Gå til innhold

Graviditetsdagboken til Godis


Godis

Anbefalte innlegg

Amatariel skrev (1 minutt siden):

Jeg logget meg alltid inn på Fürst selv for å se, men resultatet gikk vel offisielt til legen. Husker ikke helt hvordan prosessen var da det er så mange år siden, men mener jeg fikk en SMS fra legen om verdiene så bra ut.

Men du har jo kommet ganske langt nå. Jeg tok disse prøvene rundt uke 4, da det er mest vanlig når det er så tidlig at man ikke kan se noe på UL. Du kan jo dra på det veldig snart... så da blir det neste nivå for deg egentlig. Jeg har to ganger vært på vellykket UL på 6+5.

Vi får ikke prøvesvar i verken Furst eller tilsvarende. Okei, kanskje ultralyd er best ja. Kan jordmor henvise til dette? Eller må jeg kanskje bestille privat ettersom jeg ikke har opplevd blødning eller lignende som kan være et dårlig tegn..?

Føles desverre ganske uoverkommelig å skulle reise til noen som utfører ultralyd når jeg er så dårlig som jeg er, jeg greier ikke å kjøre selv i alle fall. Tar ca 1,5 time å kjøre 😅 Det er en av årsakene til at jeg ønsker å fortelle foreldrene mine om graviditeten, for da kan de hjelpe meg med transport til ulike avtaler de dagene jeg ikke greier det selv, eller dager jeg må ta kvalmestillende for å fungere (kjører ikke på kvalmestillende, blir så trøtt). Forventer ikke at samboer tar fri fra jobb ved diverse anledninger for å være sjåfør om han selv ikke skal være med på avtalen 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville spurt fastlegen. Erfaringsmessig har jeg bare vært borti at man må ha blødning, tidligere dårlige erfaringer eller sterk angst for å få henvist TUL. Men jeg har også inntrykk av at det går litt på skjønn... hvor man bor og alt sånt. Venninnen min gikk f.eks til en fastlege med UL-apparat på kontoret sitt, så hun fikk stadig se på spiren. Skader ikke å spørre jordmoren heller, kanskje hun har noe ok info om dette. I verste fall får du bare nei og må bestille og betale TUL selv.

Om transport og logistikk generelt er vanskelig for deg i hverdagen så kan det hende det vil være greit å fortelle foreldrene dine. Gjøre ting litt enklere og mer behagelig for deg gagner bare svangerskapet positivt :hug: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du deler, @Amatariel🥰Har et godt inntrykk av jordmorens kunnskap og muligheter basert på nettsiden deres, så jeg kan jo starte med å spørre der ettersom vi har time på tirsdag. Jeg føler ikke at jeg kommer under kategorien sterk angst, selv om jeg naturligvis tenker på risikoen for MA. Så jeg får forberede meg på et nei 😊 

Ja, jeg har generøse og snille foreldre som virkelig stiller opp når jeg trenger, og tenker at hele svangerskapet vil bli mer komfortabelt om de får vite det. De greier også å holde det hemmelig til vi er klare for å dele 🥰 Så det spørs nok om de får vite det innen ikke så alt for lang tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fant en privat ultralydklinikk hvor mannen fikk være med inn under hele undersøkelsen 😍 der var vi første gang da jeg var 7+2. Fikk se en liten klump og høre hjertet. Det var helt magisk. Etter det fortalte vi nærmeste familie, for da visste vi at det var noe inni der. Betalte forresten 1500 for undersøkelsen som varte i 30 minutter, fikk masse bilder og video i god kvalitet. 

Hos oss får ikke jordmødrene i kommunen lov til å høre på hjertelyden gjennom doppler før i uke 20 tror jeg hun sa. Da jeg kom dit i uke 12 håpte jeg å høre hjertelyden, men det var ikke lov. Så vi endte med ultralyd både i 7+2 og 12+2 😊 

Hvis dere har mulighet og vil ta dere råd til det så ville jeg absolutt ha anbefalt det - også fordi det kanskje er eneste mulighet for din mann å bli med på ultralyd i det hele tatt (avhengig av reglene i kommunen din, her får ikke mannen være med på OUL 😭)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du deler @Sovia❤️ Skal ha i bakhodet at det føltes verdifullt med den private ultralyden, dersom jordmor ikke tenker at jeg har behov som tilsier henvisning.

Jeg tenker også at en ultralyd kan hjelpe som en motivasjon og hjelpe med utholdenheten nå som jeg er så dårlig. Å vite at jeg er dårlig fordi noe utvikler seg inni meg, og ikke at det har skjedd en MA men kroppen enda pøser på med symptomer.

