Gå til innhold

Graviditetsdagboken til Godis


Godis

Anbefalte innlegg

Lenge siden jeg har vært inne og lest her nå. Såå glad på dine vegne at ting går så bra 💕  Gratulerer så mye med en liten guttebass i magen !! 💙

Ikke kjekt å bli så dårlig av glukosebelastningen.. jeg ble selv så svimmel at jeg måtte legge meg ned på et rom hos legen denne gangen.. klarte akkurat å unngå å kaste opp. 

Jeg fikk diagnosen svangerskapsdiabetes denne gangen, og styrer på med blodsukkermålinger 4 ganger om dagen samt insulin på kveld..

Noen korte guttenavn jeg liker godt : Ivar, Olav, Eik, Emil, Endre, Noah

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sillymilly skrev (18 timer siden):

Lenge siden jeg har vært inne og lest her nå. Såå glad på dine vegne at ting går så bra 💕  Gratulerer så mye med en liten guttebass i magen !! 💙

Ikke kjekt å bli så dårlig av glukosebelastningen.. jeg ble selv så svimmel at jeg måtte legge meg ned på et rom hos legen denne gangen.. klarte akkurat å unngå å kaste opp. 

Jeg fikk diagnosen svangerskapsdiabetes denne gangen, og styrer på med blodsukkermålinger 4 ganger om dagen samt insulin på kveld..

Noen korte guttenavn jeg liker godt : Ivar, Olav, Eik, Emil, Endre, Noah

Tusen takk, så hyggelig å høre fra deg 😍 Forferdelig ubehagelig å bli så dårlig, men heldigvis ikke farlig. Fastlegen sier at jeg sannsynligvis ikke behøver å ta den på nytt, så skal jeg dobbelsjekke med jordmor neste uke at hun er enig. 

Ut over insulin og hyppige målinger, merker du noe til svangerskapsdiabetesen? Gjør den deg for eksempel dårlig på noe vis? Og hvilken uke har du kommet til nå? 😍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godis skrev (3 timer siden):

Tusen takk, så hyggelig å høre fra deg 😍 Forferdelig ubehagelig å bli så dårlig, men heldigvis ikke farlig. Fastlegen sier at jeg sannsynligvis ikke behøver å ta den på nytt, så skal jeg dobbelsjekke med jordmor neste uke at hun er enig. 

Ut over insulin og hyppige målinger, merker du noe til svangerskapsdiabetesen? Gjør den deg for eksempel dårlig på noe vis? Og hvilken uke har du kommet til nå? 😍

Merker ikke noe til den nei 😊 Men så er det bare fastende blodsukker om morgenen som er problemet. Utover dagen og etter måltid er det fint😊 Formen er fin ellers.

Nå er jeg 32 + 1 og har gjennomført 80% av graviditeten 😁 i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sillymilly skrev (59 minutter siden):

Merker ikke noe til den nei 😊 Men så er det bare fastende blodsukker om morgenen som er problemet. Utover dagen og etter måltid er det fint😊 Formen er fin ellers.

Nå er jeg 32 + 1 og har gjennomført 80% av graviditeten 😁 i

Så bra at den ikke plager deg med dårlig form 👌 Og tenk at du allerede er over 32 uker 😍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25+6

I dag fikk jeg dratt på time hos fysioterapeut for å høre litt om bekkensmerter. Jeg har vært endel usikker på hvorvidt ting jeg gjør er med på å forsterke plagene, eller hva som eventuelt kan hjelpe. Mest av alt vil jeg ikke gjør det verre, for det er stort sett overkommelig som det er nå. 

Egentlig hadde hun ikke så mye nytt å komme med, jeg har jo googlet en del, men det er likevel greit å høre fra noen jeg vet jeg kan stole på. Fikk også støtte på at det sannsynligvis vil gagne meg å ta noen gåturer når jeg greier, selv om det kan gi litt smerte, da fordelen ved turen sannsynligvis overgår smerten i etterkant. Og at alt er veldig individuelt, så jeg må bare kjenne. Fikk foreslått svømming som bevegelsesform, og jeg fikk jammen lyst å ta turen til et basseng en dag formen er god. Jeg er virkelig interessert i å gå mot fødsel med litt kraft og energi i kroppen, og akkurat nå er den ganske doven 😂

Ellers skal jeg fortsette mye som jeg har gjort, veksle sittestilling, bevegelse i små porsjoner etc. 

Lille gutten i magen har en skikkelig aktiv dag i dag, og bevegelsene har vært ganske så harde. Akkurat nå føles det som han presser med en fot fra under ribbeinet, men jeg vet ikke om det kan stemme 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjekt at du fikk time hos fysio! Er jo greit å få pratet litt om det selv om det ikke var så mye nytt. Har selv og tenkt på å svømme litt, tror det er helt gull nå. Men ja, man skal ha tid og overskudd også. 

