Gå til innhold

Ut av voldelig forhold. Kan vi med erfaring hjelpe?


Trolltunge

Anbefalte innlegg

Jeg har nå gjort det slutt med min slemme samboer gjennom mange år. Han har aldri gjort fysisk skade på meg, så i utgangspunktet hadde jeg tenkt å bo i felles bolig fram til jeg finner noe nytt. Men han gjør det veldig vanskelig for meg :( han nekter å akseptere bruddet. Truer med at hvis jeg går skal det bli "veldig utrivelig" for meg. Vi har to små barn, som jeg har tenkt å ta med meg til mine foreldre etter hvert som div avslutninger og legetimer er unnagjort. Men det sier han at han kommer til å nekte meg å gjøre. Han truer også med selvmord hvis jeg går.. Alt dette foregår foran barna :( hvis han nekter å la meg ta med barna har jeg bare to valg, bli eller rømme på krisesenter... jeg har vært I kontakt med krisesenteret over en periode og fått støtte og veiledning i å gjennomføre brudd. Å dra selv og la ungene bli igjen er ikke et alternativ, han er ikke en god far, og han er I en presset situasjon..

Uff, hva gjør jeg? Noen som har noen gode ord og råd? Skal ringe krisesenteret i morgen tidlig mens han sover. Får ikke ringt nå uten at han hører meg:( 

Anonymkode: 36f9c...afa

  • Liker 1
  • Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

24 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har nå gjort det slutt med min slemme samboer gjennom mange år. Han har aldri gjort fysisk skade på meg, så i utgangspunktet hadde jeg tenkt å bo i felles bolig fram til jeg finner noe nytt. Men han gjør det veldig vanskelig for meg :( han nekter å akseptere bruddet. Truer med at hvis jeg går skal det bli "veldig utrivelig" for meg. Vi har to små barn, som jeg har tenkt å ta med meg til mine foreldre etter hvert som div avslutninger og legetimer er unnagjort. Men det sier han at han kommer til å nekte meg å gjøre. Han truer også med selvmord hvis jeg går.. Alt dette foregår foran barna :( hvis han nekter å la meg ta med barna har jeg bare to valg, bli eller rømme på krisesenter... jeg har vært I kontakt med krisesenteret over en periode og fått støtte og veiledning i å gjennomføre brudd. Å dra selv og la ungene bli igjen er ikke et alternativ, han er ikke en god far, og han er I en presset situasjon..

Uff, hva gjør jeg? Noen som har noen gode ord og råd? Skal ringe krisesenteret i morgen tidlig mens han sover. Får ikke ringt nå uten at han hører meg:( 

Anonymkode: 36f9c...afa

Ja, ring krisesenteret i morgen tidlig. Han prøver å manipulere deg til å bli ved å si at han skal ta selvmord. Dette skal du ikke høre på. Prøv å ta lydopptak med mobilen frem til du forlater han (om du føler det er trygt så klart), da har du bevis om du havner i retten senere. Støtt deg på familie og venner om du har noen  fortrolige. Lykke til dette klarer du!❤️ 

Anonymkode: aa8b2...766

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har nå gjort det slutt med min slemme samboer gjennom mange år. Han har aldri gjort fysisk skade på meg, så i utgangspunktet hadde jeg tenkt å bo i felles bolig fram til jeg finner noe nytt. Men han gjør det veldig vanskelig for meg :( han nekter å akseptere bruddet. Truer med at hvis jeg går skal det bli "veldig utrivelig" for meg. Vi har to små barn, som jeg har tenkt å ta med meg til mine foreldre etter hvert som div avslutninger og legetimer er unnagjort. Men det sier han at han kommer til å nekte meg å gjøre. Han truer også med selvmord hvis jeg går.. Alt dette foregår foran barna :( hvis han nekter å la meg ta med barna har jeg bare to valg, bli eller rømme på krisesenter... jeg har vært I kontakt med krisesenteret over en periode og fått støtte og veiledning i å gjennomføre brudd. Å dra selv og la ungene bli igjen er ikke et alternativ, han er ikke en god far, og han er I en presset situasjon..

