Gå til innhold

6 av åtte barn invitert I bursdag...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis man var 8 stk på en arbeidsplass, og bare 6 fikk være med på julebordet fordi de andre 2 var så dølle å være med. Kjedelige, for gamle for unge......

 

nei

Anonymkode: 24abd...c0f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tafatte voksne som ikke sørger for å sjekke ut at slik som dette ikke får skje. Det begynner å bli en fineline mellom at barnet bør ha sin mening om hvem de ønsker å invitere i sin private sfære som utvides med årene.

Men man skal selvsagt både dobbeltsjekke og trippelsjekke. Det kan være en misforståelse. 

Og man bør aldri dra mobbekortet selv når det kommer til å u-invitere "bøller". Man blir ikke mindre rasshøl av å fortsette en trend der det er ok med utestenging. 

Håper dette når klassen og taes opp i ulike fora ❤️

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sånne foreldre er bare slitsomme. Virker som foreldrene ble krenket fordi gullet deres ikke ble bedt i bursdag. Det er ikke som liker barnet ditt like godt som deg. 
Mine barn ble ikke bedt knalle bursdager i klassen, men jeg hadde aldri fått meg til å nærmest kreve at de skulle bli bedt. Når bursdagsbarnet ikke vil ha de der, så skal det respekteres.

Enda verre foreldre er de som må ta opp dette på foreldremøter og nærmest fullroser sitt eget barn om at søte lille Lars må få bli bedt eller er han så utrolig lei seg. Hva om det er noe med Lars som andre barn ikke liker og dermed ikke vil omgås? 

Spar dere den nedverdigende tlf og tving barnet deres i andres bursdag, det blir snakket om det også. Bursdagsbarnet vet jo selv hvem som ble bedt og kommer Lars, så er det også tvang for bursdagsbarnet.

Anonymkode: 65cf9...8d7

Det kan faktisk skje at noen blir glemt, ei venninne har 3 sønner og når de skulle feire bursdagen til ene sønnen fikk jeg snap noen timer før: "shit den følelsen når man oppdager at man har glemt å be 2 stykk fra klassen". Nå ordnet det seg da hun ringte foreldrene og sa det som det var, og de to barna kom i bursdagen. Hun oppdaget det fordi når de dekket på bordet kommenterte sønnen at det var for få askjetter 😅.

Men kan det være corona som er årsaken til at de ikke har bedt alle i klassen TS? Her omkring vet jeg at bare kohorter har blitt bedt etc.

Anonymkode: 6df14...052

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sånne foreldre er bare slitsomme. Virker som foreldrene ble krenket fordi gullet deres ikke ble bedt i bursdag. Det er ikke som liker barnet ditt like godt som deg. 
Mine barn ble ikke bedt knalle bursdager i klassen, men jeg hadde aldri fått meg til å nærmest kreve at de skulle bli bedt. Når bursdagsbarnet ikke vil ha de der, så skal det respekteres.

Enda verre foreldre er de som må ta opp dette på foreldremøter og nærmest fullroser sitt eget barn om at søte lille Lars må få bli bedt eller er han så utrolig lei seg. Hva om det er noe med Lars som andre barn ikke liker og dermed ikke vil omgås? 

Spar dere den nedverdigende tlf og tving barnet deres i andres bursdag, det blir snakket om det også. Bursdagsbarnet vet jo selv hvem som ble bedt og kommer Lars, så er det også tvang for bursdagsbarnet.

Anonymkode: 65cf9...8d7

Vet du hva nedverdigende betyr egentlig? Det er ingenting nedverdigende ved den telefonen, og høyst sannsynlig er dette en misforståelse (fra foreldrenes side) som enkelt kan rettes opp i før for mye skade er gjort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når barna er 12 er man ferdig med å invitere alle man "ufrivillig" og tilfeldigvis er i en gruppe med. På et tidspunkt må det jammen begynne å være lov å feire bursdagen sin sånn man vil og med hvem man vil. Er vel heller ikke noen voksne som driver og inviteter alle damene på jobben i bursdagen sin, nei, man inviteter venner.

