Gå til innhold

Landsmøte til Venstre vil ha cannabis på polet?


Ole Brum

På høy tid at vi får cannabis på Vinmonopolet?  

152 stemmer

  1. 1. Bør vi legalisere cannabis?

    • Ja.
      103
    • Vet ikke.
      10
    • Nei.
      39


Anbefalte innlegg

SUS eller Stavanger universitetssykehus har startet forskning med cannabis medisinske effekt i Parkinson,s. Da tipper jeg de har sett denne videoen mange ganger. Se denne gripende videoen om cannabis medisinsk effekt i Parkinson,s sykdom. 

Se effekten av cannabis fra første hånd, uredigert, på Parkinsons tremor-dyskinesi og stemme. Dette klippet er fra dokumentarfilmen "Ride with Larry" og viser pensjonert politikaptein Larry som prøver medisinsk marihuana for første gang. 4,6 mill. visninger på youtube.

 

Endret av Ole Brum
4,6 mill. visninger på youtube.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Se og hør den kjente og anerkjente Psykiateren i Nederland Frederik Polak. Han har lang fartstid i topplederstillinger i narkotika organisasjoner. Han og Thorvald Stoltenberg stiftet Norges narkotikapolitiske stiftelse rett før Stoltenberg døde. Jeg har ingen linker og er ikke oppdatert om noe i den forbindelsen. Polak regnes av mange som verdens fremste ekspert på narkotika og folkehelse. og han er en etterspurt foredragsholder rundt i verden. Han har også vært i Oslo tror jeg det var og holdt foredrag i regi av NORMAL.

Hans mest kjente sitat er: " ”Hvorfor, etter mer enn 30 år med regulert tilgjengelighet for voksne, er bruken av cannabis i Nederland lavere enn i de fleste andre europeiske land og USA - og ikke høyere, som man kunne forvente om forbudet mot ulovlige stoffer hadde noen effekt? " 

http://cannabiscultureawards.com/winners/frederik-polak

Se og hør Amsterdam psykiateren Frederik Polak i samtale med norske Silje. Få med hva han sier om cannabis og ptsd., og cannabis og avhengighet. Se hele videoen eller gå 4 minutter inn i videoen og bli bedt inn.

Norske Silje i samtale med Frederik Polak.

Endret av Ole Brum
La til ref. link.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imariuz skrev (På 12.5.2021 den 9.17):

Det er allerede godt regulert, trenger man det til medisinsk bruk får man det, ellers er det ingen grunn til å gjøre det mer tilgjenglig og akseptert. Vi har nok rusmiddel som påfører samfunnet kostnader og risikoer.

 

Dem er det, og derfor vil vi ikke ha enda flere brukere som påfører samfunnet kostnader og risikoer. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/wev7jA/illegale-rusmidler-koster-norge-milliarder-forebygging-sparer-lidelse

https://www.vg.no/forbruker/helse/i/lpWeG/rusmisbruk-koster-samfunnet-18-milliarder

Hvis det er dette som du regner for dokumentasjon på "samfunns kostnadene"? Pernille Huseby er kun en lobbyist og har ikke nevneverdig tillit i debatten.

Endret av Ole Brum
lobbyindustrien.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Brum skrev (40 minutter siden):

Hvis det er dette som du regner for dokumentasjon på "samfunns kostnadene"? Pernille Huseby er kun en lobbyist og har ikke nevneverdig tillit i debatten.

Oslo Economics har for Actis analysert de økonomiske konsekvensene av bruk av illegale rusmidler i Norge.

 

Dersom du mener Oslo Economics sine tall er feil bør heller komme med noen argumenter mot det, og ikke klage over et navn som presenteres i artikkelen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torsdag 6. oktober 2016

" En spørreundersøkelse gjort av Sentio på oppdrag fra Klassekampen viser at det er lenge til det blir lovlig å fyre opp en joint i Norge."

77% sier nei til legalisering av cannabis i Norge.

" – Dette bekrefter at dagens ruspolitikk har sterk støtte. Det bør være et tydelig signal til de politiske partiene når de skal vedta ny politikk, sier Mina Gerhardsen, generalsekretær i Actis."

Vi viste det var bløff den gangen og vi er like sikre på at det er bløff nå.

Alle samfunns engasjerte oppfores til og delta i meningsmålingen.

