Gå til innhold

Graviditetsdagboken til Godis


Godis

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja, i dag har jeg altså vært på ordinær ultralyd ❤️ Jeg har hatt en natt med skikkelig urolig søvn, og magen har slått seg helt vrang. Tydelig at jeg har gruet meg mer enn jeg egentlig har forstått...

Men! Alt ser helt fint ut inni magen, alle målinger og det som skal sjekkes er som det skal. Frisk liten baby som ligger helt brettet sammen med føttene over hodet og navlestrengen mellom bena😄 Vi dultet godt i magen i håp om å få se fra flere vinkler, og langt om lenge flyttet den litt på seg så vi fikk se at det er en liten gutt 💖 

Morkaken ligger fremme, så det stemmer godt at jeg ikke har kjent noe særlig til bevegelse. De få gangene jeg har lurt på om det er babyen jeg kjenner har det vært godt på siden av magen, så jordmor trodde det var baby jeg kjente da. 

Jeg ble flyttet frem flere dager. Så nå er jeg 20+1, og halvveis allerede i morgen 🥰 

Endret av Godis
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så herlig at alt så fint ut! :strix: Nå kan du senke skuldrene og bare nyte. Gratulerer med frisk og fin guttebass 💙

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååh så herlig! Ser for meg lille ballen som vil ha en tå i munnen for en tommel ikke er godt nok for de ekstra ambisiøse 🤭🥰💙 Godt han til slutt flyttet på seg så dere fikk se hva dere venter 🥰 Nyt tiden! 

Min svigerinne husker jeg kun kjente bevegelser som i et bånd opp langs hoftene og over rett under ribbeina. Hun hadde morkaken fremme også. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååh, så bra med gode nyheter ❤ Frisk og raske bebbiser er det beste vi kan få 🥰❤ Gøy å få bekreftet at det du har kjent stemmer godt overens med morkaken sin plassering da, blir spennende framover 😁

Gøy med en liten gutt, gratulerer så mye 😁 Og kanskje det blir novemberbebbis da 🥰

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk @Amatariel🥰🥰

Haha, @Niny, en liten akrobat rett og slett! Tenk å være så myk og fleksibel 😄 Interessant det du skriver om din svigerinnes opplevelse av bevegelser, har de siste dagene kjent en litt merkelig, strekkende følelse mellom ribben og hofte. Mulig det bare er huden som tøyes, men kan skyldes den lille også da!

Takk @Atticmess, absolutt mulighet for en novemberbaby ja! Tenker som deg at det ikke nødvendigvis gjør noe at morkake ligger i veien for en del spark, så tar det lengre tid før det eventuelt oppleves slitsomt 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21+0

NÅ føler jeg noe skjer med apetitt og kvalme. Jeg er ikke tilbake til normalen, og middag er fremdeles et problem, men jeg opplever stadig oftere å ha lyst på mat. Og det er lenge siden 😄 Tenk om det snart skal være hyggelig å lage og spise de fleste måltider igjen! 

Siden sist har jeg vært hos jordmor igjen. Alt er fint, og når vi lyttet til hjertelyden fanget hun opp bevegelse i magen gjennom skurring i lyden (men jeg kjente det ikke selv, da). 

Har hatt det fint i det siste. Samboeren har ferie, og vi nyter for det meste rolige dager. I samråd med både lege og jordmor fortsetter jeg med fokuset på å hvile og spise. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

22+2

Nå har magen blitt så stor at det er ganske så synlig for fremmede også at den skyldes graviditet ❤️ Da er det ekstra hyggelig å fremheve magen med fine kjoler. Og kvalmen har moderert seg enda mer siden jeg skrev forrige uke at den har roet seg. Apetitten er ikke voldsom, men det er lettere å finne noe som er greit å spise enn tidligere, så nå går vekta litt, sakte med sikkert oppover. Eller, den har gått opp over den siste uken, så er det bare å tro at det holder seg der. 

Det går egentlig ganske greit, og jeg får deltatt på noen hyggelige sammenkomster med familie og venner. Da går tiden også mye raskere! Søvn, mat og hvile skal fortsatt prioriteres, men det er lettere å også få gjort litt sosialt. 

