Gå til innhold

Kvinner som er for selvbestemt abort hos kvinner, men imot juridisk abort hos menn...


someone_here

Anbefalte innlegg

(Bare skyter inn at det ikke er lett å få en sterilisering for en kvinne i dette landet. Har prøvd) 

Anonymkode: c8bec...533

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

likestilling skrev (8 minutter siden):

Jeg har svart på det med et RETORISK SPØRSMÅL (du kan slå det opp).

Hvorfor kan ikke kvinner bare la være å ha sex, dersom de er så redde for å bli mor? Da kan vi fjerne abort...

Kvinner kan også velge å ikke ha sex, eller er de bare ansvarsløse offer hele tiden? Hvorfor ønsker du bare rettigheter for ett av kjønnene?

For øvrig har jeg aldri gjort noen ufrivillig gravid, og det kommer neppe til å skje, jeg tar ansvar.

Klart vi kan det :vetikke:

Er det faktisk dere vil? At alle kvinner aldri skal ha sex igjen? Da er alternativene deres å avstå dere også, eller ligge med hverandre. Da blir ingen gravide heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Tamsi said:

Men man får ikke som kvinne inntrykk av at det er noe mannfolk generelt er spesielt redd for. Det tror jeg de aller fleste kvinner kan skrive under på, og det er det mange som har gjort i denne tråden. Du kan ta med en hvilken som helst fyr hjem fra byen, og først morgenen etter kommer et "ja, du går på pilla sant?".

Det er vanskelig å få medfølelse for disse når det først går galt. 

Helt enig! Har møtt så mange menn som er klar for å ha sex uten kondom, de tar det som en selvfølge at dama går på prevensjon. Hadde sex med en fyr 5 ganger før han fikk seg til å spørre "hvilken prevensjon jeg gikk på". Var frista til å svare at jeg ikke gikk på prevensjon. 

Juridisk abort er ikke lov av hensyn til barnet. Og om det var lov for menn, så burde det vel være lov for kvinner også eller? Hadde menn gått gravide hadde de hatt muligheten for abort, men nå er det en gang slik at det er kvinnen som må ta den belastningen. 

Anonymkode: 668ac...ec9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

someone_here skrev (2 timer siden):

Hvorfor skal kvinner kunne bestemme over tre liv (sitt eget, barnets og fars)?

En kvinne kan fint ikke nevne hvem  faren til barnet er, og gi det til adopsjon, noe som kan regnes som juridisk abort. Menn har ikke lignende mulighet. 

Angående "barn har rett til å vite hvem mor og far er", så er det det latterligste jeg har i det siste hørt om. Kvinner kan få barn ved å benytte seg av assistert befruktning, og da blir hun solomor, noe som staten tydeligvis aksepterer. 

Hvorfor har menn ikke rett til juridisk abort?

Fordi det er vi som ruler nå.

Anonymkode: facf5...fc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

)1) Han slipper å være med å oppdra eller å se ungen, hvis det ikke er en rettighet, hva mener du det er?

(2) Hvis kvinner skal være mer kritiske til hvem de ligger med, går det andre veien også regner jeg med?

Anonymkode: 23a35...0bf

1. Ja, men han har ikke rettigheten til å velge fritt om han skal være far eller ikke. Hverken fysisk, juridisk eller økonomisk.

2. Ja, selvsagt går det begge veier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

someone_here skrev (2 timer siden):

Hvorfor er det to ulike problemstillinger? En kvinne ønsker ikke barn, så adopterer hun det bort her, eller kan dra til nesten hvilken som helst europeisk land og kvitte seg med deet i babyluke. Har menn noe lignende? 

