Gå til innhold

6 av åtte barn invitert I bursdag...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jullen skrev (6 minutter siden):

Dette er en av de verste og vanligste formene for psykisk mobbing. Skjer særlig blant jenter. Og det skjer i stor grad. Har alltid gjort.

Foreldrene argumenterer med at ‘vi vil jo ikke være med folk vi har dårlig kjemi med som voksne- hvorfor skal barn tvinges til å være med noen de ikke liker?!’ Dette er et svært dårlig argument.

For det første. Nei det er ikke mer ok at voksne stenger andre voksne i gruppen (jobb, skole osv) fordi de kjenner på at denne personen ikke er lik en selv eller kjenner på  ‘dårlig kjemi. Normen om at alle skal inkluderes gjelder også for voksne. Så kan den personen en har dårlig kjemi med  selv avgjøre hvorvidt hen ønsker å inkludere seg selv eller ikke hos vedkommende.

For det andre. Det er NÅ barne skal lære seg den viktige normen og verdien av å inkludere menneskene rundt seg. Om de møter forståelse for å ikke like andre barn og ikke ønske å være med enkelt personer pga ‘trynefaktor og populæritet...så tar barna med seg denne holdningen inn i det voksne livet. Dette er holdninger ingen ønsker å ha på arbeidsplassen sin eller i omgangskretsen (selv om det dessverre skjer i alt for stor grad. Overalt.)😔

Det tristeste nå er at Corona situasjonen fører til at samfunnet legger opp til denne type mobbing. Fordi vi bare har lov å invitere så så mange i ulike settinger. Det vil alltid være noen som blir ekskludert. Og det er typisk ofte de samme som går igjen og blir stadig ekskludert. Foreldre er vitne til situasjonen og føler seg hjelpeløse.

Nå har jeg bare små barn i barnehagealder der det enda ikke er aktuelt å invitere folk hjem til selskap. Men hadde jeg hatt barn i barne/ungdomsskole hadde jeg insistert på at enten inviterer du alle jentene/eller guttene i klassen eller ingen.

En helt annen sak av historien er om den personen som blir ekskludert er en direkte vond fiende. En mobber eller som har gjort barnet/ungdommen noe svært vondt. Da er det selvfølgelig lov å la være å invitere denne personen. Men den som ikke blir invitert kan godt få vite årsaken da syns jeg. Åpen dialog her. Både mellom klassekameratene, lærer og foreldre🍀

Jeg er enig i mye av dette.

Men det er naivt å tro at alle skal med uansett. Det er ikke sånn verden fungerer. Og å utestenge og mobbe er noe annet enn å bare invitere venner i bursdag. Det er heller ikke sånn at man skal trenge å inkludere alle alltid. Når barna er såpass gamle som i dette tilfellet, bør de styre mer og mer av det sosiale selv.

Så det er greit å ikke invitere en som mobber. Men hvordan tenker du det er for en som blir mobbet å bli invitert i bursdagen til en som mobber, da? Kan ikke skjønne at det fører noe godt med seg. Alle barna vet jo veldig godt at de ikke er noe mer venner av den grunn og at den eneste grunnen er at foreldrene sa at de måtte invitere. Jeg kan se for meg at dette blir enda en grunn til å mobbe - at de "ødela" bursdagsfeiringen fordi foreldrene tvang dem til å invitere dem også.

 

Gjenferdet skrev (9 minutter siden):

Det er ikke snakk om at de må være venn med alle. Det er en forskjell på det og på å utestenge én eller to. Det er utfrysning, og utfrysning er en form for skjult mobbing. 

Men det er ikke denne ene bursdagsinvitasjonen som vil ha betydning for dette. Når man er såpass gammel som disse barna vet man veldig godt hvor man står i forhold til hverandre. Dersom det er snakk om utfrysning og mobbing, må det tas tak i på andre måter. Det er ingenting i dette innlegget som tyder på at det snakk om mobbing/utfrysing. Det utelukker det heller ikke, men det kan like gjerne være snakk om at man kun inviterer de man er venn med, uten å "mobbe"/fryse ut de som ikke blir invitert av den grunn.

Anonymkode: 518b4...e7d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hannah80 skrev (På 4.5.2021 den 1.08):

Poenget er jo at når KUN to stk ikke blir invitert, så er det jo å utestenge noen. Jeg som forelder hadde aldri godtatt det, hvis min sønn ønsket å invitere 6 av 8 gutter i klassen. 

Nettopp. 

