Gå til innhold

Landsmøte til Venstre vil ha cannabis på polet?


Ole Brum

På høy tid at vi får cannabis på Vinmonopolet?  

152 stemmer

  1. 1. Bør vi legalisere cannabis?

    • Ja.
      103
    • Vet ikke.
      10
    • Nei.
      39


Anbefalte innlegg

linsejesus skrev (48 minutter siden):

Hvorfor er det flere med THC i blodet i trafikkulykker? Er de ruset på kun cannabis? Tester de nøyaktig like mange som før? De fant THC i blodet, men var de ruset da de kjørte? Er tallene overførbare til Norge? Og så videre.

Det stod i innlegget du siterte.

 

linsejesus skrev (48 minutter siden):

Vi har ganske strenge sosiale normer mot ruskjøring her i landet, og jeg ser ikke for meg at mange flere vil velge å kjøre i ruset tilstand bare fordi de kan kjøpe stoffet lovlig. Og så vet vi jo at cannabis ikke er spesielt kjent for å gjøre folk hemningsløse. Det er bare å se på en taxikø på natta - det er de fulle folka som begynner å sloss og pisse på fortauet og så videre, ikke hasjrøykerne.

Cannabis fører til økt risiko for psykose hvor de kan skade seg selv eller andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

15 hours ago, Imariuz said:

Det stod i innlegget du siterte.

Det jeg siterte var disse to

https://www.vox.com/policy-and-politics/2019/11/13/20962924/marijuana-legalization-use-addiction-study
https://whitesandstreatment.com/addiction-articles/legalization-marijuana-negative-impact/

Det sto ikke noe om trafikkulykker der.

Quote

Cannabis fører til økt risiko for psykose hvor de kan skade seg selv eller andre.

Igjen slår du bare fast uten å begrunne. Det blir som å si at alkohol skal behandles slik eller sånn fordi stoffet kan føre til ditt eller datt, uten å ta med i beregningen om det er smuglersprit, hjemmebrent, vin, butikkøl, hva det koster, hvor lett det er å få tak i osv. Med andre ord er det som sagt ikke et en-til-en-forhohold mellom hverken tilgjengelighet og skader, eller forbruk og skader. Hvis erfaringer fra andre land viser at legalisering fører til flere psykoser, vil du ha et poeng. Da må man vurdere hvor sannsynlig det er at man vil se samme effekt her, og hvilke andre faktorer som kan påvirke forekomsten av psykoser (styrkegrad, hyppighet, alder, annen rusbruk osv osv).

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imariuz skrev (På 20.5.2021 den 21.46):

Det stod i innlegget du siterte.

 

Cannabis fører til økt risiko for psykose hvor de kan skade seg selv eller andre.

Du refererer til Actis sine falske påstander her: https://www.actis.no/kunnskap/rapport-om-legalisering-i-colorado

og her: https://www.actis.no/kunnskap/okning-av-cannabisrelaterte-dodsulykker-i-colorado

Actis påstår at de har vært på studietur til Colorado men det er en sannhet med modifikasjoner. Lederen for den private foreningen NNPF Jan Erik Bresil (nå også styreleder i Actis så jeg for noen uker siden) avslørte seg i en avisartikkel der han sto ved siden av en Politisjef som var kjøpt og betalt. Actis hadde sin egen agenda og formål med turen det har de avslørt seg selv i. For oss andre er det en evigvarende studietur i korrupsjon som vi for øvrig er lei av og nå har fått nok av. 

