Gå til innhold

Fortell ting om arbeidsplassen din som andre blir sjokkerte av


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jobbet som miljøarbeider på forskjellige skoler i mange år, det som provoserer meg mest er lærere  som ikke kan skille personlig mening og nøytral undervisning. 

Feks en lærer som var kristen og underviste KRLE : istedenfor å undervise faget nøytral  , drev h*n bevisst å snakket ned andre religioner,  spesielt islam . Også homofili.  " se  på de i Iran som blir henrettet  for å være homofile,  ikke forstår jeg at de ønsker å være homofile." Eller " her er historien om Paulus  , som dere ser i bibelen så er det innlysende at historien er sann  da disse stedsnavnene eksiterer. 

 

Anonymkode: 01bab...2f1

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber i privateid bedrift. Daglig leder, og familien, setter noen av arbeiderne til å gjøre drittjobber hjemme. Eks. Hente og kjøre søppel, sette opp/ta ned trampoline, slå plen, måke snø, male innvendig, kjøre flyttelass, reparere vaskemaskin osv. I kontrakten står det at de kan bli satt til oppgaver utenom den stillingen de er ansatt i, og dette utnyttes til det fulle. Familien er som noen selvutnevnte kongelige, med 50 undersåtter.

Anonymkode: 8bad3...d72

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjefen legger til mer og mer arbeid på toppen av alt vi allerede gjør på et skift (vi jobber alltid alene også, så alt ansvar havner på en person) uten ekstra betaling. 

Hun mener at vi skylder bedriften fordi de ikke har trukket oss i lønn for våre menneskelige feil (vi regner manuelt og har ikke kasse, så det kan skje minus nå og da)... 

Hun mener også at lønna vår er alt for bra og vi derfor må regne med å få mer og mer arbeid. Har ca. 160 i timen etter å ha jobbet der i 3 år. 

Anonymkode: 8e750...5aa

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jobber i privateid bedrift. Daglig leder, og familien, setter noen av arbeiderne til å gjøre drittjobber hjemme. Eks. Hente og kjøre søppel, sette opp/ta ned trampoline, slå plen, måke snø, male innvendig, kjøre flyttelass, reparere vaskemaskin osv. I kontrakten står det at de kan bli satt til oppgaver utenom den stillingen de er ansatt i, og dette utnyttes til det fulle. Familien er som noen selvutnevnte kongelige, med 50 undersåtter.

Anonymkode: 8bad3...d72

What?? Da ville jeg sagt opp. 

Anonymkode: 5516f...f0c

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvor mye det knulles på julebordet

Anonymkode: fca97...bcc

Ja, hvor mye er det og i hvilke miljøer? Har vært på mange julebord men aldri opplevd noe spennende.

Anonymkode: fffe4...eaf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere skulle visst hvor mye kniving og rivalisering det er i et sykepleierhierarki. Utenforstående tror gjerne at helsearbeidere er empatiske engler, men fytti så mye dritt disse menneskene kan gjør mot hverandre. Snakker om en helt vanlig sykehusavdeling i en stor by. Her er hersking og splitting, utestenging og mobbing av kolleger som ikke helt passer inn i malen "lederne" har satt. Det hjelper ikke at nærmeste sjef og ass sjef er mennesker med sterke psykopatiske trekk.

Anonymkode: 8e405...e9d

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Sjefen legger til mer og mer arbeid på toppen av alt vi allerede gjør på et skift (vi jobber alltid alene også, så alt ansvar havner på en person) uten ekstra betaling. 

Hun mener at vi skylder bedriften fordi de ikke har trukket oss i lønn for våre menneskelige feil (vi regner manuelt og har ikke kasse, så det kan skje minus nå og da)... 

Hun mener også at lønna vår er alt for bra og vi derfor må regne med å få mer og mer arbeid. Har ca. 160 i timen etter å ha jobbet der i 3 år. 

Anonymkode: 8e750...5aa

Med har de lov å betale deg så lite da? Jeg tjente over 160 kr i min første jobb som vasker! Da var jeg 17 år. 