Håper formen oppfører seg nok til at du både får noen svømmeturer og gåturer 🤞

Hihi, morro med en aktiv liten gutt da ❤ Livmoren nærmer seg kanskje de nederste ribbeina nå? Så kanskje ikke umulig at han sparker mot dem? Men jeg vet ikke jeg altså 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

28+3

Noen uker siden sist jeg skrev her inne. Det har vært en liten periode hvor kalenderen har vært så full som jeg kan tillate meg å fylle den med plagene mine, og så har jeg fyllt opp enda en del 😄 Så denne uken har jeg tilbragt mer eller mindre flatt på sofaen, og jeg tror jeg ikke skal forvente så mye mer av neste uke. Men det er greit, for det var planlagt og jeg har fått ta del i fine ting som tross alt gir påfyll selv om kroppen sier at nå er det nok. 

I tillegg har jeg fått tatt første vaksinedose, og ble absolutt redusert av den. Men de bivirkningene er nå over frem til andre dose skal tas. 

I løpet av uken som kommer har jeg bare en plan, og det er å sette meg godt inn i permisjonsregler, og etterhvert få søkt permisjon. Greit med alt som er gjort. Om jeg har energi til mer vil det være å se over innkjøp, og legge en plan for å anskaffe det som mangler. Det er ganske mye som mangler foreløpig 😅 

Lille gutten har vært veldig aktiv de siste dagene, og i slutten av neste uke skal jeg få hilse på igjen på ultralyd 🥰 Det er vekstkontroll på sykehuset, og slik jeg har forstått det brukes også ultralyd i den kontrollen. Rett meg gjerne om jeg tar feil, så slipper jeg å bli skuffet om det ikke inkluderer ul 🤞

Endret av Godis
Rettet skrivefeil til vekstkontroll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyggelig med litt påfyll selvom man blir sliten ❤️ 

Jeg var på vekstkontroll på sykehuset mot slutten, er det det du skal på? :) Jeg ble henvist dit av jordmor pga plutselig høyt SF-mål. Var ultralyd ja, men veldig fort. Så ikke noe særlig, legen så kjapt og målte det hun skulle, og så ferdig. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lumos_nox skrev (5 minutter siden):

Jeg var på vekstkontroll på sykehuset mot slutten, er det det du skal på? :) Jeg ble henvist dit av jordmor pga plutselig høyt SF-mål. Var ultralyd ja, men veldig fort. Så ikke noe særlig, legen så kjapt og målte det hun skulle, og så ferdig. :) 

Der hadde autokorrekten gjort sitt ja, mente vekstkontroll 😄 Skal det hver fjerde uke frem mot termin pga høyrisikosvangerskap, men har ingen indikasjoner på at noe er galt heldigvis. Har foreløpig et helt standard sf-mål, så det er bare rutine og for å være ekstra obs. Ser at det er satt av 40 minutter til kontrollen, men da skal jeg ikke forberede meg på en så grundig gjennomgang som på oul 👌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lurt å ta det rolig. Er utrolig bra at du har kunnet fylle dagene litt mer, selv om det gjør at man må lade litt ekstra etterpå. 

Hurra for første dose 😁 Et hakk nærmere beskyttelse for deg og den lille ❤

Blir spennende med vektkontroll. Håper han er helt innenfor normalen og fortsetter med det 🤞 Har de sagt noe om de eventuelt setter i gang fødsel tidligere for deg ettersom det er høyrisikosvangerskap?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godis skrev (13 timer siden):

Der hadde autokorrekten gjort sitt ja, mente vekstkontroll 😄 Skal det hver fjerde uke frem mot termin pga høyrisikosvangerskap, men har ingen indikasjoner på at noe er galt heldigvis. Har foreløpig et helt standard sf-mål, så det er bare rutine og for å være ekstra obs. Ser at det er satt av 40 minutter til kontrollen, men da skal jeg ikke forberede meg på en så grundig gjennomgang som på oul 👌

Skjønner! Bra du blir godt fulgt opp da. :) Greit å være forberedt på det ja, så får det heller være en hyggelig overraskelse hvis de har tid til å se litt for din del og? 😄😍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Atticmess skrev (4 timer siden):

Har de sagt noe om de eventuelt setter i gang fødsel tidligere for deg ettersom det er høyrisikosvangerskap?

Nei, det har de ikke gitt uttrykk for. Den risikoen som er knyttet til svangerskapet er babyens risiko for å selv få stoffskiftesykdom om jeg har forstått rett, og da tror jeg ikke risikoen blir noe større av noen uker til og fra i magen 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godis skrev (5 minutter siden):

Nei, det har de ikke gitt uttrykk for. Den risikoen som er knyttet til svangerskapet er babyens risiko for å selv få stoffskiftesykdom om jeg har forstått rett, og da tror jeg ikke risikoen blir noe større av noen uker til og fra i magen 😊

Åja, så greit da 😊 Veldig flott at de følger opp og passer på da 😁

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

29+0

Jeg går for en ny detaljert ukesoppdatering her i dag, jeg 😊

Størrelse på baby: 35 cm, 1,4 kilo. 