Anonymkode: 9737d...a23

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Har lest hele tråden og synes dette høres forkastelig ut. Man utelater ikke å invitere 2 stk når alle andre inviteres. Er det snakk om ca 50/50 er saken annerledes. Husker jeg tok opp problemet med en klasse på videregående som jeg var kontaktlærer for der det var arrangert klassefest der 2 stk ikke ble invitert. Dette var privat hjemme hos en elev, men det var selvsagt noe klassen og ikke enkelteleven stod bak. Jeg var forbannet, men fikk beskjed om at dette ikke var mitt bord. Elevene var uansett under 18 år og 2 stk ble utestengt og som kontaktlærer blandet jeg meg inn. Hele situasjonen var vanskelig, men jeg var ihvertfall tydelig i min tale om at det ikke var greit. Man inviterer enten alle eller under halvparten. Sånn er det bare. En skam at enkelte får holde på å ekskludere etter eget velbefinnende. Ære være karma i så måte - som man reder ligger man 😉 

Anonymkode: dad08...8e4

Dette hadde du ingenting med å gjøre! Hva du mener, hadde jeg gitt en god dag i.

Anonymkode: 9737d...a23

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette har jeg opplevd selv. Hele klassen minus to stk, meg og en annen. Det stikker fortsatt etter ca 30 år.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjenferdet skrev (18 timer siden):

Nei, men det er nok av foreldre som forsvarer det. Må si at jeg ikke har noe til overs for foreldre som aktivt bidrar til utestenging og utfrysning av barn. :bond:

Fint at du er på dette forumet hele tiden og kan opplyse oss alle med din politiske korrekthet og rosenrøde oppfatning av livet hele tiden! Du er så go og skinnhellig altså!

Anonymkode: dc216...7f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis man var 8 stk på en arbeidsplass, og bare 6 fikk være med på julebordet fordi de andre 2 var så dølle å være med. Kjedelige, for gamle for unge......

 

nei

Anonymkode: 24abd...c0f

Litt forskjell,  et julebord er i regi av arbeidsgiver,  en bursdag er privat og ikke i regi av skolen.

Anonymkode: 9737d...a23

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Litt forskjell,  et julebord er i regi av arbeidsgiver,  en bursdag er privat og ikke i regi av skolen.

Anonymkode: 9737d...a23

Ja, for det føles mye bedre å bli utestengt av en privatperson.. 

Anonymkode: f125a...ea4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Hvorfor ikke? Det kan være at noen barn ikke egner seg i bursdag. Da er det best å holde dem ute for å skape god stemming blant andre. Det gjorde ei venninne av meg - det er hennes hus og hun bestemmer hvem som skal inviteres fra sønnens klasse.

Anonymkode: d7d2a...e9e

Så hun lærer barna sine å fryse ut og å utestenge andre. Høres jo ut som en empatisk person 😳 

Hvordan skal forresten de sosialt svake barna lære seg sosiale koder dersom de aldri har noen å være sammen med, og hvor til og med foreldre aktivt oppmuntrer sine barn til å fryse dem ut? 

Nå begynner jeg å forstå hvorfor det er så mye skoleskytinger i USA....

Anonymkode: 6d457...f13

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Fint at du er på dette forumet hele tiden og kan opplyse oss alle med din politiske korrekthet og rosenrøde oppfatning av livet hele tiden! Du er så go og skinnhellig altså!

Anonymkode: dc216...7f3

Det er ikke snakk om skinnhellighet bare fordi man velger å kjempe for det som er rett. Og det er faktisk ikke snakk om å adoptere de barna som er sosialt svake. Det er snakk om å ikke fryse ut og det er snakk om å tilrettelegge sånn at alle kan ha det kult sammen. Her tilrettelegger jo de voksne for at barna skal utestenge hverandre. 

Anonymkode: 6d457...f13

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Litt forskjell,  et julebord er i regi av arbeidsgiver,  en bursdag er privat og ikke i regi av skolen.

Anonymkode: 9737d...a23

Ja for det er jo ingen av barna som kommer til å nevne denne bursdagen mens de sitter på klasserommet... 🙄 Og hvor 1-2 barn da vil sitte med en grusomt vond klump i magen fordi de ikke er bedt. F eks John Arne Riise er åpen om at han ble mobbet i barndommen og hvordan det har formet ham som menneske. Med kronisk usikkerhet og voldsomt behov for oppmerksomhet og bekreftelse. Vi har jo sett hvordan voksenlivet hans har endt opp; med tre skilsmisser, utroskapsskandaler og økonomisk ruin før fylte 40. Man skal ikke bagatellisere mobbing og man skal hvert fall ikke oppmuntre barna sine til å fryse ut de sosialt svake. Dette vil henge ved dem og skade dem resten av livet. Det skal så sjukt lite til; å være inkluderende i noen få timer noen få ganger i året. Hvis alle passet på dette så hadde ingen følt seg alene og venneløs. 

