Gå til innhold

Landsmøte til Venstre vil ha cannabis på polet?


Ole Brum

På høy tid at vi får cannabis på Vinmonopolet?  

152 stemmer

  1. 1. Bør vi legalisere cannabis?

    • Ja.
      103
    • Vet ikke.
      10
    • Nei.
      39


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

 Handler om å begrense adgangen
 Det handler om å ta kontroll over et marked som er helt uregulert, svart, uten aldersbegrensninger, skatter eller avgifter. Det handler om å begrense adgangen til cannabis. I dag er det tilgjengelig fritt på gaten uten at noen sjekker om du er gammel nok til å kjøpe. Vi vil ta over kontrollen, sier Sondre Hansmark.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarte Nei, og for å komme det eneste argumentet ja-folket synes å ha i forkjøpet, hadde jeg ikke brydd meg om alkohol også hadde blitt fjernet fra hyllene.

Vi lever i 2021 og folk vet at rusmidler ikke er sunne, så jeg skjønner ærlig talt ikke hvorfor folk velger å forgifte seg selv. YOLO!!, er ikke et argument :)  

Synes forøvrig at korrelasjonen mellom partiene som mer eller mindre har miljøvern som primærsak, og cannabis, er snodig. Hva er sammenhengen? Er folk som røyker seg stein, mer opptatt av miljøvern? Det sagt, så forklarer det jo en del om kommunikasjonen hvis dette er slik. Spesielt den manglende evnen til å se at folk bor andre steder enn i bykjerner.  

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legalisering av cannabis kommer til å skje i Norge/Skandinavia en dag.

Spørsmålet er om vi vil være i forkant av en industri som omsetter for milliarder i året eller komme i etterkant.

Dessverre tror jeg vi har for mange i landet vårt som tilhører generasjoner oppvokst med skremselspropaganda rundt cannabis. Vi får være tålmodige og fortsette kampen.

Endret av Labido
  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

trykte ja, selvfølgelig. Vi må ta tilbake kontrollen osv.

Slutter aldri å forundre meg over de som fortsatt hardnakket står på anti-legaliseringssiden, når skal de innse at rusproblematikken og ringvirkningene av rusmisbruk ikke forsvinner med dette forbudet de hyller. Problemet har ikke minket, det har økt. Og det øker og øker. Men fortsatt står de på siden om at "dette skal vi bekjempe med forbud!"

Naboen selger cannabis. Nå som det er så tilgjengelig skal jeg gå og sette meg et skudd med hasj. Drikker ikke så mye til vanlig, men skjønner at det flyter i nabolaget, så da er det rett på kjøret med meg 🙄

Endret av Kala
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurium skrev (3 timer siden):

Svarte Nei, og for å komme det eneste argumentet ja-folket synes å ha i forkjøpet, hadde jeg ikke brydd meg om alkohol også hadde blitt fjernet fra hyllene.

Vi lever i 2021 og folk vet at rusmidler ikke er sunne, så jeg skjønner ærlig talt ikke hvorfor folk velger å forgifte seg selv. YOLO!!, er ikke et argument :)  

Synes forøvrig at korrelasjonen mellom partiene som mer eller mindre har miljøvern som primærsak, og cannabis, er snodig. Hva er sammenhengen? Er folk som røyker seg stein, mer opptatt av miljøvern? Det sagt, så forklarer det jo en del om kommunikasjonen hvis dette er slik. Spesielt den manglende evnen til å se at folk bor andre steder enn i bykjerner.  

Alkohol forblir i hyllene så argument består. Hva med de som ønsker og forgifte seg litt mindre da.  Bør ikke de få lov til og velge et tryggere rusmiddel?

Gitt premissene at det fortsatt skal være lov og ruse seg, så eksiterer det ikke et eneste holdbart argument mot cannabis legalisering sett i et samfunnsperspektiv.

Korrelasjonen du ikke forstår kan være at en cannabis legalisering også opphever idiotiforbudet mot hamp. Hamp er verdens mest anvendelige plante med over 25.000 bruksområder. De fleste produkter er fornybare inntil 7 ganger. Planten i seg selv renser ozonlaget. 

Hampolje/frø brukes også til medisinsk bruk og i mat.  Hamp erstatter plast og renser derved havet for plast. Av hamp får man bla. biodrivstoff, byggematerialer, papir, tekstiler,  klær, sko, sminke, såpe osv. Det er snart 100 år siden Henry Ford lavet sin egen bil beregnet på samlebånds produksjon og byggematerialene hentet han i egne hamp åkre. Hamp gjør oss i mye større grad selvforsynte med mye vi importerer i dag. Norske bønder har mye og tjene på og dyrke hamp. De har holdt på med Senterpartiet i mange år uten og få gehør.