Anonymkode: 87d8f...c33

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Sjefen legger til mer og mer arbeid på toppen av alt vi allerede gjør på et skift (vi jobber alltid alene også, så alt ansvar havner på en person) uten ekstra betaling. 

Hun mener at vi skylder bedriften fordi de ikke har trukket oss i lønn for våre menneskelige feil (vi regner manuelt og har ikke kasse, så det kan skje minus nå og da)... 

Hun mener også at lønna vår er alt for bra og vi derfor må regne med å få mer og mer arbeid. Har ca. 160 i timen etter å ha jobbet der i 3 år. 

Anonymkode: 8e750...5aa

Dette er ganske vanlig i hele arbeidslivet. 

Anonymkode: 2cb66...925

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Dere skulle visst hvor mye kniving og rivalisering det er i et sykepleierhierarki. Utenforstående tror gjerne at helsearbeidere er empatiske engler, men fytti så mye dritt disse menneskene kan gjør mot hverandre. Snakker om en helt vanlig sykehusavdeling i en stor by. Her er hersking og splitting, utestenging og mobbing av kolleger som ikke helt passer inn i malen "lederne" har satt. Det hjelper ikke at nærmeste sjef og ass sjef er mennesker med sterke psykopatiske trekk.

Anonymkode: 8e405...e9d

Er ikke bare sykepleiere, men annet helsepersonell også. Og noen av de verste plassene dette forekommer på er sykehjem. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ja, hvor mye er det og i hvilke miljøer? Har vært på mange julebord men aldri opplevd noe spennende.

Anonymkode: fffe4...eaf

Ja, våre julebord er også kjedelige 😁

Anonymkode: 5516f...f0c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Dette er ganske vanlig i hele arbeidslivet. 

Anonymkode: 2cb66...925

Vel, det går jo en grense da. Jobber i det offentlige og gikk fra arbeidsmengde på 100% til 200% på 2 år. Endte med at jeg hadde så mye fleksitid at jeg ble kalt inn til møte. Fikk ikke brukt fleksitiden fordi da måtte jeg hatt flere ekstra ferieuker. 

Jobber man dobbelt så mye som man skal får man heller ikke 1 kr i tillegg i lønn om de kan sno seg unna, slik de gjorde med meg. 

Endte med at jeg sluttet og det var krise i perioden etterpå. De fortsatte å ringe meg inn på kontoret flere måneder etter at jeg hadde siste arbeidsdag. 

Anonymkode: 87d8f...c33

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Knoot skrev (På 6.10.2021 den 11.15):

Er ikke bare sykepleiere, men annet helsepersonell også. Og noen av de verste plassene dette forekommer på er sykehjem. 

Det er sånn overalt, tror jeg 

Anonymkode: 5516f...f0c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.5.2021 den 23.41):

Bensinstasjon. Pølsene som hadde liggi 8-10 timer på rullegrillen ble gitt et bad i wienerbøtta for å rette ut skrukkene. Var det mugne lomper i pakkene ble bare den mugne fjerna og resten brukt. Flaskene med diverse sauser som sto bak disken var ikke oppbevart på rett temperatur (4 grader), men i romtemperatur, og de var alle utgått på dato fordi det gikk for lite av dem til å rekke å bruke opp det som ble kjøpt inn. Softis maskinen ble ikke vasket ordentlig den første tiden..

Ellers var det lite fokus på rett temperatur og det var 2 disker som lå langt over de 4 gradene som var grensa. Bakst lå lenger enn "lov" i hyllene og ble hardt. Vi hadde invasjon av maur i de skapene og det tøt ut maur fra hullet man fyller syltetøy i berlinerbollene. Maskinen som det ble varmet burgerbrød i var så full av støv at den var en brannbombe. Rullegrillen var så full av størknet fett og maskinfett på enden av rillene at den faktisk stoppa helt å gå rundt. Det var ingen kontroll over hamburgeren som var tatt opp til tining, alt var bare kastet i en boks så man visste ikke hva som var en uke gammelt eller tatt opp i går. Sjefen vasket seg heller ikke på hendene når han lagde mat. 

 

Jeg jobber ikke lenger der for å si det sånn, og meldte fra til mattilsynet. Men typisk nok var "alt på stell" når de gjennomførte kontroll.. 