Uff, hva gjør jeg? Noen som har noen gode ord og råd? Skal ringe krisesenteret i morgen tidlig mens han sover. Får ikke ringt nå uten at han hører meg:( 

Anonymkode: 36f9c...afa

Løp! I morgen. Min situasjon var som din. Det eneste lure å gjøre er å dra nå. Legetimer, avslutninger. Nei. Dropp dem, dra, før han finner på ett eller annet dritt som gjør livene deres enda verre. For jeg lover deg at det kan bli verre. Ikke se deg tilbake. Dra. Uansett hvilke tvil du måtte ha, ta med deg barna og dra. Skriv igjen når du har reist❤️❤️

Anonymkode: 42969...12f

  • Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.5.2023 den 1.21):

Jeg savner likevel litt at folk får beholde egne tråder rundt tema. Temaene som blir tatt opp er ofte så alvorlige og det at vi er så mange som har slitt med ulike sider av denne problematikken, gjør at mange innlegg ofte forsvinner litt i mengden og det blir vanskelig å følge opp. Bla min egen situasjon. Jeg datt fort ut etter innlegget mitt ble overført her😔 Samme med innlegg jeg svarte i hos andre…som siden ble overført her. Da er det ikke alltid lett å finne igjen.  

Føler nesten problematikken vold i nære relasjoner bagatellisere når alle sine historier skjæres under samme kam. For selv om mye kan være likt, så har vi alle vår unike historie hvor alle rådene ikke nødvendigvis bli de samme.

Anonymkode: 6d765...c1e

 

Har selv slitt mye med bare det å tørre å skrive over årene jeg, har vært redd for å snakke om min historie generelt (psykisk/emosjonell mishandling).

Noen ganger er det godt å ikke føle at historien ligger der så synlig på forsiden.

Men jeg forstår hva du mener. De fleste av oss finner ikke god nok hjelp, og mange sitter nok fast i situasjonene sine lenge. Det hadde jo vært interessant å se et skikkelig forumnettverk for fysisk og psykisk (og alle de andre formene for) vold i nære relasjoner, og andre utfordringer med psykisk psyke. 

Jeg liker nettsiden Out of the Fog, litt mer anonymt og på engelsk, den kan oppleves litt treg, men det er gode reflekterende svar. Og Reddit også, 80% nyttig. (Kommer litt an på gruppene)

Her er denne i allefall 

https://outofthefog.website/ 

Vil bare nevne i tråden igjen at også Epitel finnes

https://epitel.no/

 

Anonymkode: ee9cb...88c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Jeg ønsker å komme meg videre fra mitt forhold, men føler livet mitt er i en spiral hvor min ex styrer alt.

mitt forhold med ex var preget av fysisk, psykisk og seksuell vold, jeg forlot når han ble fysisk mot barnet mitt. I begynnelsen fungerte samarbeidet bra og vi kunne snakke, han fant ny kjæreste som hadde barn og jeg ga kjæresten mitt tlf nr så hun kunne ringe meg, som jeg sa, hun hadde barn og om hun ønsket å skåne barna så burde hun snakke med meg, men hun kunne velge selv om hun ønsket å høre på meg. Det endte med at hun ringte å jeg fortalte hvorfor jeg forlot han.

den nye kjæresten fortalte min ex alt, å han ble virkelig sint, jeg var forberedt på det og taklet det bra. , men var ikke forberedt at det skulle bli ille.

ex ble slem med barna, han ønsket ikke være far for barna siden de var mine også, han sa fremfor barna at han ikke brydde seg om de skadet seg eller døde og når han møtte de brukte han all samvær på å snakke stygt om meg.

siden barna opplevde dette endret jeg samvær så barna kun var på dagssamvær forsøkte å få null samvær gjennom barnevern, politi og barnehuset uten å lykkes, men satt samvær til 1 dag en gang i mnd med avtale at jeg var på samme plass gjennom samværet.

det siste halvår har jeg blokkert han på telefon, han får kun sende Mail, hver Mail jeg får fra ex er at jeg er sint, jeg er psykisk ustabil, han er redd meg og jeg må slutte å oppsøke han. På samme tid sender han meg Mail at han kommer for å snakke om samvær med barna, han nekter meg å komme inn i mitt hus, han truer meg med advokater, han truer meg med at han skal sørge for at jeg mister barna, han truer meg med at familien lager sak mot meg, han krever at jeg sier hvem min nye partner er, selv om jeg ikke har noen. Om jeg ikke gir han ett navn anmelder han meg, han kaller meg idiot, tragisk, farlig osv.

han forteller ungene stygge ting om meg.