Cannabis og hamp har lange tradisjoner i Norge tilbake til vikinge tiden. 

 

Et bærekraftig samfunn.

Endret av Ole Brum
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lurium skrev (2 timer siden):

Svarte Nei, og for å komme det eneste argumentet ja-folket synes å ha i forkjøpet, hadde jeg ikke brydd meg om alkohol også hadde blitt fjernet fra hyllene.

Vi lever i 2021 og folk vet at rusmidler ikke er sunne, så jeg skjønner ærlig talt ikke hvorfor folk velger å forgifte seg selv. YOLO!!, er ikke et argument :)  

Hvis de eneste argumentene du får høre fra legaliseringstilhengere er "yolo" og "alkohol er mye verre", så tror jeg du burde ta din neste debatt med noen som har fullført videregående skole.

Det handler om det store bildet, ta pengene vekk fra organisert kriminalitet og samtidig regulere bruken hos de som velger å innta cannabis. 

Artig at du støtter forbud mot alkohol da brennevinsforbud har blitt forsøkt i Norge tidligere, dog tviler jeg på at du har spandert mye energi på dette emnet hvis det er metodikken du ønsker å bruke.

Under brennevinsforbudet økte inntaket av alkohol i Norge, selvsagt sammen med negative helseeffekter. Vi så en enorm oppblomstring i smuglerligaer/organisert kriminalitet, og tollvesen og politi fikk delegert enorme ressurser for å bekjempe disse samt vedlikeholde forbudet. 

Kort fortalt så fungerte det ikke, og avholdsbevegelsen innså at kostnaden ble langt større enn gevinsten. 

Nøyaktig det samme skjer med cannabis i dag. Ressursene som blir kastet etter toll og politi kunne finansiert svært mange lærere/sykepleiere/mm.

Samtidig ble det i 2009 antatt at nordmenn kjøpte cannabis for 2 milliarder NOK i året.

Det kunne gitt noen skattekroner. Per i dag gir vi disse summene til organisert kriminalitet som ikke sjekker legitimasjon og rekrutterer barn og ungdom.

Så nei, hvis du tror vårt argument er "yolo" så tror jeg det er bedre at du ikke engasjerer deg i denne svært viktige debatten.

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Labido skrev (24 minutter siden):

 

Artig at du støtter forbud mot alkohol da brennevinsforbud har blitt forsøkt i Norge tidligere, dog tviler jeg på at du har spandert mye energi på dette emnet hvis det er metodikken du ønsker å bruke.

Hvordan greier du å lese inn i det jeg skrev at jeg er for forbud, det jeg sa var at jeg ikke bryr meg, da jeg er avholds.

Bla i trådene her inne, og andre steder for brukergenererte ytringer, hvor legalisering av cannabis blir diskutert, så vil du se at det hyppigst brukte argumentet til pro-cannabis gjengen er akkurat whataboutisme om alkohol. Men jeg skal lytte til rådet ditt, og betrakte de som bruker sidestillingen mellom rusmidlene som enkle, ureflekterte mennesker.

Endret av Lurium
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurium skrev (33 minutter siden):

Hvordan greier du å lese inn i det jeg skrev at jeg er for forbud, det jeg sa var at jeg ikke bryr meg, da jeg er avholds.

Bla i trådene her inne, og andre steder for brukergenererte ytringer, hvor legalisering av cannabis blir diskutert, så vil du se at det hyppigst brukte argumentet til pro-cannabis gjengen er akkurat whataboutisme om alkohol. Men jeg skal lytte til rådet ditt, og betrakte de som bruker sidestillingen mellom rusmidlene som enkle, ureflekterte mennesker.

Tåkeprat. La det sige inn at mange har satt seg grundig inn i sakene. Her har du et snevert syn og fraværende dømmekraft i dine betraktninger av andre.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker det er uklokt til personlig bruk grunnet risikoene, men tilgangen til medisinsk bruk bør absolutt utvides da det er mange grupper som ikke får det idag som kunne trengt det. Begynner man å selge det på polet kan det fort komme krav fra andre grupper og liberale om at andre, tyngre stoffer skal legaliseres også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/24/2021 at 6:47 PM, Lurium said:

Hvordan greier du å lese inn i det jeg skrev at jeg er for forbud, det jeg sa var at jeg ikke bryr meg, da jeg er avholds.

Bla i trådene her inne, og andre steder for brukergenererte ytringer, hvor legalisering av cannabis blir diskutert, så vil du se at det hyppigst brukte argumentet til pro-cannabis gjengen er akkurat whataboutisme om alkohol. Men jeg skal lytte til rådet ditt, og betrakte de som bruker sidestillingen mellom rusmidlene som enkle, ureflekterte mennesker.

