Gå til innhold

Hvilken bunad passer til blå hijab?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg skal ha på meg blå hijab og lurer på hvilken bunad som passer til det.

Anonymkode: d0cd6...ec1

Det bør jo kanskje være en bunad med blått i. Grønt og blått går ikke så bra sammen synes jeg. 
Antar at du er muslim siden du bruker hijab. Så koselig at du vil ha bunad og ta del i norske tradisjoner.
Drit i alle rasistene her inne som mener ikke hijab kan brukes til bunad. Er sikker på at flere av dem bruker solbriller til bunad. Det hører like lite til som en hijab. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men hva heter hodeplagget? Hijab, koneskaut, noe annet?

Anonymkode: cd7b0...f79

Det spiller vel ingen rolle hva det heter..? Om det er skaut eller hijab har egentlig ingenting å si. Folk må få gå i det de vil og få fred.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke hijab passer til bunad uansett, men det er en smaksak.  Blir som å gå med samekofte og olabukse til.  Litt krasj. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peonjenta skrev (Akkurat nå):

Syns ikke hijab passer til bunad uansett, men det er en smaksak.  Blir som å gå med samekofte og olabukse til.  Litt krasj. 

Mye større frihet rundt bruk av kofte, altså ulike variasjoner man kan ha på kofte, enn med bunader. For eksempel sommerkofter med blomstrete mønster. Skulle likt å se reaksjonen til bunadmafiaen om noen prøvde en slik vri på en bunad.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FrøkenMånestråle skrev (1 time siden):

En venninne av meg ble faktisk hetset ene året vi feiret 17. mai for hun gikk med hodeplagg. Mange som trodde hun var så "frekk" at hun brukte hijab til et "norsk kulturplagg" som ei gammal kjerring sa, det var visst voldsomt så upassende. Så jeg ville uansett vært forberedt på reaksjoner, mange folk som har meninger om alt ute i verden. Kg er vel et godt eksempel på det. :P 

Jeg valgt meg bunad først og hijab etterpå, masse fine bunader. Hadde valgt meg ut den jeg likte best uavhengig av by og såkalt "tilhørighet". Og så valgt meg en hijab etter farge og slikt på bunaden. 😊

Spesielt. Det finnes jo bunader med hodeplagg som dekker håret. Sykt å skulle hetse noen for det.

Anonymkode: 4307c...32d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FrøkenMånestråle skrev (5 minutter siden):

Det spiller vel ingen rolle hva det heter..? Om det er skaut eller hijab har egentlig ingenting å si. Folk må få gå i det de vil og få fred.

Jo fordi jeg vil vite hva jeg kan gå med uten å bli spyttet etter. Hvorfor er det så vanskelig å svare på? 

Anonymkode: cd7b0...f79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel enklere å kjøpe en hijab som passer bunaden knyttet til stedet du kommer fra/bor på enn å kjøpe en bunad som passer til hijaben? 

Anonymkode: f9a67...a0b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paper Clip skrev (Akkurat nå):

Bunad er en norsk tradisjon, for nordmenn! 

🙄 nordmenn kan være muslimer, buddhister, jøder, hinduer, kristne, ateister etc.!

Anonymkode: f9a67...a0b

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paper Clip skrev (1 minutt siden):

Bunad er en norsk tradisjon, for nordmenn! 

Hva om ts er født i Norge da?   :popcorn: Det har jo uansett egentlig ikke noe å gjøre med hva ts spurte om, har det vel?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Spesielt. Det finnes jo bunader med hodeplagg som dekker håret. Sykt å skulle hetse noen for det.

Anonymkode: 4307c...32d

Enig. Nå var det jo ikke slik at hun brukte hodeplagg for å skjule håret var vel heller det at hun skulle skjule at hun ikke hadde hår.. 😄 Så det ble jo en veldig rar stemning der vi sto. Men vi kom jo i snakk med mange da og hun ene vi kom i snakk med,var adoptert og hun hadde det ene året fått beskjed om at bunad var for nordmenn. Første året hun hadde fått brukt bunaden til moren sin liksom... 

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jo fordi jeg vil vite hva jeg kan gå med uten å bli spyttet etter. Hvorfor er det så vanskelig å svare på? 

Anonymkode: cd7b0...f79

Er ikke vanskelig å svare på men det går da an å si hvorfor man lurer så fælt på hva slags plagg det var?

