Gå til innhold

Hvilken bunad passer til blå hijab?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

On 4/4/2021 at 2:48 AM, Rosatoast said:

Du klarer ikke svare på spørsmållet mitt altså.... 

 

Ikke meg du siterte men Jo jeg svarte deg 

Anonymkode: b8ee7...9f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Fnuggolina
AnonymBruker skrev (På 3.4.2021 den 18.41):

Bor i Lillestrøm.

Anonymkode: d0cd6...ec1

Er det ikke bedre å kjøpe bunad eller drakt fra oppvekssted/bosted og tilhørende brodert hijab? 

Men endel grafferdrakter er blå. 

Er ei som har Rogalandsbunad med brodert hijab - superfint.

Min Åmlibunad har skaut, da trenger man vel kun et tynt lag for å dekke helt under skautet. Eller knytte skautet som hijab. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi feirer grunnloven som innholder religionsfrihet. og at vi kan gjøre som vi vil så lenge vi ikke skader andre og er snille og greit mot hverandre som I kardemommeloven. men når en ser kommentarfeltet på kg så virker det som at det er mange uvitende som egenklig ikke vet hva vi feirer på 17 mai. At norge er ett fritt land det blir feil og snakke ned andre Fordi de ønsker og bruke hijab til bunaden eller ikke er etnisk norsk men bruker bunad de som føler for og bruke det har lov til og bruke det. 

Anonymkode: b8ee7...9f7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest loveli

Jeg tenker du kjøper bunad et sted du føler tilknytning. La oss si du har bodd i Lillestrøm hele livet. Født her, eller flyttet hit da du kom til Norge. Eller du bodde først i en bygd de første årene av livet ditt og vil ha bunad derfra. Eller du har konvertert og har bestemor i Nordland og ønsker bunad derifra.

Det er mange muligheter. Men synes det er synd du velger bunad etter farge, det er liksom ikke helt "riktig", for meg. Jeg synes selv bunadene fra min families hjemsteder er stygge, så hadde blitt festdrakt på meg! 🤣

Og jeg tror du må kjøpe via finn.no hvis du ønsker bunad til 17.mai altså, det begynner å haste! :)

Håper du får bruk for den. Håper alle får bruk for bunad og finstasen sin på 17.mai! Måtte vi ha mulighet til å feire litt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har begynt å tenke på å sy hijab med hardangersøm langs kantene nede. Tror det hadde blitt fint til hardangerbunad.En hvit hijab med passer bedre til bunad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vi feirer grunnloven som innholder religionsfrihet. og at vi kan gjøre som vi vil så lenge vi ikke skader andre og er snille og greit mot hverandre som I kardemommeloven. men når en ser kommentarfeltet på kg så virker det som at det er mange uvitende som egenklig ikke vet hva vi feirer på 17 mai. At norge er ett fritt land det blir feil og snakke ned andre Fordi de ønsker og bruke hijab til bunaden eller ikke er etnisk norsk men bruker bunad de som føler for og bruke det har lov til og bruke det. 

Anonymkode: b8ee7...9f7

Helt enig!

Hvorfor skal man ikke kunne bruke hijab og bunad sammen?

De jeg kjenner som bruker hijab hadde jo ikke gjort det hvis de ikke kom fra religiøse familier, likevel går de frivillig med hijab og blir ikke tvunget til det. Det er stor forskjell på å bli påvirket til noe og tvunget til noe.

Jeg kjenner også enkelte som bruker hijab litt på og av. Det opplever jeg nesten at de får mer pes for av familiene sine enn om de hadde tatt den helt av. 🤣

Men det er et helt tydelig skifte nå. Innvandrerfamiliene har bodd i Norge i mange tiår og de fleste setter pris på friheten vi har i dette landet. Mange er innvandrerforeldre er fortsatt strenge med barna sine, ofte strengere mot jentene enn med guttene, men de ser også fordelene med å ikke være så strenge.

Jeg har vært på fest med jenter med hijab, noen av dem drikker og røyker også. Blir ikke dritings kanskje, men tar seg en øl eller drink.

Det er tusen måter å leve som muslim i Norge på. Jeg må innrømme at jeg ikke liker ideen om å innføre sharia og skal ikke nekte for at jeg er rasistisk mot den ytterste muslimske bevegelsen. Men de fleste muslimer er ikke "sånn". Dumt at alle skal bli sammenlignet med terrorister!!

Anonymkode: 309f9...6d3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Den gamle kvinnen var ikke akkuratt så veldig kristen Heller for I følge det NT skal en ikke snakke stygt til andre eller være slem noe denne gamle kvinnen var. 

Anonymkode: b8ee7...9f7

Nei, når tror jeg nok ikke denne kjerringa var et menneske som var så voldsomt kristen heller. Var vel bare det at hun skulle "ta" venninna mi og det var de hun kom på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Helt enig!