Navn: vi har ikke kommet noe nærmere et navn vi er enige om, men vi er ved godt mot og tenker at vi enda har god tid. 

Forandringer på kroppen: magen føles stor! Begynner å bli ganske "spraglete" i fargen rundt navlen, så det vises godt hvor stram huden er nå. I tillegg har det begynt å lekke litt fra brystene 😄 Jeg er nå - 1,5 kilo fra startvekt, så jeg vil tro det er bare en uke, to eller tre til jeg når startvekten igjen. 

Liv i magen: Relativt aktivt i magen. Kjenner at det begynner å bli mindre plass for gutten min, så det er litt mindre tydelig for hvert spark, og litt mer ålende bevegelser. Kjenner noen tydelige spark rett opp i ribbeina, som absolutt ikke er behagelig. 

Formen min: Middels. Jeg har ikke så store forhåpninger om bedring, så jeg har slått meg til ro med at jeg nok er i den formen jeg skal være resten av svangerskapet. Noen dager har jeg grei energi, og kan få gjort litt i løpet av dagen. Andre dager tilbringer jeg tiden i senga eller på sofaen. Har hatt lite plagsom halsbrann i svangerskapet, frem til nå. Jeg er vant med halsbrann fra før, så de første månedene av svangerskapet har det bare vært godt å ha pause fra den plagen. Men nå er det virkelig på tur tilbake. 

Søvn: de siste en-to ukene har jeg ikke hatt like god søvn lengre. Frem til nå har jeg sovet mye og godt, men nå sliter jeg mer med sovning og første halvdel av natten. Henger nok mye sammen med halsbrann, at jeg må tisse oftere og at magen vokser selvfølgelig. 

Craving: ingenting spesielt. Men enkelte dager bare MÅ jeg ha bestemte matvarer. Så da må jeg ta turen på butikken, og nesten hver gang jeg kommer hjem og endelig kan spise det jeg har cravet, så blir jeg skuffet over smaken, og så føles det ikke så viktig lengre. 

Kosthold: her vil jeg helst si ingen kommentar 😂 Stort forbedringspotensiale. Det er ikke nødvendigvis mengder med sukker og tull, men det er så minimale mengder med frukt og grønt at jeg absolutt burde greid bedre.

Innkjøp: Nå er mye i hus, eller på vei i posten 🥰 Har kjøpt bilstol, seng, vognpose, litt klær, litt kluter og diverse. Mangler i hovedsak noe ulltøy, men jeg vet det er flere som strikker til oss. Leker og babygym har jeg ikke kjøpt, men tenker vi kan ønske oss. Har også lyst på babynest, men har ikke kjøpt dette heller. 

Neste kontroll: hadde tilvekstkontroll i dag, der så alt fint ut. Og om to uker er det ny time hos jordmor. 

Jeg har på ett eller annet vis regnet feil på ukeberegning, så jeg som har trodd jeg bytter uke på torsdag gjør det egentlig ikke før fredag. Men jeg tok 29+0 oppdatering i dag uansett. Selv om det egentlig er i morgen 😊

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig med oppdatering 🥰 

Hihi, så morsomt med cravingene 🙈 Litt morro når man får noen sånne opplevelser i løpet av graviditeten og!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

30 uker! 

Tenk, om gutten vår kommer til termin har vi nå fullført tre fjerdedeler av graviditeten! Jeg håper de neste ukene går raskt, for jeg kjenner at det tærer veldig på å være hjemme i dårlig form over så lang tid. Og tanken på at en lang permisjon venter etter fødselen har flere dager gjort meg litt motløs. Enda lengre tid med å bare gå hjemme, tenker jeg. Men så kommer jeg på at jeg forhåpentligvis er i bedre form da, og at jeg får selskap av mitt etterlengtede barn ❤️ Så forhåpentligvis føles permisjonen mye bedre enn å gå sykemeldt 🤞

Her hjemme styrer jeg med litt organisering når energien er på plass, føles så viktig at alt skal ligge til rette for den lille gutten. Men han bryr seg garantert ikke om hvordan det ser ut i skap og kjøleskap 😄 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra for 30 uker 😁 Gleder meg veldig på dine vegne at det nærmer seg og at kroppen snart kan komme seg tilbake til normalen ❤ Skjønner så utrolig godt at dette har vært tøft, og håper alle plagene går over straks lillegutt er ute 🤞

Hihi, så deilig å gjøre klart redet 🥰 Føles godt å fikse litt og gjøre klart. Disse bebbisen bryr seg neppe som du sier, men kommer til å føles godt å vite at man har litt orden når mye av hverdagen skal veltes rundt på. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med fullførte 30 uker!! Tenk det altså! Er slik at man lurer - will you see 40?? 😁
Høres utrolig tungt ut å være i så dårlig form, men vit at det går over :klem: Og permisjon kan ikke sammenlignes med sykemelding/gravid. Det blir såå fint når du blir mamma og hverdagen blir annerledes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...