I Colorado er det lov og ta seg et glass vin eller en joint på kvelden og lovlig kjøre bil til jobb morgenen etter, I en gitt blodprøve da vil alkoholprøven vise sporstoffer av alkohol og mengden av alkoholpromille som er referanseverdien i Veitrafikkloven. Litt avheng av forbrenning vil prøven da vise et mikroskopisk innhold langt under grenseverdien av det som er tillatt. Man kan også finne sporstoffer av alkohol/vin etter to dager men da viser alkoholpromillen 0,00. Blodprøven til joint brukeren vil vise et THC innhold med størrelse avhengig av om han tar en joint pr. mnd. eller en hver kveld. For medisinbrukere som har tatt medisin regelmessig over flere  år går det 12 uker føre THC er ute av blodet. THC innhold i et planteprodukt er først og fremst en referanse til kvalitet men det indikerer også noe om styrke. THC innhold  hasj (cannabis konsentrat) lå i 1980 på 4-5% og man måtte også da ta det litt med ro så man ikke tok et trekk for mye som er ubehagelig. Den cannabisen vi har fått fra Marokko i 7-8 år ligger på 25-30% THC innhold men den er ikke 7-8 ganger sterkere nå en før. Det er bare en myte satt ut av Actis i falsk propagandaøyemed. Og bruke utrykket "cannabisrelaterte dødsulykker" på dette grunnlaget blir det samme som og lese et eventyr for et barn av HC. Andersen og påstå 10 år etterpå at dette er en virkelighet. 

Harald H. Sten og Rolf Wesenlund harselerte på 70 tallet rundt kaffe. I  8 av 10 dødsulykker hadde en av sjåførene drukket kaffe i forveien. Jeg vet ikke om dette var rett men det har en sannhetsgehalt høyere en Actis men man kaller det ikke "Kaffedrankerrelaterte dødsulykker." av den grunn.

Endret av Ole Brum
La til et avsnitt.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Brum skrev (1 time siden):

Du refererer til Actis sine falske påstander her: https://www.actis.no/kunnskap/rapport-om-legalisering-i-colorado

Nei, jeg refererer til de kildene jeg allerede har kommet med fra ulike studier og forskning fra amerikanske kilder. 

 

Ole Brum skrev (1 time siden):

I Colorado er det lov og ta seg et glass vin eller en joint på kvelden og lovlig kjøre bil til jobb morgenen etter, I en gitt blodprøve da vil alkoholprøven vise sporstoffer av alkohol og mengden av alkoholpromille som er referanseverdien i Veitrafikkloven

Tydeligvis ikke, ettersom antall dødsulykker med sjåfører i hasjrus har økt siden legaliseringen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imariuz skrev (14 minutter siden):

Nei, jeg refererer til de kildene jeg allerede har kommet med fra ulike studier og forskning fra amerikanske kilder. 

 

Tydeligvis ikke, ettersom antall dødsulykker med sjåfører i hasjrus har økt siden legaliseringen.

Som jeg tydelig har forklart man kjører ikke nødvendigvis i hasj rus om man har THC i blodet. Det kan gjerne være 12 uker siden siste joint..

Jeg leste også i et tidsskrift for en stund siden at så fort døden inntraff steg THC verdiene til det mangedobbelte. Det skal jeg få undersøkt nærmere.

Endret av Ole Brum
la til 2 setninger
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Brum skrev (55 minutter siden):

Som jeg tydelig har forklart man kjører ikke nødvendigvis i hasj rus om man har THC i blodet. Det kan gjerne være 12 uker siden siste joint..

Jeg leste også i et tidsskrift for en stund siden at så fort døden inntraff steg THC verdiene til det mangedobbelte. Det skal jeg få undersøkt nærmere.

Er man regnet som impaired slik det gjaldt for disse personene er man fortsatt så påvirket at det går ut over evnen til å kjøre, resultatet blir som man ser da flere dødsulykker.

Det var ikke de som døde som studien gjaldt, det var sjåførene som kræsjet og drepte andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Actis har mye rart i sin rapportering fra Colorado som ikke engang er argumenter mot legalisering. 5 barn under 5 år havnet på sykehus pga. cannabis. Som de fleste forstår da så handler det om feil oppbevaring av medisiner/edibles. Medisiner og rusmidler skal oppbevares utilgjengelig for barn. Dette er ting som kan rettes opp via holdnings kampanjer der de selger disse medisinene.

