Gå til innhold

Fhuzzy skal endelig prøve!


Fhuzzy

Anbefalte innlegg

Min aller første tråd, og kanskje livets mest spennende prosjekt!🥰

Jeg er 31 år og har helt ærlig aldri hatt spesielt lyst på barn, men i løpet av høsten og vinteren har jeg kjent på liten murring, som nå har blitt til et inderlig ønske. Kanskje en late bloomer, men nå skal vi endelig prøve 🥳 Min samboer har vært klar en god stund og er helt over seg av begeistring!

Vi har vært sammen i snart 4 år, han er 34, vi har begge gode jobber og eier en leilighet sammen. Vi er også på utkikk etter enebolig, men dette tar vi litt med ro, håpet er ny bolig før jul. Vi har en liten hund som jeg bruker aktivt til å holde meg i god form. Vi har allerede flyttet tilbake til barndomsbyen, så vi har to par besteforeldre omtrent i gangavstand, men også mange venner. 

Vi er begge i god fysisk form og driver med mye forskjellige aktiviteter. For mitt vedkommende har jeg en ganske trøblete astma. Jeg tar både flutide og singulair hver dag, i tillegg til bricanyl ved behov og trening. Flutide kan jeg stort sett regulere selv med en PEF-måler, men jeg går til kontroll hver 3. måned. Kanskje er det noen som har noen erfaringer med astma og graviditet?

Jeg sluttet på p-piller for litt over en måned siden nå, men mens har foreløpig vært veldig kaotisk. Jeg har sluttet å snuse, nesten sluttet helt med alkohol (stort sett ett glass vin på fredagskvelden), og jeg har startet med nycoplus for gravide og prøvende med både folat og omega3.

Jeg har vært gravid en gang tidligere, men dette ble avsluttet med medisinsk abort. Jeg har gått på Cerazette siden den graviditeten i 2013. Har bestandig hatt kort syklus tidligere (24 dager) og veldig mye smerter, så jeg håper denne prøveperioden ikke behøver å vare så lenge, men vi er begge forberedt på at det kan ta tid.

Jeg har fått time hos fastlegen min i neste uke for å diskutere både medisiner, helsetilstand, prøving og alt det der, noen som har gode råd om andre ting vi bør diskutere? 

Jeg føler meg egentlig ganske bortkommen i verdenen med eggløsningstester, menstruasjon, kalendermetoder og fertilitetsmonitorer - har du noen gode råd eller erfaringer, tar jeg imot de med stor takk! 🥰 Foreløpig gjør jeg ikke annet enn å registrere menstruasjon. Har kjøpt graviditetstester, men ikke noe mer.

Endret av Fhuzzy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Velkommen hit til oss og gratulerer som ny prøver 😄

Du har en spennende tid i vente, men det er også godt å høre at dere er forberedt på at det kan ta tid. 

Her var mannen sikker på at det skulle gå med én gang, men månedene gikk.. Etter 8 mnd fikk jeg positiv test. Har selv bra sterk astma. Bruker også singulair daglig sammen med en annen daglig inhalator (Rellvar). Bruker Ventoline ved behov, som er ca hver gang jeg trenger å gå tur eller lignende. De første ukene av graviditeten min så økte hvilepulsen fra rundt ca 60 til rundt 90 🙄 Små turer ble helt jævlig med normalt tempo og lungene sa stopp og jeg svimte nesten av ved vanlig intensitet. Fikk ikke luft. Etter det måtte jeg skru ned intensiteten en del, men da gikk det bedre. Siste halvannen uken har jeg vært for kvalm til å ta noen tabletter, så er spent på hvordan det ville vært nå 🙈 Men var igår hos astma og allergisenteret her for allergivaksinering jeg holder på med. Pusteprøve hver gang 2 ganger osv.. De sa faktisk til meg der at noen blir bedre i astmaen under graviditeten 😊

De nycopluss gravid pakkene hos apoteket brukte jeg i 1 mnd. Altfor dyre å bruke lenge om prøvingen drøyer ut. Her var legen happy sålenge jeg tok en tablett Folat for dagen, og evt jod tilskudd. Mer skulle ikke være nødvendig hvis jeg spiste variert. Evt tran eller noen omega kapsler.  Jeg har tatt 1 tablett omega 3 multi og 1 tablett Folat. Nå som gravid skulle jeg ta 1 tablett 20 mg d vitamin også. 

Endret av Niny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Niny skrev (1 time siden):

Velkommen hit til oss og gratulerer som ny prøver 😄

Du har en spennende tid i vente, men det er også godt å høre at dere er forberedt på at det kan ta tid. 

