?

Anonymkode: 518b4...e7d

Sluttet å invitere til bursdag da jeg begynte på ungdomsskolen. Da inviterte jeg ingen fra klassen. De vennene jeg hadde gikk i andre klasser. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en av de verste og vanligste formene for psykisk mobbing. Skjer særlig blant jenter. Og det skjer i stor grad. Har alltid gjort.

Foreldrene argumenterer med at ‘vi vil jo ikke være med folk vi har dårlig kjemi med som voksne- hvorfor skal barn tvinges til å være med noen de ikke liker?!’ Dette er et svært dårlig argument.

For det første. Nei det er ikke mer ok at voksne utestenger andre voksne i gruppen (jobb, skole osv) fordi de kjenner på at denne personen ikke er lik en selv eller kjenner på  ‘dårlig kjemi. Normen om at alle skal inkluderes gjelder også for voksne. Så kan heller den personen en har dårlig kjemi med selv avgjøre hvorvidt hen ønsker å inkludere seg selv eller ikke hos vedkommende.

For det andre. Det er NÅ barne skal lære seg den viktige normen og verdien av å inkludere menneskene rundt seg. Om de møter forståelse for å ikke like andre barn og ikke ønske å være med enkelt personer pga ‘trynefaktor og populæritet...så tar barna med seg denne holdningen inn i det voksne livet. Dette er holdninger ingen ønsker å ha på arbeidsplassen sin eller i omgangskretsen (selv om det dessverre skjer i alt for stor grad. Overalt.)😔

Det tristeste nå er at Corona situasjonen fører til at samfunnet legger opp til denne type mobbing. Fordi vi bare har lov å invitere så så mange i ulike settinger. Det vil alltid være noen som blir ekskludert. Og det er typisk ofte de samme som går igjen...som blir ekskludert. Foreldre er vitne til situasjonen og mange føler seg nok litt hjelpeløse..og lukker litt øynene for situasjonen fordi vi lever i en vanskelig tid.

Nå har jeg bare små barn i barnehagealder der det enda ikke er aktuelt å invitere folk hjem til selskap. Men hadde jeg hatt barn i barne/ungdomsskole hadde jeg insistert på at enten inviterer du alle jentene/eller guttene i klassen eller ingen.

En helt annen sak av historien er om den personen som blir ekskludert er en direkte vond fiende. En mobber eller som har gjort barnet/ungdommen noe svært vondt. Da er det selvfølgelig lov å la være å invitere denne personen. Men den som ikke blir invitert kan godt få vite årsaken da syns jeg. Åpen dialog her. Både mellom klassekameratene, lærer og foreldre🍀

Endret av Jullen
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg vet at det var jeg som brukte ordet utestenge, men når jeg har tenkt meg litt om er det strengt tatt ikke utestenging. Det er bursdagsinvitasjon til venner. Og de som ikke er venner, blir ikke invitert. Det er noe annet enn utestenging. Alle er ikke venner med alle, det gjelder både barn og voksne. Og foreldre kan ikke tvinge barna sine til å være venn med noen de ikke ønsker å være venn med.

Når de er yngre er det fint å ha en alle i klassen/alle jentene/guttene-regel når det kommer til bursdagsinvitasjoner, men når de er så store som 12-13, kan barna finne ut av dette selv.

Det er noe annet hvis de aktivt mobber eller plager noen, selvfølgelig, det må slås hardt ned på.

Anonymkode: 518b4...e7d

Det er ikke snakk om at de må være venn med alle. Det er en forskjell på det og på å utestenge én eller to. Det er utfrysning, og utfrysning er en form for skjult mobbing. 

  • Liker 14
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jullen skrev (3 minutter siden):

Dette er en av de verste og vanligste formene for psykisk mobbing. Skjer særlig blant jenter. Og det skjer i stor grad. Har alltid gjort.

Foreldrene argumenterer med at ‘vi vil jo ikke være med folk vi har dårlig kjemi med som voksne- hvorfor skal barn tvinges til å være med noen de ikke liker?!’ Dette er et svært dårlig argument.

For det første. Nei det er ikke mer ok at voksne stenger andre voksne i gruppen (jobb, skole osv) fordi de kjenner på at denne personen ikke er lik en selv eller kjenner på  ‘dårlig kjemi. Normen om at alle skal inkluderes gjelder også for voksne. Så kan den personen en har dårlig kjemi med  selv avgjøre hvorvidt hen ønsker å inkludere seg selv eller ikke hos vedkommende.

For det andre. Det er NÅ barne skal lære seg den viktige normen og verdien av å inkludere menneskene rundt seg. Om de møter forståelse for å ikke like andre barn og ikke ønske å være med enkelt personer pga ‘trynefaktor og populæritet...så tar barna med seg denne holdningen inn i det voksne livet. Dette er holdninger ingen ønsker å ha på arbeidsplassen sin eller i omgangskretsen (selv om det dessverre skjer i alt for stor grad. Overalt.)😔

Det tristeste nå er at Corona situasjonen fører til at samfunnet legger opp til denne type mobbing. Fordi vi bare har lov å invitere så så mange i ulike settinger. Det vil alltid være noen som blir ekskludert. Og det er typisk ofte de samme som går igjen og blir stadig ekskludert. Foreldre er vitne til situasjonen og føler seg hjelpeløse.