Jeg ser ikke alkohol nevnt så ofte som jeg hadde forventet. Men det er jo uansett et relevant poeng: vi regulerer og selger et ekstremt farlig rusmiddel til alle myndige som vil ha, mens vi straffer folk for å bruke mindre skadelige rusmidler. Alkohol er også et godt eksempel på at regulering fungerer bedre enn forbud.

Men det er jo ikke akkurat det eneste gode argumentet for regulert salg (eller i det minste avkriminalisering). Skadevirkningene av forbudet begynner å bli godt kjent, likeså den stimulerende effekten den har på kriminalitet. Og det kanskje viktigste argumentet er at forbudet rett og slett er blodig urettferdig og går helt på tvers av de juridiske prinsippene og verdiene som ligger til grunn for all annen lovgivning, som at straffen skal stå i forhold til forbrytelsen og at vi i utgangspunktet ikke straffer folk for å skade seg selv.

Og sist men ikke minst, at straff og trussel om straff er en direkte hindring for å hjelpe dem som får rusproblemer.

Alt i alt mange gode grunner til å både avkriminalisere og regulere. Det eneste brukbare argumentet jeg kan se for et fortsatt forbud, er at det reduserer bruk (eller rettere sagt skader av bruk). Men det har jo også vist seg å ikke holde vann. Og selv om det var sant ville det ikke trumfet de andre argumentene, for de er sterkere, viktigere og flere.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Imariuz skrev (På 26.4.2021 den 23.14):

Tenker det er uklokt til personlig bruk grunnet risikoene, men tilgangen til medisinsk bruk bør absolutt utvides da det er mange grupper som ikke får det idag som kunne trengt det. Begynner man å selge det på polet kan det fort komme krav fra andre grupper og liberale om at andre, tyngre stoffer skal legaliseres også.

Risikoene ved og fortsette med alkohol er langt høyere enn risikoene ved og gå over til cannabis. Det er mange år siden vi kunne dra den slutningen. Gå 4 minutter inn i denne videoen og hør hva den anerkjente Nederlandske psykiateren Frederik Polak sier om cannabis. https://www.youtube.com/watch?v=CcShVaT6qaM&list=PL73x_2pwdNUQDfH7IVUb8KWvyMqqfSWAZ&index=12&t=260s

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Brum skrev (1 time siden):

Risikoene ved og fortsette med alkohol er langt høyere enn risikoene ved og gå over til cannabis. Det er mange år siden vi kunne dra den slutningen. Gå 4 minutter inn i denne videoen og hør hva den anerkjente Nederlandske psykiateren Frederik Polak sier om cannabis. https://www.youtube.com/watch?v=CcShVaT6qaM&list=PL73x_2pwdNUQDfH7IVUb8KWvyMqqfSWAZ&index=12&t=260s

Derfor bør vi stramme inn på alkohol lovene, og ikke legalisere enda flere rusmiddel med risikoene det medfører for samfunnet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt overrasket at FrP er mot (ungdomsparti er for). De er jo mot overformynderiet og for personlig frihet. De ser også ut til å ville overta som helseparti. 

Hadde de også sagt ja kunne kanskje Norge også fått en mer verdig rusomsorg mm. Merkelig. 

Men venstre har noen løsning på ting som gjør at de ikke er partiet for meg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2ro skrev (3 timer siden):

Litt overrasket at FrP er mot (ungdomsparti er for). De er jo mot overformynderiet og for personlig frihet. De ser også ut til å ville overta som helseparti. 

Hadde de også sagt ja kunne kanskje Norge også fått en mer verdig rusomsorg mm. Merkelig. 

Men venstre har noen løsning på ting som gjør at de ikke er partiet for meg.

Enig. De VAR imot overformynderiet og for personlig frihet.  Mannen som ville tvangssende alle hasjrøykere til Svalbard, Carl I. Hagen,  gjorde helomvending etter lengre samtaler med mannen som dedikerte sin pensjonisttilværelse til kampen for en human narkotikapolitikk, Thorvald Stoltenberg. Påtroppende leder med gullkors i halsen, Sylvi Listhaug, vil tvangssende foreldre til gjengmedlemmer av utenlands opprinnelse ut av landet.  Likevel bruker hun landsmøtetalen sin til og prøve og     " avlive myten " om at partiet er rasistisk motivert.

Alle ungdomspartiene er for legalisering av cannabis eller for legalisering av narkotika mindre skadelig enn alkohol som er det eneste rette.

