Gå til innhold

Hvilken bunad passer til blå hijab?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 3.4.2021 den 18.38):

Jeg skal ha på meg blå hijab og lurer på hvilken bunad som passer til det.

Anonymkode: d0cd6...ec1

Hvordan blåfarge er det? 

Syns du er sporty som vil gå med hijab til bunaden👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 3.4.2021 den 18.38):

Jeg skal ha på meg blå hijab og lurer på hvilken bunad som passer til det.

Anonymkode: d0cd6...ec1

Ingen. Bunad og hijab hører ikke sammen.

Hvorfor ikke ta på festdrakt fra ditt eget land som passer til hijaben?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva blir det neste? Hvilken bunad passer til niqab eller burka?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chiubi skrev (På 1.5.2021 den 23.07):

Hva blir det neste? Hvilken bunad passer til niqab eller burka?

Dette er enklere. Svaret er - hvilken som helst. De blir ikke synlige under de religiøse plaggene, så det spiller ingen rolle.

Litt som damene i niqab og burka i rike muslimske land som har klær av dyre merker under. Altså - når ingen kan se klærne, er det ingen som får vite at du har Prada, Givenchy og Lagerfeld på deg. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Dropp hijab og finn en bunad med tilhørende skaut. Da respekterer du plagget med sin kulturarv, men samtidig ditt livssyn. ☺️

Anonymkode: 820fa...e39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.4.2021 den 18.45):

 

 

AnonymBruker skrev (På 3.4.2021 den 18.46):

Tusen takk for forslaget.

Jeg har hørt at det kan by på utfordringer hvis man bruker hijab sammen med bunaden. Derfor tenker at jeg at bruker skaut i stedet. Det ser jeg denne har.

Anonymkode: d0cd6...ec1

Denne har lue, ikke skaut. 

Charlie Amberson skrev (På 3.4.2021 den 18.48):

De fleste bunader passer til hijab. Men for sikkerhets skyld, bruk også samesko ederst og cowboy-hatt øverst så er du helgardert.

Mener du damesko eller skaller? 

AnonymBruker skrev (På 3.4.2021 den 18.51):

Kommer bunadspolitiet og tar meg hvis jeg bruker billig bunadsbøyle fra Glitter til bunaden? 

Anonymkode: cd7b0...f79

Ja.... Widget blockquotidget blockquote

Anonymkode: f93a8...d41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Dropp hijab og finn en bunad med tilhørende skaut. Da respekterer du plagget med sin kulturarv, men samtidig ditt livssyn. ☺️

Anonymkode: 820fa...e39

TS her. Jeg har en funnet en løsning på problemet nå.

Anonymkode: d0cd6...ec1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

TS her. Jeg har en funnet en løsning på problemet nå.

Anonymkode: d0cd6...ec1

Og løsningen er?

Anonymkode: 181cd...5e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå med hijab og bunad hvis du ønsker det, men velg bunad etter hvilken del av landet du har tilhørighet til. Alternativt finnes Fantasistakk, de er ofte SUPERFINE, og der kan du velge farger og mønstre helt selv. 
 

Det er helt idiotisk med folk i nordlandsbunad, som valgte denne fordi den er finest og tippoldemor er derfra, men ikke kan plassere Nordland på kartet. 
 

Vi i Norge har da kommet lengre enn at hijab og bunad ikke skal være lov?! Hallo i luken, jeg synes det er fantastisk at noen setter sitt eget preg på en tradisjon. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hysjteria skrev (På 14.5.2021 den 11.55):

 

Vi i Norge har da kommet lengre enn at hijab og bunad ikke skal være lov?! Hallo i luken, jeg synes det er fantastisk at noen setter sitt eget preg på en tradisjon. 

Gjelder det alle tradisjoner eller bare noen utvalgte?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (41 minutter siden):

Gjelder det alle tradisjoner eller bare noen utvalgte?

Hva vil du frem til? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hysjteria skrev (1 minutt siden):

Hva vil du frem til? 

Var det ikke oppklarende nok i spørsmålet? Jeg lurer på om det gjelder alle norske tradisjoner eller bare noen utvalgte mens resten må forbli som de er. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (2 timer siden):

Var det ikke oppklarende nok i spørsmålet? Jeg lurer på om det gjelder alle norske tradisjoner eller bare noen utvalgte mens resten må forbli som de er. 

Jeg er åpen for at alle skal få gjøre gamle tradisjoner til sine egne, sette personlig preg og fornye når det kommer til det meste :) Hvis man ikke følger med i tiden blir man utryddet. 
 

Kommer ikke på noe jeg hadde hatt noe i mot at noen satte sitt eget preg på, så lenge de ikke forventet at jeg nødvendigvis skulle gjøre det samme. 

Anonymkode: 9cf18...19c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er åpen for at alle skal få gjøre gamle tradisjoner til sine egne, sette personlig preg og fornye når det kommer til det meste :) Hvis man ikke følger med i tiden blir man utryddet. 
 

Kommer ikke på noe jeg hadde hatt noe i mot at noen satte sitt eget preg på, så lenge de ikke forventet at jeg nødvendigvis skulle gjøre det samme. 

Anonymkode: 9cf18...19c

Det var mitt svar, kom borti anonym. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er åpen for at alle skal få gjøre gamle tradisjoner til sine egne, sette personlig preg og fornye når det kommer til det meste :) Hvis man ikke følger med i tiden blir man utryddet. 
 

Kommer ikke på noe jeg hadde hatt noe i mot at noen satte sitt eget preg på, så lenge de ikke forventet at jeg nødvendigvis skulle gjøre det samme. 

