Gå til innhold

Fhuzzy skal endelig prøve!


Fhuzzy

Anbefalte innlegg

Fhuzzy skrev (1 minutt siden):

Så surrealistisk og samtidig så spennende 🥰 Snegler seg av gårde, men det går i alle fall i riktig retning. Utrolig godt å ha en slik dagbok å være litt fortrolig med, samtidig som andre fine damer deler av egne erfaringer og bekymringer. Personlig men anonymt, veldig befriende! Jeg lever etter utsagnet at "delt glede er dobbel glede og delt sorg er halv sorg", og det synes jeg gjelder i aller høyeste grad når det kommer til graviditetsbekymringer også! Jeg er så glad for at jeg oppdaget dette flotte samfunnet av damer som støtter, deler og oppmuntrer - tusen takk alle sammen for at dere har tatt så godt imot meg 💖

Åå dette var utrolig fint skrevet! Jeg signerer det fullt og helt selv, veldig enig. Kjempefint å være sammen her inne med dere altså hug.gif.f5f1207c8887b4b4925b9192c4fdcb0c.gif

Spennende med symptomer da! Selv om det ikke er noe særlig med verken magevondt eller kjenne litt på kvalme. Men skjønner likevel at du syns det er spennende :Nikke:

Gratulerer med 6 uker!! Regner med de kommende besteforeldrene har kastet seg over appen og lest dagens info :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hehe, ja det er jo litt spennende! Det gjør i alle fall at jeg føler meg litt mer gravid 😊 Foreløpig er det på et veldig overkommelig nivå da, så håper at det holder seg slik og at ikke jeg blir kjempedårlig! Begge kommende bestemødre har vært i appen og sendt meldinger om hvor spennende det er med oppdateringer, så det er veldig koselig 😊

I dag fikk jeg melding fra kommunen om jeg kunne bestille time for vaksinering! Ble litt skeptisk... Har jo skjønt at FHI har endret litt på de første rådene sine angående vaksine til gravide, men jeg merker at jeg er litt ekstra "prippen" om dagen. De første anbefalingene var jo at gravide ikke skulle vaksineres 🙈 Tenkte egentlig i mitt stille sinn at jeg skulle rekke å bli fullvaksinert før spiren satt, men den satt jo relativt raskt. Har snakket med legekontoret mitt og bedt om at fastlegen kommer med en anbefaling, så blir spennende å høre tilbake fra de 🙏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg er skeptisk jeg også. Sålenge folk rundt meg blir vaksinert så kommer jeg til å takke nei til vaksine fram til etter fødsel. Rett og slett som de selv sa tidlig, at det er uetisk å eksperimentere med gravide der man ikke vet potensiell påvirkning på fosteret. Risikoen er sånn sett så fryktelig stor hvis barnet skulle bli påvirket. Kanskje barnet vil bli født med en sykdom eller lett misdannelse, kanskje påvirkningen blir at noe utvikler seg så feil at det fører til en senabort. Nei jeg er skeptisk til vaksinen som gravid og skjønner deg godt at du kvier deg.. 🙈

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også skeptisk. Kommer ikke til å ta vaksinen, i alle fall ikke i første trimester og på denne siden av sommeren. Kanskje til vinteren om legen min mener det er helt trygt og lurt. Men nå er det jo ikke mye forskning på gravide og koronavaksinen, så da vil jeg ikke være en prøvekanin. Står alt for mye på spill for det... Er heller bare superforsiktig smittemessig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig godt å høre at flere deler dette synspunktet! Var litt redd for å bli stemplet som vaksinemotstander eller tolket i verste mening :rodme: Vi vil jo alle bare det beste for spirene våre! Jeg kommer nok bare til å fortsette å være veldig forsiktig med tanke på smitte jeg også! Jeg isolerer meg glatt hjemme hvis det er det som må til :Knegg:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diskuterte dette med vaksine med jordmor idag, hun mente at jeg burde se det an utover høsten så lenge smitten holder seg på samme nivå. (bor i en kommune med svært lite smitte) Og at det kanskje kunne vurderes etter hvert som det kom mer forskning. Men jeg tenker at jeg ikke kommer til å ta før etter fødsel uansett, får ta den vanlige influensavaksinen og heller fortsette å vere forsiktig tenker jeg 😊 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Der fikk jeg også svar fra min fastlege 😊 Han er virkelig god og dyktig og hadde tatt seg god til både research og skriving tilbake til meg. Heldigvis har jeg så god kontroll på astmaen min selv og regulerer medisiner veldig god med PEF-måler, slik at han anser min asmta veldig godt regulert. Heldigvis for min lille bekymring så anbefalte han ikke vaksine til meg nå, men heller vente til etter fødsel. Så da kan noen andre som trenger det få min plass i køen 💕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6+2

I dag har formen vært ganske så fin. Merker fortsatt at jeg er gravid i den forstand at jeg har mye murringer og tidvise stikninger nederst i magen. Har også blitt veldig oppblåst, så i dag måtte jeg jobbe hardt med å dra inn magen mens jeg var på kontoret :fnise: Hvis jeg slipper ut magen nå, så ser jeg jo nesten gravid ut! Matlysten er ikke på topp, men jeg gjør så godt jeg kan og har funnet ut at jeg kan få i meg mye næring med en frisk smoothie :danse: Er spent på avdelingsfesten vi skal ha om to uker, så jeg har kjøpt meg en hold-in shorts i tilfelle jeg fortsatt er oppblåst når den tid kommer. 