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 14
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannah80 skrev (4 minutter siden):

Det er veldig flott:)

Men ikke alle som har det slik. At det som ikke dreper deg, gjør deg sterkere-mottoet. For mange barn er utestengelse noe som kan gi dype sår.  

Jeg ble selvsagt veldig såret, og det har jo sagt dype spor i meg òg, men jeg ville bare si at mange ønsker å være med folk som ikke er snille, og man finner seg i mye. Det er viktig å passe på seg selv. Det viktigste er å være tro til seg selv og være snill og god mot seg selv. Ikke gi oppmerksomhet til folk som behandler deg dårlig. 

Anonymkode: bff02...e62

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjenferdet skrev (4 minutter siden):

Nettopp. Jeg har selv vært det utestengte barnet i en bursdag i den alderen. Av 12 jenter (?) var det 3 stk som ikke ble invitert, men den ene kom likevel, så vi var bare to stk som ikke fikk være med i bursdagen. Det er klart det var sårt, og det blir jo en snakkis. Alle visste jo at vi ikke var invitert. Årsaken var plassmangel. Sorry, den kjøper jeg ikke. Man har alltid plass til to til, evt skulle de ha invitert halvparten av jentene, ikke utelatt kun to stk. Jeg går ikke og gnager på hendelsen nå, men det er klart man husker det. Følelsen av å bli valgt bort, følelsen av avvisning, selvbebreidelsen. 

Huff, får helt vondt i magen av å høre sånt❤

Det er helt uforståelig at foreldrene støtter opp om slikt. "Plassmangel" faktisk. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg ble selvsagt veldig såret, og det har jo sagt dype spor i meg òg, men jeg ville bare si at mange ønsker å være med folk som ikke er snille, og man finner seg i mye. Det er viktig å passe på seg selv. Det viktigste er å være tro til seg selv og være snill og god mot seg selv. Ikke gi oppmerksomhet til folk som behandler deg dårlig. 

Anonymkode: bff02...e62

Det har du helt rett i. Kloke ord😍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjenferdet skrev (6 minutter siden):

Du ser ikke forskjellen på det og på å utestenge 2 stk når man i mange år har gått 8 stk sammen i en klasse? 

 

Hannah80 skrev (6 minutter siden):

Poenget er jo at når KUN to stk ikke blir invitert, så er det jo å utestenge noen. Jeg som forelder hadde aldri godtatt det, hvis min sønn ønsket å invitere 6 av 8 gutter i klassen. 

 

Stjerneglitter skrev (3 minutter siden):

Nei. Jeg er uenig, og invitere alle bortsett fra 2 stk er og utestenge og mobbe. De går I samme klasse og alle snakker om hvor stas det var og komme I bursdag og få invitasjon ALLE sammen bortsett fra 2 stk😔 vet du hvor traumatiserende dette kan være for de som blir utenfor? Om du er voksen og tenker på barnas beste så vet du godt at det er feil og invitere alle bortsett fra 2 stk. Om en ønsker og feire bursdag med de aller nærmeste så er det bedre og invitere 2 eller 3 stk men ikke alle sammen bortsett fra 2 stk.🙃

Hvis barna hadde vært yngre, ville jeg vært enig i at alle må inkluderes. Men når de er såpass gamle som 12-13 tenker jeg at barna må få styre det selv.

Man vet veldig godt hvor man står sosialt og i forhold til hverandre i den alderen, og en bursdagsinvitasjon ville ikke bety noe som helst for en som var mobbet og utfryst. De ville ikke plutselig være en del av gjengen. Mest sannsynlig ville de havne utenfor i bursdagsfeiringen, med mindre de voksne passet på hele tiden og dikterte alle interaksjoner, og når alle snakket om hvor stas det var i bursdagen i klasserommet dagen etter, ville de uansett ikke være med i den samtalen fordi de var mobbet/utfryst. En bursdagsfeiring ville ikke forandre det. Så hvis det er snakk om mobbing/utfrysing, må det løses på en annen måte.

Anonymkode: 518b4...e7d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hannah80 skrev (Akkurat nå):

Det har du helt rett i. Kloke ord😍

Jeg har lært mye i mitt 40 år gamle liv. 

Anonymkode: bff02...e62

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

 

 

Hvis barna hadde vært yngre, ville jeg vært enig i at alle må inkluderes. Men når de er såpass gamle som 12-13 tenker jeg at barna må få styre det selv.