Anonymkode: 6d457...f13

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Når barna er 12 er man ferdig med å invitere alle man "ufrivillig" og tilfeldigvis er i en gruppe med. På et tidspunkt må det jammen begynne å være lov å feire bursdagen sin sånn man vil og med hvem man vil. Er vel heller ikke noen voksne som driver og inviteter alle damene på jobben i bursdagen sin, nei, man inviteter venner.

Anonymkode: 9737d...a23

Man utelater ikke to som voksen heller!!

Anonymkode: ffdc1...633

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Man utelater ikke to som voksen heller!!

Anonymkode: ffdc1...633

Nettopp!! Og hvis man gjør det, altså aktivt velger å utestenge, så forteller det veldig mye om dem....

Anonymkode: 6d457...f13

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Lady Lovelylocks said:

Dette har jeg opplevd selv. Hele klassen minus to stk, meg og en annen. Det stikker fortsatt etter ca 30 år.

Jeg opplevde også å ikke bli invitert i en bursdag en gang. Meg og en eller to til. Husker ikke helt, men v var ikke mange som ikke ble invitert. Foreldrene mine ringte til foreldrene til den jenta. De sa at det var ikke plass. Greit nok det, men jeg lurte på: hvorfor var det akkurat MEG som ikke ble invitert? 

Jeg var ikke slem, men jeg var veldig sjenert og nok ganske kjedelig. 

Jeg er lærer, og de driver med litt utestenging i klassen. De som ekskluderer andre er de som driver med mobbetendenser. Ikke de som blir ekskludert. De som blir mest ekskludert er de stille og rolige, som har litt vansker sosialt, sliter med å finne sin plass, men de er absolutt ikke slemme. Sånn til de som nevner at "kanskje de ikke inviterer de to fordi de er mobbere". Det er ikke alltid sånn. Ofte handler det om hierarki i gruppen, hvem som blir sett på som mest "populær", og hvem som er svakere. 

At de som er lavest på rangstigen skal bli ekskludert enda mer, er bare fryktelig dårlig gjort. 

Jeg skjønner det godt om det handler om alvorlig mobbing og man ikke ønsker å invitere mobberen. Men da bør det for det første gjøres en avtale med foreldrene, hvis det er sånn at man finner ut at det her kommer ikke til å gå. Men dette er nok kun i ekstremt sjeldne tilfeller. 

Men at det skal være en prinsippsak at det er greit å ikke invitere to-tre stk, blir for dumt. Barn er ikke ferdig utviklet. De som ikke blir invitert forstår ikke hvorfor det var akkurat de som ikke ble invitert, og de som utestenger forstår ikke hvilken skade de gjør. De er barn. Og barn som blir sett på som svake har det tungt nok fra før. Barn som blir inkludert i barndommen, vil bli mer robuste som voksne. Vokser du opp med å bli ekskludert, så gjør det noe med selvfølelsen din. Å ekskludere barn gjør dem ikke mer robuste. Det forbereder dem ikke til den virkelige verden. 

Jeg ble selv noe ekskludert som barn, som nevnt. Men fra jeg begynte på vgs, til jeg begynte på studier, vært med i foreninger og hatt ulike jobber, har jeg ALLTID opplevd å bli inkludert. Fordi voksne mennesker har utviklet seg og skjønt greia. Vi har jo alle hørt om mobbere som har  blitt voksne og angret seg. "Slemme" unger som har vokst opp og forandret seg. Voksne er greiere sånn sett. Og vi kan velge å si opp en jobb med dårlig arbeidsmiljø, vi kan velge å kutte ut venner vi ikke omgås med til daglig. Et barn kan ikke det. 

Anonymkode: 04b8f...ed5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 hours ago, AnonymBruker said:

Litt forskjell,  et julebord er i regi av arbeidsgiver,  en bursdag er privat og ikke i regi av skolen.