Det rareste av alt er kanskje at jeg allerede nå får tydelig beskjed fra kroppen om at jeg ikke skal ligge på magen 😨 Det er min sovestilling! Det hender at jeg legger meg til på siden, men da ruller jeg over på magen i løpet av natta, og så våkner jeg ganske raskt av at det gjør ordentlig vondt i magen. Heldigvis letter det med en gang jeg legger meg på siden eller ryggen igjen da. Men må jeg virkelig leve helt til JANUAR uten å få sove på magen?😭😭 Hvis dette fortsetter skal jeg vurdere å gjøre som ei venninne av meg gjorde; hun skar hull til magen i madrassen og lappet den sammen etterpå igjen :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6+6 og tid for første jordmorkontroll :danse:

Har vært litt avlogget fra det meste i helgen og det har vært deilig ☺️ Dro på hyttetur sammen med et vennepar i helgen, det var de som avslørte oss på 17. mai, så der kunne jeg slappe helt av og bare nyte frisk fjelluft og hyttekos. Vi gikk lange turer, badet i bekken, grillet i bålpanna, spiste god mat og bare koste oss 😍 

Hadde en skikkelig ubehagelig opplevelse natt til lørdag. Våknet kl. 4 av at jeg hadde menssmerter og måtte tisse. Gikk på do og det ble skikkelig ille. Trodde jeg måtte både bæsje og skulle få mensen på en gang. Ble sittende litt på do, men det kom ingenting... Gikk tilbake i senga, men jeg hadde så vondt at jeg nesten kastet opp. Lå bare der og pustet rolig, forsøkte å slappe av i hele kroppen og finne en behagelig stilling. Det begynte å gi seg etter en halvtimes tid med rolig pust mens jeg lå på siden og til slutt sovnet jeg igjen. Var bombesikker på å finne blod da jeg sto opp senere, men det kom ingenting. Det var murringer og stikninger resten av dagen som vanlig, men ikke noe mer ordentlige smerter heldigvis. Kjenner at den episoden uroer meg litt, så jeg må høre litt med jordmor hva som er innafor med tanke på smerter og hva jeg evt. bør bekymre meg for.

Ellers har jeg oppdaget at jeg faktisk kjenner jordmoren min fra før, så det er veldig koselig at hun skal følge meg 🥰 Har notert ned en liste med ting som jeg lurer på, så det føles veldig riktig å ha en litt tidlig kontroll så jeg kan lufte alt jeg lurer på. Titter nok innom her igjen senere 💕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff da, det hørtes ut som en ubehagelig smerteopplevelse i helgen! Ettersom det gikk såpass raskt over og du ikke har kjent noe siden + intet blod så tror jeg vi må anta at det ikke var noe å uroe seg for. Det er mye som skjer med livmoren i denne tiden, den strekker seg og styrer på, og en del av det kan oppleves som temmelig vondt. Ellers må jeg nevne at jeg en gang hadde så sinnsykt vondt i området der, at jeg ble nødt til å dra på legevakten. Viste seg å være luftsmerter :flau: En smule flaut, men helt reelle smerter! Kanskje du opplevde noe slikt?

Lykke til hos første jordmorkontroll! Så stas å komme i gang med noe slikt. Føler virkelig at man er gravid da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fulgt med på dagboken din en stund og ser nå at du har skrevet at du hadde en del smerter. Ville bare si at jeg hadde intense menssmerter, stikkinger og var bombesikker på at jeg skulle miste.. var irundt den tiden du er i nå, uke 6-7. jeg opplevde det flere ganger og spesielt om natten. Vridde meg i smerter og ble helt klam og skjelven for var så redd for å miste, løpte mye på do fordi jeg forventet blod osv. veldig rart. Kontaktet jordmor fordi jeg var så bekymret og hun fortalte meg at det var smerter fordi livmoren vokser, vi har «tråder» som holder livmoren på plass og de strekker seg og livmoren vokser med og hos noen så kjenner de ingenting men andre får sterke menssmerter av dette. Det varierer. Men stemte bra hos meg for jeg mistet ikke hvertfall. Tenker det er noe sånt du nå kanskje opplever? 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for at dere deler av egen historier og erfaringer! 💕 Jeg er egentlig ganske så sikker på at det ikke var noe farlig, særlig siden det ikke er noe tegn til blødning, men det er så godt å høre andre som har opplevd noe lignende! Det er jo veldig reelle smerter og jeg tenker kanskje det er en sunn reaksjon at man blir litt bekymret. Skjønner at det kanskje var litt flaut at det kun var luftsmerter Amatariel, men alle som har hatt ordentlige luftsmerter vet jo at det kan være helt vanvittig vondt!

