Gå til innhold

Landsmøte til Venstre vil ha cannabis på polet?


Ole Brum

På høy tid at vi får cannabis på Vinmonopolet?  

152 stemmer

  1. 1. Bør vi legalisere cannabis?

    • Ja.
      103
    • Vet ikke.
      10
    • Nei.
      39


Anbefalte innlegg

loveli skrev (6 minutter siden):

De som vil ta det de tar det, så hvorfor ikke gjøre det bedre regulert? Så vet man hva man kjøper og bruker og staten får inn pengene og ikke tungt kriminelle.

Det er allerede godt regulert, trenger man det til medisinsk bruk får man det, ellers er det ingen grunn til å gjøre det mer tilgjenglig og akseptert. Vi har nok rusmiddel som påfører samfunnet kostnader og risikoer.

 

Ole Brum skrev (12 minutter siden):

å politi forum står fagforeningslederen for politiet frem og sier at samfunnskostnadene vil bli enorme??

Dem er det, og derfor vil vi ikke ha enda flere brukere som påfører samfunnet kostnader og risikoer. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/wev7jA/illegale-rusmidler-koster-norge-milliarder-forebygging-sparer-lidelse

https://www.vg.no/forbruker/helse/i/lpWeG/rusmisbruk-koster-samfunnet-18-milliarder

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 hour ago, Imariuz said:

Det er allerede godt regulert, trenger man det til medisinsk bruk får man det, ellers er det ingen grunn til å gjøre det mer tilgjenglig og akseptert. Vi har nok rusmiddel som påfører samfunnet kostnader og risikoer.

Statlig salg er en måte å begrense tilgjengelighet. Forbudet mot alkohol fungerte mot sin hensikt og førte til enorme skader fordi, akkurat som med cannabis, bruker folk det uansett. Da er det bedre at myndige personer kan kjøpe kvalitetskontrollerte varer enn at alt skal være overlatt til kriminelle og at vi attpåtil skal straffe folk for å bruke det. Regulerte rusmidler er tryggere enn det frie svarte markedet vi har i dag.

Vil dekriminalisering eller legalisering øke bruk? Muligens. Tall fra andre land tyder så langt på at økningen er beskjeden, og enkelte steder ser bruken av cannabis ut til å gått ned etter legaliseringen. Det kan ha å gjøre med at ungdom får mindre kick av å gjøre det når det ikke lenger er ulovlig. Men jeg vil heller at to personer kjøper regulert, forholdsvis trygg (ikke superpotent) cannabis fra et statlig utsalg, enn at den ene er avholds og den andre kjøper farlige varer fra kriminelle, støtter mafiaen, må gjemme seg fra både helsetjenesten og politiet, blir straffet, får rulleblad med alt det innebærer, og blir tilbudt av selgerne å prøve alle slags andre rusmidler i tillegg. Det finnes kort sagt ingen fordeler ved at markedet er 100% svart.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

linsejesus skrev (13 minutter siden):

Statlig salg er en måte å begrense tilgjengelighet. Forbudet mot alkohol fungerte mot sin hensikt og førte til enorme skader fordi, akkurat som med cannabis, bruker folk det uansett. Da er det bedre at myndige personer kan kjøpe kvalitetskontrollerte varer enn at alt skal være overlatt til kriminelle og at vi attpåtil skal straffe folk for å bruke det. Regulerte rusmidler er tryggere enn det frie svarte markedet vi har i dag.

Saken er den at når det ikke er lovlig til rek bruk er det færre som bruker det som også betyr mindre skader og lavere kostnader for samfunnet. Vi burde ikke straffe brukerne, men bakmennene og selgerne bør straffes hardt, en reform med fokus på hjelp for brukerne og fortsatt lovlig tilgang til medisinsk bruk er veien å gå. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Imariuz said:

Saken er den at når det ikke er lovlig til rek bruk er det færre som bruker det som også betyr mindre skader og lavere kostnader for samfunnet.

Som sagt er erfaringene fra andre land at bruken stort sett er uendret og i noen tilfeller ser ut til å gå ned ved dekriminalisering og/eller legalisering. Og regulert bruk vil alltid være tryggere enn kriminell bruk, noe vi vet veldig godt fra forbudstiden. Hjemmebrent og smuglersprit er på alle måter mer skadelig enn det man får kjøpt på polet.

Quote

Vi burde ikke straffe brukerne, men bakmennene og selgerne bør straffes hardt, en reform med fokus på hjelp for brukerne og fortsatt lovlig tilgang til medisinsk bruk er veien å gå. 

Det er jo i hovedsak det rusreformutvalget og regjeringen foreslo, men som dessverre ble stoppet av Ap, FrP og Sp.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for legalisering selv om jeg aldri har, eller er interessert i, å bruke dette rusmiddelet. Kun fordi jeg ser nytten av legalisering i et samfunnsperspektiv. Når man følger med på land som har avkriminalisert bruken, til og med av hardere stoffer, så har det utelukkende vært suksesshistorier https://www.theguardian.com/news/2017/dec/05/portugals-radical-drugs-policy-is-working-why-hasnt-the-world-copied-it

For eksempel så frigjør legalisering politiressurser til å bekjempe både vinningskriminalitet (ofte i tråd med illegal narkotikahandel og bruk) og voldskriminalitet. 