Man kan jo brukte skaut som hijab? Kjenner flere som bruker hijab og knytter det slik min venninne gjorde det den dagen. De jeg kjenner som bruker hodeplagg kjøper det jo på samme plass enten de kaller de hijab eller om det er for å skjule hårtap. De bruker jo som oftest samme måten å knytte det på og, iallfall til fine anledninger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Catalina Culès skrev (3 timer siden):

Fordi bunad og kvinneundertrykkende plagg ikke hører sammen. 

Enig.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paper Clip
Nightcrawler skrev (4 minutter siden):

Hva om ts er født i Norge da?   :popcorn: Det har jo uansett egentlig ikke noe å gjøre med hva ts spurte om, har det vel?

Uten norsk blod er man ikke norsk. Hvis personen er født i Norge, er ikke personen nødvendigvis norsk. Hadde jeg vært født i England, USA, Mexico, Spania etc. men hadde norske foreldre hadde jeg selvfølgelig vært norsk. 
Hvordan kan du si at en som bruker hijab og er muslim er norsk? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Paper Clip skrev (Akkurat nå):

Uten norsk blod er man ikke norsk. Hvis personen er født i Norge, er ikke personen nødvendigvis norsk. Hadde jeg vært født i England, USA, Mexico, Spania etc. men hadde norske foreldre hadde jeg selvfølgelig vært norsk. 
Hvordan kan du si at en som bruker hijab og er muslim er norsk? 

Den debatten her blir urelevant for hva ts spør om, faktisk. Hadde det vært en tråd som omhandlet hva man skal definere som norsk eller ikke, så hadde du fått svar.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paper Clip skrev (Akkurat nå):

Uten norsk blod er man ikke norsk. Hvis personen er født i Norge, er ikke personen nødvendigvis norsk. Hadde jeg vært født i England, USA, Mexico, Spania etc. men hadde norske foreldre hadde jeg selvfølgelig vært norsk. 
Hvordan kan du si at en som bruker hijab og er muslim er norsk? 

Har kanskje konvertert, det er mulig.

Anonymkode: 5aba8...4fb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FrøkenMånestråle skrev (1 time siden):

En venninne av meg ble faktisk hetset ene året vi feiret 17. mai for hun gikk med hodeplagg. Mange som trodde hun var så "frekk" at hun brukte hijab til et "norsk kulturplagg" som ei gammal kjerring sa, det var visst voldsomt så upassende. Så jeg ville uansett vært forberedt på reaksjoner, mange folk som har meninger om alt ute i verden. Kg er vel et godt eksempel på det. :P 

Jeg valgt meg bunad først og hijab etterpå, masse fine bunader. Hadde valgt meg ut den jeg likte best uavhengig av by og såkalt "tilhørighet". Og så valgt meg en hijab etter farge og slikt på bunaden. 😊

«Såkalt tilhørighet»..??  
- Kødder du!?

Hørt om kulturell appropriasjon ..??
 

Du kan jo like gjerne ta på deg samekostyme, indianerdrakt osv og si at du gir faen i den «såkalte tilhørigheten» drakten representerer.

En bunad er ikke bare hvilke som helst kjole du bare kjøper for å passe hijaben din! Fyfaen ass! 
 

 

Anonymkode: 937a2...8e3

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har du konkrete forslag?

Anonymkode: d0cd6...ec1

Blå trønderbunad. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere fremstår som dumme naut om dere møter opp i en folkedrakt tilhørende et folkeslag dere ikke har noen som helst relasjon til fordi dere synes «kjolen var fin».

Bunad er en folkedrakt og det å bruke hijab til den, et plagg som representerer kvinneundertrykkelse, er mildt sagt freidig og frekt nok. Å velge en bunad og drite i at det er en folkedrakt som representerer et bestemt folk er kulturell appropriasjon, det viser at man rett og slett er dum og taktløs! 
Ser jeg noen i bunad fra mitt område og de sier at de har ingen tilhørighet til stedet bare «liker kjolen», ja; da er du faen meg dum som ei gås! 

Anonymkode: 937a2...8e3

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tirben skrev (3 minutter siden):

Blå trønderbunad. 

 

Forventer da at vedkommende har tilhørighet til Trøndelag. 

Anonymkode: 937a2...8e3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peonjenta skrev (31 minutter siden):

Syns ikke hijab passer til bunad uansett, men det er en smaksak.  Blir som å gå med samekofte og olabukse til.  Litt krasj. 

Det bruker samene i området her. 

Anonymkode: b0625...314

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...