Ellers var kontrollen hos JM i dag veldig hyggelig. Mye informasjon, men heldigvis også en fin arena for meg til å spørre om alt det rare jeg lurer på :fnise: På grunn av episoden i helgen, og at jeg generelt har en del vondt i magen for tiden, tilbød hun meg en henvisning til gynekolog for en "sikkerhetssjekk" med ultralyd, så det takket jeg glatt ja til! 💕 Regner med de ringer for timeavtale ila. morgendagen, JM sa at de pleier å være raske. 🤞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh så bra da Fhuzzy! Veldig greit å slippe å vente til uti juli med å få en titt på den lille.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da fikk jeg snakket med gyn.kontoret og jeg skal på UL allerede på torsdag! :yvonne::danse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yay, så spennende at det ble allerede nå på torsdag 👏🏼🥳 Og så fint å høre at du hadde en god opplevelse hos jordmor! Jeg skal på første svangerskapskontroll om to uker, og aner ikke hva jeg lurer på enda egentlig 🙈 Til nå er det vel mest hva en kan spise og ikke som har stresset meg litt, men det meste av det fungerer jo relativt greit å google seg til 😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whiiii - TO dager er slettes ikke lenge! Blir kjempefint at du får tittet på den lille ❤️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7+1 og bare en dag igjen til UL 💕

I går var ikke min beste dag gitt, det begynner å bli tydelig at det skjer noe med hormonene mine. Spilte nest siste runde av NM-kvaliken i går og det er nok den verste golfrunden jeg har spilt på hvert fall 3 år :fnise: Problemet var bare at det gikk så innmari inn på meg. Prøvde å legge de dårlig slagene bak meg, telle til ti, vitse litt med de jeg gikk sammen med... Men med en gang jeg kom på innsiden av døra hjemme, bare sank jeg sammen på gulvet i gangen og strigråt. Stakkars mannen trodde det var noe alvorlig galt, så jeg måtte hikste frem at jeg bare var lei meg. Føler meg heldigvis bedre i dag, men jeg har aldri reagert sånn på en dårlig golfrunde noen gang :fnise: 

Kjenner at det blir veldig fint med en sikkerhetssjekk på den lille i morgen! Som alle andre tidlig i svangerskapet er jeg så redd for at det ikke skal gå veien - selv om jeg vet at sannsynligheten nå blir høyere og høyere for at det skal gå bra hver dag 💕 Tenker på alt hele tiden og kjenner etter den minste ting. Det er helt sikkert ikke noe å bekymre seg for, men jeg har lagt merke til at hvilepulsen min har gått nedover igjen. Det liker jeg ikke. Jeg hadde så jevn og fin stigning før den holdt jeg jevnt høyere enn vanlig, men nå er den tydeligvis på vei ned igjen. Sikkert ikke noe å henge seg opp i, men jeg trodde den skulle fortsette å øke utover...

Skjermbildepuls.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff ja, de hormonene er ikke til å spøke med! Noen ganger må bare gråten ut, selv om det er på grunn av de mest banale ting :klemmer: I dag føles det bedre sant?

Sååå spennende med TUL i morgen!! :nori:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, heldigvis føles det bedre i dag @Amatariel :hug:  Og mannen er heldigvis veldig forståelsesfull, "det skjer jo så mye i kroppen din, det er jo rart hvis du ikke skulle kjenne på en masse følelser". Bare ga meg trøst og kos, og da blir jo det meste litt lettere med en gang 💕  

Ja, jeg gleder meg så veldig til TUL! Håper vi får se et lite hjerte som banker i vei :yvonne:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7+2

Herregud som denne uka har gått sakte :filer: Nå kan jeg nesten ikke sitte stille på stolen! Er så sykt spent på TUL i dag! Hadde en ny mageepisode i natt. Gikk på do og tisset litt, lå våken lenge med skikkelige smerter. Blir godt med en sjekk kjenner jeg! Det er jo ikke så lett å vite hva som er rett og galt når det er første gangen. Selv om man leser om normale smerter, er det også først når man vet at akkurat de smertene, de er helt normale, at man slapper litt mer av.

Heldigvis får mannen være med i dag, han gleder seg veldig! Men han ble også litt lang i maska da jeg fortalte at dette kommer til å foregå som en innvendig UL... Han synes det er veldig merkelig å være til stede mens jeg bretter underlivet mitt ut for en annen mann, samtidig som han skal inn der med den staven. Håper han ikke blir traumatisert :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...