Gå til innhold

Graviditetsdagboken til Godis


Godis

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Oi, det var endel nedgang ja.. Har også hørt at fosteret får i seg det d2n trenger, og i starten får den næring via plommesekken, så da blir den ikke så påvirket av hva vi surrer med. Så er ikke sikkert det har så mye å si. Personlig hadde jeg nok ringt legen eller jordmor for å høre med dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Atticmess skrev (46 minutter siden):

Oi, det var endel nedgang ja.. Har også hørt at fosteret får i seg det d2n trenger, og i starten får den næring via plommesekken, så da blir den ikke så påvirket av hva vi surrer med. Så er ikke sikkert det har så mye å si. Personlig hadde jeg nok ringt legen eller jordmor for å høre med dem.

Det har du jo faktisk helt rett i! Fra ca uke 9 begynner Morkaken å ta over for plommesekken og ca uke 10 har den tatt helt over. Først da får minien i seg av det du spiser eller ikke spiser 🥰 Kan jo bare krysse fingrene da for at kvalmen og alt begynner å gi seg fremover og at matlysten kommer litt tilbake.

Jeg sliter enda med liten matlyst, så den får leve litt på en pølse her og en bolle der akkurat nå i begynnelsen 😂🙈

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Atticmess skrev (1 time siden):

Oi, det var endel nedgang ja.. Har også hørt at fosteret får i seg det d2n trenger, og i starten får den næring via plommesekken, så da blir den ikke så påvirket av hva vi surrer med. Så er ikke sikkert det har så mye å si. Personlig hadde jeg nok ringt legen eller jordmor for å høre med dem.

Hadde aldri lagt opp til en så rask vektnedgang dersom det var med vilje engang 😄 

Men så godt å høre det med plommesekken. Jeg har en legetime på tirsdag, så kan nevne det da dersom jeg enda går ned i vekt 👍 I går hadde jeg den meste matinntak-dagen på en måned, så kanskje det er håp om at dette er den nye normalen. 

Niny skrev (1 time siden):

Det har du jo faktisk helt rett i! Fra ca uke 9 begynner Morkaken å ta over for plommesekken og ca uke 10 har den tatt helt over. Først da får minien i seg av det du spiser eller ikke spiser 🥰 Kan jo bare krysse fingrene da for at kvalmen og alt begynner å gi seg fremover og at matlysten kommer litt tilbake.

Jeg sliter enda med liten matlyst, så den får leve litt på en pølse her og en bolle der akkurat nå i begynnelsen 😂🙈

Da håper jeg på litt bedre form innen noen uker 👏 kjedelig å plages med matlysten synes jeg 😄 Særlig ettersom jeg egentlig er skikkelig matglad! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8+5 

Tenk at jeg snart er kommet til ni uker🥰 Det går overaskende kjapt, til tross for dårlig form. Jeg er glad jeg greier å spise med jevnere mellomrom, og vekten ser ut til å kanskje stabilisere seg. Middag er den største utfordringen nå i matveien. Varm mat, grønnsaker, kjøtt og fisk stopper helt opp, så om noen har tips til gode matretter med bra næringsinnhold tar jeg gjerne i mot tips. Evt sunne middager som er gode kald, det hjelper litt når maten er kald. 

Nå er det bare to uker og to dager igjen til ultralyd, det er virkelig ikke lenge til. Håper så veldig på hjertelyd og friskt foster. Partneren min gleder seg også mye, og har avspasering fra jobb litt lengre enn det vil ta på sykehuset slik at vi kan dra innom noen barnebutikker. Han vet jeg lengter etter å vise han noen av de fine tingene 🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg var på mitt verste gikk det mye i hjemmelagde supper. Det kan serveres lunket og er supert for å snike inn masse næring men også masse energi! En god grønnsakssuppe smaker hundre ganger bedre med en god dæsj smør, creme fraiche, fløte eller olje, og det drar jo kalorimengden opp, noe som er midt i blinken når man ikke får i seg så mye om gangen😁 Blomkålsupper, potet og purresuppe, green curry/red curry supper, egentlig alt av supper😁 Jeg har også operert kjeven 3 ganger i løpet av livet, noe som betyr mye moset mat. Da har stavmikset lapskaus med olje/smør/fløte vært livreddende for å få i meg nok energi ila en dag. Juice og smoothie er supert både for energi og for næring, biola er godt for bakteriene i fordøyelsessystemet (og ofte lindrende på kvalme, iallfall for meg). Bananmos kan også være lindrende på kvalme, blander du det med kakaopulver får du litt annen smak og konsistens. Generelt er most mat enklere for fordøyelsen og derfor enklere å få i seg enn mat som f.eks kjøtt eller grønnsaker som må tygges mye. 

