Gå til innhold

6 av åtte barn invitert I bursdag...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg opplevde selv det samme, bare det var enda større forskjell. 

I 6 klasse på barneskolen var A og B klassen slått sammen og vi var da 60 elever i klassen (ja samme klasserom). Altså ca 30 jenter, eller 15 om man inviterte en hel opprinnelig klasse. Jeg følte jeg var så stor at jeg ikke ønsket å invitere alle de jeg ikke var med, så av 30 inviterte jeg 8? jenter til besøk. Det var disse jeg var med og leverte invitasjonene utenom skoletid. 

Til gjengjeld var det ei i klassen som hadde bursdag samme dag som meg som ble så fornærmet at hun inviterte alle jentene i hele klassen utenom meg. Alle snakket om det dagen etter besøket.. Det følte jeg ikke var greit da det var regelrett utestenging.. Det jeg selv gjorde forstod jo ALLE andre som jeg da spurte og de var enige i at når jeg bare inviterte et par, fordelt over både A og B klassen, at det ikke gjorde noe.. 

Etter dette sluttet jeg selv å invitere til noe feiring i det hele 🙄

Har desverre ingen tips til hvordan poengtere for barnet eller foreldrene i hvilken grad det er feil gjort å invitere alle utenom 1 eller 2.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vera skrev (6 timer siden):

Hvis du spør barna dine om de helst kunne tenke seg å ha fri, eller gå på skolen, hva svarer de da? 
 

Det virker ikke som du egentlig skjønner hva mobbing er. Når man bevisst selekterer bort 1-2 barn i bursdager (og det er ofte de samme barna som går igjen), gjør du noe med selvbildet deres for resten av deres liv. Du gjør også noe med deres status i klassen. Du gjør det greit å selektere barn fra et fellesskap. 
Jeg for min del mener at slike foreldre burde være en barnevernssak, da jeg har vansker for å tro at de vokser opp i et sunt og bra miljø.

Så da er det bedre å gi disse barna ett falskt håp om at de er inkludert ved å be de i bursdag? De kanskje kommer i bursdagen, men på skolen omgås de ikke bursdagsbarnet likevel. Attpåtil skal de oppleve dette flere ganger i løpet av en skoleår i 7-10 år? 
Barna mine har ikke vokst opp i noe usunt miljø hjemme, men de fikk frihet til selv å velge hvem de ville leke med da de var små og hvem de skulle omgås da de ble større.

Jeg vet veldig godt hva mobbing er da barnet til ei venninne av meg har vært så mobbet at det har vært i media.

Anonymkode: 65cf9...8d7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

Det blir en rar sammenlikning. Julebord ville være mer som en klassefest, og da hadde det vært merkelig å utelate noen fra klassen.

Det det er snakk om her er en bursdagsfeiring hvor vennene i klassen blir invitert og de man ikke er venn med ikke blir invitert. Så det er mer som om 6 av 8 kollegaer også er venner som omgås på fritiden og har en sammenkomst fordi de er venner, da er det unaturlig å invitere de 2 andre kollegaene bare fordi de tilfeldigvis er kollegaer.

 

Jeg var et sånt barn selv, stille og sjenert - og derfor også kjedelig for de andre å være sammen med. Det er ikke sånn at disse barna blir ekskludert fordi de andre er ondskapsfulle, men fordi de er vanskelige å være sammen med hvis de er for stille og sjenerte til å bidra i leken og det sosiale. Det er ikke det samme som mobbing å ikke være venn med alle. Og vi har vel alle vært bort i mennesker som er så stille og sjenerte at de er umulig å omgås? Det er utrolig slitsomt, og selv om man selvfølgelig har et ansvar om å være hyggelig og vennlig, har også de som er stille og sjenerte et ansvar til å bidra sosialt de også. Og det gjelder også barn i den forstand at de voksne må hjelpe de sjenerte barna til å bidra mer sosialt, man kan ikke lempe det ansvaret over på de andre barna.

Det er vondt for alle å bli ekskludert, men da må man heller hjelpe disse barna å komme ut av skallet sitt og gi dem verktøyene til å fungere bedre sosialt, ikke tvinge de andre barna til å være sammen med dem selv om de ikke vil. Når barna er yngre er det en selvfølge at alle blir inkludert, men på et eller annet tidspunkt må de voksne slutte å blande seg inn. Når barn er 12-13 vet de også veldig godt om de blir invitert fordi de voksne har tvunget dem eller om de faktisk er en del av gjengen, og hvis det er det første er det ikke veldig hyggelig å bli invitert bare pga det. Hvis de hadde blitt invitert, ville de uansett ha vært utenfor i både bursdagen og på skolen dagen etter.

Så er det selvfølgelig noe annet når de er på skolen og er en klasse der. Men på fritiden er man ikke lenger en klasse, da er man vennegjenger i andre sammensetninger enn man er på skolen.

Anonymkode: 518b4...e7d

Hør på deg selv, da. Ser for meg et barn si til foreldrene: Jeg vil ikke invitere henne, hun er kjedelig. 

