Gå til innhold

Hvilken bunad passer til blå hijab?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Maxwell skrev (2 minutter siden):

Huff! Denne diskusjonen trodde jeg snart var over. Sære, trauste folk... Selvfølgelig kan man bruke hijab og bunad i 2021.

Selvfølgelig kan man ikke det!

Anonymkode: d64da...fec

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Selvfølgelig kan man ikke det!

Anonymkode: d64da...fec

Nei, for da blir noen tråkket på tærne. Det er en riktig så grusom handling, si!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Synes faktisk det er verre at disse damene sitter her å snakker om at de bare skal «velge en bunad som de liker».

Jeg skal også begynne å bruke hijab, en med Mohammed karikaturer trykket på. Uttapå hijaben skal jeg ha en kippa, fordi den synes jeg er så tøff. Hva slags farge synes dere damer jeg skal ha på kippaen min sånn at det matcher Mohammed-karikatur hijaben?

Takk på forhand for all god hjelp. 

Anonymkode: 937a2...8e3

Lættis

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maxwell skrev (4 minutter siden):

Huff! Denne diskusjonen trodde jeg snart var over. Sære, trauste folk... Selvfølgelig kan man bruke hijab og bunad i 2021.

Selvfølgelig kan man ikke bruke hijab og bunad, aldri - uansett om året er 2030, så kan man virkelig ikke det.

Er det innafor å bruke Samenes nasjonaldarakt og hijab også, syntes du? 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nightcrawler skrev (2 minutter siden):

Ser du ironien i hva du skrev nå, sånn seriøst?

Det var ingenting ironisk i det jeg skrev. 

Anonymkode: d64da...fec

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Forstår ikke helt hvorfor dere blir så veldig opprørt over dette. Kjenner til et titalls kvinner som har valgt seg ut bunad etter hvilken de synes var fin og den hadde overhodet ikke tilhørighet til familie eller bosted. Men siden disse kvinnene er etnisk norske så er jo det helt greit ikke sant... 

Forstår godt hvorfor man må lære barn opp til toleranse for med slikt intolerant nonsens som man finner her må man lete lenge etter. Er ikke rart folk er bekymret for å gå med hodeplagg om man har bunad eller ikke.

Anonymkode: 5aba8...4fb

Nei det er ikke greit det er en uting.
 

En bunad er en folkedrakt som viser tilhørighet til bestemte geografiske områder. Det er dermed snakk om tilhørighet knyttet til folkeslag og geografi. Det finnes «festdrakt» som ikke har denne tilhørigheten, velg da heller en av dem! 
 

Gudene skal vite at andre kulturer verner mer og mer om sine tradisjoner, men vi naive nordmenn lar våre tradisjoner bare bli tynnet ut og dampveivalset over. 
 

Det mest provoserende er faktisk ikke hijaben kombinert med bunad men at bunad blir omtalt som en kjole man bare velger og vraker i, ut ifra hva man foretrekker av farge og fasong.

En bunad handler om tilhørighet, på samme måte som en hijab.

Sånn sett har jeg mer respekt for ei muslimsk jente født og oppvokst i Trøndelag som velger å kombinere en blå trønderbunad med en blå hijab, enn ei bærumsberte som kjøper seg en trønderbunad fordi hun tenker at den er «in» denne sesongen. Førstnevnte har bare tilhørighet/tilknytning i to forskjellige «leirer», hun er flerkulturell og er tro mot det. Fint nok. Sistnevnte gir faen i tradisjonene og kulturene. 
 

Velger man plagget ut ifra at det er forankret i de tradisjoner det representerer, så vitner det om langt mer respekt for disse tradisjonene (og folkeslagene) - enn når man velger et folkeplagg fordi man synes det ser moteriktig ut akkurat nå. 
Slik bunad omtales i tråden her er kulturell appropriasjon. Ingen hadde våget å omtale en indianerdrakt eller samedrakt slik, men siden bunaden «bare» representerer lokale geografiske folkeslag og områder i Norge så er det liksom greit å gi faen. 

Anonymkode: 937a2...8e3

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Maxwell
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Selvfølgelig kan man ikke det!

Anonymkode: d64da...fec

Jo det kan man. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maxwell
Rosatoast skrev (2 minutter siden):

Selvfølgelig kan man ikke bruke hijab og bunad, aldri - uansett om året er 2030, så kan man virkelig ikke det.

Er det innafor å bruke Samenes nasjonaldarakt og hijab også, syntes du? 

Jo, det kan man. Og ja, det synes jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor syntes du det? Kan du utdype meningen din litt mer, slik at jeg kan forstå tankegangen din? :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maxwell
Rosatoast skrev (2 minutter siden):

Hvorfor syntes du det? Kan du utdype meningen din litt mer, slik at jeg kan forstå tankegangen din? :) 

Lurer heller på hvorfor man ikke skal kunne det. Hvem tar skade av det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken bunad passer best til cowboyhatt? Ingen.

Hvis man vi ha noe på hodet, bør man velge en bunad som har hodeplagg, og bruke hodeplagget som hører til drakten. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FrøkenMånestråle skrev (1 time siden):

Er ikke vanskelig å svare på men det går da an å si hvorfor man lurer så fælt på hva slags plagg det var?