Skulle egentlig bare si det med suppene, men så kom jeg på alt annet også😅 Håper noe av det er til nytte for deg slik som meg😁 Fortsatt god bedring!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk @Noldi 🤩 Et helt drøss av tips og råd, det setter jeg stor pris på! I dag ble det faktisk fiskesuppe med fiskeboller til middag, det var overkommelig å få i meg. Lapskaus var lurt, og ellers supper med litt ekstra fløte eller smør i. Jeg har fått apetitt på nøtter de siste dagene, det bidrar med litt kalorier, og kan være godt å ha ved siden av supper. Smoothie også har jeg hatt ca daglig siste uka, men ettersom jeg ikke greier å lage til selv har jeg kjøpt ferdig, men tenker det inneholder litt fornuftig uansett. Kjøper bare varianter med 100%frukt. Skal prøve ut bananmos, kanskje med litt bringebærsyltetøy på😄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg hatt kontakt med endokrinologen på sykehuset, og stoffskifteverdiene ser ganske greie ut. Noen verdier er i helt i grenseland, men "heldigvis" i retning høyt stoffskifte enn lavt, og aaakkurat innenfor. Og legen kunne fortelle at det i hovedsak er ved lavt stoffskifte at abortrisikoen øker. Han skulle forhøre seg med noen andre leger om jeg bør begynne på medisiner, men sannsynligvis kan jeg vente til uke 10 slik som er anbefalt. 

Ellers har sykemeldingen blitt forlenget en måned, og jeg kjenner at det ga meg en ro og forutsigbarhet jeg ikke visste at jeg savnet. Jeg skal fortsette å fokusere på matinntak, og etterhvert som formen blir bedre skal jeg komme i gang med fysisk aktivitet. Det føles ut som rett fokus, og jeg gleder meg bare til jeg er i form til å komme tilbake til jobben etterhvert 🥰

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra med fin tilbakemelding fra endpkrinologen, herlig å få noen betryggende ord 😊 Ikke lenge igjen til uke 10 nå 😁

Skjønner at det var deilig med den forlenga sykemeldingen. Jeg og tenker har tenkt litt på hvordan det blir å gå rett tilbake i full jobb etter en så dårlig periode for kroppen.. Tror absolutt det vil lønne seg å fokusere på å heller komme seg i aktivitet igjen først, tror det i seg selv blir tøft nok en periode. Håper formen fortsetter å bedre seg og at du snart er ute og lufter deg igjen 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er nok helt rett å ta det i et rolig tempo, for jeg blir raskt utslitt når jeg prøver å gjøre noe når kvalmen letter et øyeblikk. Fikk godkjenning av legen til å bruke kvalmestillende litt oftere enn jeg har gjort til nå, så i dag har jeg en dag med lite kvalme takket være tabletter. Ulempen er bare at jeg blir uhorvelig trøtt, får ikke gjort noe mer enn uten medisin, men jeg får en pause fra ubehaget og kan få i meg litt mer variert mat 👏

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som ulempene enda går hånd i hånd med fordelene 🙈 Er det ikke det ene, så er det det andre 😅

Jaja, å være trøtt og sliten er normalt som gravid, så da tenker jeg at å slippe å være dårlig må være et større pluss enn trøttheten er et minus 😊

Masse god bedring, så plutselig begynner det å gi seg! 🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, @Niny🥰Ja, jeg tenker at en dag hvor jeg bare er trøtt og sliten er så mye bedre enn å være konstant kvalm, så jeg kommer til å tillate meg medisin litt oftere enn jeg har gjort så langt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne aldri sett for meg hvor voldsomt emosjonell det skulle være mulig å bli under graviditet. Altså, det er ingen grenser. Jeg stri-gråter de fleste dager, så lenge som en halv time på det verste. For all verdens merkelige saker, i dag gråt jeg ustoppelig fordi jeg ikke ville ha middag, fordi sticks-potetgullet smakte for mye, fordi samboer begynte å lage middag uten å fortelle hva han skulle lage (etter jeg hadde slått ned de seks første forslagene), og til slutt gråt jeg fordi han fortalte at det var kylling han hadde begynt å steke. Intens, ganske ustoppelig gråt. Jeg må bare slippe det ut, men det er jo helt merkelig og ganske latterlig 😄 

Middagen ble en god kyllingsalat hvor jeg fikk i meg diverse grønnsaker, så jeg måtte ydmyk bare takke for maten etterpå 😂 Kan bare si det slik at samboer gleder seg til vi skal fortelle venner om graviditeten, slik at han kan ha noen utblåsninger til dem om hvor håpløst jeg er. Og jeg forstår han så godt!! Jeg prøvde til og med å gjøre meg ferdig med gråtingen før han kom hjem fra jobb, men det bare toppet seg helt når han endelig kom hjem. 