For jeg må ærlig si at det er tungt å være så kvalm, at hvert måltid er en kamp om å få i næring og at jeg ikke har greid å ha på klær den siste uka fordi det presser rundt på kroppen (greide heldigvis ha på en lett kjole når jeg tok blodprøve tidligere i uka 😅). Jeg ser virkelig mørkt på ukene fremover hvis det skal fortsette slik til uke 12. Men kanskje å ha hørt hjertelyden og sett hva som skjer kan gjøre smerter og ubehag litt mer levbart🌷

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6+5

Endelig en morgen med litt bedre form. Det gir meg en verdifull påminnelse om at ikke alle dager de neste ukene trenger å være forferdelige. Jeg er ikke revolusjonerende mye friskere, men jeg sitter på kjøkkenet med dagens andre frokost, og vurderer å vaske en maskin med klær i løpet av dagen. Det er ikke mye, men det er mer enn jeg har gjort den siste uka. Så dette skal jeg nyte, samtidig som jeg ikke må overdrive så jeg blir dårligere 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så godt å høre at du føler deg litt bedre i dag! :hug: Håper det er begynnelsen på slutten av den verste kvalmen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bittelillebolla skrev (1 minutt siden):

Så godt å høre at du føler deg litt bedre i dag! :hug: Håper det er begynnelsen på slutten av den verste kvalmen. 

Ja, det var virkelig godt! Nå kjenner jeg meg litt som et menneske igjen 😄

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6+6

Jordmortimen er overstått, så nå er det lagt en plan for tiden fremover. Det skal tydeligvis være jordmortime hver fjerde uke, det syntes jeg var ganske ofte! Men heller det enn at det er for sjelden. 

Jordmor spurte om jeg hadde vært på ultralydundersøkelse, og da jeg sa nei sa hun at hun ville henvise meg. Sannsynligvis får jeg time neste uke 🤞 Og her er det tydeligvis slik at partner får være med på ultralyd på sykehuset, så det er hyggelig i tilfelle han ønsker det. Jeg tror jeg skal greie å vente med å fortelle foreldrene mine om graviditeten til etter TUL, i håp om å først få en bekreftelse på at det i det hele tatt er et svangerskap å fortelle om 🌸

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så spennende! 

Gav jordmor en grunn til hvorfor hun henviste og satt deg opp på så mange timer? 

Jeg hadde time i uke 10, forrige uke, og neste time er satt opp juni en gang. Skulle ikke egentlig være før i juli, men hun syntes det var lenge til. Kun hvis jeg ser tvillinger på privat bestilt TUL måtte jeg ta kontakt og få tettere/oftere oppfølging 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det med henvisning var noe av det første hun spurte om faktisk. Det var da hun spurte hvor lenge vi hadde prøvd at hun spurte om jeg hadde fått sjekket hvorfor det tok så lang tid, og når jeg sa nei sa hun at det kanskje var greit med tidlig ultralyd. Dette var altså før jeg hadde ytret usikkerhet for å oppleve sa/ma. Men i henvisningen står det at det ønskes TUL for å bekrefte liv grunnet engstelse. 

Hun begrunnet heller ikke hvorfor det skulle være så hyppig oppfølging, men sa at neste gang kunne vi nok lytte etter fosterlyd. Virket egentlig som fast praksis at det skulle være ca 4 uker mellom hver. Når jeg tenker meg om kan det ha vært fordi jeg ikke hadde med urinprøve, og at det vil være for lenge å vente ellers. Men når jeg bestilte timen sa de at jeg ikke trenger urinprøve første gang 😄 Jeg vet rett og slett ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at jordmor ville følge deg ordentlig opp! :)  Jeg tipper hun satte opp tett oppfølging og henviste til TUL for din egen del egentlig. Høres ut som hun tenkte at du kanskje var mer engstelig fordi du hadde ventet på spiren så lenge. Ville hvert fall tolket det som en god ting! :)  Dette blir spennende. Jeg gleder meg med deg! 🌱

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg visste ikke at jeg skulle ta med urinprøve, så fikk klar beskjed om at det skal jeg ha med når jeg neste uke skal ta blodprøver hos legen, og hver oppfølgingstime fremover 😅 Burde hatt det første også sa hun, men var også så tidlig at var ikke krise. 

Ingenting er bedre enn tett oppfølging og gratis TUL 🤩

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så kjekt å få ultralyd allerede neste uke! 😄 Og herlig med tett oppfølging.

Jeg fikk beskjed om å ta med urinprøve på første også, men kanskje det er litt ulik praksis rundt omkring da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, absolutt, jeg er heldig som får komme inn så ofte 😊 Da er det ikke så lenge mellom hver gang, så jeg får rikelig med anledning for å stille alle spørsmål jeg sitter med 🤩

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7+1 

Tiden går, og alt tyder på at jeg fremdeles er gravid 🤩

Jeg er fremdeles dårlig, men greier å sitte mer oppreist, og kan nå dusje selv uten å være redd for å besvime i dusjen når jeg må stå så lenge. Jeg får greit med mat i meg, men akkurat middag får jeg ikke ned. Samboer lager den middagen jeg har lyst på, jeg gleder meg, men når maten står foran meg brekker jeg meg og får det ikke ned. Så jeg får prøve å fokusere på ekstra næringsrik mat til alle andre måltider. 

