Gå til innhold

Hvilken bunad passer til blå hijab?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg synes ikke det passer seg til bunad. Det er et kvinneundertrykkende plagg som man kan få straff for å ikke bruke i andre land. At noen kan frivillig bruke dette plagget er å offentlig støtte denne kvinneundertrykkingen. Det er ditt valg, men dette synet er ikke passende med bunad og 17 mai er frigjøringsdagen. 

Du kan kjøpe festdrakt eller fantasidrakt. Der står man fritt, men bunad er bunad.

Anonymkode: 8cbf1...e05

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville ikke følt meg komfortabel med å gå i hvilken som helst bunad fra områder jeg ikke har tilknytning til, but you do you. 

Anonymkode: c91bb...514

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest litt av kommentarene her så må jeg tilføye at jeg syns du skal få lov å ha hijab til bunaden hvis det er hva du har lyst til. Kom igjen da, folkens. Noen av bunaden har man jo allerede skaut på. 

Anonymkode: c91bb...514

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Etter å ha lest litt av kommentarene her så må jeg tilføye at jeg syns du skal få lov å ha hijab til bunaden hvis det er hva du har lyst til. Kom igjen da, folkens. Noen av bunaden har man jo allerede skaut på. 

Anonymkode: c91bb...514

Man velger bunad fra der man har tilknytning. Hører det til skaut er det selvsagt en løsning, men hijab er et sterkt symbolplagg. Da kan det ikke kombineres med bunad. Derfor er festdrakt et bedre alternativ.

Skal man få ha på nazibånd rundt armen på bunad om man ønsker også?

Anonymkode: 8cbf1...e05

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Etter å ha lest litt av kommentarene her så må jeg tilføye at jeg syns du skal få lov å ha hijab til bunaden hvis det er hva du har lyst til. Kom igjen da, folkens. Noen av bunaden har man jo allerede skaut på. 

Anonymkode: c91bb...514

Skaut er greit når den er en del av bunaden. Hijab er ikke greit. Det handler om hva hijab symboliserer og at den ikke hører hjemme i Norge og på en bunad. Hvis man likevel ikke kan velge bort hijab (paradoks i frie Norge hvor kvinner kan la være å ta på kvinneundertrykkende plagg), da er det bedre å ta på festdrakt fra eget hjemland. I landene hvor kvinner må gå med hijab står tradisjoner veldig sterkt og folk har respekt for dem. Da må folk ta med disse holdningene hit og respektere norske tradisjoner på samme måte. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (8 minutter siden):

Skaut er greit når den er en del av bunaden. Hijab er ikke greit. Det handler om hva hijab symboliserer og at den ikke hører hjemme i Norge og på en bunad. Hvis man likevel ikke kan velge bort hijab (paradoks i frie Norge hvor kvinner kan la være å ta på kvinneundertrykkende plagg), da er det bedre å ta på festdrakt fra eget hjemland. I landene hvor kvinner må gå med hijab står tradisjoner veldig sterkt og folk har respekt for dem. Da må folk ta med disse holdningene hit og respektere norske tradisjoner på samme måte. 

I frie Norge kan du velge selv akkurat hva du vil ha på deg, hijab eller ikke. 

Anonymkode: cfc85...338

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

I frie Norge kan du velge selv akkurat hva du vil ha på deg, hijab eller ikke. 

Anonymkode: cfc85...338

Sist 17 mai før korona var det veisperringer rundt 17 mai toget pga faren for terror fra muslimske ekstremister. Hijab er et symbolplagg som tilhører en av de største truslene mot norsk frihet. Jeg sier ikke at hun ikke skal bruke hodeplagget, men ikke bland det med bunad.

Anonymkode: 8cbf1...e05

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blå Oslobunad passer fint til blå hijab

Anonymkode: 18b05...48d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

I frie Norge kan du velge selv akkurat hva du vil ha på deg, hijab eller ikke. 

Anonymkode: cfc85...338

Ja, i frie Norge kan man velge å bære kvinneundertrykkende symboler som hijab, burka, nikab, også nazibånd, KKK drakt og hva man vil, men det betyr ikke at det er greit og at man skal gjøre det. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (3 minutter siden):

Ja, i frie Norge kan man velge å bære kvinneundertrykkende symboler som hijab, burka, nikab, også nazibånd, KKK drakt og hva man vil, men det betyr ikke at det er greit og at man skal gjøre det. 

Skjønner ikke hvordan du kan putte muslimer i hijab i samme bås som nazister, kkk og andre fæle grupper. Ditt hat mot muslimer er ikke første gang jeg leser. Skjerp deg.

Anonymkode: 2f411...e8e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Skjønner ikke hvordan du kan putte muslimer i hijab i samme bås som nazister, kkk og andre fæle grupper. Ditt hat mot muslimer er ikke første gang jeg leser. Skjerp deg.

Anonymkode: 2f411...e8e

Nei, skjerp deg!! Hurra for mennesker som tørr å stille kritiske spørsmål til det som truer menneskeverd og den frihet som noen betalte dyrt for at vi kan ha i Norge🇳🇴

Anonymkode: 825a5...67b

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken cowboyhatt passer best til kimono? Hvilken blånisselue passer best til indisk sari? 

