Gå til innhold

Graviditetsdagboken til Godis


Godis

Anbefalte innlegg

Godis skrev (3 timer siden):

Føler meg litt alene om at det henger igjen også etter uke 12, blir kritisk til om jeg er pyse og føler feil, men heldigvis finnes det da altså flere som trenger ro og hvile for å holde kvalmen i sjakk.

Altså jeg er 19+6 idag og ikke mindre en 2 dager siden sist jeg spydde 🤷🏻‍♀️

Så du er nok ikke helt alene om at ting henger igjen etter uke 12 🙈 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Atticmess skrev (2 timer siden):

Hvordan er formen om dagen, @Godis

Ikke mange dagene til enda en uke har passert nå 😁

Nei, snart er enda en uke overstått! Søndager er også et lite høydepunkt for meg, for på tidlig ultralyd lurte hun på om jeg kanskje er tre dager lenger på vei enn mine beregninger, så på søndager har jeg alltid i bakhodet at jeg kanskje går inn i ny uke allerede da 😄 Blir greit å få en termin å forholde seg til når det er tid for ultralyd. 

Så fremt jeg gjør omtrent ingen ting, så går det ganske greit med formen. Derfor er det minimalt med aktivitet her, men jeg tar heller rolige dager enn å bli dårlig. Ser mye på tv, og en gang i uka er jeg innom jobb for å holde meg litt oppdatert. Noen ganger innimellom stopper det innom litt besøk her, eller vi drar til foreldrene våre, og det er så mye formen holder til. Maks 😂  Heldigvis får jeg gjort litt smått husarbeid noen av dagene, så alt faller ikke på samboeren lengre. 

Apetitten på vanlig mat er ganske grei, jeg har ikke så alt for store problemer med å få i meg frokost, lunsj og mellommåltider. Men jeg har måttet innse at det ikke er noe poeng å prøve å finne, lage og spise middag. De gangene jeg kommer på noe er det for eksempel spagetti (må ha glutenfri) og knorr tomatsaus uten kjøtt. Og næringsinnhold i en slik middag blir dårligere enn grove kornprodukter, noe pålegg og kanskje litt frukt og grønt. Derfor har jeg bare slått meg til ro med at middag ikke er fast innslag lengre, det får være slik en periode. Bedre å bestemme seg for det, enn å hver dag bli dårlig av tanken på hva vi kan ha. Samboeren fikser seg egen mat, så sniker jeg til meg litt om noe skulle friste. 

Endret av Godis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at du har funnet ut hvordan du får hverdagen til å funke med hvile og spisingen. Er ikke barebare det. Høres jo veldig bra ut at du får i deg greit med mat da 😁 Godt at du kjenner at du klarer å gjøre litt småting hjemme og, jeg ble sykt stolt av meg selv hvertfall da jeg satte inn i oppvaskmaskinen for første gang på lenge 🙈 Er litt deilig å føle at man klarer å bidra litt igjen, føles litt som det går rette veien da 😁

Hihi, søndager er et minihøydepunkt for meg og, appen som er stilt inn etter første mensdag skifter uke på søndager, gøy å kjenne litt på den gleden to ganger i uka egentlig. Men blir jo og godt med en termindato å forholde seg til 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er veldig tilfreds med å ha funnet en slags rytme på hverdagen som gjør det holdbart 😊 I går var jeg uheldig og fikk ikke fulgt planen min i den grad jeg bør, og det straffet seg med en veldig dårlig ettermiddag. Nesten litt greit med slike påminnelser, som minner om at det er verd å begrense seg for å være i grei form. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16+1

Enda en uke har gått, tenk at jeg er over 16 uker nå! 

I morges ble jeg liggende lenge i senga og bare kjenne på magen. Det er så hyggelig, for nå er det en håndfull med rund, hard, halvmåneformet babymage nedenfor navlen 🥰 Blir litt mer virkelig når jeg kjenner godt at det er forandringer i kroppen, ut over at formen er redusert. Hyggelig med noen positive tegn 💓

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratulerer med 16 uker! :strix:

Ikke lenge til mye gøy og spennende nå. OUL, bevegelser og tydelig gravidmage 😊 Herlig tid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 uker 💖

Nok en ny onsdag, og ny graviduke! Og NÅ skjer det virkelig greier inni magen! Når jeg ligger flatt på rygg har jeg en tydelig og fin kul på magen, og den har virkelig vokst den siste uken. Det er veldig fascinerende 🥰 Vises enda ikke som noe tydelig gravidmage når jeg står, men plutselig skjer det også. 

