Gå til innhold

Kvinner som er for selvbestemt abort hos kvinner, men imot juridisk abort hos menn...


someone_here

Anbefalte innlegg

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Den sikreste prevensjonen er å ikke ha sex, så om redselen for å få barn er så stor, burde man avstå. Det gjelder både kvinner og menn. 

Anonymkode: eecab...a54

Selvsagt kan både kvinner og menn det, men det ville bli stusselig. Synes du ikke?

Nå er ikke jeg redd for å få flere barn siden jeg steriliserte meg etter tredjemann. Jeg steriliserte meg fordi jeg ikke ville ha flere, så faren til barna skulle slippe i tilfelle han ville ha flere barn senere. Hvis jeg ikke var i bildet lenger.

Anonymkode: 73df5...ca1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Menn: gjør verden en tjeneste. Bruk kondom og ikke ligg med damer du ikke kan ha som mor til deres barn. 

Et problem mindre for dere, og et problem mindre for resten 

Anonymkode: 5708a...87d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

linsejesus skrev (6 minutter siden):

Ja, ser den. Men da tror jeg mye av problemet handler om, som du sier, å "ta med en hvilken som helst fyr hjem fra byen."

Og det kan jeg helt fint gjøre, når jeg vet at jeg er 99%sikker pga ppiller, og i tillegg kan ta abort hvis det skulle gå galt. 

Han derimot, stoler bare blindt på at jeg ikke er skrullete eller verpesjuk.

Men JEG er visst den uansvarlige likevel, ifølge det som kommer fram i denne tråden. Det er JEG som ikke burde ha sex.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Menn: gjør verden en tjeneste. Bruk kondom og ikke ligg med damer du ikke kan ha som mor til deres barn. 

Et problem mindre for dere, og et problem mindre for resten 

Anonymkode: 5708a...87d

Kvinner: gjør verden en tjeneste. Bruk prevensjon og ikke ligg med menn dersom du ikke kan akseptere ansvaret med å bli mor til deres barn for resten av livet.

Et problem mindre for dere, og et problem mindre for resten. Så kan vi fjerne rett til selvbestemt abort i samme slengen...

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, herzeleid said:

For egen del ser jeg veldig få gode argumenter for at menn skal tvinges til å ‘ta ansvar’ mens kvinner kan skape samme situasjon ved kunstig befruktning støttet av staten, i tillegg til å både kunne ta livet av fosteret og adoptere  barnet bort. Samtidig klarer jeg ikke å ønske at vi skal innføre juridisk abort, rett og slett fordi jeg synes det er for sørgelig. I forhold til rettighetene kvinner har på området virker det selvfølgelig at menn burde hatt en slik rettighet, men jeg klarer rett og slett ikke  å synes det ville vært en god ting.

Jeg tror jeg er enig i alt du skriver, og spesielt det siste her. I prinsippet må jo kvinner og menn innrømmes mest mulig like rettigheter. Jeg spiller litt djevelens advokat fordi det er en interessant diskusjon, og jeg tror mange ikke har tenkt over de sidene du legger fram her. Det tristeste er jo når det reduserers til en kvinner vs menn-krangling, men det er jo ganske vanlig prosedyre på KG :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juridisk abort: Et svært fint ord for å rett og slett fraskrive seg/drite i ansvaret sitt. Mener dere at vi skal tilbake til den tiden hvor kvinnen satt igjen med hele ansvaret for barnet....(?!)

Anonymkode: c0847...f47

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

52 minutter siden, Tamsi said:

Men dette er ikke veien å gå.

Det er oppskriften på et samfunn der menn blir, om mulig, enda mer på enn de allerede er, og der kvinner blir nødt til å holde igjen for harde livet, fordi hun risikerer å bli stående helt alene med et barn om hun skulle være så sinnsykt uansvarlig å ha sex én eneste gang. 

Ser dere ikke dette?

Forstår du ikke at hvert eneste argument du har brukt så langt i tråden kan brukes mot kvinners rett til abort? Må le av denne tråden, alle argumentene folk kommer med mot juridisk abort innebærer jo også at dere er imot kvinners rett til abort. Er det mulig?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, CAPS LOCK said:

Dette har ingen relevans, for en abort før svangerskapet er kommet så langt at et barn er blitt til, er noe helt annet enn å stikke av fra et barn som er født. 

Det ligger jo i begrepet juridisk abort at det er noe som må skje før fødsel.

edit: skjer det i etterkant er det en adopsjon.

Endret av linsejesus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

likestilling skrev (1 minutt siden):

Kvinner: gjør verden en tjeneste. Bruk prevensjon og ikke ligg med menn dersom du ikke kan akseptere ansvaret med å bli mor til deres barn for resten av livet.

Et problem mindre for dere, og et problem mindre for resten. Så kan vi fjerne rett til selvbestemt abort i samme slengen...

