Gå til innhold

Kvinner som er for selvbestemt abort hos kvinner, men imot juridisk abort hos menn...


someone_here

Anbefalte innlegg

20 minutter siden, Hedda-78 said:

Hva skulle abortgrensen ha vært i så fall? 12 uker, som for kvinner?

12 uker etter at kvinnen finner ut at hun er gravid, for å gjøre det mest mulig likt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

someone_here skrev (44 minutter siden):

Ja, han var med på å lage, men det er kun hun som bestemmer, så det er hennes ansvar å ta vare på barna, ikke staten eller hans. 

 

Så du bekrefter at kvinner kan bli kyniske, gjøre alt de vil med barnet man ble SAMMEN på å lage, og nekte menn grunnleggende rett til juridisk abort?

1. Ingen kan bare bestemme seg for å bli gravid. Det er et resultat av (ofte ubeskyttet) sex, noe både mannen og kvinnen hadde. Så hva det er damen har «bestemt» her forstår jeg ikke.

2. Hvor har du det der fra? 😂 Den der må du forklare nærmere, det har ingen sammenheng med det jeg skrev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Som kvinne vil jeg si, så lenge det er lovlig abort for kvinner. Med forbehold om at mannen får beskjed innen rimelig tid. Kanskje 12 uker fra far får beskjed? 

Anonymkode: 5708a...87d

Hvorfor skal menn ha lenger frist enn damer? Kvinner oppdager ikke graviditet umiddelbart, tidligst to uker etter samleie. Det betyr at kvinnen har 8 uker å bestemme seg på. Abortgrensen for kvinner tar utgangspunkt i fosterets alder, ikke hvor lenge kvinnen har visst om graviditeten. Noen kvinner oppdager ikke graviditeten før uke 14, og har da ikke lenger mulighet for abort. Hvorfor skal menn ha det da?

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

11 000 i 2020, og fallende.


Det var utført 11 081 svangerskapsavbrot i Noreg i 2020. Raten går ned for alle aldersgrupper; frå 10,6 per 1000 kvinner (15-49 år) i 2017 til 10,3 i 2018. Av alle avbrot  var 95,4 prosent sjølvbestemte og 82,6 prosent av dei var utført før 9. veke.
 

1528403439_Skjermbilde2021-04-26kl_23_32_29.thumb.png.cd35cc892456b67f4769bf6551aa1f5d.png

Anonymkode: 71589...ae8

Siden 2020 var korona året var det kanskje litt mindre sex utenfor egen kohort?

Anonymkode: 5708a...87d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

linsejesus skrev (På 26.4.2021 den 23.33):

Kvinner har flere.

Menn har jo flere enn ett:
- De kan sterilisere seg
- De kan bruke kondom
- Det ryktes om at det snart vil bli mulig for menn å spise hormonprevensjon
- De kan avstå fra sex

Endret av The Words
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

linsejesus skrev (2 minutter siden):

Kvinner har flere.

Det finnes ingen prevensjonsmidler for kvinner som ikke medfører risiko for smerter og/eller til dels alvorlige bivirkninger. 

Anonymkode: 382ca...33d

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

linsejesus skrev (5 minutter siden):

Men det er jo dette som er situasjonen for menn i dag. De risikerer å bli fedre på livstid om de er så sinnsykt uansvarlige å ha sex en eneste gang, og de har ingenting de skulle ha sagt.

Jeg ser for meg at det kanskje heller ville ført til at kvinner ble litt mer kritiske til hvem de har sex med hvis de har tenkt å få barn. For dem som uansett har tenkt å oppdra barnet alene vil det ha lite å si om pengene kommer fra staten eller fra en mann. Vil de at faren skal ta ansvar, må de gi ham rettigheter også.

Han slipper å være med å oppdra eller å se ungen, hvis det ikke er en rettighet, hva mener du det er?

Hvis kvinner skal være mer kritiske til hvem de ligger med, går det andre veien også regner jeg med?