Anonymkode: 9cf18...19c

OK, det var oppklarende. Vel, jeg er uenig og mener at egen vri på tradisjoner bør man være varsom med. Tradisjoner er noe man gir videre til neste generasjon og da helst uendret. Hvis alle skal tukle med tradisjonene og lage egne vri og tolkning, er det lite som blir igjen som er felles for nasjonen. 

Hijab på bunad er ikke noe som hører hjemme sammen. Bunaden som symbol på det norske og hijaben som symbol på det kvinneundertrykkende fremmede. Du lager ikke pinnekjøtt med masse sukker opp i gryta som personlig preg? 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (1 time siden):

OK, det var oppklarende. Vel, jeg er uenig og mener at egen vri på tradisjoner bør man være varsom med. Tradisjoner er noe man gir videre til neste generasjon og da helst uendret. Hvis alle skal tukle med tradisjonene og lage egne vri og tolkning, er det lite som blir igjen som er felles for nasjonen. 

Hijab på bunad er ikke noe som hører hjemme sammen. Bunaden som symbol på det norske og hijaben som symbol på det kvinneundertrykkende fremmede. Du lager ikke pinnekjøtt med masse sukker opp i gryta som personlig preg? 

for å vite litt hvem jeg diskuterer med, hvor gammel er du, og hvor i landet kommer du fra? 

Mener du også at barn som er adopterte fra eks Kina ikke skal få bruke bunad, eller er de norske nok for deg, og ikke fremmede? 

Min bestemor sydde nok 20-30 bunader i sin levetid, hun døde dessverre for snart 10 år siden, og jeg kan med sikkerhet si deg at hun hadde akseptert hijab til bunad. For det betyr at FLERE kan få bruke bunad, FLERE kan ta del i tradisjonen, og FLERE kan føle eierskap til Norge og 17. mai. 

Hvis jeg liker pinnekjøtt med sukker på, så kommer jeg til å lage det, naboen driter vel i hva jeg spiser til middag? 😅 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 3.4.2021 den 18.44):

Tror du har glemt hvor bunaden stammer fra: en tid og en kultur hvor kvinnene brukte skaut, var hjemme med barn, lagde mat og vasket. 

Anonymkode: cd7b0...f79

Det var kun gifte kvinner som brukte skaut. For å vise at de var opptatt. 

Anonymkode: 92c59...59d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hysjteria skrev (4 timer siden):

for å vite litt hvem jeg diskuterer med, hvor gammel er du, og hvor i landet kommer du fra? 

Mener du også at barn som er adopterte fra eks Kina ikke skal få bruke bunad, eller er de norske nok for deg, og ikke fremmede? 

Min bestemor sydde nok 20-30 bunader i sin levetid, hun døde dessverre for snart 10 år siden, og jeg kan med sikkerhet si deg at hun hadde akseptert hijab til bunad. For det betyr at FLERE kan få bruke bunad, FLERE kan ta del i tradisjonen, og FLERE kan føle eierskap til Norge og 17. mai. 

Hvis jeg liker pinnekjøtt med sukker på, så kommer jeg til å lage det, naboen driter vel i hva jeg spiser til middag? 😅 

Kan jeg bruke caps/solhatt og joggesko til bunad? 😅

Trenger beskyttelse mot sola og blir sliten i bena av bunadsko. 😎

Anonymkode: 92c59...59d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hysjteria skrev (5 timer siden):

for å vite litt hvem jeg diskuterer med, hvor gammel er du, og hvor i landet kommer du fra? 

Mener du også at barn som er adopterte fra eks Kina ikke skal få bruke bunad, eller er de norske nok for deg, og ikke fremmede? 

Min bestemor sydde nok 20-30 bunader i sin levetid, hun døde dessverre for snart 10 år siden, og jeg kan med sikkerhet si deg at hun hadde akseptert hijab til bunad. For det betyr at FLERE kan få bruke bunad, FLERE kan ta del i tradisjonen, og FLERE kan føle eierskap til Norge og 17. mai. 

Hvis jeg liker pinnekjøtt med sukker på, så kommer jeg til å lage det, naboen driter vel i hva jeg spiser til middag? 😅 

Jeg kommer ikke fra noe sted i landet. Jeg kommer fra utlandet og flyttet i voksen alder for en god del år siden. Hva er relevansen?

Nei, jeg mener ikke at adopterte fra Kina ikke skal bruke bunad. Selvfølgelig er de norske nok når de har vokst opp her og er godt integrerte. Merk deg at ikke alle som har vokst opp her er godt integrerte. Det er ikke nok å befinne deg på norsk jord for å være integrert.

Jeg er klar over at det finnes personer som synes kvinneundertrykkende plagg hører hjemme i Norge og at de passer fint til bunad. Jeg er ikke en av dem.

Sydde din bestemor bunadene etter tradisjonene for hvordan bunader skal se ut eller improviserte hun fritt både med materialer og utforming? 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg stakk nesa inn i denne tråden tenkte jeg at hijab til bunad er greit. Hyggelig at norske muslimer bruker bunad. Men så kom det argumenter for og imot. Og dette med respekt for kulturer, folk og tradisjoner er jo tidsaktuelt og viktig. Man skal ikke kødde med folk sin kultur. Det må jo gjelde alle kulturer, også den norske kulturens bunadstradisjoner. Så jeg holder med de som sier NEI til kombinasjonen hijab + bunad. Jeg mener ikke at muslimer er ekskludert fra å bruke bunad. Men at når man har på seg en bunad så respekterer man bunadstradisjonen og bruker lue/sjal som følger med bunaden i stedet for hijab. 

Anonymkode: c3ef6...cdf

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...