Hehe. Nok av syke kvinner der ute. Dette var bare et tips :)

Jeg har heldigvis ikke ønske om å sette noen menn i denne situasjonen og far i familien var med på ønsket. Men ikke alle er like rasjonelle som meg. Nok av de som vil sikre forhold, eller få barn før det er for sent etc. 

Anonymkode: 5708a...87d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

linsejesus skrev (Akkurat nå):

Det ligger jo i begrepet juridisk abort at det er noe som må skje før fødsel.

Nei. Det gjør det ikke. Å stikke av fra ansvaret sitt som far, og unnskylde det med at det liksom skal være en "abort", er å misbruke ordet "abort". 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

likestilling skrev (3 minutter siden):

Kvinner: gjør verden en tjeneste. Bruk prevensjon og ikke ligg med menn dersom du ikke kan akseptere ansvaret med å bli mor til deres barn for resten av livet.

Et problem mindre for dere, og et problem mindre for resten. Så kan vi fjerne rett til selvbestemt abort i samme slengen...

Klokt sagt! La oss gå tilbake til sex før ekteskapet er synd! 

Anonymkode: df3d7...1ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

linsejesus skrev (Akkurat nå):

Jeg tror jeg er enig i alt du skriver, og spesielt det siste her. I prinsippet må jo kvinner og menn innrømmes mest mulig like rettigheter. Jeg spiller litt djevelens advokat fordi det er en interessant diskusjon, og jeg tror mange ikke har tenkt over de sidene du legger fram her. Det tristeste er jo når det reduserers til en kvinner vs menn-krangling, men det er jo ganske vanlig prosedyre på KG :)

Samme her, og det er en avslørende diskusjon også. At menn skal ha alt ansvar og kvinner alle rettigheter er visst en selvfølge, og om noen våger å stille spørsmål så er man incel og kvinnehater og må (hvis man er mann) slutte å ha sex.

Jeg ser spesielt denne "kneejerk"-refleksen hos kvinner, uvisst hvorfor. Argumentene *for* er i det minste en form for argumenter.

Slik det er i dag har kvinner alle rettigheter og muligheter i forhold til dette, mens mannen knapt ikke har noe, ikke engang å få oppdra sitt eget barn som han må forsørge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, likestilling said:

Slik det er i dag er en mann tvunget til å ta ansvar for en unge et helt liv, mens jenta kan velge. Burde vi kanskje fjerne selvbestemt abort så det blir rettferdig?

Sånn at enda flere menn blir far mot sin vilje, mener du?

Anonymkode: 73df5...ca1

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et lite tankeeksperiment. La oss si at juridisk abort blir en realitet. 

Hva tror dere skjer med en manns ‘tilgang’ til sex?  Vil kvinner da endre sin holdning i hvem de velger å ligge med? Eller blir det som før? Eller vil kvinner ligge med enda flere? 

Anonymkode: 71589...ae8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Juridisk abort: Et svært fint ord for å rett og slett fraskrive seg/drite i ansvaret sitt. Mener dere at vi skal tilbake til den tiden hvor kvinnen satt igjen med hele ansvaret for barnet....(?!)

Anonymkode: c0847...f47

Abort: Et svært fint ord for å rett og slett fraskrive seg/drite i ansvaret sitt.

... eller?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis juridisk abort skulle eksistere, så må det være mannens ansvar å bevise at dama han har hatt sex med, med vitende vilje har

1) tvunget seg på han(voldtekt) 

2) nektet han å bruke prevensjon som kunne gjort at han unngikk å befrukte henne (kondom, sterilisering, sæddrepende middel)

3) at hun med vilje har droppet å ta prevensjon og jugd høylytt om det for å lure han til å ha ubeskyttet sex

Hvis mannen ikke kan bevise disse tingene ut over en hver tvil, kan han heller ikke ha rett på juridisk abort. En kvinnes abort og en manns "juridiske abort" kan ikke sammenlignes. Konsekvensene av mannens "abort" er ingen, men hvis en kvinne skal ta abort så gir det store fysiske og psykiske påkjenninger. Det er en risiko forbundet med det, og gjøres det ikke på en ordentlig måte er det i værste fall dødelig. 

Uansett hva en kvinne velger - abort eller å bære frem barnet - så har det en konsekvens for kvinnens fremtidige liv, både psykisk og fysisk, evt. Økonomisk. Hvis en mann ønsker å slippe det økonomiske ansvaret for en natt hvor han var like uansvarlig som kvinnen (i de fleste tilfeller), så må man finne andre konsekvenser for en mann slik at ikke en hver mann, som har ubeskyttet sex, eller som glemte å ta ansvar for pikken sin bare kan si "jeg vil ikke dette, juridisk abort takk" og få det innvilget. 

En kvinne som ønsker abort har ofte en samtale med lege, om hvilke alternativer som finnes. Om hun er forberedt på konsekvensene av å ta abort og om hun er helt sikker på at det er det beste å gjøre. Det må oppdages (graviditet) planlegges abort, bestilles time, snakkes med forskjellige sykehus/leger, gjennomføre en abort - som er både smertefullt, tidkrevende og slitsomt, som skaper hormonforstyrrelser og flere uker med blødninger og evt. Bivirkninger. Det er ikke bare å ta abort...

