Gå til innhold

Fortell ting om arbeidsplassen din som andre blir sjokkerte av


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

On 9/3/2021 at 8:02 AM, AnonymBruker said:

Og dette gidder du fordi...? 

Anonymkode: 5516f...f0c

Ikke så lett å få annen jobb som lærerutdannet. Hvertfall ikke med samme lønn. Noen ganger drømmer jeg om å bare sitte i kassa på Rema eller jobbe som servitør. Hadde sånne jobber under studiene, sommerjobb osv. Og det var virkelig avslappende i forhold. Men da går jeg ned i lønn. Har et relativt dyrt huslån som må betales.

Det bør endringer til i skolen. Jeg håper på det, men tviler... 

Anonymkode: 25888...681

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

On 9/3/2021 at 9:51 AM, Mellion said:

Stakkars medelever, som sikkert sitter å hører på dette hver dag hele dagen.. barnet må jo få en assistent med timer på seg. Barnet har det tydeligvis ikke bra 

Eleven har assistent, men de vet ikke hva de skal gjøre med det. Denne eleven burde hatt en vernepleier på seg 100%. Syns virkelig synd på de andre elevene, ja. En gang måtte jeg ta noen elever ut i gangen for å forklare dem noe til en oppgave, for vi hørte ikke hverandre når vi snakket. 

Anonymkode: 25888...681

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 31.8.2021 den 16.12):

Jobber i barnehage

Ja, vi har favoritt barn! Og ja, vi forskjellsbehandler i blandt. 
 

vi baksnakker foreldres privatliv (skilsmisse,naver osv) 

Ikke meg, men mine kollega gir barna straff, ved å foreksempel legge dem ute i vinter uten dress/hansker/lue hvis de ikke vil kle på seg. Sånn at de fryser og kommer inn selv. Ennder alltid opp med at barnet sitter og fryser i 10-15 minutter mens de andre barna får hjelp med å kle på seg. Også henter de ungen som er satt ute inn og kler på med tvang. Da er ikke ungen sutrete lenger og kler på seg. Teknikken hjelper, men måten er dårlig. Men sånn har jeg sett i 2 andre barnehager jeg har jobbet i.

vi har ofte for lite bemanning. Barn med spesielle behov må bli passet opp av ufaglærte ( blandt annet vikarer) som jeg har sett i skjult er på mobilen mens de passer på i egne grupperom.

lukter bæsj, men skifter ikke bleie for venter til en annen ansatt tar ungen. (Later som da at jeg ikke lukter)

jeg skal aldri sende min unge i barnehage for å si det mildt,  for jeg stoler ikke på ansatte! 
ja, ansatte er blide og perfekte når dere leverer og henter. Men dere ser bare 2 minutter av dagen, ikke resten 7 timer av dagen. 

Anonymkode: ac9de...c6a

Måtte bare kommentere denne. Jeg har jobbet i vikarbyrå og var derfor innom flere forskjellige barnehager. Det var helt på trynet hvordan de var. Trivdes ikke en eneste plass, energien var så dårlig fra de som jobbet der at jeg har ikke ord. I den ene barnehagen var de så streng med et barn og satt han i gangen og han fikk ikke komme inn. Husker ikke hvor lenge han satt der, men syns det er så uakseptabelt og flere av de andre reagerte også. Så jeg sluttet jo etter alt jeg så. 
men når jeg henter og leverer mine i bhg, så merker jeg jo at energien på de som jobber der er helt fantastisk. At de faktisk er grei og bryr seg ( det merker jeg etter jeg jobbet i bhg tidligere ) 

husker mange bare lot veldig små barn sitte og grine for seg selv uten trøst, skjærte langt inn i hjerteroten for å si det sånn.

Syns det er dumt at det finnes så mange negative mennesker som jobber i bhg, da kan de heller gi jobbene til noen som virkelig bryr seg om barn 🙈 

Anonymkode: e3612...b7f

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber i en lederstilling i en kommune. Det er enorm forskjell på hva man gjør.

En kan ha masse oppgaver og ansvar, de har gjerne lavere lønn. Andre kunne dratt på ferie i 8 måneder uten at noen hadde merker noe. Disse er ofte veldig høyt lønna.

Om folk var klar over hvor liten oversikt man har på regnskap og hvor lett man slipper unna med rent surr og pengebruk på ting til en selv f.eks tror jeg mange ville fått sjokk. Mange som er ansatt for å forvalte rutiner og regelverk kan ingenting om det og gjør bare det man selv tenker er greit.