på familievernkontoret ba jeg om avtale alene, for han var så stygg, fikk ikke det så han satt å brølte til meg før han sprang ut. Når han ba om time alene fikk han det. Han tror siden han da satt krav om samvær at det skulle gjelde, jeg forkastet alt for det var ikke det beste for barna, barna ønsker ikke samvær med far. Jeg har sagt til barna at det er flott om de møter far, jeg er nært om de trenger meg, men forsøker fremsnakke far.

dette sliter meg ut, far er drittsekk, men han er far til barna, han bruker alle muligheter å snakke dårlig om meg, har gitt beskjed til far at barna ønsker ikke møte han om han gjør det, men når ikke inn. Vi venter bare dom for familievold, da får barna å jeg litt fred, siden verken barnevern, politi eller andre ønsker å hjelpe. Vi har prøvd krisesenter, støttesenter for voldsutsatte og barnehus, men frem til rettssak og dom kan de ikke hjelpe. Det jeg lurer på er jeg så gal som BF sier

Anonymkode: 93100...02a

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som nærmest flytter ut på dagen, hvordan gjorde dere det med felles boliglån? 

Jeg planlegger å flytte ut fra en narsissistisk samboer uten at han vet det. Det må bli å leie leilighet i første omgang. Ellers blir det nærmest utholdelig for meg å være i hus med ham. 

Jeg er redd han kommer til å sabotere evt. hussalg, og gjøre det vanskelig for meg. 

Jeg kan ikke betale for både boliglån og leie. 

Hadde satt pris på et svar. 

 

 

Anonymkode: 745ae...290

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Dere som nærmest flytter ut på dagen, hvordan gjorde dere det med felles boliglån? 

Jeg planlegger å flytte ut fra en narsissistisk samboer uten at han vet det. Det må bli å leie leilighet i første omgang. Ellers blir det nærmest utholdelig for meg å være i hus med ham. 

Jeg er redd han kommer til å sabotere evt. hussalg, og gjøre det vanskelig for meg. 

Jeg kan ikke betale for både boliglån og leie. 

Hadde satt pris på et svar. 

 

 

Anonymkode: 745ae...290

Snakk med en advokat på forhånd og ordne alt fra din kant ift felles hus. Har dere barn så får du mange råd på krisesenteret

Anonymkode: 31f4d...583

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.7.2023 den 23.03):

Dere som nærmest flytter ut på dagen, hvordan gjorde dere det med felles boliglån? 

Jeg planlegger å flytte ut fra en narsissistisk samboer uten at han vet det. Det må bli å leie leilighet i første omgang. Ellers blir det nærmest utholdelig for meg å være i hus med ham. 

Jeg er redd han kommer til å sabotere evt. hussalg, og gjøre det vanskelig for meg. 

Jeg kan ikke betale for både boliglån og leie. 

Hadde satt pris på et svar. 

 

 

Anonymkode: 745ae...290

Du kan kreve at huset blir solgt, eller han kjøper deg ut. Du kan også kreve tvangssalg av din del.

Jeg lot han beholde hele huset måtte bare bort selv om jeg tapte noen millioner på det. Kunne tatt advokat, men det hadde gjort livet mitt jævlig i mange år etterpå. 

Fikk ett nytt forhold etterhvert som viste seg å ikke være bra, men vi bodde ikke sammen. Gjorde det slutt i går, så nå sier han mye dritt om meg rundtomkring. 

Redd nytt forhold nå tror jeg skal holde meg singel.

Anonymkode: 2129d...871

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.7.2023 den 23.03):

Dere som nærmest flytter ut på dagen, hvordan gjorde dere det med felles boliglån? 

Jeg planlegger å flytte ut fra en narsissistisk samboer uten at han vet det. Det må bli å leie leilighet i første omgang. Ellers blir det nærmest utholdelig for meg å være i hus med ham. 

Jeg er redd han kommer til å sabotere evt. hussalg, og gjøre det vanskelig for meg. 

Jeg kan ikke betale for både boliglån og leie. 

Hadde satt pris på et svar. 

 

 

Anonymkode: 745ae...290

Tror at du kan kreve at han betaler leie til deg for din del av boligen etter at du har flytta ut til ev. salg er avklart. Sikkert lurt å sjekke hvordan dette kan kreves inn med advokat - du kan jo f.eks. høre med JURK?

Jeg flytta ut ganske brått. Gjorde det slutt, og ønsket egentlig å bo i boligen til ny bolig og samvær med barn var blitt litt avklart, men det ble dessverre umulig etter et par uker. Tok med meg barna og rømte. Men alt har gått mye bedre mht. bolig enn hva jeg kunne forestille meg (han gikk med på å kjøpe meg ut nesten med en gang).  