Hør denne merkelige spørsmålsformuleringen

" Er du for eller mot at det skal være lov å selge, ha og bruke hasj/cannabis i Norge? "

Antall spurte: 1000 personer.

https://arkiv.klassekampen.no/article/20161006/ARTICLE/161009972

 

 

Endret av Ole Brum
Avsløre Actis i juks.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imariuz skrev (43 minutter siden):

Oslo Economics har for Actis analysert de økonomiske konsekvensene av bruk av illegale rusmidler i Norge.

 

Dersom du mener Oslo Economics sine tall er feil bør heller komme med noen argumenter mot det, og ikke klage over et navn som presenteres i artikkelen.

Pernille Huseby er daglig leder i den omdiskuterte organisasjonen Actis. Hun er en offentlig person som deltar i det offentlige ordskiftet. Pernille Huseby hadde ikke vært interessert i de tallene om de ikke kom som bestilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ole Brum skrev (10 minutter siden):

Pernille Huseby er daglig leder i den omdiskuterte organisasjonen Actis. Hun er en offentlig person som deltar i det offentlige ordskiftet. Pernille Huseby hadde ikke vært interessert i de tallene om de ikke kom som bestilt.

Blir for enkelt å avvise tallene bare fordi de ikke viste det du håpet på. Tallene er heller ikke særnorsk, tilsvarende tall finner vi i andre land også. Og med et frislipp av narkotika blir det enda dyrere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imariuz skrev (1 time siden):

Oslo Economics har for Actis analysert de økonomiske konsekvensene av bruk av illegale rusmidler i Norge.

 

Dersom du mener Oslo Economics sine tall er feil bør heller komme med noen argumenter mot det, og ikke klage over et navn som presenteres i artikkelen.

Actis har ikke link til noe som jeg kan se. For min del ser det ut som en illusjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Brum skrev (23 minutter siden):

Actis har ikke link til noe som jeg kan se. For min del ser det ut som en illusjon.

Rapporten kan du sikkert finne igjen om du søker. Oslo Economics er seriøse, så det er ingen grunn til å betvile tallene bare fordi du ikke likte konklusjonen deres.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imariuz skrev (35 minutter siden):

Blir for enkelt å avvise tallene bare fordi de ikke viste det du håpet på. Tallene er heller ikke særnorsk, tilsvarende tall finner vi i andre land også. Og med et frislipp av narkotika blir det enda dyrere.

Jeg ser ikke bakgrunnsmateriale for tallene og jeg ser ikke noe regnestykke for tallene og det spiller ingen rolle nå på tampen om de bruker opp pengekassa på falsk propaganda. Alle vet de er betalt av Stortinget for og si det de sier om narkotika. Actis har svert begrenset tillit spesielt med tanke på at det er undergravende virksomhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Brum skrev (20 minutter siden):

Jeg ser ikke bakgrunnsmateriale for tallene og jeg ser ikke noe regnestykke for tallene og det spiller ingen rolle nå på tampen om de bruker opp pengekassa på falsk propaganda. Alle vet de er betalt av Stortinget for og si det de sier om narkotika. Actis har svert begrenset tillit spesielt med tanke på at det er undergravende virksomhet.

Nei, de er ikke det. De kommer med sine meninger basert på statistikker og undersøkelser som er noe av det Stortinget bruker som grunnlag for politikken de utvikler. I likhet med tilsvarende meninger fra dem som ønsker frislipp av dop, men sålangt har de heldigvis ikke lyttet til disse, forståelig nok ettersom flertallet er sterkt imot dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Imariuz said:

Blir for enkelt å avvise tallene bare fordi de ikke viste det du håpet på. Tallene er heller ikke særnorsk, tilsvarende tall finner vi i andre land også. Og med et frislipp av narkotika blir det enda dyrere.

Får ikke lest artiklene siden de er bak betalingsmur (gratis men må logge inn og vil helst ikke selge personlige data til Schibsted). Jeg lurer på om de har sammenlignet kostnadene ved bruk av ulovlig vs. regulert bruk. Hvordan ville kostnadene for alkohol vært om vi hadde gått tilbake til forbudet?

Ellers må det påpekes at regulert omsetning av en vare er det motsatte av frislipp. I dag er det ingen kvalitetskontroll, aldersgrenser, avgifter, krav til merking, innholdsfortegnelser, grenser for hvor konsentrert stoffet kan være osv. Det er vanskelig å se for seg at en slik situasjon gjør bruken mer skadelig enn om det hadde vært regulert omtrent som alkohol.

Rent økonomisk er det soleklart bedre for samfunnet å ha regulert, avgiftsbelagt omsetning.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imariuz skrev (30 minutter siden):

Rapporten kan du sikkert finne igjen om du søker. Oslo Economics er seriøse, så det er ingen grunn til å betvile tallene bare fordi du ikke likte konklusjonen deres.