Har ellers ikke så mye å oppdatere om, på godt og vondt. Situasjonen er lik som tidligere, men det prøver jeg bare å slå meg til ro med 👍

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18+0

For meg har det vært en liten milepæl å nå atten uker, og nå er jeg her! En og en halv uke til OUL, og bare to uker til jeg er halvveis. 

Det er oppfølging i helsevesenet flere ganger i uka for tiden, med blodprøver, telefontimer, legetime for sykemelding og jordmortimer. Jeg føler meg i alle fall trygg på at jeg følges greit opp. Og helseavtaler bidrar til at tiden går raskere. Jeg skal be om full sykemelding videre en periode, for arbeidsevnen min er maks 45-60 minutter per dag, og maks to til tre dager i uka. Dagene jeg er innom jobb greier jeg ingenting annet, kvalmen øker og ryggen verker etter løft og ståing. Skal til legen på fredag for ny sykemelding, og skal samtidig be om at vi kanskje kan undersøke om det er noe mer å gjøre for å bli i bedre form. Spent på hva hun tenker, håper hun ser noen muligheter. Særlig noe som kan hjelpe på blodtrykksfall og svimmelhet hadde vært fint, for jeg har mange opplevelser med nesten-besvimelse som jeg synes er så ubehagelig. 

Begynner også å bli litt spent på hva vi får vite om kjønn på ultralyden neste uke. Jeg har jo følt meg veldig sikker på gutt, men nå føler jeg meg helt blank på hva det er 😄 Blir spennende 💖

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra for 18 uker!! :strix: Sååå glad for at du har kommet hit. Ikke lenge igjen til OUL nei. Blir spennende å se om magefølelsen din fra starten har vært riktig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tru, endelig 18 uker 😁

Så bra at du følges så tett opp! Blir spennende å høre om du og legen finner ut av noe som kan hjelpe på formen 🤞 Og ikke minst finner ut av dette med svimmelhet og blodtrykksfall, det høres ikke noe særlig ut. Hvordan funker det ellers i hverdagen nå? Tillater formen litt turer og husarbeid? 😊

Så spennende at OUL nærmer seg 😁 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Atticmess skrev (På 30.6.2021 den 11.36):

Hvordan funker det ellers i hverdagen nå? Tillater formen litt turer og husarbeid? 😊

Jeg får unna litt husarbeid, og har hatt noen turer på kafé de siste ukene. Det er hyggelig, og en av få måter jeg kan kose meg litt med mat. Skal desverre utrolig lite til før jeg har gjort for mye. I går hadde jeg en liten tur ut av huset, og da havnet jeg i senga klokken 16, og der ble jeg altså liggende til jeg sto opp i morges klokken 10. Atten timer i senga, og da lå jeg bare der, helt avkoblet i kropp og hode, med telefon og tv avslått. Jeg var helt ferdig.

Har det desverre ganske tøft nå, og er utrolig mye lei meg (blir mye verre når jeg er sliten). Gråter, vil bli ferdig med hele graviditeten, og kjenner på mange og sterke følelser som er vanskelig. Skal til legen i morgen, da skal jeg åpne meg helt på hvordan det egentlig står til (ikke bare fysiske plager), og håpe det kan være godt å fortelle litt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Safirblå skrev (9 minutter siden):

Gratulerer med 18 uker ☺️ Synd formen er så dårlig, håper den blir bedre snart 🥰

Takk 🥰 Håper på hjelp hos legen i morgen 🤞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Godis skrev (2 timer siden):

Jeg får unna litt husarbeid, og har hatt noen turer på kafé de siste ukene. Det er hyggelig, og en av få måter jeg kan kose meg litt med mat. Skal desverre utrolig lite til før jeg har gjort for mye. I går hadde jeg en liten tur ut av huset, og da havnet jeg i senga klokken 16, og der ble jeg altså liggende til jeg sto opp i morges klokken 10. Atten timer i senga, og da lå jeg bare der, helt avkoblet i kropp og hode, med telefon og tv avslått. Jeg var helt ferdig.

Har det desverre ganske tøft nå, og er utrolig mye lei meg (blir mye verre når jeg er sliten). Gråter, vil bli ferdig med hele graviditeten, og kjenner på mange og sterke følelser som er vanskelig. Skal til legen i morgen, da skal jeg åpne meg helt på hvordan det egentlig står til (ikke bare fysiske plager), og håpe det kan være godt å fortelle litt. 