Man vet veldig godt hvor man står sosialt og i forhold til hverandre i den alderen, og en bursdagsinvitasjon ville ikke bety noe som helst for en som var mobbet og utfryst. De ville ikke plutselig være en del av gjengen. Mest sannsynlig ville de havne utenfor i bursdagsfeiringen, med mindre de voksne passet på hele tiden og dikterte alle interaksjoner, og når alle snakket om hvor stas det var i bursdagen i klasserommet dagen etter, ville de uansett ikke være med i den samtalen fordi de var mobbet/utfryst. En bursdagsfeiring ville ikke forandre det. Så hvis det er snakk om mobbing/utfrysing, må det løses på en annen måte.

Anonymkode: 518b4...e7d

Jeg tenker at 12-13 åringer flest er umodne og ikke alltid i stand til å ta gode valg. Derfor bør de voksne veilede og lære barna viktigheten av inkludering. Det gagner jo de selv også å være flinke til å inkludere. I lengden er det jo de selv som taper på å utfryse andre. Ikke bare påfører de andre sår, men de ender kanskje opp som den som blir utestengt selv etter hvert fordi ingen gidder å menge seg med den som tisker, visker og utestenger andre. 

  • Liker 13
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannah80 skrev (På 4.5.2021 den 1.20):

Huff, får helt vondt i magen av å høre sånt❤

Det er helt uforståelig at foreldrene støtter opp om slikt. "Plassmangel" faktisk. 

❤️

Vil tippe de fleste har erfaringer med utestenging fra barne- og ungdomsskolen. At barn og unge utestenger er på en måte én ting, men at voksne tilrettelegger for det synes jeg er enda verre. Voksne som aksepterer, tier og således samtykker til at barn som kanskje er sårbare fra før skal få det enda mer vanskelig. Jeg synes det er helt uforståelig.

Endret av Tvillingsjel
  • Hjerte 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjenferdet skrev (2 minutter siden):

Jeg tenker at 12-13 åringer flest er umodne og ikke alltid i stand til å ta gode valg. Derfor bør de voksne veilede og lære barna viktigheten av inkludering. Det gagner jo de selv også å være flinke til å inkludere. I lengden er det jo de selv som taper på å utfryse andre. Ikke bare påfører de andre sår, men de ender kanskje opp som den som blir utestengt selv etter hvert fordi ingen gidder å menge seg med den som tisker, visker og utestenger andre. 

Hvor tenker du "aldersgrensa" bør gå for at alle må bli invitert?

Og igjen: det er forskjell på å utfryse og mobbe andre og ikke invitere i bursdag. Det er ingenting som tyder på at det handler om mobbing og utfrysning i dette tilfellet (selv om det kan hende at det gjør det også, men vi kan umulig vite det ut fra det ts har skrevet).

Men hvis det er mobbing og utfrysing det handler om i dette tilfellet, tror du at en bursdagsinvitasjon ville løst alle disse problemene?

Anonymkode: 518b4...e7d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Markere misnøke: Ikke la barnet ditt gå i bursdagen? Hvis ditt barn ikke er invitert: Ikke inviter de som inviterte nå i ditt barn sin bursdag.

 

Når det er sagt tenker jeg at 12-13 er den alderen da det begynner å bli greit å ikke invitere hele klassen, men heller invitere vennene til barnet. Noen vil alltid havne utenfor i en skoleklasse, og det er trist og leit og alt sånt, men de er ikke noe mindre utenfor av å bli invitert i en bursdag hvor de kommer til å være femte hjulet på vogna uansett.

Anonymkode: 518b4...e7d

Så lenge vi som foreldre lar barn få lov til å utestenge andre så vil noen alltid bli utestengt ja. 12-13 år er en utrolig sårbar alder og det å være en av to som blir holdt utenfor i den alderen er faktisk være enn å bli holdt utenfor om man er 7-8 år. I barnehagen og skolen til unger her jeg bor har det alltid vært enighet blant foreldrene om praksis rundt bursdager. Vi har alltid invitert alle i samme fødselsår i barnehagen og alle av samme kjønn i klassen. De som har hatt plass har invitert hele klassen og hele barnegruppa i barnehagen. Jeg skjønner ikke hvorfor dette fortsatt er et tema i 2021! Så lenge jeg betaler for og organiserer bursdagsfeiringer så får ikke mine unger lov til å velge bort noen få barn.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hvor tenker du "aldersgrensa" bør gå for at alle må bli invitert?