Man kan jo brukte skaut som hijab? Kjenner flere som bruker hijab og knytter det slik min venninne gjorde det den dagen. De jeg kjenner som bruker hodeplagg kjøper det jo på samme plass enten de kaller de hijab eller om det er for å skjule hårtap. De bruker jo som oftest samme måten å knytte det på og, iallfall til fine anledninger.

Jeg svarte deg jo på hvorfor jeg lurte. Leste du ikke det? 
Et bunad-koneskaut er et navngitt plagg, og det heter koneskaut. Ikke hijab. Hijab er hijab. 

Anonymkode: cd7b0...f79

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dere fremstår som dumme naut om dere møter opp i en folkedrakt tilhørende et folkeslag dere ikke har noen som helst relasjon til fordi dere synes «kjolen var fin».

Bunad er en folkedrakt og det å bruke hijab til den, et plagg som representerer kvinneundertrykkelse, er mildt sagt freidig og frekt nok. Å velge en bunad og drite i at det er en folkedrakt som representerer et bestemt folk er kulturell appropriasjon, det viser at man rett og slett er dum og taktløs! 
Ser jeg noen i bunad fra mitt område og de sier at de har ingen tilhørighet til stedet bare «liker kjolen», ja; da er du faen meg dum som ei gås! 

Anonymkode: 937a2...8e3

Du har ikke hørt om flerkulturell tilhørighet, eller? Tror du virkelig at alle kulturelle tilhørigheter er endimensjonale? For ikke å snakke om din egen kultur, den har mye opphav til midtøsten faktisk. 

Anonymkode: cd7b0...f79

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

FrøkenMånestråle skrev (2 timer siden):

Hun hadde hodeplagg som skjulte hodet. 😄 

Som skjulte hele hodet? Ser for meg noe sånt: 

Woman-with-paper-bag-over-head.jpg.d06d6af0757d43542fb90bcc76995006.jpg

Sorry, klarte ikke la vær :ler:

 

Anonymkode: 99f14...ea6

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maxwell skrev (48 minutter siden):

Lurer heller på hvorfor man ikke skal kunne det. Hvem tar skade av det? 

Kan du svare på spørsmålet mitt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Tusen takk for forslaget.

Jeg har hørt at det kan by på utfordringer hvis man bruker hijab sammen med bunaden. Derfor tenker at jeg at bruker skaut i stedet. Det ser jeg denne har.

Anonymkode: d0cd6...ec1

🤣🤣🤣🤣🤣 

 

Så du vil velge bunad som passar til blå hijab, men bruke skautet som høyrer til bunaden i staden for den blå hijaben...? Den var god! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Maxwell
Rosatoast skrev (5 minutter siden):

Kan du svare på spørsmålet mitt?

Verden har gått videre siden middelalderen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Mulig jeg er gammeldags, men syns man skal velge bunad etter hvor man har tilhørighet til. Ikke velge kun etter h oljen man liker best. Du bor kanskje i et område, evt har familie fra et sted i landet eller har en mann som har tilhørighet et sted. Velg noe med betydning. (Ja, jeg skjønner dette kanskje er troll. Vil likevel svare det jeg tenker)

Anonymkode: 38ec6...d55

Eg er enig. Eg blir provosert av ideen om at bunad er eit plagg som vert valgt etter kva som er populært eller fint. Eg er oppvokst med bunad, og når eg ser andre med bunad er det logisk å anta at dei har ei tilhørighet til f.eks Sunnmøre, Nordland, Bergen eller Sogn. Det er ok å velge bunad frå heimplassen til foreldra sine, då. Men beltestakk frå Telemark er ikkje ok berre fordi du køyrer forbi på veg til hytta. Eller fordi ei tante hadde sommerjobb der.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jeg svarte deg jo på hvorfor jeg lurte. Leste du ikke det? 
Et bunad-koneskaut er et navngitt plagg, og det heter koneskaut. Ikke hijab. Hijab er hijab. 

Anonymkode: cd7b0...f79

https://snl.no/hijab

Venninna mi hadde det sånn cirka slik det første bildet der de kaller det hijab/skaut. Og så hadde hun en slags tynn "lue" under sånn at ingen kunne se at hun ikke hadde hår. Som sagt om det er hodeplagg/skaut/hijab spiller ingen rolle for jeg kjenner til flere som har fått tilsnakk fordi de går med "hijab" norske folk klarer ikke å se forskjell for de blir så blindet av plagget. 

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Som skjulte hele hodet? Ser for meg noe sånt: 

Sorry, klarte ikke la vær :ler:

 

Anonymkode: 99f14...ea6

Ja, tråden kan vel ikke bli verre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maxwell skrev (17 minutter siden):

Verden har gått videre siden middelalderen. 

Hijab representerer jo nettopp holdninger som hører hjemme i middelalderen, sånt har vi i Norge lagt bak oss for hundrevis av år siden.

Skremmende at enkelte ønsker å innføre slike holdninger igjen, det er enda mer skremmende at mange nordmenn ikke evner å innse at nettopp dette skjer rett foran nesen deres.

Anonymkode: 9d9d3...24d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...