Hvis den provoserte aborten skjer før fosteret har blitt til et barn, så er det to ulike situasjoner, for da har man jo ikke med et barn å gjøre. Det har man derimot etter at barnet er født. Hvis faren stikker sin vei, så er han likevel far til et barn. Hvis moren tar abort før fosteret har kommet så langt i utviklingen at det har blitt til en person, så har vi ikke med et barn å gjøre. Hun stikker således ikke av fra ansvaret sitt som forelder, for det ble ikke noe barn. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tamsi skrev (1 time siden):

Det er bare uaktuelt at kvinner skal få ha en eneste rettighet som menn ikke har. Oppi all elendigheten som kvinner må gjennom på dette området liksom. De skjønner ikke helt hvor heldige de egentlig er.

Kvinner blir behandlet som gudinner, helt fra starten av :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fordi norsk lov er slik. Ufødte barn har ikke de samme rettigheter som fødte barn. Loven er i hovedsak lagd av menn. Når barn blir født får de, som andre individer, juridiske rettigheter. At enkelte menn ønsker å frata barn sine rettigheter er ufattelig. 

Anonymkode: cdf21...9b3

Men at enkelte kvinner vil frata barnet i magen sine rettigheter er ikke ufattelig? Det er jo helt vanvittig at ikke ufødte barn har noe vern eller rettigheter?

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, IDGAF said:

Men du blander inn biologiske faktorer som ikke kan endres! Menn kan ikke være gravid, ergo kan ikke menn ta abort.

Nettopp. De kan ikke velge om de vil være foreldre eller ikke, om uhellet er ute. Da tenker jeg det minste vi kan gjøre, er å gi dem muligheten til å ikke måtte belastes økonomisk for andres valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

linsejesus skrev (50 minutter siden):

Det kan fungere slik at far sier fra seg alle rettigheter og plikter, mens barnet selvsagt har rett til å vite hvem faren er når det blir myndig.

Vi har jo allerede en form for juridisk abort i dag, som kvinner kan ta på vegne av far og barn: de kan velge å bli enslige mødre og har faktisk rett på hjelp fra helsevesenet til å gjøre det.

Men da tar kvinner et aktivt valg om å bli enslige mødre. En uønsket graviditet er et «uhell» både mannen og kvinner har like mye ansvar for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

linsejesus skrev (Akkurat nå):

Nettopp. De kan ikke velge om de vil være foreldre eller ikke, om uhellet er ute. Da tenker jeg det minste vi kan gjøre, er å gi dem muligheten til å ikke måtte belastes økonomisk for andres valg.

Det valget får heller ikke en kvinne som ikke ønsker/klarer å gjennomføre en abort. Hvilken mulighet skal du gi henne? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjenferdet skrev (2 minutter siden):

Men at enkelte kvinner vil frata barnet i magen sine rettigheter er ikke ufattelig? Det er jo helt vanvittig at ikke ufødte barn har noe vern eller rettigheter?

Er du for juridisk abort? ( tenker siden du er imot abort generelt )

Anonymkode: 4de6a...d7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om en skal prøve på et seriøst svar kan det kanskje oppsummeres med at det i dagens samfunn vanskelig lar seg gjøre å argumentere mot ‘juridisk abort’ men samtidig for kunstig befruktning for enslige kvinner. De fleste ‘jammen hva med’-innvendinger en ser mot at far skal kunne frasi seg alt ansvar kan besvares ved å peke på dette, og om vi skal ha en logisk sammenhengende argumentasjon mot juridisk abort er dette vanskelig å kombinere med støtte til kunstig befruktning av enslige. 

Så blir spørsmålet hvordan en fortsatt kan være mot juridisk abort, og hvorfor det er så uaktuelt samtidig som vi har innført kunstig befruktning av enslige kvinner? Jeg tror det handler om at vi har en forventning om at menn tar ansvar, at menn ikke har samme tilbøyelighet for å demonstrere mot å ta ansvar og følgelig at en slik ‘kamp’ ikke er noe særlig mange er interesserte i. Videre tror jeg de fleste av oss kjenner på at det er noe forferdelig over en slik handling og at selv om vi aksepterer noe så grotesk som å ta livet av sitt ufødte barn, sitter det langt inne å skulle akseptere også dette groteske, kanskje særlig siden ingen kjemper for den retten. 
 