Anonymkode: 23a35...0bf

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, likestilling said:

 

"Tar ansvar"

Å ta abort er å ta ansvar? Jajamen. Kvinner skal bare kunne fly rundt og bli gravide over en lav sko og bruke abort som prevensjon, og de "tar ansvar"? De som tar ansvar blir ikke uønsket gravide i utgangspunktet, og det gjelder både kvinner og menn.

De tar akkurat like mye "ansvar" som en mann som tar "juridisk abort" gjør; fjerner "problemet".

Ingen prevensjon er 100 % sikker. Det trodde jeg du visste.

Fjerner "problemet"? Altså barnet?

 

Anonymkode: 73df5...ca1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, om du legger til at menn også skal ta halvparten av graviditet og amming. Jeg tenker meg en 50/50-løsning hvor mannen og kvinnen tar annenhver uke. Fødselen kan jo gjerne deles inn timevis, slik at en bytter hver time. 

Anonymkode: 3226a...e9b

Diskusjonen handler ikke om graviditet, men om foreldreskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

linsejesus skrev (48 minutter siden):

Enkelt og enkelt. Er det ikke bare rett og rimelig at menn i likhet med kvinner skal slippe å ta ansvar for et uønsket barn i den grad det er mulig? Det kan virke som en hypotetisk problemstilling, men personlig kjenner jeg (som ikke har en spesielt stor omgangskrets) tre menn som har blitt far mot sin vilje. Ikke fordi prevensjonen ble glemt eller ikke virket, men fordi dama løy til dem. De skulle tatt ansvar selv, kan du si, men de trodde altså de kunne stole på partneren sin. Og nå har de barn som de ikke ønsket å få i utgangspunktet, med alt det innebærer emosjonelt, juridisk og økonomisk. Menn kan bli lurt og de har ingen rettigheter.

Det som ser ut til å gå igjen her er at hvis dama blir uønsket gravid, skal hun selvsagt ha rett til å slippe å ta konsekvensene. Hvis det er mannen som ikke ønsket det, så får han bare skylde seg selv som ikke tok ansvar for prevensjon. Samtidig som kvinner har juridisk rett til å skape farløse barn. Det er heller ingen konsekvenser for kvinner som nekter å fortelle noen (inkuldert barnet) hvem faren er. Så det er åpenbart skjevt, og lovverket kunne understøttet rettighetene til både barn og fedre.

Det å ta abort er for mange kvinner en konsekvens i seg selv. Ingen ønsker å ta abort, det er et nødvendig onde. Og ikke alle kvinner klarer å gjennomføre. Hvorfor skal da kvinnen stå igjen med alt ansvar, mens mannen, som var like mye med på moroa, slipper unna?

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

linsejesus skrev (Akkurat nå):

Diskusjonen handler ikke om graviditet, men om foreldreskap.

Men du blander inn biologiske faktorer som ikke kan endres! Menn kan ikke være gravid, ergo kan ikke menn ta abort.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

linsejesus skrev (2 minutter siden):

Men det er jo dette som er situasjonen for menn i dag. De risikerer å bli fedre på livstid om de er så sinnsykt uansvarlige å ha sex en eneste gang, og de har ingenting de skulle ha sagt.

Jeg ser for meg at det kanskje heller ville ført til at kvinner ble litt mer kritiske til hvem de har sex med hvis de har tenkt å få barn. For dem som uansett har tenkt å oppdra barnet alene vil det ha lite å si om pengene kommer fra staten eller fra en mann. Vil de at faren skal ta ansvar, må de gi ham rettigheter også.

Men man får ikke som kvinne inntrykk av at det er noe mannfolk generelt er spesielt redd for. Det tror jeg de aller fleste kvinner kan skrive under på, og det er det mange som har gjort i denne tråden. Du kan ta med en hvilken som helst fyr hjem fra byen, og først morgenen etter kommer et "ja, du går på pilla sant?".

Det er vanskelig å få medfølelse for disse når det først går galt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

linsejesus skrev (1 minutt siden):

Diskusjonen handler ikke om graviditet, men om foreldreskap.