Nå har jeg bare små barn i barnehagealder der det enda ikke er aktuelt å invitere folk hjem til selskap. Men hadde jeg hatt barn i barne/ungdomsskole hadde jeg insistert på at enten inviterer du alle jentene/eller guttene i klassen eller ingen.

En helt annen sak av historien er om den personen som blir ekskludert er en direkte vond fiende. En mobber eller som har gjort barnet/ungdommen noe svært vondt. Da er det selvfølgelig lov å la være å invitere denne personen. Men den som ikke blir invitert kan godt få vite årsaken da syns jeg. Åpen dialog her. Både mellom klassekameratene, lærer og foreldre🍀

Veldig enig. Barn tar etter foreldrene. Vær et forbilde, sier jeg. Ikke godta utfrysning. :smilyblomst:

  • Liker 8
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er helt sikkert legitim grunn til å utestenge dem. 

Så du synes det er helt greit med mobbing?🙄😶 hvor mange år er du?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stjerneglitter skrev (1 minutt siden):

Men alle oppegående foreldre kan oppdra barnet sitt, og lære det at mobbing og utestenging av andre er uakseptabelt. 

Men på et eller annet tidspunkt "utestenger" vi alle noen. Jeg er ikke venner med alle jeg har møtt, og jeg er heller ikke like nær alle vennene mine - noen er nærere enn andre. Det betyr ikke at jeg utestenger og mobber de jeg ikke er venn med.

 

Hannah80 skrev (Akkurat nå):

Sluttet å invitere til bursdag da jeg begynte på ungdomsskolen. Da inviterte jeg ingen fra klassen. De vennene jeg hadde gikk i andre klasser. 

Dvs. i den alderen barna i denne situasjonen er...  Man begynner på ungdomsskolen det året man fyller 13, så enten går de der allerede, eller de begynner der til høsten.

Anonymkode: 518b4...e7d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men på et eller annet tidspunkt "utestenger" vi alle noen. Jeg er ikke venner med alle jeg har møtt, og jeg er heller ikke like nær alle vennene mine - noen er nærere enn andre. Det betyr ikke at jeg utestenger og mobber de jeg ikke er venn med.

 

Dvs. i den alderen barna i denne situasjonen er...  Man begynner på ungdomsskolen det året man fyller 13, så enten går de der allerede, eller de begynner der til høsten.

Anonymkode: 518b4...e7d

Du ser ikke forskjellen på det og på å utestenge 2 stk når man i mange år har gått 8 stk sammen i en klasse? 

  • Liker 12
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men på et eller annet tidspunkt "utestenger" vi alle noen. Jeg er ikke venner med alle jeg har møtt, og jeg er heller ikke like nær alle vennene mine - noen er nærere enn andre. Det betyr ikke at jeg utestenger og mobber de jeg ikke er venn med.

 

Dvs. i den alderen barna i denne situasjonen er...  Man begynner på ungdomsskolen det året man fyller 13, så enten går de der allerede, eller de begynner der til høsten.

Anonymkode: 518b4...e7d

Poenget er jo at når KUN to stk ikke blir invitert, så er det jo å utestenge noen. Jeg som forelder hadde aldri godtatt det, hvis min sønn ønsket å invitere 6 av 8 gutter i klassen. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er grunne til dette? Er ikke de 2 kule nok? 

Jeg ville uansett ikke ønske å være i en bursdag jeg ikke var ønsket i. Sånn opplevde jeg som barn og jeg snudde det til noe positivt. Jeg utviklet meg veldig kreativt og gjorde mye fantastiske ting alene. Jeg ble veldig selvstendig og klarte meg veldig bra. På vgs fikk jeg mine første gode venner, og det var verdt å vente på! 

Anonymkode: bff02...e62

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Men på et eller annet tidspunkt "utestenger" vi alle noen. Jeg er ikke venner med alle jeg har møtt, og jeg er heller ikke like nær alle vennene mine - noen er nærere enn andre. Det betyr ikke at jeg utestenger og mobber de jeg ikke er venn med.

Nei. Jeg er uenig, og invitere alle bortsett fra 2 stk er og utestenge og mobbe. De går I samme klasse og alle snakker om hvor stas det var og komme I bursdag og få invitasjon ALLE sammen bortsett fra 2 stk😔 vet du hvor traumatiserende dette kan være for de som blir utenfor? Om du er voksen og tenker på barnas beste så vet du godt at det er feil og invitere alle bortsett fra 2 stk. Om en ønsker og feire bursdag med de aller nærmeste så er det bedre og invitere 2 eller 3 stk men ikke alle sammen bortsett fra 2 stk.🙃

Endret av Stjerneglitter
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva er grunne til dette? Er ikke de 2 kule nok? 

Jeg ville uansett ikke ønske å være i en bursdag jeg ikke var ønsket i. Sånn opplevde jeg som barn og jeg snudde det til noe positivt. Jeg utviklet meg veldig kreativt og gjorde mye fantastiske ting alene. Jeg ble veldig selvstendig og klarte meg veldig bra. På vgs fikk jeg mine første gode venner, og det var verdt å vente på! 

Anonymkode: bff02...e62

Det er veldig flott:)

Men ikke alle som har det slik. At det som ikke dreper deg, gjør deg sterkere-mottoet. For mange barn er utestengelse noe som kan gi dype sår.  

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...