For egen del ser jeg veldig få gode argumenter for at menn skal tvinges til å ‘ta ansvar’ mens kvinner kan skape samme situasjon ved kunstig befruktning støttet av staten, i tillegg til å både kunne ta livet av fosteret og adoptere  barnet bort. Samtidig klarer jeg ikke å ønske at vi skal innføre juridisk abort, rett og slett fordi jeg synes det er for sørgelig. I forhold til rettighetene kvinner har på området virker det selvfølgelig at menn burde hatt en slik rettighet, men jeg klarer rett og slett ikke  å synes det ville vært en god ting.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, Tamsi said:

Men man får ikke som kvinne inntrykk av at det er noe mannfolk generelt er spesielt redd for. Det tror jeg de aller fleste kvinner kan skrive under på, og det er det mange som har gjort i denne tråden. Du kan ta med en hvilken som helst fyr hjem fra byen, og først morgenen etter kommer et "ja, du går på pilla sant?".

Det er vanskelig å få medfølelse for disse når det først går galt. 

Ja, ser den. Men da tror jeg mye av problemet handler om, som du sier, å "ta med en hvilken som helst fyr hjem fra byen."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjenferdet skrev (Akkurat nå):

Men at enkelte kvinner vil frata barnet i magen sine rettigheter er ikke ufattelig? Det er jo helt vanvittig at ikke ufødte barn har noe vern eller rettigheter?

Klem til deg. Dine holdninger er langt forbi mine, men jeg forstår de 100 prosent. Jeg respekterer at du taler i mot "nyfeminismen". Vi deler verdisyn langt på vei. Om kampen blir 22 eller forbudt uten å gå via nemd er jeg på din side. Grensen for liv/levedyktig deler vi ikke, men at vi ikke har rett til å ta liv uten god grunn deler vi.

Anonymkode: 5708a...87d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Den sikreste prevensjonen er å ikke ha sex, så om redselen for å få barn er så stor, burde man avstå. Det gjelder både kvinner og menn. 

Anonymkode: eecab...a54

Enig i det, selvfølgelig, men hva om uhellet skjer?

Slik det er i dag er en mann tvunget til å ta ansvar for en unge et helt liv, mens jenta kan velge. Burde vi kanskje fjerne selvbestemt abort så det blir rettferdig?

En situasjon kan være at to som er i en dårlig økonomisk situasjon går på en smell og dama blir gravid, mannen er fornuftig og sier at dette går ikke, vi har ikke råd. Jenta insisterer på å beholde barnet og oppdra det alene. Mannen blir ufrivillig fattig gjeldsslave resten av livet, mens jenta klarer seg fint med barnebidrag og støtte fra staten. Mannen vil i praksis ikke få foreldrerett engang om han vil, og hun ikke vil, bare regningen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

The Words skrev (7 minutter siden):

Vel, du har jo rett i at hvis kvinner absolutt ikke vil bli mor, så er den sikreste måte å avstå fra sex 😄 Og nei, sex er ingen menneskerett, verken for kvinner eller menn. 

Er du for selvbestemt abort for kvinner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

linsejesus skrev (3 minutter siden):

De kan ikke velge om de vil være foreldre eller ikke, om uhellet er ute. 

Dette har ingen relevans, for en abort før svangerskapet er kommet så langt at et barn er blitt til, er noe helt annet enn å stikke av fra et barn som er født. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, IDGAF said:

Men da tar kvinner et aktivt valg om å bli enslige mødre. En uønsket graviditet er et «uhell» både mannen og kvinner har like mye ansvar for.

Ja, men altså ikke like mye rettigheter, ikke tilnærmet engang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, IDGAF said:

Det valget får heller ikke en kvinne som ikke ønsker/klarer å gjennomføre en abort. Hvilken mulighet skal du gi henne? 

Og det valget får heller ikke en mann som ikke ønsker/klarer å gjennomføre en juridisk abort :)

Selv ville jeg nok aldri klart det, samme hvem moren var. Jeg har en veldig sterk tilknytning til mitt eget kjøtt og blod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...