Altfor mange har en rådgiver/førstekonsulent som er ansatt etter at man oppdager at man ikke kan noe som egentlig gjør jobben…

Det er også urovekkende hvor mange som får jobbene sine på kjennskap og vennskap, og som har lojalitet (rævslikking) som viktigste egenskap.

Folk ville som sagt fått sjokk om man var klar over hvor mange kommunale ledere det faktisk er og hva de egentlig gjør..

Anonymkode: 219ca...1c4

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Ikke så lett å få annen jobb som lærerutdannet. Hvertfall ikke med samme lønn. Noen ganger drømmer jeg om å bare sitte i kassa på Rema eller jobbe som servitør. Hadde sånne jobber under studiene, sommerjobb osv. Og det var virkelig avslappende i forhold. Men da går jeg ned i lønn. Har et relativt dyrt huslån som må betales.

Det bør endringer til i skolen. Jeg håper på det, men tviler... 

Anonymkode: 25888...681

Da tenker jeg at du ikke gjorde jobben riktig ! Selv har jeg jobbet med begge deler og det var langt fra avslappende. 

Anonymkode: bd9a2...f29

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er et avsides toalett i bygget hvor mange onanerer😳det snakkes om som om det er helt greit.

Anonymkode: f7447...521

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 minutter siden, AnonymBruker said:

Da tenker jeg at du ikke gjorde jobben riktig ! Selv har jeg jobbet med begge deler og det var langt fra avslappende. 

Anonymkode: bd9a2...f29

Hehe, jeg mente det ikke bokstavelig. Men det er rutinepreget arbeid og lite støy selv om det er høyt tempo. Hadde det vært som på en skole i en restaurant, så hadde du vært alene med 25 gjester. Én gjest sitter ved bordet og skriker og to stk driver og krangler på vei inn. To andre gjester løper rundt og vil ikke sette seg, og kassa funker ikke. Resten av gjestene sitter pent og venter, men du må bare gi dem en avis og en kopp kaffe mens du tar deg av de som krangler før du kan hjelpe dem med bestillingen. 😅

Anonymkode: 25888...681

  • Liker 26
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber en plass hvor sjefen tar all kritikk veldig personlig. Prøvde å ta opp at hun sjeldent ga positive tilbakemeldinger og slo veldig hardt ned på ting som betydde lite (eks: en lapp med beskjed til kunder om tidlig stenging pga. personalmøte den kvelden som var skrevet for hånd. Det tydelivis helt krise og uprofesjonelt og burde skrives på pc). Hun hisser seg veldig opp og tok det veldig personlig når jeg ga henne kritikk om dette. Ble kjeftet opp og spurt om jeg ønsket det skriftlig eller en krone på hodet for hver ting jeg gjorde bra. Koselig dame (not). 

Nå skal det sies at henne og selve bedriften forventer mye for lite penger. Du skal bake og lage måltid hjemme på fritid som skal serveres på jobb til kunder uten at du får spesielt betalt for det. Vaske kluter fra jobben i egen maskin (betalt men ikke verdt det). Mye handling på fritid på salg for å spare bedriften penger. De legger på mer og mer arbeid på en person (vi jobber alltid alene) uten at lønna følger. Ingen kveldstillegg selv om det er åpent til sent på kveld og dårlig betalt i helg. 

Anonymkode: 8e750...5aa

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Hehe, jeg mente det ikke bokstavelig. Men det er rutinepreget arbeid og lite støy selv om det er høyt tempo. Hadde det vært som på en skole i en restaurant, så hadde du vært alene med 25 gjester. Én gjest sitter ved bordet og skriker og to stk driver og krangler på vei inn. To andre gjester løper rundt og vil ikke sette seg, og kassa funker ikke. Resten av gjestene sitter pent og venter, men du må bare gi dem en avis og en kopp kaffe mens du tar deg av de som krangler før du kan hjelpe dem med bestillingen. 😅

Anonymkode: 25888...681

Høres ut som julebordsesong på restaurant. Så been there,done that. 
Det er mange baller i lufta hele tiden. Både helger,høytider og vanlige dager. 
 


 

Anonymkode: bd9a2...f29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.5.2021 den 20.13):

Narvesen for mange år siden. På kvelden ble alt ryddet inn på kjøla og dagen etter tatt ut igjen. Egentlig skal f.eks rekesalat tømmes og settes nytt og rent hver dag. Sjefen ba meg alltid om å tørke av det størkna på toppen i stedet for å fylle ny. Måtte også vaske rundt kanten for da så det ferskt ut. 