Vi hadde også en psykisk utviklingshemmet i klassen. Hun satt i rullestol og kunne knapt snakke. Visste ikke hva to pluss to er. I hvertfall mine foreldre forventet at jeg inkluderte henne, inviterte henne i bursdag osv. Hun var liksom ikke med i samtalene, for hun skjønte jo ikke hva vi snakket om. Men hun skulle likevel ha en opplevelse av å være inkludert, og vi skulle være greie med henne. Jeg tenkte aldri over at det var unormalt. 

Barn klarer å følge sånne regler hvis det forventes av dem og de voksne står for de samme reglene. 

Anonymkode: 04b8f...ed5

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hater foreldre som tillater dette. 

Jeg har opplevd det selv. Jeg har opplevd at barnet mitt ikke har blitt invitert. 

Det er faen med hjerteskjærende å forklare et barn hvorfor. Når barnet kommer hjem etter skolen hver dag og spør om invitasjonene har kommet. Har lyst å gråte når jeg skriver dette. Den skuffelsen har denne familien påført mitt barn.

De foreldrene som har stengt ute mitt barn tåler jeg ikke lengre. Smålig, men jeg gleder meg over de gangene karma gir de en oppstrammer. Jeg kommer ikke til å gjøre en ting om mitt barn finner styrken til å ta igjen.

Anonymkode: cdca5...62d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.5.2021 den 0.24):

Kjenner jeg er kjempe pist! Selv om dem nå er 12-13 år.

Noen som har et forslag på hvordan markere min misnøye?

Anonymkode: b96b7...982

Heregud, bare vær en vanlig voksen og gi beskjed til foreldrene! Samt lærer!!!!

Anonymkode: 6ff98...e55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atheena
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det blir en rar sammenlikning. Julebord ville være mer som en klassefest, og da hadde det vært merkelig å utelate noen fra klassen.

Det det er snakk om her er en bursdagsfeiring hvor vennene i klassen blir invitert og de man ikke er venn med ikke blir invitert. Så det er mer som om 6 av 8 kollegaer også er venner som omgås på fritiden og har en sammenkomst fordi de er venner, da er det unaturlig å invitere de 2 andre kollegaene bare fordi de tilfeldigvis er kollegaer.

 

Jeg var et sånt barn selv, stille og sjenert - og derfor også kjedelig for de andre å være sammen med. Det er ikke sånn at disse barna blir ekskludert fordi de andre er ondskapsfulle, men fordi de er vanskelige å være sammen med hvis de er for stille og sjenerte til å bidra i leken og det sosiale. Det er ikke det samme som mobbing å ikke være venn med alle. Og vi har vel alle vært bort i mennesker som er så stille og sjenerte at de er umulig å omgås? Det er utrolig slitsomt, og selv om man selvfølgelig har et ansvar om å være hyggelig og vennlig, har også de som er stille og sjenerte et ansvar til å bidra sosialt de også. Og det gjelder også barn i den forstand at de voksne må hjelpe de sjenerte barna til å bidra mer sosialt, man kan ikke lempe det ansvaret over på de andre barna.

Det er vondt for alle å bli ekskludert, men da må man heller hjelpe disse barna å komme ut av skallet sitt og gi dem verktøyene til å fungere bedre sosialt, ikke tvinge de andre barna til å være sammen med dem selv om de ikke vil. Når barna er yngre er det en selvfølge at alle blir inkludert, men på et eller annet tidspunkt må de voksne slutte å blande seg inn. Når barn er 12-13 vet de også veldig godt om de blir invitert fordi de voksne har tvunget dem eller om de faktisk er en del av gjengen, og hvis det er det første er det ikke veldig hyggelig å bli invitert bare pga det. Hvis de hadde blitt invitert, ville de uansett ha vært utenfor i både bursdagen og på skolen dagen etter.

Så er det selvfølgelig noe annet når de er på skolen og er en klasse der. Men på fritiden er man ikke lenger en klasse, da er man vennegjenger i andre sammensetninger enn man er på skolen.

Anonymkode: 518b4...e7d


Er man litt proaktiv så har man skapt klare forventninger slik at det ikke er noe problem. Da er barnet inneforstått med at alle må inviteres og har lært seg litt om inkludering i tillegg som er en klar fordel til senere i livet. Da slipper man å komme i den situasjonen du beskriver:  "at alle vet at moren til NN ringte og derfor er hun her og ikke fordi hun ble invitert". Ut barneskolen bør man defintivit gjøre det. 

Kjipe foreldre får kjipe barn. En dag så møter de seg selv i døra.  

Vi har ett barn som ikke inviterer alle og der virker foreldrene tilsynelatende veldig joviale, men er gjennomskuet så det synger uten at de vet det selv. Barnet er populært, god i fotball osv, men han er veldig dårlig likt fordi han rett og slett ikke er noe grei og en mobber. Så da snakker alle de andre barna dritt om han isteden bak ryggen hans. 

Endret av Atheena
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 4.5.2021 den 0.29):

Kanskje de to som ikke inviteres mobber bursdagsbarnet.

Anonymkode: d60dd...fed

Er nok heller et tydelig tegn på motsatt dessverre

Anonymkode: c2ef3...7ee

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...