Anonymkode: da76e...e6d

Hvordan melder man ifra til Mattilsynet? Kan man være anonym? Og hvis man ikke kan være det, får sjefen/andre ansatte vite at det var du som meldte det inn?

Anonymkode: 9d523...e2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber på en bensinstasjon og har kun jobbet der i 3 måneder og finner ut mer og mer som ikke er helt bra for hver dag som går.

- Dressingen ved pølsedisken står ute i romtemperatur helt til det går tomt. Ketchupflasker står i noen få dager før det er tomt men endel annet kan nok stå i mange måneder. Tviler veldig sterkt på at det er noen grense på hvor lenge det kan stå der åpnet.

- Pølsene kan ligge i opptil 5-6 timer på grillen (som oftest ligger de der bare 1-3 timer ish fordi de blir solgt ganske «fort») men det er vi ansatte som selv avgjør når pølsene ser tørre ut og når vi må kaste dem.

- Masse fluer på boller og ved dressingkjøla

- En ansatt har opplevd at det har sprutet fluer ut av en dressingflaske

- følger ikke alle regler i forhold til matsikkerhet, som og vaske over når man lager hver baguette etc.. 

- fått beskjed om og lyve om hvordan vi gjør ting om Mattilsynet kommer..

- alle har en kontakt på 25% selv om de fleste jobber mer enn dobbelt så mye

- fikk ikke nok lønn og har ikke stått riktig antall timer i lønnsslippen de to siste månedene (dette kan være en feil, men er jo ganske alvorlig) Har ikke sagt ifra enda men skal gjøre det.. Fant ikke ut av det før nå

- det har vært rundt 20-25 ansatte i løpet av de siste 4-5 årene har jeg hørt. Det sier litt om arbeidsforholdene

-  sjefen kan finne på og plutselig endre vaktlistene slik at man plutselig må jobbe en time lenger f.eks. Ikke at det er helt krise men man skal jo ha minst to ukers varsel

- vi blir overvåket på jobb. Sjefen har app på telefonen slik at hen kan se på oss når vi er på jobb. Enkelte har opplevd og få melding om at «nå må du jobbe». Det er ikke greit i det hele tatt
 

 

 

 

 

Anonymkode: 9d523...e2b

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

En annen ting er at sjefen baksnakker andre ansatte og klager over hva de ikke gjør. Syns det er spesielt dårlig gjort når personen snakker om helt ny-ansatte også. Man må jo gi folk en sjanse. Og hen klager over ting vi/andre ikke har gjort, men er ofte det er ting vi ikke visste at vi skulle gjøre engang..

Anonymkode: 9d523...e2b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.5.2021 den 22.25):

Jobbet på burgersted.

De fleste ansatte vasker sjeldent hendene og tar i alt fra rått kjøtt til søppelbøtter samtidig som de lager burgere. Til og med restaurantsjef holder på slik, går rett fra å fikle med mobil til å lage mat.

Det jukses med matvarer og utløpsdato. Ofte er ting mange uker over datoen når de selges.

Opplevde en gang at flere kilo med frosne burgere havnet på gulvet, ikke noe problem ifølge sjefen, bare å legge tilbake i esken. 

Sjefen var den verste. Hun vasket sjeldent hendene og var særdeles dårlig på hygiene generelt. Plukket opp søppel fra gulvet for så å tilberede mat. Hun er polsk, men det burde ikke være noen unnskyldning.

Utrolig glad jeg ikke jobber der lengre.

 

Anonymkode: 08004...637

Signerer denne fullstendig bare jeg jobbet i en food truck som reiste rundt på forskjellige store arrangementer. 

Hvis kundene bare hadde visst hvor ekkelt det drives så hadde det ikke vært så populært som det er. Masse stamgjester og fornøyde kunder, men de aner ikke 🤢

Anonymkode: f6e20...0be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hvordan melder man ifra til Mattilsynet? Kan man være anonym? Og hvis man ikke kan være det, får sjefen/andre ansatte vite at det var du som meldte det inn?

Anonymkode: 9d523...e2b

Ja, du kan melde til Mattilsynet anonymt 

Anonymkode: 5516f...f0c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...