En graviditet og fødsel er heller ikke uten risiko for livet og psyken til kvinnen, med tanke på svangeskapsplager og sykdommer og evt. fødselskader. 

Uansett hva kvinnen velger så er det stor risiko forbundet med det. Så at du som mann, må tåle å betale bidrag for en unge du var med på å lage, men ellers har lov og rett til å gi F, tenker jeg at er ganske rettferdig. 

Anonymkode: 13bad...a61

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 minutter siden, Tamsi said:

Og det kan jeg helt fint gjøre, når jeg vet at jeg er 99%sikker pga ppiller, og i tillegg kan ta abort hvis det skulle gå galt. 

Han derimot, stoler bare blindt på at jeg ikke er skrullete eller verpesjuk.

Men JEG er visst den uansvarlige likevel, ifølge det som kommer fram i denne tråden. Det er JEG som ikke burde ha sex.

Jeg har ikke oppfattet det slik som at kvinner generelt fremstilles som uansvarlige her, men at folk er opprørt over at menn ikke skal ha tilnærmet samme rettigheter som kvinner. Det er ganske mange som skriver at menn må ta ansvar hvis de ikke vil bli foreldre. Det stemmer sikkert, selv har jeg aldri vært typen til å ha ubeskyttet og tilfeldig sex. Men hvis man skal begrense menns rett til abort fordi de er uansvarlige, bør man vel også gjøre det samme overfor uansvarlige kvinner?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sånn at enda flere menn blir far mot sin vilje, mener du?

Anonymkode: 73df5...ca1

Nei, jeg sier det for å forhåpentligvis få kvinner til å tenke her, hva om det var andre veien? Det er tydeligvis ikke så enkelt som man skulle tro.

Jeg ønsker ikke at noen barn skal komme uønsket til verden og optimalt sett burde alle barn vokse opp med to foreldre som var der hele tiden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Sånn at enda flere menn blir far mot sin vilje, mener du?

Anonymkode: 73df5...ca1

Litt artig hvordan debatten har dreid mot at vi bør vente til ekteskap før sex. 🙂

Anonymkode: df3d7...1ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvis juridisk abort skulle eksistere, så må det være mannens ansvar å bevise at dama han har hatt sex med, med vitende vilje har

1) tvunget seg på han(voldtekt) 

2) nektet han å bruke prevensjon som kunne gjort at han unngikk å befrukte henne (kondom, sterilisering, sæddrepende middel)

3) at hun med vilje har droppet å ta prevensjon og jugd høylytt om det for å lure han til å ha ubeskyttet sex

Hvis mannen ikke kan bevise disse tingene ut over en hver tvil, kan han heller ikke ha rett på juridisk abort. En kvinnes abort og en manns "juridiske abort" kan ikke sammenlignes. Konsekvensene av mannens "abort" er ingen, men hvis en kvinne skal ta abort så gir det store fysiske og psykiske påkjenninger. Det er en risiko forbundet med det, og gjøres det ikke på en ordentlig måte er det i værste fall dødelig. 

Uansett hva en kvinne velger - abort eller å bære frem barnet - så har det en konsekvens for kvinnens fremtidige liv, både psykisk og fysisk, evt. Økonomisk. Hvis en mann ønsker å slippe det økonomiske ansvaret for en natt hvor han var like uansvarlig som kvinnen (i de fleste tilfeller), så må man finne andre konsekvenser for en mann slik at ikke en hver mann, som har ubeskyttet sex, eller som glemte å ta ansvar for pikken sin bare kan si "jeg vil ikke dette, juridisk abort takk" og få det innvilget. 

En kvinne som ønsker abort har ofte en samtale med lege, om hvilke alternativer som finnes. Om hun er forberedt på konsekvensene av å ta abort og om hun er helt sikker på at det er det beste å gjøre. Det må oppdages (graviditet) planlegges abort, bestilles time, snakkes med forskjellige sykehus/leger, gjennomføre en abort - som er både smertefullt, tidkrevende og slitsomt, som skaper hormonforstyrrelser og flere uker med blødninger og evt. Bivirkninger. Det er ikke bare å ta abort...

En graviditet og fødsel er heller ikke uten risiko for livet og psyken til kvinnen, med tanke på svangeskapsplager og sykdommer og evt. fødselskader. 

Uansett hva kvinnen velger så er det stor risiko forbundet med det. Så at du som mann, må tåle å betale bidrag for en unge du var med på å lage, men ellers har lov og rett til å gi F, tenker jeg at er ganske rettferdig. 

Anonymkode: 13bad...a61

Kanskje det skulle være slik ved selvbestemt abort også... Nei vent. Nå skal det drøftes til 22 helt uten grunn.

Anonymkode: 5708a...87d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...