Veldig leit å høre at graviditeten er så tung både fysisk og psykisk.. Kjenner meg igjen på hvordan jeg hadde det mine værste uker hvor jeg ikke orket å se på tv/mobil og bare lå enten på sofaen eller senga. Merket hvor hardt det var på psyken med bare de ukene, og forstår veldig godt at det er tøft når det varer lengre. Håper du får pratet godt ut med legen imorgen ❤

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legetimen er overstått, og som forventet var det uproblematisk å få forlenget sykmeldingen. Så seks nye uker med full sykemelding. Desverre hadde hun ingen tanker om behandling, så jeg må nok bare finne meg i at det er, og vil fortsette å være, en tung periode. Fikk støtte i at det jeg gjør (altså slappe av og få i meg mat) er det viktigste, så jeg får fortsette med det. Prøvde å få frem at det er litt tung påkjenning psykisk, men det virket ikke som hun ville snakke noe særlig om. Prater godt med familien min enn så lenge, så får jeg heller ta det opp om jeg enda kjenner på det ved neste time hos jordmor. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, veldig leit å høre at du har det så tøft nå. Ikke noe sjokkerende at fastlegen ikke er den beste til å lytte på psykiske problemer, nei. Jeg har hatt et veldig godt inntrykk av jordmødre når det kommer til den psykiske siden, så håper du får bedre hjelp der. Nå vet jeg ikke hva slags tanker du sliter med eller hvor lenge det er til du får snakket med jordmor, men bare så det er kastet ut het kan det jo være en ide å oppsøke selvhjelpskurs på nett enn så lenge. F.eks har nhi et selvhjelpskurs mot depresjon; https://nhi.no/psykisk-helse/kognitiv-terapi/depresjon/depresjon-selvhjelpskurs-1/ eller du kan lese om fødselsdepresjon på helsenorge; https://www.helsenorge.no/sykdom/psykiske-lidelser/depresjon/fodselsdepresjon/

Det er dessverre ikke uvanlig å utvikle depresjoner under svangerskapet. Både pga hormoner, omveltningen i livet eller andre faktorer som lite/ueffektiv søvn eller lite/feil inntak av næring. At noe er vanlig betyr derimot ikke at du skal fortsette å ha det slik. Jeg håper virkelig hverdagen din blir bedre snart❤️ 

Når det gjelder blodtrykksfallene du opplever er den beste medisinen nok væske og næring. Har du prøvd næringsdrikker/næringspulver? Energitette måltider som shakes med nøtter/olje/avokado, mat lagd med fullfettsprodukter som helmelk, meierismør etc, hjelper masse på blodtrykk. Også selvfølgelig nok væske i denne varmen. Juice kan også hjelpe på næringsbehovet ditt. Ellers viktig med vann/saft. Håper du får det bedre snart❤️ Masse god bedring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en god om omsorgsfull kommentar @Noldi🥰 De siste innleggene (og følelsene de siste dagene) har nok vært preget av at jeg har vært ekstra sliten. I dag våknet jeg endelig uthvilt igjen, og jeg har det mye bedre. Tankene jeg har hatt de siste dagene er nesten borte. Men det er det som er så ubehagelig, hver gang jeg blir for sliten blir jeg negativ og nedstemt, og ser ingen ende på situasjonen. Det er derfor det er så viktig for meg å ikke overdrive hva jeg gjør, for å unngå å få den psykiske påkjenningen i tillegg.

Jeg skal lese litt på linkene, tusen takk 😊 Jeg kjenner også at jeg er glad for å være en ganske åpen person, for det er uproblematisk å prate med de rundt med om hvordan jeg egentlig har det. Og bare det å lette litt på trykket hjelper veldig. Det er bare en ukes tid til jordmor, så det er ganske snart. Frem til det skal jeg være god å begrense hva jeg gjør, for å få gode dager hvor jeg er uthvilt. For i dag føler jeg meg som meg selv igjen 🥰

Takk også for tips angående blodtrykksfall. Jeg har et alt for lite matinntak, og det hjelper i alle fall ikke 😄 Men å pakke inn noen fullfettsprodukter er overkommelig. Og væskeinntak må jeg bare bli god på igjen! Jeg er egentlig et skikkelig vann-menneske, og det skal jeg finne tilbake til 👏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...