Ellers fikk jeg tid for TUL, men til tross for at det var estimert neste uke ble ikke timen før midten av mai. Men da er jeg 11-12 uker på vei, så det er fin tid uansett. Men da ryker planen om å vente til etter første ultralyd med å fortelle foreldrene mine om graviditeten. Det er så forferdelig unaturlig å holde noe hemmelig for dem, så jeg vil tro at før uka er over har de fått høre hemmeligheten 🥰 Nå som jeg har kommet så "langt" i graviditeten tror jeg uansett at jeg vil behøve å prate med dem dersom der ender i spontanabort, så da er det ingen poeng å holde det hemmelig😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Godis skrev (3 timer siden):

7+1 

Tiden går, og alt tyder på at jeg fremdeles er gravid 🤩

Jeg er fremdeles dårlig, men greier å sitte mer oppreist, og kan nå dusje selv uten å være redd for å besvime i dusjen når jeg må stå så lenge. Jeg får greit med mat i meg, men akkurat middag får jeg ikke ned. Samboer lager den middagen jeg har lyst på, jeg gleder meg, men når maten står foran meg brekker jeg meg og får det ikke ned. Så jeg får prøve å fokusere på ekstra næringsrik mat til alle andre måltider. 

Ellers fikk jeg tid for TUL, men til tross for at det var estimert neste uke ble ikke timen før midten av mai. Men da er jeg 11-12 uker på vei, så det er fin tid uansett. Men da ryker planen om å vente til etter første ultralyd med å fortelle foreldrene mine om graviditeten. Det er så forferdelig unaturlig å holde noe hemmelig for dem, så jeg vil tro at før uka er over har de fått høre hemmeligheten 🥰 Nå som jeg har kommet så "langt" i graviditeten tror jeg uansett at jeg vil behøve å prate med dem dersom der ender i spontanabort, så da er det ingen poeng å holde det hemmelig😄

Så gøy å se at dagene tutler og går, plutselig var du også relativt langt på vei 😄 Ikke mange dagene siden du skrev at du var 4+4 🤩

Her fikk mamma vite det med en gang, men hun visste at vi prøvde. Pappa og svigermor fikk vite det i slutten av uke 9. Kommende tante fikk vite det igår, og neste helg skal jeg fortelle min bror (når han feirer bursdagen sin) 🥰 Men neste uke har jeg TUL da 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Niny skrev (16 timer siden):

Så gøy å se at dagene tutler og går, plutselig var du også relativt langt på vei 😄 Ikke mange dagene siden du skrev at du var 4+4 🤩

Her fikk mamma vite det med en gang, men hun visste at vi prøvde. Pappa og svigermor fikk vite det i slutten av uke 9. Kommende tante fikk vite det igår, og neste helg skal jeg fortelle min bror (når han feirer bursdagen sin) 🥰 Men neste uke har jeg TUL da 😅

Ja, det går ganske raskt altså! Blir hyggelig å fortelle ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7+3

Nå har foreldrene mine fått vite at jeg er gravid, og de ble skikkelig glade. De har aldri mast på når det blir barn, og tenkt at det får være opp til oss om vi ønsker det, og de hadde virkelig ingen mistanke. Tok litt tid før det gikk opp for dem🥰 Og jeg tror de ble ekstra glad da de fikk vite hvor lenge vi har prøvd. Jeg presiserte at det var tidlig, og at jeg er bekymret for abort, men det var godt å dele med dem. Nå blir det lettere fremover å be om hjelp til mer praktiske gjøremål når formen ikke strekker til (så kan samboer få noen pauser innimellom). Og skulle det gå galt, vet jeg at de vil greie å ikke stille mye spørsmål om hvordan det går med ny prøving dersom jeg sier at jeg ikke ønsker det. 

Samboers foreldre skal få vite det, men vi venter til vi treffes ordentlig 😊

Ellers har formen lettet litt, slik at jeg kan tilbringe mer tid i stua, eller også litt tid på verandaen i sola. Men det skal ikke så mye til før jeg må legge med nedpå for pause, så jeg prøver å ikke overdrive. Kvalmen ligger ulmende i bakgrunnen, men er lettere å holde i sjakk med jevnt matinntak. Har i tillegg kjøpt slike armbånd brukt for bilsyke. Første dag jeg prøver i dag, men tror kaaanskje de har en liten effekt. Vanskelig å si 😄

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes så synd på deg som må være så dårlig😩 Håper du blir i bedre form etterhvert så du får til å nyte graviditeten❤️ Er nok ikke så dumt å fortelle foreldrene dine om denne hemmeligheten nå, ettersom du også er så dårlig som du er så kan det være fint å prate med flere enn bare mannen om ting, evt hvis du må ha hjelp til noe nå når du er så dårlig også! Masse lykke til fremover! Håper de gode dagene er rett rundt hjørnet❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...