Jeg har aldri likt konklusjonene til Actis siden jeg vet hvordan de oppstår. Les deg opp på Actis her og hør hva forsker Willy Pedersen sier om Actis. https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/pOAwE/mina-gerhardsen-tegner-skremmebilder-om-hasj-willy-pedersen

Endret av Ole Brum
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

linsejesus skrev (9 minutter siden):

Ellers må det påpekes at regulert omsetning av en vare er det motsatte av frislipp. I dag er det ingen kvalitetskontroll, aldersgrenser, avgifter, krav til merking, innholdsfortegnelser, grenser for hvor konsentrert stoffet kan være osv. Det er vanskelig å se for seg at en slik situasjon gjør bruken mer skadelig enn om det hadde vært regulert omtrent som alkohol.

Erfaringene fra andre land som har legalisert reakrasjonel cannabis viser noe annet, der har skadene økt og inntektene de får fra avgifter er langt ifra nok til å dekke disse utgiftene.

 

Ole Brum skrev (10 minutter siden):

Jeg har aldri likt konklusjonene til Actis siden jeg vet hvordan de oppstår.

Nei vel, men om man ikke liker konklusjonen gjør den ikke feil av den grunn. Å bare benekte fakta av denne grunnen alene er ikke særlig lurt, men det forklarer mye om hvorfor oppslutningen om frislipp er så lav.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er verre å drikke seg drita hver dag enn å røyke cannabis hver dag, ja. Men, for meg er problemet at folk flest er ikke alkoholikere, de fleste som drikker alkohol drikker ikke hver dag, men de som røyker cannabis gjør dette gjerne flere ganger om dagen.

Senest i dag var det et ungt par som gikk for å kaste søppel, med en joint i hånda... du ser ikke et normalt par i tyveårene, midt på dagen, gå med en drink i hånda for å kaste søppel. Ingen har godt av å skulle bli stimulert på denne måten dag ut og dag inn og jeg synes ikke dette skal bli normalisert.

I tillegg hater jeg den forferdelige søtlige varme musky lukten🤢 jeg synes ikke det er gøy å måtte stå i regnet fordi noen røyker cannabis i busskuret. Eller at noen sitter i nærheten av huset mitt og røyker, og nå stinker det i hele stuen min. Den lukten trenger seg virkelig inn over alt... (jeg bor i et land hvor cannabis har blitt legalisert).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imariuz skrev (8 timer siden):

Rapporten kan du sikkert finne igjen om du søker. Oslo Economics er seriøse, så det er ingen grunn til å betvile tallene bare fordi du ikke likte konklusjonen deres.

Sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg går hvertfall ALDRI på polet mer hvis det skal kry av narkomane både der og utenfor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lawyam skrev (6 minutter siden):

Jeg går hvertfall ALDRI på polet mer hvis det skal kry av narkomane både der og utenfor.

Venstre gikk bort fra polet på landsmøtet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VaniIIe skrev (7 timer siden):

Det er verre å drikke seg drita hver dag enn å røyke cannabis hver dag, ja. Men, for meg er problemet at folk flest er ikke alkoholikere, de fleste som drikker alkohol drikker ikke hver dag, men de som røyker cannabis gjør dette gjerne flere ganger om dagen.

Senest i dag var det et ungt par som gikk for å kaste søppel, med en joint i hånda... du ser ikke et normalt par i tyveårene, midt på dagen, gå med en drink i hånda for å kaste søppel. Ingen har godt av å skulle bli stimulert på denne måten dag ut og dag inn og jeg synes ikke dette skal bli normalisert.

I tillegg hater jeg den forferdelige søtlige varme musky lukten🤢 jeg synes ikke det er gøy å måtte stå i regnet fordi noen røyker cannabis i busskuret. Eller at noen sitter i nærheten av huset mitt og røyker, og nå stinker det i hele stuen min. Den lukten trenger seg virkelig inn over alt... (jeg bor i et land hvor cannabis har blitt legalisert).

Men du er jo heldig som slipper de drita da. Er det lov og røyke cannabis offentlig da. (busskur)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Ole Brum said:

Men du er jo heldig som slipper de drita da. Er det lov og røyke cannabis offentlig da. (busskur)

Joda, men hvor mange er drita på morgenen mens de venter på bussen til jobb liksom?

Vet ikke om det er lov til å røyke inni busskuret eller ikke, men ingen som bryr seg hvert fall. Generelt er det lov til å røyke offentlig ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...