" Flere havner på psykiatrisk sykehus." Det kan hende det men da må man ta med at de er ute dagen derpå. I Nederland blir det beskrevet som et problem av leger som jobber på psykiatriske sykehus siden 4% av kapasiteten er beregnet på samfunnsberedskap. De legger skylden på forhandlerne som informerer for dårlig. Alle som prøver cannabis  for første gang og finner det best og ta en tur på sykehus bør sette seg i ro i 2,5 timer før de gjør det.  3 av 4 er utenlandske turister som prøver cannabis for første gang. De er ute dagen etter og det omtales ikke som noe helseproblem men et irritasjonsmoment siden disse legene ønsker og ha plassene i beredskap. 20-30 tilfeller i året. Nederland har 7 mill. turister i året som legger igjen milliardbeløper

Actis påstår også at nesten ingen havner i fengsel i Norge for bruk og besittelse. Dette medfører rett og slett i ikke riktighet. I Norge får man skyhøye bøter for bruk og besittelse og det baller seg på for mennesker i sårbare grupper. Selv om man får et forenklet forelegg så blir det fengsel for veldig mange. Jeg fikk se et tydelig eksempel hos en venn for noen få år siden. Han hadde flere bøter for mindre beslag beregnet på egen bruk. Jeg leste selv brevet som inneholdt en siste betalingsfrist eller innkalling til soning i 77 dager. Han ble hentet av Politiet og kjørt i fengsel.

https://www.actis.no/nyhet/naer-ingen-i-fengsel-kun-bruk-og-besittelse      

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imariuz skrev (1 time siden):

Er man regnet som impaired slik det gjaldt for disse personene er man fortsatt så påvirket at det går ut over evnen til å kjøre, resultatet blir som man ser da flere dødsulykker.

Det var ikke de som døde som studien gjaldt, det var sjåførene som kræsjet og drepte andre.

" Mer enn ett av fem trafikkdødsfall i Colorado i 2017 var relatert til cannabis, det vil si at det ble påvist cannabis ved obduksjon, enten alene eller i kombinasjon med andre stoffer." Sitat slutt.

https://www.actis.no/kunnskap/rapport-om-legalisering-i-colorado

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Brum skrev (17 minutter siden):

Actis har mye rart i sin rapportering fra Colorado som ikke engang er argumenter mot legalisering.

Hvorfor avsporer du med Actis hele tiden når de ikke har noe med rapporten jeg har sitert fra å gjøre overhodet? Den jeg siterer fra er fra en amerikansk undersøkelse. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imariuz skrev (1 time siden):

Hvorfor avsporer du med Actis hele tiden når de ikke har noe med rapporten jeg har sitert fra å gjøre overhodet? Den jeg siterer fra er fra en amerikansk undersøkelse. 

Det er ikke avsporing av debatten så lenge du kommenterer dette feilaktig. " Mer enn ett av fem trafikkdødsfall i Colorado i 2017 var relatert til cannabis, det vil si at det ble påvist cannabis ved obduksjon, enten alene eller i kombinasjon med andre stoffer." Sitat slutt. 

Sjåfører dør ofte selv og har ingen mulighet til og forsvare seg. Men jeg stiller meg sterkt tvilende til at obduksjoner mange timer etterpå av THC innhold automatisk kan forbindes med ruspåvirket kjøring. Nettopp på grunn av det jeg leste i et tidsskrift for en stund siden. " Så fort døden inntreffer starter stigningen av THC og går til det mangedobbelte. 

Som sagt skal jeg prøve og finne det frem eller søke det opp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imariuz skrev (På 20.5.2021 den 21.46):

Cannabis fører til økt risiko for psykose hvor de kan skade seg selv eller andre.

Cannabis, medisinske egenskaper i psykose og psykiske lidelser.