Anonymkode: 36f9c...afa

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 10.6.2023 den 22.12):

Jeg har nå gjort det slutt med min slemme samboer gjennom mange år. Han har aldri gjort fysisk skade på meg, så i utgangspunktet hadde jeg tenkt å bo i felles bolig fram til jeg finner noe nytt. Men han gjør det veldig vanskelig for meg :( han nekter å akseptere bruddet. Truer med at hvis jeg går skal det bli "veldig utrivelig" for meg. Vi har to små barn, som jeg har tenkt å ta med meg til mine foreldre etter hvert som div avslutninger og legetimer er unnagjort. Men det sier han at han kommer til å nekte meg å gjøre. Han truer også med selvmord hvis jeg går.. Alt dette foregår foran barna :( hvis han nekter å la meg ta med barna har jeg bare to valg, bli eller rømme på krisesenter... jeg har vært I kontakt med krisesenteret over en periode og fått støtte og veiledning i å gjennomføre brudd. Å dra selv og la ungene bli igjen er ikke et alternativ, han er ikke en god far, og han er I en presset situasjon..

Uff, hva gjør jeg? Noen som har noen gode ord og råd? Skal ringe krisesenteret i morgen tidlig mens han sover. Får ikke ringt nå uten at han hører meg:( 

Anonymkode: 36f9c...afa

Har du dratt…? Dette er psykisk og fysisk overgrep, og jeg håper du har kommet deg unna.

https://romerike-krisesenter.no/

Anonymkode: 683ae...c70

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Har du dratt…? Dette er psykisk og fysisk overgrep, og jeg håper du har kommet deg unna.

https://romerike-krisesenter.no/

Anonymkode: 683ae...c70

Ja, jeg dro! En liten uke etter at jeg skrev innlegget. Det var helt galehus på slutten der..  Å dra har vært både lettere og vanskeligere enn jeg trodde. Har ordnet ny bolig til meg og barna. Men kommunikasjon og overlevering av barna er et mareritt, og vi har ikke landet noen samværsavtale.

Men jo verre han oppfører seg, jo mer sikker blir jeg på at jeg har tatt riktig valg. Og kjærligheten til han var borte for lenge siden - jeg savner han ikke. Det jeg kjenner av sorg handler om at livet ikke ble som jeg håpte, og at jeg ikke klarte å gi barna den oppveksten de fortjener. Og så er jeg lei meg for alle de årene jeg har gått med skylapper og prøvd å late som at alt er ok og "innafor", mens jeg har hatt det helt elendig. Føles som at jeg har vært helt "borte" - som en levende død.. vanskelig å forklare! Men jeg kjenner at jeg kanskje tør å være litt forsiktig optimist mht framtida. Og det er godt og uvant - jeg har følt meg så fanget, motløs, håpløs, trist og redd i mange år.

Anonymkode: 36f9c...afa

  • Liker 3
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, jeg dro! En liten uke etter at jeg skrev innlegget. Det var helt galehus på slutten der..  Å dra har vært både lettere og vanskeligere enn jeg trodde. Har ordnet ny bolig til meg og barna. Men kommunikasjon og overlevering av barna er et mareritt, og vi har ikke landet noen samværsavtale.

Men jo verre han oppfører seg, jo mer sikker blir jeg på at jeg har tatt riktig valg. Og kjærligheten til han var borte for lenge siden - jeg savner han ikke. Det jeg kjenner av sorg handler om at livet ikke ble som jeg håpte, og at jeg ikke klarte å gi barna den oppveksten de fortjener. Og så er jeg lei meg for alle de årene jeg har gått med skylapper og prøvd å late som at alt er ok og "innafor", mens jeg har hatt det helt elendig. Føles som at jeg har vært helt "borte" - som en levende død.. vanskelig å forklare! Men jeg kjenner at jeg kanskje tør å være litt forsiktig optimist mht framtida. Og det er godt og uvant - jeg har følt meg så fanget, motløs, håpløs, trist og redd i mange år.