🤦‍♀️

Anonymkode: 23a35...0bf

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anocopy skrev (32 minutter siden):

1. Kondom har en betydelig risiko for å ikke fungere.

2. Sterilisering fungerer heller ikke alltid og tilbys ikke før du er 25 år. Det er 7-10 år med potensiell utrygg sex.

3. Samme som 2

4. Umulig å vite om en kvinne er ærlig om å ikke ønske barn.

5. Umulig å vite 100% om en kvinne er til å stole på.

6. Umulig å vite om en kvinne ikke vil sette et barn til verden mot ens vilje før det faktisk skjer.

Akkurat som det er umulig å vite 100% om dere menn er til å stole på, men likevel skal kvinner få skylden når de blir offer for drittsekker. Ta ansvar for deg selv og pikken din. Alt jeg leser her er fullstendig fraskrivelse av ansvar. La vær å knulle om det å få avkom er så forferdelig. 

Anonymkode: eecab...a54

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Har ikke lest hele tråden, men vil komme med følgende kommentar:

Altså, hvis man kan ta juridisk abort vil det dukke opp en problemstilling hvor kjærestepar søker juridisk abort for å slippe å betale for barnet sitt. Mor vil da sitte igjen med et barn som staten betaler for og en kjæreste som også betaler. De kan fortsette å være kjærester og oppdra barnet sitt sammen mens de får ekstra penger fra staten. 

Ved juridisk abort mister barnet alle rettigheter ift den ene forelderen og står i fare for å få et vesentlig dårligere utgangspunkt enn ved to foreldre. Noe barnet ikke er tjent med. Derfor er det heller ikke lov. 

Anonymkode: 2f317...201

Det kan tenkes at noen vil snyte på systemet, slik noen snyter på nav i dag. Det betyr ikke at uføretrygd o.l. er dårlige ordninger.

Og i dag er det allerede slik at kvinner kan lage barn som ikke har noen rettigheter til å kjenne sin egen far eller engang få vite hvem han er. Det er lov.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ingen prevensjon er 100 % sikker. Det trodde jeg du visste.

Fjerner "problemet"? Altså barnet?

 

Anonymkode: 73df5...ca1

Den sikreste prevensjonen er å ikke ha sex, så om redselen for å få barn er så stor, burde man avstå. Det gjelder både kvinner og menn. 

Anonymkode: eecab...a54

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Hvorfor nekter du å svare på om hvorfor du ikke kan bruke prevensjon eller sterilisere deg?

Anonymkode: 4de6a...d7c

Både prevensjon og sterilisering kan svikte.

 

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Det går jo ikke, for barnet er jo ikke død. Hvordan har du tenkt at en juridisk abort skal håndheves i praksis?

Anonymkode: af737...2aa

Juridisk abort skal håndheves i like måte som når kvinner adopterer bort barn. 

 

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Jeg forstår ikke en del av mennene i disse aborttrådene.

Dere vil ikke at kvinner skal ha rett til abort, men hvis hun bærer frem og føder barnet så vil dere ha rett til juridisk abort?

Anonymkode: 73df5...ca1

Nei, det finnes en haug med kvinner som mener at abort for kvinner skal være på plass, mens menn skal ikke få rett til juridisk abort. Vi også ikke glemme at hun kan "glemme" å nevne faren til barnet, og adoptere det bort, noe som betyr at hun har i praksis det som menn burde ha fått for lenge siden.

 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Grovt sett kan mannen bestemme over sitt eget liv ved å ikke befrukte en kvinne. Dette kan han unngå ved å:
1) bruke kondom
2) sterilisere seg om han ikke har et ønske om barn overhodet
3) sterilisere seg med fryse ned sæd 
4) velge en kvinne som ikke ønsker barn selv
5) velge en kvinne som er til å stole på og som faktisk bruker prevensjon
6) velge en kvinne som ikke vil sette et barn til verden mot hans vilje 