Medisinske egenskaper i psykose: http://newsmonkey.be/article/84709

Studie finner cannabisbruk assosiert med lavere dødelighet hos de med psykotiske lidelser: https://thejointblog.com/study-finds-cannabis-use-associated-with-lower-mortality-rate-in-those-with-psychotic-disorders/

Cannabinoide reseptorer, mental smerte og selvmordsadferd: en systematisk gjennomgang: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29546501

forebygger selvmord ved schizofreni: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22595870

Weed kan hjelpe og kurere psykoser sier forskere: https://metro.co.uk/2017/12/18/ingredient-weed-help-cure-psychosis-scientists-say-7168005/?fbclid=IwAR1CetjATGveWs3SNhDRbTOCazCCRsG_4Qe7UPEzUPnjCxnwugYAaFer9Mk

Konklusjoner: Disse funnene antyder at CBD har gunstige effekter hos pasienter med schizofreni. Ettersom CBDs effekter ikke ser ut til å avhenge av dopaminreseptorantagonisme, kan dette midlet representere en ny klasse behandling for sykdommen.: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29241357

Alkohol og cannabisbruk og dødelighet hos personer med schizofreni og relaterte psykotiske lidelser: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22595870

Dette er kun et begrenset utvalg av studier på område. Forskningen har kommet langt med et at CBD olje eller cannabis med mest CBD innhold har hatt lovende resultater på psykriatiske lidelsessykdommer og psykoser rundt disse: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22595870

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Recent research suggests that smoking high-potency marijuana every day could increase the chances of developing psychosis by nearly five times compared to people who have never used marijuana

Johnston L, O’Malley P, Miech R, Bachman J, Schulenberg J. Monitoring the Future National Survey Results on Drug Use: 1975-2018: Overview: Key Findings on Adolescent Drug Use. Ann Arbor, MI: Institute for Social Research, The University of Michigan; 2018.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ole Brum skrev (2 timer siden):

I en opinionsmåling i Danmark

Danmark er generelt mer liberale, så det betyr ingenting. Vi bor i Norge og her er det heldigvis et klart flertall mot legalisering av rekresjonell cannabis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/22/2021 at 4:31 PM, Imariuz said:

Recent research suggests that smoking high-potency marijuana every day could increase the chances of developing psychosis by nearly five times compared to people who have never used marijuana

Johnston L, O’Malley P, Miech R, Bachman J, Schulenberg J. Monitoring the Future National Survey Results on Drug Use: 1975-2018: Overview: Key Findings on Adolescent Drug Use. Ann Arbor, MI: Institute for Social Research, The University of Michigan; 2018.

Så forskning antyder at å røyke sterk cannabis hver dag kan øke sjansene for psykose sammenlignet med folk som aldri har brukt cannabis.

Jeg tror anslaget over hvor mange som får psykose årlig i Norge er 3%. Ut over det skal jeg ikke påstå å vite så mye om sammenhengen mellom hasjrus og psykose. Men det jeg vil frem til er at dette er et utrolig svakt argument. Det blir som å si at vi ikke skal tillate salg av svakøl i butikk fordi forskning antyder at folk som drikker sterk smuglersprit hver eneste dag kan ha større sjanser for å bli skadet. Et argument for legalisering er jo nettopp at det vil redusere forekomsten av stoffer med unaturlig høy styrke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

linsejesus skrev (7 minutter siden):

Så forskning antyder at å røyke sterk cannabis hver dag kan øke sjansene for psykose sammenlignet med folk som aldri har brukt cannabis.

Jeg tror anslaget over hvor mange som får psykose årlig i Norge er 3%. Ut over det skal jeg ikke påstå å vite så mye om sammenhengen mellom hasjrus og psykose. Men det jeg vil frem til er at dette er et utrolig svakt argument. Det blir som å si at vi ikke skal tillate salg av svakøl i butikk fordi forskning antyder at folk som drikker sterk smuglersprit hver eneste dag kan ha større sjanser for å bli skadet. Et argument for legalisering er jo nettopp at det vil redusere forekomsten av stoffer med unaturlig høy styrke.