Anonymkode: 9d9cf...e81

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Skjønner ikke hvordan du kan putte muslimer i hijab i samme bås som nazister, kkk og andre fæle grupper. Ditt hat mot muslimer er ikke første gang jeg leser. Skjerp deg.

Anonymkode: 2f411...e8e

Muslimer og nazistene har påfallende mye felles. Har mot de som er annerledes i særdeleshet. Jeg har hatt det bedre under nazismen enn under kalifatet. 

Anonymkode: 8cbf1...e05

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boetica skrev (På 3.4.2021 den 18.56):

Mange bunader kommer jo med koneskaut, som faktisk er en hijab.

 

AnonymBruker skrev (På 3.4.2021 den 18.57):

Det er bare kvinneundertrykkende når det ikke har opprinnelse fra Norge. Men vent.... bunaden har jo ikke egentlig opprinnelse fra Norge den heller.....

Anonymkode: cd7b0...f79

 

Boetica skrev (På 3.4.2021 den 19.10):

Det var vel den funksjonen det hadde, den gangen det var i bruk.

 

AnonymBruker skrev (På 7.4.2021 den 16.39):

I gamle dager brukte norske kvinner skaut .

Anonymkode: 45dcf...073

 

Catalina Culès skrev (På 7.4.2021 den 16.42):

Ja? Og så? Vi er ikke i gamledager lengre. 

Bruk av skaut hadde vel i store deler bakgrunn i praktiske årsaker og hygiene, fra en tid der det å vaske seg var mer tidkrevende en det det er i dag og store deler av befolkningen tilhørte bondestanden, det handlet om å ikke få med seg støv, møkk og lukt fra bla fjøs som kunne sette seg i håret inn i huset og forurense bla. matlagingen. Religiøst var det vel gammeltestamentlige kristne som brukte det når de gikk i kirken. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette spørsmålet måtte jo bare komme i år også. INGEN hijaber passer til bunad, fordi dette politiske plagget har ingen ting sammen med en bunad å gjøre. Du er bare ute etter å provosere.  

Anonymkode: d64da...fec

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det var kun gifte kvinner som brukte skaut. For å vise at de var opptatt. 

Anonymkode: 92c59...59d

Hvilke kilder har du til dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Skjønner ikke hvordan du kan putte muslimer i hijab i samme bås som nazister, kkk og andre fæle grupper. Ditt hat mot muslimer er ikke første gang jeg leser. Skjerp deg.

Anonymkode: 2f411...e8e

Nei, det er nok vanskelig å forstå hvordan man kan sidestille kvinneundertrykkende plagg som hijab med nazikors og KKK drakt når man er blind for islams kvinneundertrykkelse og alle muslimske kvinner som lider. Du har aldri lest fra meg hat mot muslimer, men du har lest kritiske innlegg mot kvinnefiendtlige holdninger og plagg i islam. Jeg støtter alle kvinner i islam som kjemper for likestilling, mot kvinneundertrykkelse og for modernisering av islam. At du eller andre har problem med det bryr jeg meg pent lite om.

Endret av Drizzt
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hijab hører ikke sammen med bunad og hva tenker folk som har flyttet fra undertrykkelse til frie Norge og de ser bunader i kombinasjon med hijab som et symbol for undertrykkelsen de flyktet fra.

Anonymkode: db29c...bcd

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/1/2021 at 7:57 PM, Drizzt said:

Ingen. Bunad og hijab hører ikke sammen.

Hvorfor ikke ta på festdrakt fra ditt eget land som passer til hijaben?

Ja, hvorfor ikke det? Jeg har før sett innvandrere feire 17. mai, med sine hjemlands drakter og et norsk flagg. Det synes jeg er et fint uttrykk: "Jeg kom fra et annet sted i verden, og Norge er mitt hjemland nå."

Bunad er ment å vise slektsbakgrunn, så de som har tilhørighet til en norsk slekt gjennom fødsel, adopsjon eller ekteskap skal kunne bruke bunad.

Begrunnelsene enkelte andre oppgir for å bruke bunad, blir slik:

Hvorfor vil du bruke bunad? "Fordi det er tradisjon."

Bør du ikke respektere den faktiske tradisjonen da? "Nei!! Jeg gjør som jeg vil!"

Da er det jo ikke lenger en tradisjon, når alt dens innhold endres eller fjernes! Bunad er et tradisjonsplagg, ikke cosplay.

7 hours ago, Apis said:

Bruk av skaut hadde vel i store deler bakgrunn i praktiske årsaker og hygiene, fra en tid der det å vaske seg var mer tidkrevende en det det er i dag og store deler av befolkningen tilhørte bondestanden, det handlet om å ikke få med seg støv, møkk og lukt fra bla fjøs som kunne sette seg i håret inn i huset og forurense bla. matlagingen. Religiøst var det vel gammeltestamentlige kristne som brukte det når de gikk i kirken. 

Dette er aldeles riktig, men det krever historisk kunnskap og kulturforståelse for å skjønne det - og slikt er tydeligvis mangelvare i dag. Jeg er så møkk lei av påstandene om at ethvert plagg på et kvinnehode er "tildekking av kvinners hår for ikke å friste menn til synd", kvinner bruker og har brukt hodeplagg av en drøss andre og praktiske årsaker: beskytte mot skitt og støv, sterk kulde eller sterk sol, som dekorasjon på lik linje som andre plagg eller smykker.

Anonymkode: fb17c...40e

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...