Har aldri spist på Narvesen igjen jeg.. 

Anonymkode: 3ccf8...3f2

Mener jeg hadde det likt på en Narvesen jeg jobbet på. Påfyll, men det eldste gikk alltid på toppen. 

Anonymkode: 6b2f8...ded

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bekrefte at i barnehager så har ansatte favorittbarn. Og det er alltid barn som blir oversett. De mer krevende barna eller barn med spesielle behov får enten vikarer eller ufaglærte på seg. Det tar år og dag før barn med spesielle behov får den hjelpen de trenger. 

Anonymkode: 60af2...aad

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.8.2021 den 23.09):

Jeg har over 25 år i arbeidslivet bak meg så har vært med på mye rart!

Et lite utvalg:

Hotell- et av de større på Østlandet:

Så sengen fin ut- ikke skift av sengetøy mellom to gjester, bare strekk på laken og dyne.

Brukte håndklær ble brukt som vaskekluter før de ble sendt på vask. 

Klipping av drinker, flaskeøl utgått på dato ble hellt opp i glass og servert.  I tillegg så var all brus i baren på (dispenser)pistol. Den ble justert ned, spesielt utpå kvelden, sånn at det ble mindre sirup og mer vann og vassent blandevann.

Det var vanlig at gjester kjøpte en helflaske vin, til å ha på bordet. Der ble det konsekvent tatt ut ca 2-3cl av hver flaske før den ble satt frem, og tømt på en tilsvarende. I løpet av en kveld så kunne det bli et par flasker ekstra som kunne selges....

Kaffe kunne bestilles på små kanner (nok til ca 3-4 kopper). Var det noe igjen etter at gjesten hadde gått ble den dumpet tilbake på den store kolben.

Utested: klipping av drinker (igjen). Noe galt med Oppvaskmaskinen, så den vasket kun på 45 grader. Ble ikke reparert på nesten halvt år..  brus til blandevann var store flasker. Daglig leder kjøpte billigbrusen på rema, og hellte over på coca cola/solo/Schweppes flasker.  Vi serverte i tillegg snacks (peanøtter, nachos med dip, baconcrisp etc) det som evt var igjen i skålen ble tømt tilbake i den store boksen og servert nestemann. 

 

Butikk- en større velrenommert butikk med ferskvaredisk. «Ting på glass» slik som fancy sennep, oliven, sylteagurk osv som var utgått på dato ble det først forsøkt å fjerne datoen. Gikk det ikke så ble det lagt over i pene skåler og solgt i løsvekt, kraftig overpriset, gjerne merket med «husets egen» eller  «hjemmelaget». Ost med mugg eller som var utgått ble renskåret og pakket om og lagt i den manuelle ostedisken. Var det umulig, feks med raspet ost ol ble det bare tatt ut og resten brukt til varmmat.

Kjøtt- det ble skåret biffer av store fileter og lagt frem. Etter en dag eller to så ser ikke kjøttet delikat ut lengre. Da blir det dekket med kryddermiks eller pepper og så noen nye dager i disken. Ble det ikke solgt da så ble krydderet vasket av og kjøttet gikk i kvernen til biffdeig. Og til slutt brukt i kjøttkaker/gryteretter som ble solgt i varmmaten. Kylling og svin kunne og få flere runder slik.,,

 

Anonymkode: 34bcc...530

Her kan dere faktisk gjøre folk syke 🤯

Anonymkode: a8b47...35d

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 5.9.2021 den 21.26):

Ikke så lett å få annen jobb som lærerutdannet. Hvertfall ikke med samme lønn. Noen ganger drømmer jeg om å bare sitte i kassa på Rema eller jobbe som servitør. Hadde sånne jobber under studiene, sommerjobb osv. Og det var virkelig avslappende i forhold. Men da går jeg ned i lønn. Har et relativt dyrt huslån som må betales.

Det bør endringer til i skolen. Jeg håper på det, men tviler... 

Anonymkode: 25888...681

Etter 15 år som lærer. Dette er ikke normalen.

Hører mange snakker om at "det bør endringer til i skolen", men det er ofte folk med lite innsikt i skolehverdagen. Ja, det er ting som bør endres, men dd fleste skolebarna har ikke en hverdag som beskrevet over.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.9.2021 den 21.55):

Jobber i en lederstilling i en kommune. Det er enorm forskjell på hva man gjør.

En kan ha masse oppgaver og ansvar, de har gjerne lavere lønn. Andre kunne dratt på ferie i 8 måneder uten at noen hadde merker noe. Disse er ofte veldig høyt lønna.