Anonymkode: 9737d...a23

Alle foreldre i en klasse har ansvar for å bidra til et godt klassemiljø. Det er ikke noe privat. Det er nemlig veldig synlig om noen ikke blir invitert. Barna prater om det. Skal det være lov å ikke invitere to stk, må det bli forbudt å snakke om bursdagsfeiringer i skoletiden. Har selv opplevd drama i min klasse fordi noen få ikke ble invitert (jeg er lærer). Vi brukte såååå mye tid på å ordne opp i det. Det skapte bare problemer. De drar alt sånt med seg til skolen. Så det var nå veldig givende å bruke tid på å ordne opp I det i stedet for å lære elevene fag.... 🙄 Lærerjobben er allsidig... 

Anonymkode: 04b8f...ed5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvis man var 8 stk på en arbeidsplass, og bare 6 fikk være med på julebordet fordi de andre 2 var så dølle å være med. Kjedelige, for gamle for unge......

 

nei

Anonymkode: 24abd...c0f

Det blir en rar sammenlikning. Julebord ville være mer som en klassefest, og da hadde det vært merkelig å utelate noen fra klassen.

Det det er snakk om her er en bursdagsfeiring hvor vennene i klassen blir invitert og de man ikke er venn med ikke blir invitert. Så det er mer som om 6 av 8 kollegaer også er venner som omgås på fritiden og har en sammenkomst fordi de er venner, da er det unaturlig å invitere de 2 andre kollegaene bare fordi de tilfeldigvis er kollegaer.

 

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg opplevde også å ikke bli invitert i en bursdag en gang. Meg og en eller to til. Husker ikke helt, men v var ikke mange som ikke ble invitert. Foreldrene mine ringte til foreldrene til den jenta. De sa at det var ikke plass. Greit nok det, men jeg lurte på: hvorfor var det akkurat MEG som ikke ble invitert? 

Jeg var ikke slem, men jeg var veldig sjenert og nok ganske kjedelig. 

Jeg er lærer, og de driver med litt utestenging i klassen. De som ekskluderer andre er de som driver med mobbetendenser. Ikke de som blir ekskludert. De som blir mest ekskludert er de stille og rolige, som har litt vansker sosialt, sliter med å finne sin plass, men de er absolutt ikke slemme. Sånn til de som nevner at "kanskje de ikke inviterer de to fordi de er mobbere". Det er ikke alltid sånn. Ofte handler det om hierarki i gruppen, hvem som blir sett på som mest "populær", og hvem som er svakere. 

At de som er lavest på rangstigen skal bli ekskludert enda mer, er bare fryktelig dårlig gjort. 

Jeg skjønner det godt om det handler om alvorlig mobbing og man ikke ønsker å invitere mobberen. Men da bør det for det første gjøres en avtale med foreldrene, hvis det er sånn at man finner ut at det her kommer ikke til å gå. Men dette er nok kun i ekstremt sjeldne tilfeller. 

Men at det skal være en prinsippsak at det er greit å ikke invitere to-tre stk, blir for dumt. Barn er ikke ferdig utviklet. De som ikke blir invitert forstår ikke hvorfor det var akkurat de som ikke ble invitert, og de som utestenger forstår ikke hvilken skade de gjør. De er barn. Og barn som blir sett på som svake har det tungt nok fra før. Barn som blir inkludert i barndommen, vil bli mer robuste som voksne. Vokser du opp med å bli ekskludert, så gjør det noe med selvfølelsen din. Å ekskludere barn gjør dem ikke mer robuste. Det forbereder dem ikke til den virkelige verden. 

Jeg ble selv noe ekskludert som barn, som nevnt. Men fra jeg begynte på vgs, til jeg begynte på studier, vært med i foreninger og hatt ulike jobber, har jeg ALLTID opplevd å bli inkludert. Fordi voksne mennesker har utviklet seg og skjønt greia. Vi har jo alle hørt om mobbere som har  blitt voksne og angret seg. "Slemme" unger som har vokst opp og forandret seg. Voksne er greiere sånn sett. Og vi kan velge å si opp en jobb med dårlig arbeidsmiljø, vi kan velge å kutte ut venner vi ikke omgås med til daglig. Et barn kan ikke det. 