Magen strekker en del, og er nå ekstra følsom for å bli ligget på (liker jo så godt å ligge på mage egentlig). Kjenner også at rygg og det jeg tror er bekkenet, blir stadig mer sensitivt, så det skal ikke så mye ståing, gulvsitting eller liknende til før det gjør vondt nå. Håper det ikke skal utvikle seg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så herlig å høre at det går litt bedre 😊 Deilig å ha litt overskudd til å møte litt familie og venner! Så koselig å kunne vise fram magen litt og 🥰

Jeg også har kjent litt i rygg og bekkenet, måtte google hvordan jeg vet om det er bekkensmerter 🙈 Litt smerter og sånt er visst normalt, så lenge det ikke vedvarer og det går over relativt kjapt. Vi får håpe vi slipper unna bekkenplager 🤞🤞 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såå kos at magen vokser nå! Jeg stortrives med å gå med klær som fremhever den selv. Nyter oppmerksomheten rundt magen for det er det største vidunderet inni som forårsaker den 🥰

Bedre form og oppadgående vekt blir vi glad for å høre! Min har akkurat begynt å tikke smått oppover også nå, endelig 😊 Håper du bare blir i bedre og bedre form fremover og at siste halvdel går som en drøm 💖

Ja! Holder med @Atticmessog krysser alt jeg har for at dere begge slipper bekkenproblemer. Jeg har jeg slitt heftig med bekkenet ganske lenge og vært hakket før totallåsning flere ganger. Greier for eksempel ikke ligge flatt på en hard overflate, for da får jeg sånn press på bekkenet at jeg må bli dradd opp igjen om jeg ikke skal bli liggende fast 😭 Sitte på sofaen og lene seg frem til en fjernkontroll går heller ikke uten å reise seg.. 🙄

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 uker i dag! 

Denne milepælen har jeg ventet på! Tenk at endelig, dersom noe skulle skje, så vil helsevesenet behandle både meg og baby som pasienter, og de vil gjøre sitt beste for å redde oss begge om noe skjer ❤️ Helt merkelig å tenke på at frem til i går ville ikke det vært tilfelle, men endelig er dagen nådd. Men jeg håper naturligvis at det ikke skal skje noe på mange, mange uker 😄

Nå kjenner jeg faktisk bevegelse hver eneste dag, og har gjort det den siste uken. Samme dag som jeg forsto at det var babybevegelser jeg kjente, kunne jeg også kjenne på utsiden. Det vil si at også partneren min har fått kjenne bevegelse nesten hver dag, og for ei fin stund det er 🥰 Stort sett på kvelden at vi kjenner noe, og all bevegelse er i nederste del av magen, så jeg mistenker at det er i underkant av morkaken. Veldig veldig hyggelig i alle fall 💓

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Niny skrev (På 2021-7-24 den 15.11):

Jeg har jeg slitt heftig med bekkenet ganske lenge og vært hakket før totallåsning flere ganger. Greier for eksempel ikke ligge flatt på en hard overflate, for da får jeg sånn press på bekkenet at jeg må bli dradd opp igjen om jeg ikke skal bli liggende fast 😭 Sitte på sofaen og lene seg frem til en fjernkontroll går heller ikke uten å reise seg.. 🙄

Så forferdelig slitsomt, vondt og ubehagelig. Har du funnet noe som hjelper forebyggende for deg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godis skrev (1 time siden):

Så forferdelig slitsomt, vondt og ubehagelig. Har du funnet noe som hjelper forebyggende for deg? 

Nei, men både mannen og jordmor er enige om at jeg bør ikke tilbake i jobb etter jeg føler meg så mye bedre med sykemeldingen. Så jeg går nå rundt 100% sykemeldt. Tar dagene som de kommer, tar alt i mitt tempo, roer ned når jeg kjenner stikkinger, og kan bli utløpt av gamlinger med rullator 😂

Å ligge flatt eller sitte bakoverlent i myk sofa er det enste jeg merker letter på smertene 🤷🏻‍♀️ Men etter ferien så tenker jeg å prøve på ny runde med fysioterapeut for å se om jeg kan bli litt bedre kanskje 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Godis skrev (1 time siden):

23 uker i dag! 