Og igjen: det er forskjell på å utfryse og mobbe andre og ikke invitere i bursdag. Det er ingenting som tyder på at det handler om mobbing og utfrysning i dette tilfellet (selv om det kan hende at det gjør det også, men vi kan umulig vite det ut fra det ts har skrevet).

Men hvis det er mobbing og utfrysing det handler om i dette tilfellet, tror du at en bursdagsinvitasjon ville løst alle disse problemene?

Anonymkode: 518b4...e7d

Jeg mener ikke nødvendigvis at man bør invitere alle. Man kan invitere halvparten, for eksempel. Da er det mange som ikke får komme, i motsetning til nå som bare to er utelatt. 

Endret av Gjenferdet
  • Liker 6
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor ikke? Det kan være at noen barn ikke egner seg i bursdag. Da er det best å holde dem ute for å skape god stemming blant andre. Det gjorde ei venninne av meg - det er hennes hus og hun bestemmer hvem som skal inviteres fra sønnens klasse.

Anonymkode: d7d2a...e9e

Hva mener du med å ikke egne seg i bursdag??? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjenferdet skrev (6 minutter siden):

Jeg mener ikke nødvendigvis at man bør invitere alle. Man kan invitere halvparten, for eksempel. Da er det mange som ikke får komme, i motsetning til nå som bare to er utelatt. 

Ok, men på et eller annet tidspunkt slutter man vel å forholde seg til klassen og inviterer venner uavhengig av hvem som går i klassen. Eller mener du at man må inkludere f.eks. halvparten i klassen helt til man går ut av videregående?

Hvis man har en vennegjeng på 6 av de 8 i klassen, er det veldig kjedelig å måtte fryse ut to av vennegjengen sånn at de som uansett ikke er med i den, ikke skal føle seg utenfor i en gjeng de faktisk er utenfor? Og de vet jo at de er utenfor, uavhengig av bursdagsfeiringen.

Eller mener du at en invitasjon vil løse alle utfrysings- og mobbeproblemer?

Anonymkode: 518b4...e7d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

malifika skrev (13 minutter siden):

Så lenge vi som foreldre lar barn få lov til å utestenge andre så vil noen alltid bli utestengt ja. 12-13 år er en utrolig sårbar alder og det å være en av to som blir holdt utenfor i den alderen er faktisk være enn å bli holdt utenfor om man er 7-8 år. I barnehagen og skolen til unger her jeg bor har det alltid vært enighet blant foreldrene om praksis rundt bursdager. Vi har alltid invitert alle i samme fødselsår i barnehagen og alle av samme kjønn i klassen. De som har hatt plass har invitert hele klassen og hele barnegruppa i barnehagen. Jeg skjønner ikke hvorfor dette fortsatt er et tema i 2021! Så lenge jeg betaler for og organiserer bursdagsfeiringer så får ikke mine unger lov til å velge bort noen få barn.

Men det er ikke nødvendigvis snakk om å utestenge andre. Bare fordi man ikke er venner med noen, betyr det ikke at man utestenger dem. Det er en forskjell.

Jeg tenker 12-13 er gammelt nok til at barna styrer dette selv (med mindre de er aktivt slemme mot noen, men det er en annen situasjon enn det som skisseres her). Hadde det vært snakk om barnehagebarn ville saken stilt seg annerledes.

Ja, det er en sårbar alder, men det er ikke en bursdagsinvitasjon som avgjør om man er med i gjengen eller ikke.

Anonymkode: 518b4...e7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ok, men på et eller annet tidspunkt slutter man vel å forholde seg til klassen og inviterer venner uavhengig av hvem som går i klassen. Eller mener du at man må inkludere f.eks. halvparten i klassen helt til man går ut av videregående?

Hvis man har en vennegjeng på 6 av de 8 i klassen, er det veldig kjedelig å måtte fryse ut to av vennegjengen sånn at de som uansett ikke er med i den, ikke skal føle seg utenfor i en gjeng de faktisk er utenfor? Og de vet jo at de er utenfor, uavhengig av bursdagsfeiringen.

Eller mener du at en invitasjon vil løse alle utfrysings- og mobbeproblemer?

Anonymkode: 518b4...e7d

Hvis man skal invitere mange fra samme klasse er det en god tommelfingerregel å ikke invitere flere enn halvparten. Det er helt greit å invitere noen få, eller til og med halvparten. Det som blir feil, uansett trinn, er å utestenge én eller to hvis alle de andre blir invitert.