Om folk var klar over hvor liten oversikt man har på regnskap og hvor lett man slipper unna med rent surr og pengebruk på ting til en selv f.eks tror jeg mange ville fått sjokk. Mange som er ansatt for å forvalte rutiner og regelverk kan ingenting om det og gjør bare det man selv tenker er greit.

Altfor mange har en rådgiver/førstekonsulent som er ansatt etter at man oppdager at man ikke kan noe som egentlig gjør jobben…

Det er også urovekkende hvor mange som får jobbene sine på kjennskap og vennskap, og som har lojalitet (rævslikking) som viktigste egenskap.

Folk ville som sagt fått sjokk om man var klar over hvor mange kommunale ledere det faktisk er og hva de egentlig gjør..

Anonymkode: 219ca...1c4

Kan du tipse aviser? Tror det kunne betydd mye for folk flest om dette ble røsket opp i. Nå skal det kuttes i alt, nær de svakeste. Sårbare elever, eldre på omsorgssenter, kommunale boliger... Og så blir det stadig flere kommunale ledere. (Her kuttet de en renholdsstilling på aldershjemmet og en halv på en skole, for å få en ekstra "renholdsleder" i kommunen. Og da ansatte de en som bare har jobbet på kontor).

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som intensivsykepleier kan man stå med en pasient på respirator helt alene, mens legen stikker hodet innom på visitt eller påkalling. Folk virker å tro det er lege som styrer på med respiratorer etc, men det er ofte kun per telefon eller en kjapp tur innom rommet. 

Anonymkode: dd282...241

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Eldreomsorg her. En kollega kommer kronisk for sent hver dag, legger alle legetimer, tannlege, fysioterapi osv. til arbeidstiden, gjerne midt i stell slik at hen kan komme tilbake når drittjobben er gjort.. Selvfølgelig har dette funket flere år i strekk da folk ikke kan si noe på det. Dette da hen er sammen med en i familien til sjefen..

Anonymkode: f400d...762

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke plasser jeg har vært ansatt, men har observert fra utsiden at bla. En kassaansatt i en matbutikk tydelig hadde akneutbrudd midt i den værste coronnatiden. Hen satt og plukket og klemte kviser mellom slagene i kassa, vasket matvarene godt når jeg kom hjem for å si det sånn.. En annen høyskoleforeleser på helseutdanning viste tydelig tegn på tidlig demens, da alle forelesningene var preget av lange pauser og stakkato tale der ord manglet og hen hoppet fra tema til tema. Når man spurte om noe kunne hen svare litt for så bare plutselig gå over til et annet tema. Lurer den dag idag på hvorfor hen fortsatt var ansatt i jobben.... 

Anonymkode: f400d...762

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 11.9.2021 den 20.07):

Ikke plasser jeg har vært ansatt, men har observert fra utsiden at bla. En kassaansatt i en matbutikk tydelig hadde akneutbrudd midt i den værste coronnatiden. Hen satt og plukket og klemte kviser mellom slagene i kassa, vasket matvarene godt når jeg kom hjem for å si det sånn.. En annen høyskoleforeleser på helseutdanning viste tydelig tegn på tidlig demens, da alle forelesningene var preget av lange pauser og stakkato tale der ord manglet og hen hoppet fra tema til tema. Når man spurte om noe kunne hen svare litt for så bare plutselig gå over til et annet tema. Lurer den dag idag på hvorfor hen fortsatt var ansatt i jobben.... 

Anonymkode: f400d...762

Jeg hadde en foreleser (og emneansvarlig) på universitetet som var så gammel og skral at han ikke klarte så oppreist, bruke PC eller huske hvilket emne han underviste i. Han viste til hendelser 20 år tilbake i tid (eks. 11/9) som noe som skjedde "her forleden" og var åpenbart dement.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alice123 skrev (9 timer siden):

Jeg hadde en foreleser (og emneansvarlig) på universitetet som var så gammel og skral at han ikke klarte så oppreist, bruke PC eller huske hvilket emne han underviste i. Han viste til hendelser 20 år tilbake i tid (eks. 11/9) som noe som skjedde "her forleden" og var åpenbart dement.

Så merkelig 😄 Jeg hadde en foreleser i et avansert mattematikkfag som snakket en blanding av norsk, engelsk og afrikansk 😅 Gjerne alle tre språk blandet i samme setningen. Forstod ingenting av det så ble selvstudier. 

Anonymkode: 87d8f...c33

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...