Er det noen andre som har opplevd sterk gråte-trang under graviditet? Få høre! 😳😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hahaha! Jeg kjente meg veldig igjen i det du skriver her! Jeg begynte faktisk å gråte selv en gang fordi samboeren laget kylling, ris og salat til middag en lørdagskveld. I mitt hode er det for sunt til å være helgemiddag, og da var hele kvelden ødelagt 😂 Trøst deg med at det vanligvis jevner seg litt ut i andre trimester 💕

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oisann! 😳

Unnskyld meg men jeg begynte å flire sånn at tårene måtte tørkes her av å lese dette 🙈😅 Måtte lese høyt til samboer at jeg jeg er glad jeg ikke har fått den delen. Han svarte så fint (på tull) med uff, da måtte du ha flyttet ut til din mor og de 😂 

Nei heldigvis (?) så har jeg kun hatt den episoden med kjøkkenet som jeg ble helt ifra meg utav.. Ble både fortvilet, fly forbanna og bunnløst lei meg av det. Viste seg å være snakk om 3 cm som føltes som MINST 10! 🙈

Jeg derimot har merket at jeg har blitt en hissigpropp bak rattet. Sitter og roper til folk at de må for helvete lære seg å kjøre bil 🥴 Forutenom det har jeg merket veldig lite på humøret annet enn at jeg blir lettrørt 🤷🏻‍♀️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, så godt at jeg ikke er helt alene @Juss-jenta😅 Ville heller ikke satt pris på ris, kylling og salat til lørdagsmiddag, altså! Og så godt å høre at det kan lette litt etterhvert 🤞🥰

Værsågod for latteren @Niny😂 Det er helt tragi-komisk, men når det står på føles det så ekte og intenst. Samboeren min gleder seg veeeldig til jeg blir litt mer rasjonell, men har ikke bedt meg flytte ut enda! 😅 Kjenner meg igjen i å være lettrørt også, men det er tross alt hyggelig 🥰

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hihi, så utrolig rart at kroppen og følelsene kan være så på styr 🙈 Jeg har ikke den emosjonelle berg og dalbanen selv, enda hvertfall. Hører jo at noen får det senere i svangerskapet, så får nesten bare vente og se hva som skjer 😅

Skal ikke være bare-bare for disse kjærestene 🙈 Blir nok greit for dem når de har litt venner og sånt de kan klage litt til 😅

Hvordan er formen ellers nå?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så godt at du enn så lenge er i emosjonell balanse, @Atticmess, håper for deg at det varer 😅

Formen er litt bedre, men svinger ganske mye. Blir fryktelig demotivert de dagene jeg blir dårligere, og blir pessimistisk for tiden fremover. Men i dag er en ganske god dag! Jeg er altså på det nivået at jeg regner det som positivt og fremgang at jeg er i form til å lage havregrøt, i stedet for knekkebrød, så full fres er det ikke, men en liten prosent bedring 😄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godis skrev (21 minutter siden):

Formen er litt bedre, men svinger ganske mye. Blir fryktelig demotivert de dagene jeg blir dårligere, og blir pessimistisk for tiden fremover. Men i dag er en ganske god dag! Jeg er altså på det nivået at jeg regner det som positivt og fremgang at jeg er i form til å lage havregrøt, i stedet for knekkebrød, så full fres er det ikke, men en liten prosent bedring 😄 

Kjenner meg veldig igjen i det altså. Er veldig demotiverende på dårlige dager.. Appen sa at mange føler bedring fra denne uka her så vi får håpe at det gjelder oss 🤞

Men så bra med en bedre dag i dag 😁 Får håpe det fortsetter framover 😊

Endret av Atticmess
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Atticmess skrev (Akkurat nå):

Kjenner meg veldig igjen i det altså. Er veldig demotiverende på dårlige dager.. Appen så at mange føler bedring fra denne uka her så vi får håpe at det gjelder oss 🤞

Men så bra med en bedre dag i dag 😁 Får håpe det fortsetter framover 😊

Hvilken app bruker du? 😊 Får håpe dagens bedre form er starten på veien oppover 👏 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...