Er man en vennegjeng på 6 i en klasse på 8 stk, og man går på videregående, så klarer man kanskje å holde det skjult at man skal feire bursdag? De inviterer kanskje på private meldinger fremfor å dele ut bursdagsinvitasjoner i klasserommet? Da trenger jo ikke folk nødvendigvis legge merke til at de ikke er invitert. Når man er yngre blir dette mer åpenbart og en større snakkis. Barn er ikke videre gode på å holde på hemmeligheter.

Endret av Gjenferdet
  • Liker 10
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Hvor tenker du "aldersgrensa" bør gå for at alle må bli invitert?

Og igjen: det er forskjell på å utfryse og mobbe andre og ikke invitere i bursdag. Det er ingenting som tyder på at det handler om mobbing og utfrysning i dette tilfellet (selv om det kan hende at det gjør det også, men vi kan umulig vite det ut fra det ts har skrevet).

Men hvis det er mobbing og utfrysing det handler om i dette tilfellet, tror du at en bursdagsinvitasjon ville løst alle disse problemene?

Anonymkode: 518b4...e7d

Jeg er for så vidt enig i det at man begynner å bli gammel nok til at man kan velge selv i tenårene, men hos oss gikk den naturlige overgangen fra barneskole til ungdomsskole. 13 års dagen (for oss som fylte i 7. klasse) haddd uskreven regel om hele klassen eller alle jentene/ guttene. På ungdomsskolen var det 4 parallellklasser med 30+ i hver (ca 100 tilsammen) så da var det naturlig å be venner og blande fra flere klasser, årstrinn og fritidsaktiviteter. 

Anonymkode: 5c47f...8ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Men det er ikke nødvendigvis snakk om å utestenge andre. Bare fordi man ikke er venner med noen, betyr det ikke at man utestenger dem. Det er en forskjell.

Jeg tenker 12-13 er gammelt nok til at barna styrer dette selv (med mindre de er aktivt slemme mot noen, men det er en annen situasjon enn det som skisseres her). Hadde det vært snakk om barnehagebarn ville saken stilt seg annerledes.

Ja, det er en sårbar alder, men det er ikke en bursdagsinvitasjon som avgjør om man er med i gjengen eller ikke.

Anonymkode: 518b4...e7d

Nei, det er ikke nødvendigvis snakk om ondsinnet systematisk utestengelse fra den som inviterer, men det er slik det føles for de to som står uten en invitasjon. Hva er galt med meg som ikke får komme? Er jeg for stygg? Er jeg for dum? Er jeg for nørd? Har jeg feil klær? Hvorfor liker ingen meg, jeg vil jo bare ha venner og ha det gøy med de andre? Dette er vonde tanker som raser inni hodet på barn når de opplever å ikke bli inkludert.

Den delen av hjernen som ser hele bildet har ikke blitt utviklet enda. De forstår derfor ikke konseptet plass mangel, eller at man ikke har så mye felles interesser eller henger sammen på fritiden med bursdagsbarnet. Det de alle ønsker er å føle seg like viktig og satt pris på som de andre som fikk komme på bursdagen. Så den invitasjonen er akkurat det som avgjør om du er med i gjengen eller ikke. Får du er du med, uten er du ute, så enkelt.

Jeg har tenåringer selv og de tenker av og til like kort som sin egen nese. Noen ganger så har jeg faktisk lurt på om de er hjerneskadd pga enkelte meninger og uttalelser de har. Min jobb som forelder og alle andres jobb som voksne er derfor å veilede barn og ungdom til å ta gode valg. Det å velge bort 2 stk fra en bursdag er ikke et godt valg uansett om man ikke er god venn med vedkommende. Det handler om å lære dem raushet og det å inkludere andre.

Og 12-13 år er overhodet ikke en alder de bør styre slikt selv. Det er så mye hormoner, press, impulsive følelser og tanker i de hodene og kroppene at uten veiledning å støtte fra stabile, trygge og gode voksne så kan det gå ordentlig utfor med mange av dem. Spedbarnsalderen og tenårene er de tøffeste årene i et menneskers liv. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Da synes jeg du skal ta det opp med foreldrene og gjerne være direkte og si noe sånn som «Jeg har lagt merke til at dere utestenger X og Y i bursdagen og det synes jeg ikke er noe greit. Hvorfor har dere valgt å gjøre det?»

Anonymkode: d60dd...fed

Helt feil formulering. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

malifika skrev (1 time siden):

Hva mener du med å ikke egne seg i bursdag??? 

Det er jo mange barn som er altfor hyperaktive, frekke, kanskje voldelige osv. Det kan være mange grunner til at et barn er uegnet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...