Denne milepælen har jeg ventet på! Tenk at endelig, dersom noe skulle skje, så vil helsevesenet behandle både meg og baby som pasienter, og de vil gjøre sitt beste for å redde oss begge om noe skjer ❤️ Helt merkelig å tenke på at frem til i går ville ikke det vært tilfelle, men endelig er dagen nådd. Men jeg håper naturligvis at det ikke skal skje noe på mange, mange uker 😄

Nå kjenner jeg faktisk bevegelse hver eneste dag, og har gjort det den siste uken. Samme dag som jeg forsto at det var babybevegelser jeg kjente, kunne jeg også kjenne på utsiden. Det vil si at også partneren min har fått kjenne bevegelse nesten hver dag, og for ei fin stund det er 🥰 Stort sett på kvelden at vi kjenner noe, og all bevegelse er i nederste del av magen, så jeg mistenker at det er i underkant av morkaken. Veldig veldig hyggelig i alle fall 💓

 

Såå koselig oppdatering 🥰

Har du begynt å merke noe til at magen vokser også nå? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååh, gratulerer med 23 uker! 😁 Koselig at dere begge får kjenne bevegelser da 🥰 Koselig tid syns jeg 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra for en flott og viktig milepæl! Utrolig glad på dine vegne at du har kommet hit :klemmer:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Niny skrev (På 2021-7-29 den 11.11):

Nei, men både mannen og jordmor er enige om at jeg bør ikke tilbake i jobb etter jeg føler meg så mye bedre med sykemeldingen. Så jeg går nå rundt 100% sykemeldt. Tar dagene som de kommer, tar alt i mitt tempo, roer ned når jeg kjenner stikkinger, og kan bli utløpt av gamlinger med rullator 😂

Å ligge flatt eller sitte bakoverlent i myk sofa er det enste jeg merker letter på smertene 🤷🏻‍♀️ Men etter ferien så tenker jeg å prøve på ny runde med fysioterapeut for å se om jeg kan bli litt bedre kanskje 😊

Garantert lurt å holde på sykemeldingen, og ta alt i ditt tempo. Jeg merker selv at det skal stadig mindre til før jeg kjenner det i bekkenet, og prøver å roe ned for å ikke bli plaget. Men det er vanskelig når jeg endelig føler noe overskudd til å finne på litt 😄

Niny skrev (På 2021-7-29 den 11.12):

Har du begynt å merke noe til at magen vokser også nå? 

Magen vokser! Nå er den egentlig ganske tydelig gravidmage. Kjenner det strekker godt i huden, så jeg prøver å bare forberede meg på at det kommer noen strekkmerker med tiden. Jeg føler meg egentlig ganske så stor i magen allerede, men tidligere i uken ble jeg spurt om magen har begynt å vokse (av noen som ikke kjenner meg, men det var helt naturlig å spørre). Så da er den vel ikke så veldig stor enda likevel 😅

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mammahjarte skrev (12 timer siden):

Så kjekt at det går bra :), når har du termin? 

Jeg er så glad for at det går fint, for det hadde jeg absolutt ingen tro på i starten av svangerskapet. Termin er 29.11, så nå er det under fire måneder igjen til termin 😍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24+2

Prøver meg på en liten gravidoppdatering ved bruk av sånn liste denne gangen jeg 🤩 Kanskje det gjør det litt lettere å skrive om andre ting enn jeg ellers forteller. (Etter utfylling ser jeg at dette ble laaangt, så jeg blir ikke å bruke slik liste hver gang. Men innimellom er jo greit) 

Størrelse på baby: Denne uken er baby ca 28 cm lang, og veier 700 gram. Appen Graviditet+ viser at baby skal vokse seg ca så stor som en papaya, en kanin eller en sjokoladekake i uke 24-27, men disse eksemplene tar jeg altså med en klype salt 😄

Navn: Det ser ut som vi skal måtte jobbe litt for å bli enige om navn til den lille gutten. Vi har gått gjennom flere lange lister med forslag, men det er så mye lettere å være enige om hva som er uaktuelt, enn hva vi kan tenke oss. Enn så lenge har vi skrevet med alt som begge to kan være åpne for, så kikker vi litt på den lista innimellom. Noe har blitt fjernet, noe har blitt lagt til. Vi ønsker et relativt kort navn (gjerne ikke over fem bokstaver), som er "vanlig" men ikke blant de mest populære her og nå. Legg gjerne ved deres favoritt-guttenavn i en kommentar så kan vi få litt flere innspill ❤️

Forandringer på kroppen: Magen har vokst, og vises ganske så godt. Den kjennes relativt hard å ta på, og jeg ser at navlen blir gradvis mindre dyp. Det kan også se ut til at jeg snart får noen strekkmerker på magen, så jeg får bare forberede meg på å være blant dem som får strekkmerker 👍 Alt annet enn magen er som før på kroppen. Må forøvrig nevne at forfra kan man ikke se at jeg er gravid, først når jeg ses fra siden vises magen. Så den vokser lite i bredden. 