Det er et paradoks at landets største parti (antall medlemmer), Arbeiderpartiet,  er i ferd med og havne på feil side av historien dersom de ikke forandrer sitt vedtak om og si nei til rusreformen.  Uttrykket " på feil side av historien "  kom i bruk rett etter frigjøringen i 1945.  Vidkun Quisling havnet på feil side av historien.  

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Brum skrev (3 minutter siden):

Alle ungdomspartiene er for legalisering av cannabis eller for legalisering av narkotika mindre skadelig enn alkohol som er det eneste rette.

De ønsker avkriminalisering, men ikke legalisering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Imariuz skrev (20 timer siden):

De ønsker avkriminalisering, men ikke legalisering.

De ønsker legalisering av cannabis og noen legalisering av rusmidler mindre farlig en alkohol som også innebærer cannabis. Sjekk og se. Hele verden legaliserer nå cannabis.

Grunnlaget for og gjøre cannabis forbudt har aldri vært til stede.  Her i landet har vi like lange tradisjoner med cannabis som vi har med alkohol.  Vikingene brukte cannabis som medisin allerede på 850 tallet og sannsynligvis før det. De samme sykdommene som vikingene brukte cannabis mot brukes det også cannabis i mot i dag.  Men i dag er det dokumentert medisinsk effekt. Vikingene hadde rett. 

Det er kun korrupsjon som er bakgrunn for dagens forbud. Det er kun politikerne som har skylda. Før cannabis ble forbudt i 1964 så hadde vi ikke nevneverdig kriminalitet som i dag.

Cannabis legalisering rydder korrupsjon og derfor er det så viktig for Norge og få legalisert cannabis.

Helt ifra 70 tallet har vi blitt indoktrinert til og tro at narkotika er rota til alt ondt.  I dag så vet vi at korrupsjon er rota til alt ondt og at narkotika aldri skulle vært forbudt. Det har sammenheng med forskning. 

Endret av Ole Brum
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Brum skrev (31 minutter siden):

De ønsker legalisering av cannabis og noen legalisering av rusmidler mindre farlig en alkohol som også innebærer cannabis. Sjekk og se. Hele verden legaliserer nå cannabis.

Nei, det er feil. Kun to-tre partier, Unge-Venstre, FpU og Unge Høyre, resten vil avkriminalisere eller beholde dagens politikk.

 

Vi vet allerede at det er risikoer med å legalisere for rekreasjonelt bruk. Idag er det lovlig til medisinsk og det bør bli tilgjenglig for flere som kan nyte godt av det som medisin, det er disse som trenger det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imariuz skrev (14 minutter siden):

Nei, det er feil. Kun to-tre partier, Unge-Venstre, FpU og Unge Høyre, resten vil avkriminalisere eller beholde dagens politikk.

 

Vi vet allerede at det er risikoer med å legalisere for rekreasjonelt bruk. Idag er det lovlig til medisinsk og det bør bli tilgjenglig for flere som kan nyte godt av det som medisin, det er disse som trenger det.

 

Unge Høyre vil legalisere narkotika mindre farlig en alkohol,  Arbeiderparti ungdommen vil legalisere cannabis. unge venstre vil legalisere cannabis,  Fpu vil legalisere cannabis, og alle vil naturligvis legalisere med mulig unntak av Krfu.

All historie så lang viser at alle samfunn går til helvete med forbud.  Du kan ikke høre på Jonas G. Støre, Trygve Vedum, Jan Bøhler osv. De er korrupte og tviholde på forbud siden de bruker det i maktmisbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Island sier de kommer til og avkriminalisere all narkotika,  Finland har et innbyggerforslag liggende klart og kommer til og avkriminalisere 25 gram cannabis,  Danmark har egen produksjon av medisinsk cannabis og det det ventes store demonstrasjoner for full legalisering i sommer.

I Frankrike har de en prosess og de har lagt opp til politisk cannabis valg. neste valg:2022.

Det er over et år siden Storbritannia ble ferdig med sitt medisinske cannabis program. Helsetilbudet i offentlig startpakke er tilpasset rikets egen befolkning. En lang lang rekke tilstander er godkjent  og anbefales og prøve. Ingen grupper er glemt. Alle skal med. 1,4 mill briter har krav på cancard. Det er veldig populert  og godt mottatt tilbud og medisinbrukere kaller det for: Hold meg ute av fengsel kortet.

UK kan knipse i fingrende og legalisere over natten.

Tyskland er ferdig med sitt medisin program for flere år siden og starter første utenlands eksporten nå. Satser på et salg i verdenstoppen. 

Tyskland kan også legalisere over natten.

 

Endret av Ole Brum
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...