Hvorfor skal man ikke kunne bruke hijab og bunad sammen?

De jeg kjenner som bruker hijab hadde jo ikke gjort det hvis de ikke kom fra religiøse familier, likevel går de frivillig med hijab og blir ikke tvunget til det. Det er stor forskjell på å bli påvirket til noe og tvunget til noe.

Jeg kjenner også enkelte som bruker hijab litt på og av. Det opplever jeg nesten at de får mer pes for av familiene sine enn om de hadde tatt den helt av. 🤣

Men det er et helt tydelig skifte nå. Innvandrerfamiliene har bodd i Norge i mange tiår og de fleste setter pris på friheten vi har i dette landet. Mange er innvandrerforeldre er fortsatt strenge med barna sine, ofte strengere mot jentene enn med guttene, men de ser også fordelene med å ikke være så strenge.

Jeg har vært på fest med jenter med hijab, noen av dem drikker og røyker også. Blir ikke dritings kanskje, men tar seg en øl eller drink.

Det er tusen måter å leve som muslim i Norge på. Jeg må innrømme at jeg ikke liker ideen om å innføre sharia og skal ikke nekte for at jeg er rasistisk mot den ytterste muslimske bevegelsen. Men de fleste muslimer er ikke "sånn". Dumt at alle skal bli sammenlignet med terrorister!!

Anonymkode: 309f9...6d3

Du har helt rett i at de fleste med innvandrerbakgrunn er strenge med barna. Det er bare positivt siden de da har langt større fokus på utdanning. Gjør det bra i arbeidslivet, istedet for å havne på NAV.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (19 timer siden):

Har begynt å tenke på å sy hijab med hardangersøm langs kantene nede. Tror det hadde blitt fint til hardangerbunad.En hvit hijab med passer bedre til bunad.

Synes personlig det hadde vært fint med ett slikt markedet. Det er heldigvis flere med ønsker å dekke til håret når vi bruker bunad.

Anonymkode: d0cd6...ec1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Catalina Culès skrev (På 3.4.2021 den 18.42):

Fordi bunad og kvinneundertrykkende plagg ikke hører sammen. 

I gamle dager brukte norske kvinner skaut .

Anonymkode: 45dcf...073

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AthenaRavenLuna
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

I gamle dager brukte norske kvinner skaut .

Anonymkode: 45dcf...073

Ja? Og så? Vi er ikke i gamledager lengre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.4.2021 den 18.38):

Jeg skal ha på meg blå hijab og lurer på hvilken bunad som passer til det.

Anonymkode: d0cd6...ec1

Setesdalsbunaden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å brodere en hijab så det matcher bunaden? Ser ikke at dette er noe verre en bunadmunnbind eller bunadssolbriller som også er fy fy ifølge bunadspolitiet 😄

Ellers er jeg så sær at jeg mener man skal ha bunad fra der man tilhører, derfor dropper jeg for den jeg skulle hatt er stygg! Fantasidrakter er jo mulig, det er mange fine som de fra Eva Lie som noen linka over her, eller f.eks denne om du bor nærme nok :) https://www.facebook.com/Henninen-Design-429651940522544/

Anonymkode: f32d2...5c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tråden er ryddet for nedsettende innhold, avsporinger og svar til dette 

Perelandra, mod. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

O.G. skrev (På 7.4.2021 den 16.44):

Setesdalsbunaden.

TS her. Hvordan ser den ut?

Anonymkode: d0cd6...ec1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 6.4.2021 den 10.51):

Synes personlig det hadde vært fint med ett slikt markedet. Det er heldigvis flere med ønsker å dekke til håret når vi bruker bunad.

Anonymkode: d0cd6...ec1

Da får de vel heller bruke hodeplagget som tradisjonelt følger bunaden, ikke bytte det ut med et fremmedelement, som hijaben faktisk er.

Anonymkode: ce9b1...9e7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Hvemsomhelst skrev (På 16.4.2021 den 21.25):

Jeg bryr meg ikke om bunadregler eller hva religioner folk tror på eller ikke.  Synes ikke at jeg har noe med det.

dette synes jeg var pent, men det ble jo kritisert.

https://www.nettavisen.no/nyheter/sahfana-ble-hetset-etter-a-ha-fatt-sydd-bunad-med-hijab/s/12-95-3423236922

 

Takk for tipset!

Det var ett fint bilde.

Anonymkode: d0cd6...ec1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel mer naturlig å tilpasse skautet til bunaden, enn å tilpasse bunaden til skautet? 

Stygt er det med både hijab og bunad, så kombinasjonen er alldeles grufull 😬

Anonymkode: d7327...c7c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...