Anonymkode: 36f9c...afa

Det er en helt syk sorg å se at det var dette man endte opp med.. Se skaden på barna 💔 Føler veldig med deg ❤️

Anonymkode: 42969...12f

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det er en helt syk sorg å se at det var dette man endte opp med.. Se skaden på barna 💔 Føler veldig med deg ❤️

Anonymkode: 42969...12f

Enig. Takk for at du setter ord på dette ❤️

Anonymkode: eab32...1e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg er i et brudd nå. Han har ikke vært fysisk voldelig men verbalt typ guiltripp, gaslighting og sånn… Han er forbanna, mener at jeg har lurt han osv… Prøvde å fikse det på et vis, foreslå parterapi og si mine behov. Følte at det på et vis var for seint nå (prøvd flere ganger før) men at det er tilbake etter 3 dager. og da er det min feil fordi jeg var sånn og sånn! Så enset ikke noe håp denne gangen da han ikke ville i parterapi. Men prøvde men opplevde han så ustabil så ble engstelig. Fra sinne/lovebombing og guilttripping. Så PROBLEMET nå er at vi bor i samme hus! Vi har vært i mekling (ble verre etter det) Jeg lurer på hvor kritisk dette blir? Hvor lett er det for han å ty til fysisk vold? Noen som har opplevd en som ikke har vært fysisk over flere år, bare klikke under et samlivsbrudd? Er egentlig litt engstelig for hvor drøyt dette kan bli da jeg aldri har sett han så sint før. Og han virker veldig lite løsningsfokusert, og målet hans virker til å være å straffe meg for «sviket» å ville bryte. Vi har ett felles barn. 

Anonymkode: cb257...827

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg er i et brudd nå. Han har ikke vært fysisk voldelig men verbalt typ guiltripp, gaslighting og sånn… Han er forbanna, mener at jeg har lurt han osv… Prøvde å fikse det på et vis, foreslå parterapi og si mine behov. Følte at det på et vis var for seint nå (prøvd flere ganger før) men at det er tilbake etter 3 dager. og da er det min feil fordi jeg var sånn og sånn! Så enset ikke noe håp denne gangen da han ikke ville i parterapi. Men prøvde men opplevde han så ustabil så ble engstelig. Fra sinne/lovebombing og guilttripping. Så PROBLEMET nå er at vi bor i samme hus! Vi har vært i mekling (ble verre etter det) Jeg lurer på hvor kritisk dette blir? Hvor lett er det for han å ty til fysisk vold? Noen som har opplevd en som ikke har vært fysisk over flere år, bare klikke under et samlivsbrudd? Er egentlig litt engstelig for hvor drøyt dette kan bli da jeg aldri har sett han så sint før. Og han virker veldig lite løsningsfokusert, og målet hans virker til å være å straffe meg for «sviket» å ville bryte. Vi har ett felles barn. 

Anonymkode: cb257...827

Jeg er i samme situasjon som deg. Vi skal ha snart nettmøte i bank ang. samlivsbrudd. Vi skal mest sannsynlig selge huset. Det er og har aldri vært noe  samarbeid mellom oss, så jeg vet ikke om han møter opp til møtet. Jeg føler jeg kommer til å blir stuck med ham og huset.  Jeg kan jo ikke bare dra fra huslånet vi har sammen. Jeg kunne endelig i sommer sette ord på hva det var med ham. Jeg kom tilfeldig over om covert narsissisme, og det er som å lese om hvordan han har behandlet meg i alle år. Utad er han den vennlige og imøtekommende mot andre, men alt er et skuespill. 

Han kan bli rasende mot meg, og beskylde meg ordrett alt jeg har sagt han gjort mot meg. Det er ingen empati eller selvinnsikt i hvordan han har behandlet meg. Han har aldri vært fysisk mot meg, og så lenge jeg nå bare går rundt å prøver å være vennlig, så holder han seg rolig. Han har mest sannsynlig funnet seg ny supply (dame), men jeg ser på det som det da blir lettere å komme seg ut av sammlivet med ham. Jeg håper vi fort kommer i gang med salg av huset etter møte med banken, men det er ikke lett å vite utfallet når han knapt kan snakke om personlige ting med meg. 

Anonymkode: 745ae...290

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan glemme voldelig eks kjæreste? Det ble over i dag… Tidligere har jeg gått tilbake. Jeg vil ikke det denne gangen. Jeg føler meg bra nå, men vet at knekken kommer. Klarer jeg å være sterk nok i det øyeblikket? 

Alt jeg vil er å være med han, men jeg forstår ikke hvorfor og jeg kan ikke leve slik i frykt lenger…

Anonymkode: 7072f...879

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...