Jeg skjønner ikke hvorfor Norge er et av de mest konservative vestlige landene på dette området når vi er såpass sosialt progressive ellers. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

XaoS skrev (4 minutter siden):

Jeg er for legalisering selv om jeg aldri har, eller er interessert i, å bruke dette rusmiddelet. Kun fordi jeg ser nytten av legalisering i et samfunnsperspektiv. Når man følger med på land som har avkriminalisert bruken, til og med av hardere stoffer, så har det utelukkende vært suksesshistorier https://www.theguardian.com/news/2017/dec/05/portugals-radical-drugs-policy-is-working-why-hasnt-the-world-copied-it

For eksempel så frigjør legalisering politiressurser til å bekjempe både vinningskriminalitet (ofte i tråd med illegal narkotikahandel og bruk) og voldskriminalitet. 

Jeg skjønner ikke hvorfor Norge er et av de mest konservative vestlige landene på dette området når vi er såpass sosialt progressive ellers. 

Ikke lett og forstå her eller. Det er noe som sitter veldig langt inne her. Men jeg så noe som reduserte de fleste statistikker parallelt i 2016 når Erna strammet reima. Det satte et støkk i folk og det reduserer viljen eller motet til ungdom og svare sant.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når vi ser på helsetilbud så ser vi først til Storbritannia eller UK. De ser ut til og ha et helsetilbud vi kan være interessert i.

Denne artikkelen er fra nov 2020. Med et cancard i lomma er vi også fri. Vi kan vise det til politi om vi må, og vi kan  dokumenterer at vi er medisinske cannabisbrukere med alle helseopplysninger på kort el. database. Dette er så vidt jeg har lest meg frem til blitt svert godt mottatt blant brukere i UK.  De kaller det  " hold meg ute av fengsel kortet  " vi skal se et par andre artikler som viser en Politimann som ble så glad første gangen han så kortet fra en innbygger og sa noe slikt som nå slipper jeg og arrestere medisinbrukere mer. Så fint.

Politimestrene i tre fire store distrikter har offentligjort at de har sluttet og arrestere noen for til eget bruk. Briter har en annen tilnærming til cannabis en nordmenn. De er selvforsynte med 90% dyrket i UK. Kort reist medisin. Vi ser på modellen at den tilfredsstiller andre tilpasningskrav også. 1.4 mill. briter har krav på kort og nye tilstander legges til når de registreres. https://www.healtheuropa.eu/cancard-uk-medical-cannabis-card-launched-today/104214/

Vi ser først på de tillstander som er ført opp til nå.

 

Liste over betingelser
×
Kreft:
Angst
Kjemoterapi indusert kvalme
Kreftrelatert tap av appetitt
Depresjon
Palliativ behandling

Gastrointestinale:
Crohns sykdom
Ulcerøs kolitt
IBD
IBS

Nevrologisk:
Autistisk spektrumforstyrrelse
Epilepsi
Migrene
Klyngehodepine
MS
Nevropatisk smerte
Parkinsons sykdom
FND
MND
Cerebral Parese

Smerter:
Leddgikt / RA
Kroniske smerter
Fibromyalgi
Migrene
Klyngehodepine
Nevropatiske smerter
Palliativ behandling
EDS

Psykiatrisk:
ADHD
Angst
Agorafobi
ASD
Depresjon
Søvnløshet
PTSD
OCD
Tourettes

gyjikuyjkulijh.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en stund siden jeg leste en del av dette her men jeg anbefaler  alle medisinbrukere til og se på modellen. Vi har like mange muligheter i portalen  som briter. Jeg forteller litt og tar et lite forbehold om enkelte detaljfeil men det forandrer ikke noe på saken.

1,4 mill. briter har krav på kort. Overført til norske forhold blir det ca. 120.000 men vi har gode grunne til og tro at vi har fler faktisk.  Britene har også et pilotprosjekt , i et britisk fengsel skal nå fangene få gratis cannabis for og beskytte dem mot uønsket avhengighet av langt farligere stoffer som florerer i fengsel. Det forventes og redusere vold mot  betjenter og andre innsatte. det forventes også forbedret folkehelse for fanger på vei ut. 

Jeg har forstått det slik at man henter medisin på apoteket. Noen brukere hadde klaget tidligere at det var urimelige prisforskjeller fra distrikt til distrikt. Dette ble hørt og det ble innført lik max pris for alle, ti pund pr. gram.

Det er ulogisk og ikke tro at UK legaliserer snart. I London sier 3 ordførerkandidater  at di vil legalisere om de blir valgt.

https://www.cancard.co.uk/

Nå har vi kommet så langt etter de andre at nå kan Stortinget kjøpe hasjen sin i Tyskland og UK.