Liv i magen: Hver dag kjenner jeg liv i magen, og stort sett mange ganger om dagen. Har i dag begynt å registrere bevegelse i appen Helseoversikt. Samboer legger ofte hånda bortpå magen min, og setter stor pris på å kjenne liv han og. 

Formen min:  Egentlig ganske lei av å prate om formen min. Men det går ikke så aller verst, og nå har det altså vært slik over noen uker at dersom jeg greier å roe helt ned, anstrenge meg minimalt, få i mat mat etc, så har jeg det ganske greit. Men det er så uforutsigbart hvor lite som skal til før jeg blir dårlig, og når det går galt går det ut over matlyst, sterk svimmelhet, hodepine, ryggsmerter, jeg føler meg helt utslitt og jeg blir nedstemt. Så jeg prøver så godt jeg kan å ikke overdrive, men samtidig ha liiitt innhold i dagene så jeg ikke skal bli alt for lei. Føler meg ganske klar til å ikke være gravid lengre, men det er vel enda en stund igjen. 

Har begynt å tenke på å redusere sykemeldingen, men jeg tror ikke jeg vil greie noe mer enn kanskje ti prosent på jobb uten at resten av dagen skal tilbringes med smerte, dårlig form og tårer. Og da tenker jeg at det aller beste for meg er nok fortsatt sykemelding, og fortsette å dra på besøk noen timer hver uke innom på jobb. Det er det jeg gjør nå, og da har jeg mulighet til å trekke meg tilbake akkurat når jeg trenger. Det vil jeg ikke ha mulighet til om skal regnes inn i bemanning. Får fortsette å tenke videre på dette, kanskje prate med sjefen til uka. 

Søvn: Jeg har hele graviditeten (utenom første to ukene) hatt god nattesøvn! Og det er jeg egentlig ikke vant til. Før jeg ble gravid sov jeg natten gjennom KANSKJE en gang i måneden, nå er det nesten hver natt. Og det er så godt! Den siste uken har jeg slitt litt med å sovne, for akkurat idet jeg skal sovne så er det masse bevegelse i magen. Samme hvis jeg våkner om natten, fullt liv i magen. Men jeg har omtrent tolv timer i sengen hver natt, hvorav ti-elleve timer er uforstyrret søvn. Og akkurat det kommer godt med. 

Craving: Har ikke noe spesielt her. Opplever innimellom å få SKIKKELIG lyst på en bestemt matvare eller matrett, men da holder det å få spist det en gang, så er jeg fornøyd. 

Kosthold: Her går det ikke så bra som ønsket 🤭 Jeg har de siste ukene fått tilbake apetitt på søtsaker og snacks, og har fremdeles et anstrengt forhold til middagsmat. Så jeg sliter litt med å få i meg tilstrekkelig av den næringsrike maten. 

Vektøkning: Nå har vekten begynt å gå litt opp her, sannsynligvis i sammenheng med at jeg har lyst på godteri igjen. Jeg er opp ca 2 kilo, men fremdeles er det 4,5 kilo ned fra startvekt. 

Innkjøp: De store tingene vi har kjøpt er vogn og bilstol. Andre litt større ting venter vi litt til med, men når september er her vil jeg tro jakten på babyseng og slikt starter. Ellers har jeg småhandlet noe klær, men absolutt ikke mye. Enn så lenge kose-handler vi når det frister, så får vi ta en gjennomgang av reelle kjøpsbehov når det nærmer seg mer. 

Neste kontroll: På tirsdag skal jeg på legekontoret for glukosebelastningstest. Gruer meg ganske, så om noen har grei erfaring med den nå dere gjerne dele! 

Ellers er det diverse oppfølging fremover. Uken etter skal jeg nok inn til fastlegen igjen for ny sykemelding. Skal også høre litt om hvordan jeg skal forholde meg til de begynnende bekkenplagene. Uken etter det har jeg time hos jordmor, og uken etter det igjen har jeg telefontime med endokrinolog for stoffskiftet, samt jeg skal få en time den uken for å komme på sykehuset for vekstkontroll (i min uke 28). Det skal jeg gjøre hver fjerde uke fra uke 28, som oppfølging av høyrisikosvangerskap grunnet stoffskifte. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...