Man bør i hvert fall ikke innføre salg av "svakere" cannabis på polet uten at man gjør et studie av det først. Selv om jeg kan se enkelte gode argumenter for legalisering, så tar man en stor risiko når man ikke helt vet sammenhengen. Det å bruke cannabis er ikke nødvendigvis noe som går bare utover deg selv, men belaster helsevesenet og kan føre til ulykker i cannabisrus. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest 123 eller noe

Jeg er så klart for legalisering. Jeg har ikke tenkt å røyke noe av det selv, jeg har et lite barn og ett til på vei, så det er ikke for min egen del. Jeg kjenner flere som sliter med smerter (revmatiker og andre plager) som har prøvd andre alternativer i flere tiår som ikke hjelper noen verdens ting, piller og tilogmed morfin på resept - som er mye verre. Fortsatt er cannabis det eneste som hjelper dem, og da synes jeg de skal få lov å ha det uten å få tynnslitte nerver og skjems for å gjemme seg og gjøre det i skul, i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

linsejesus skrev (8 timer siden):

Så forskning antyder at å røyke sterk cannabis hver dag kan øke sjansene for psykose sammenlignet med folk som aldri har brukt cannabis.

Fem ganger så høy risiko.

 

linsejesus skrev (8 timer siden):

Men det jeg vil frem til er at dette er et utrolig svakt argument. Det blir som å si at vi ikke skal tillate salg av svakøl i butikk fordi forskning antyder at folk som drikker sterk smuglersprit hver eneste dag kan ha større sjanser for å bli skadet. Et argument for legalisering er jo nettopp at det vil redusere forekomsten av stoffer med unaturlig høy styrke.

Man trenger ikke drikke smuglersprit, det er noe man velger, akkurat som noen velger å røyke cannabis selv når de ikke trenger det av medisinske årsaker. Det er ikke noe staten bør tilrettelegge for ettersom det vil påføre skattebetalerne enda større kostnader med flere psykotiske personer. Trenger man det får man det på resept til medisinsk bruk, ellers får man holde seg unna.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Imariuz said:

Fem ganger så høy risiko.

 

Man trenger ikke drikke smuglersprit, det er noe man velger, akkurat som noen velger å røyke cannabis selv når de ikke trenger det av medisinske årsaker. Det er ikke noe staten bør tilrettelegge for ettersom det vil påføre skattebetalerne enda større kostnader med flere psykotiske personer. Trenger man det får man det på resept til medisinsk bruk, ellers får man holde seg unna.

Det hadde vært et godt argument for å ikke selge hverken cannabis eller alkohol, hvis forbudet gjorde at folk lot være å bruke det. Men argumentene for at statlig regulert salg av alkohol er en god ordning, med sine aldersgrenser, priser, tilgjengelighet, kvalitet og avgifter osv, vil være like gyldige for de mindre skadelige rusmidlene.

Det er slett ikke sikkert at vi se flere/mer alvorlige psykoser med regulert salg enn de altfor sterke variantene som selges på det svarte markedet. Og fordeler og ulemper er et mye større regnestykke enn at vi kan redusere det til å telle antall psykoser. Lovlig salg av cannabis ville medført mye større inntekter enn utgifter for staten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

linsejesus skrev (5 minutter siden):

Det hadde vært et godt argument for å ikke selge hverken cannabis eller alkohol, hvis forbudet gjorde at folk lot være å bruke det. Men argumentene for at statlig regulert salg av alkohol er en god ordning, med sine aldersgrenser, priser, tilgjengelighet, kvalitet og avgifter osv, vil være like gyldige for de mindre skadelige rusmidlene.

Alkohol har også en historie som nytelsesmiddel med bruk ut over medisinsk bruk, det sammen kan ikke sies om cannabis som alltid har vært brukt til medisinsk bruk. Å tilrettelegge for misbruk av dette til rekresjonell bruk er det ingen grunn til å gjøre, like lite som man bør tillate folk å knaske pencilin som drops eller puffe lystgass fordi de synes det er litt gøy, mens regningen for skadene og de økte risikoene dyttes over på skattebetalerne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...