Endret av Ole Brum
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Brum skrev (2 timer siden):

Det er ulogisk og ikke tro at UK legaliserer snart. I London sier 3 ordførerkandidater  at di vil legalisere om de blir valgt.

Cannabis is illegal to possess, grow, distribute or sell in the UK.It is a Class B drug, with penalties for unlicenced dealing, unlicenced production and unlicenced trafficking of up to 14 years in prison, an unlimited fine, or both. The maximum penalty for possession of cannabis is five years in prison and an unlimited fine.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for brukerdebatt, brukerangrep og brudd på retningslinjene på Aktuelle saker og politikk, og svar til dette. 

_popcorn_, mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trykte nei. Vi trenger ikke flere lovlige rusmidler enn det vi allerede har.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (8 timer siden):

Trykte nei. Vi trenger ikke flere lovlige rusmidler enn det vi allerede har.

Det var trist. Vi er flere titalls tusen medisinbrukere her i landet som forfølges i samfunnet kun på grunn av en medisin vi må ha for og leve. Å ja, ikke minn oss på at livet skulle vært herlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom Lovligjøring av Cannabis ser ut til å kunne bli en realitet ved at et vilkårlig parti har det på sin agenda, så kommer jeg til å stemme dem. Det vil være den endringen som har størst positiv endring på mitt personlige liv.

Kunne til og med stemt FrP eller KrF om de gikk inn for legalisering.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stonegiant skrev (8 minutter siden):

Dersom Lovligjøring av Cannabis ser ut til å kunne bli en realitet ved at et vilkårlig parti har det på sin agenda, så kommer jeg til å stemme dem. Det vil være den endringen som har størst positiv endring på mitt personlige liv.

Kunne til og med stemt FrP eller KrF om de gikk inn for legalisering.

Det samme kan jeg si. Det hadde kanskje også ført til at jeg fortsatte og stemme en av dem. Det hadde betydd alt her. Jeg bosatte meg 10 km. fra byen for og få fred og ro. Jeg hadde jo tenkt på det før da men jeg  trodde ikke det ville bli så sykt at de begynte og inndra førerkortene til skattebetalende innbyggere uten at de har vært ute på veien engang. Jeg har også papirer liggende på NAV  på at jeg ikke er til fare i trafikken selv om jeg selv medisinerer med cannabis. Ruspåvirket tilstand gjelder kun på veien og omfattes av veitrafikkloven. Strafferammen for cannabisbruk er ikke inndragelse av førerkort. Jeg har også papirer liggende på at jeg på grunn av uførhet har problemer med og ta bussen. Her føler jeg meg snytt for livet. Det blir som og sone livsvarig fengsel for noe man ikke har gjort. At man har hatt lappen og betalt skatt av inntektsgivende arbeid i 25 år betyr ikke en dritt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imariuz skrev (På 10.5.2021 den 13.21):

I rapporten står det blant annet at:

  • 9,6 prosent av «unge voksne» nordmenn oppgir å ha brukt cannabis i løpet av det siste året, mot et EU-snitt på 15 prosent.
  • 3,6 prosent av «unge voksne» nordmenn oppgir å ha brukt MDMA i løpet av det siste året, mot et EU-snitt på 4,1 prosent.
  • 0,9 prosent av «unge voksne» nordmenn oppgir å ha brukt amfetaminer i løpet av det siste året, mot et EU-snitt på 1,2 prosent.
  • 2,3 prosent av «unge voksne» nordmenn oppgir å ha brukt kokain i løpet av det siste året, mot et EU-snitt på 2,4 prosent.

Det ser altså ut til at nordmenn ligger litt under det europeiske gjennomsnittet for bruk av en rekke ulovlige rusmidler, blant annet cannabis, kokain og MDMA.

Godt observert. Ergo så ligger ikke Norge langt under gjennomsnittet og argumentet er falskt og faller bort. Ingen må lyve og si at vi har lite narkotikabruk i Norge.  I kloakk analyser ligger Norge på topp blant Europeiske byer. Men som sakt det kommer fra Actis og det er korrupsjon. 

Endret av Ole Brum
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

17 hours ago, Honey Dew said:

Trykte nei. Vi trenger ikke flere lovlige rusmidler enn det vi allerede har.

Det er ikke snakk om innføre og/eller spre flere rusmidler, men å regulere dem som allerede sirkulerer uansett. Jeg tror det er best å ha cannabis i lovlig (og strengt regulert) salg av samme grunner som alkohol bør være det.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

" Anti-cannabiskampanjer fremhever stadig koblingene mellom cannabis og psykisk sykdom - men kan et kjemikalie i cannabis tilby håp som en behandling for psykose?"

"Studien indikerte at CBD kan være effektiv ved psykose: pasienter behandlet med CBD viste en signifikant reduksjon i symptomer, og deres behandlende psykiatere vurderte dem som forbedret generelt," sa lederforsker Philip McGuire.

Les cannabis potensiale i psykoser:  https://metro.co.uk/2017/12/18/ingredient-weed-help-cure-psychosis-scientists-say-7168005/
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...