Vi kvinner får skylden når vi velger feil menn. Da syns jeg det er på sin plass at menn får skylden når de velger feil kvinner, altså kvinner som gjør de til fedre mot deres vilje. Et annet alternativ er å innse livets harde realitet om at når man har sex med en kvinne så er sjansen for befruktning der. Dette er en risiko vi kvinner også tar, og det er ikke alle som velger å beholde barnet, som i utgangspunktet hadde planer om det. Husk at ikke alle kvinner ønsker å bli gravide. Men de endrer tankegang når de faktisk er gravid. Jeg selv har alltid tenkt at jeg kommer til å ta abort om jeg skulle bli gravid, ettersom jeg ikke ønsker barn overhodet, men jeg vet ikke hva jeg hadde tenkt om jeg plutselig sto der, med et embryo i livmoren som vokste og vokste. Å gå gjennom en abort tror jeg må være en enorm påkjenning psykisk. 

At menn ikke forstår at dette kan være et vanskelig valg å ta, er for meg helt utrolig. At det i tillegg er et ansvar de ønsker å fraskrive seg, er enda verre. Heldigvis har jeg i virkeligheten erfart at menn tar ansvar og stiller opp, og har aldri møtt menn som har sagt at de ble ufrivillig fedre. Har møtt de som så klart ikke hadde planer om det, men som valgte å stille opp for sitt avkom. Respekt til disse mennene. 

"JEG ER FOR JURIDISK ABORT!!!!" er seriøst det største, røde flagget hos en mann. Noensinne. Menn kan heller skaffe seg litt bedre dømmekraft og ikke knulle hva som helst som sprer beina for dem. Det hjelper ikke skylde på at "jammen jeg har ikke sjans på alle damer så må ta sjansen når den byr seg". Det er jævlig stakkarslig. 

Anonymkode: eecab...a54

Kvinner kan også sterilisere seg selv ved bruk av mange metoder. Er du for eller imot selvbestemt abort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tamsi skrev (Akkurat nå):

Men man får ikke som kvinne inntrykk av at det er noe mannfolk generelt er spesielt redd for. Det tror jeg de aller fleste kvinner kan skrive under på, og det er det mange som har gjort i denne tråden. Du kan ta med en hvilken som helst fyr hjem fra byen, og først morgenen etter kommer et "ja, du går på pilla sant?".

Det er vanskelig å få medfølelse for disse når det først går galt. 

Det er nesten morsomt hvor mange ganger jeg har fått det spørsmålet. Og gjerne ikke muntlig dagen derpå heller, men ofte på melding noen dager senere 😂

En jeg hadde sex med en gang jeg ikke gikk på prevensjon visste til og med dette. Etter vi hadde hatt sex (med kondom jeg hadde tvunget på han) spurte han hva jeg ville gjøre dersom jeg ble gravid. Jeg sa som sant er at jeg tror ikke jeg ville ha klart å gå gjennom en abort, og derfor beholdt. Da svarte han «det der er en så feministisk tankegang». Takk Gud for at jeg ikke ble gravid, og det var siste gang jeg møtte han 😂

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, The Words said:

Kanskje jeg må arrestere meg selv litt.
Menn har jo flere enn ett!
- De kan sterilisere seg
- De kan bruke kondom
- Det ryktes om at det snart vil bli mulig for menn å spise hormonprevensjon
- De kan avstå fra sex

Ja, og kvinner kan i tillegg til en drøss prevensjonmidler også velge etter at de har blitt gravide, samme hvem sin "feil" det er at det skjedde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Akkurat som det er umulig å vite 100% om dere menn er til å stole på, men likevel skal kvinner få skylden når de blir offer for drittsekker. Ta ansvar for deg selv og pikken din. Alt jeg leser her er fullstendig fraskrivelse av ansvar. La vær å knulle om det å få avkom er så forferdelig. 

Anonymkode: eecab...a54

Akkurat som det er umulig å vite 100% om dere kvinner er til å stole på, men likevel skal menn få skylden når de blir offer for blabla. Ta ansvar for deg selv og fitta di etc.

La være å knulle om det å få avkom er så forferdelig.

...

Hvorfor gjelder ikke de samme krav og forventninger til kvinner? Har du så lave forventninger til ditt eget kjønn? Så utrolig mange mannehatere her inne....

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...