Anonymkode: 04b8f...ed5

Jeg var et sånt barn selv, stille og sjenert - og derfor også kjedelig for de andre å være sammen med. Det er ikke sånn at disse barna blir ekskludert fordi de andre er ondskapsfulle, men fordi de er vanskelige å være sammen med hvis de er for stille og sjenerte til å bidra i leken og det sosiale. Det er ikke det samme som mobbing å ikke være venn med alle. Og vi har vel alle vært bort i mennesker som er så stille og sjenerte at de er umulig å omgås? Det er utrolig slitsomt, og selv om man selvfølgelig har et ansvar om å være hyggelig og vennlig, har også de som er stille og sjenerte et ansvar til å bidra sosialt de også. Og det gjelder også barn i den forstand at de voksne må hjelpe de sjenerte barna til å bidra mer sosialt, man kan ikke lempe det ansvaret over på de andre barna.

Det er vondt for alle å bli ekskludert, men da må man heller hjelpe disse barna å komme ut av skallet sitt og gi dem verktøyene til å fungere bedre sosialt, ikke tvinge de andre barna til å være sammen med dem selv om de ikke vil. Når barna er yngre er det en selvfølge at alle blir inkludert, men på et eller annet tidspunkt må de voksne slutte å blande seg inn. Når barn er 12-13 vet de også veldig godt om de blir invitert fordi de voksne har tvunget dem eller om de faktisk er en del av gjengen, og hvis det er det første er det ikke veldig hyggelig å bli invitert bare pga det. Hvis de hadde blitt invitert, ville de uansett ha vært utenfor i både bursdagen og på skolen dagen etter.

Så er det selvfølgelig noe annet når de er på skolen og er en klasse der. Men på fritiden er man ikke lenger en klasse, da er man vennegjenger i andre sammensetninger enn man er på skolen.

Anonymkode: 518b4...e7d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det blir en rar sammenlikning. Julebord ville være mer som en klassefest, og da hadde det vært merkelig å utelate noen fra klassen.

Det det er snakk om her er en bursdagsfeiring hvor vennene i klassen blir invitert og de man ikke er venn med ikke blir invitert. Så det er mer som om 6 av 8 kollegaer også er venner som omgås på fritiden og har en sammenkomst fordi de er venner, da er det unaturlig å invitere de 2 andre kollegaene bare fordi de tilfeldigvis er kollegaer.

 

Jeg var et sånt barn selv, stille og sjenert - og derfor også kjedelig for de andre å være sammen med. Det er ikke sånn at disse barna blir ekskludert fordi de andre er ondskapsfulle, men fordi de er vanskelige å være sammen med hvis de er for stille og sjenerte til å bidra i leken og det sosiale. Det er ikke det samme som mobbing å ikke være venn med alle. Og vi har vel alle vært bort i mennesker som er så stille og sjenerte at de er umulig å omgås? Det er utrolig slitsomt, og selv om man selvfølgelig har et ansvar om å være hyggelig og vennlig, har også de som er stille og sjenerte et ansvar til å bidra sosialt de også. Og det gjelder også barn i den forstand at de voksne må hjelpe de sjenerte barna til å bidra mer sosialt, man kan ikke lempe det ansvaret over på de andre barna.

Det er vondt for alle å bli ekskludert, men da må man heller hjelpe disse barna å komme ut av skallet sitt og gi dem verktøyene til å fungere bedre sosialt, ikke tvinge de andre barna til å være sammen med dem selv om de ikke vil. Når barna er yngre er det en selvfølge at alle blir inkludert, men på et eller annet tidspunkt må de voksne slutte å blande seg inn. Når barn er 12-13 vet de også veldig godt om de blir invitert fordi de voksne har tvunget dem eller om de faktisk er en del av gjengen, og hvis det er det første er det ikke veldig hyggelig å bli invitert bare pga det. Hvis de hadde blitt invitert, ville de uansett ha vært utenfor i både bursdagen og på skolen dagen etter.

Så er det selvfølgelig noe annet når de er på skolen og er en klasse der. Men på fritiden er man ikke lenger en klasse, da er man vennegjenger i andre sammensetninger enn man er på skolen.

Anonymkode: 518b4...e7d

Det er vanskelig å være sammen med de som er stille, sjenerte og sosialt klønete 1-1, det er ikke vanskelig å inkludere dem i en gruppe. 

Anonymkode: f125a...ea4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var selv et av to barn som ikke ble invitert i bursdag til en i klasse..hele klassen var invitert, både gutter og jenter. Det var kun meg og en jente til som ikke ble invitert. Jeg gikk da i syvende klasse . Og jeg får fortsatt vondt i magen av å tenke på det selv om det er 14 år siden. Det er IKKE greit . 

Anonymkode: 1544b...cb7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...