Her var mannen sikker på at det skulle gå med én gang, men månedene gikk.. Etter 8 mnd fikk jeg positiv test. Har selv bra sterk astma. Bruker også singulair daglig sammen med en annen daglig inhalator (Rellvar). Bruker Ventoline ved behov, som er ca hver gang jeg trenger å gå tur eller lignende. De første ukene av graviditeten min så økte hvilepulsen fra rundt ca 60 til rundt 90 🙄 Små turer ble helt jævlig med normalt tempo og lungene sa stopp og jeg svimte nesten av ved vanlig intensitet. Fikk ikke luft. Etter det måtte jeg skru ned intensiteten en del, men da gikk det bedre. Siste halvannen uken har jeg vært for kvalm til å ta noen tabletter, så er spent på hvordan det ville vært nå 🙈 Men var igår hos astma og allergisenteret her for allergivaksinering jeg holder på med. Pusteprøve hver gang 2 ganger osv.. De sa faktisk til meg der at noen blir bedre i astmaen under graviditeten 😊

De nycopluss gravid pakkene hos apoteket brukte jeg i 1 mnd. Altfor dyre å bruke lenge om prøvingen drøyer ut. Her var legen happy sålenge jeg tok en tablett Folat for dagen, og evt jod tilskudd. Mer skulle ikke være nødvendig hvis jeg spiste variert. Evt tran eller noen omega kapsler.  Jeg har tatt 1 tablett omega 3 multi og 1 tablett Folat. Nå som gravid skulle jeg ta 1 tablett 20 mg d vitamin også. 

Tusen takk 😍 Det er spennende å bare ha kommet så langt for min del. Jeg som ikke skulle ha barn.... Kroppen min har egentlig alltid oppført seg litt merkelig og "unormalt", så jeg forventer egentlig at det skal ta litt tid.

Gratulerer så mye med positiv test! Hvor langt er du på vei?

Kjenner at det blir litt spennende dette med astmaen, men jeg er håper at med veiledning og tilpasning av medisiner, at det skal gå helt greit. Tenker jo litt på sjansene for at barnet kan arve astma, slik jeg gjorde, men i mange tilfeller går jo dette også bra. Vi er fire søsken i min flokk og det var kun jeg som fikk astma 😅

Jeg har også tenkt mitt omkring disse dyre kosttilskuddene for gravide, men samboer er foreløpig veldig beskyttende og ønsker at jeg kun skal ha det beste (og da mener han at det som markedsføres som "for gravide" er det som er best for gravide/prøvende, selv om det er uforholdsmessig dyrt og andre produkter fungerer like bra eller bedre). Jeg får nok overtalt han til litt rimeligere alternativer dersom det drøyer i tid 🙃

Endret av Fhuzzy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

welcomwagon.gif.f40936226cee0f8cdf10278e9afe3e28.gif

Velkommen som prøver og det fine samfunnet her inne! Dere har virkelig en spennende tid foran dere :hug:

Mitt beste råd er å kartlegge eggløsningen. Man har bare ca. 5 fertile dager rundt hver eggløsning, så det er viktig å ha samleie i dette vinduet. Noen løser det ved å bare ha dette annenhver dag igjennom hele syklusen, men du vil muligens kjenne på behovet å vite litt hvor du er i syklusen, bli kjent med kroppen din osv. Da er det veldig fint å vite når EL er. Disse testene er enkle og billige å bruke. Ta èn slik hver ettermiddag med oppstart ca. 10 dager etter mensen, så er du i gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (46 minutter siden):

welcomwagon.gif.f40936226cee0f8cdf10278e9afe3e28.gif

Velkommen som prøver og det fine samfunnet her inne! Dere har virkelig en spennende tid foran dere :hug:

Mitt beste råd er å kartlegge eggløsningen. Man har bare ca. 5 fertile dager rundt hver eggløsning, så det er viktig å ha samleie i dette vinduet. Noen løser det ved å bare ha dette annenhver dag igjennom hele syklusen, men du vil muligens kjenne på behovet å vite litt hvor du er i syklusen, bli kjent med kroppen din osv. Da er det veldig fint å vite når EL er. Disse testene er enkle og billige å bruke. Ta èn slik hver ettermiddag med oppstart ca. 10 dager etter mensen, så er du i gang.

Tusen takk 😍 Jeg har vært innom et par andre tråder også og observert et veldig hyggelig fellesskap!

Jeg skal helt klart starte med EL-tester, og de du anbefalte ser veldig greie ut. Har bestilt en pakke allerede.

Siden jeg er ny i slike tråder og dagbøker, kan noen kanskje hjelpe meg med å tolke noen forkortelser? CD, DPO f.eks? Evt. andre? 🤭

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Niny skrev (1 minutt siden):

Dette skjermbildet tok jeg da jeg begynte prøvingen ifjor sommer 😊

Screenshot_20201026_090008.jpg

Tusen takk, dette er til stor hjelp ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En merkelig tid å planlegge graviditet 😵

I går fikk jeg beskjed fra legekontoret mitt om at timen må utsettes til 12. april på grunn av sykdom. Tror vi kommer til å ta det relativt rolig og kanskje hoppe av frem til jeg har fått snakket med legen. 

Min samboer er en litt bekymret type som liker å undersøke alt mulig veldig grundig for å "eliminere risiko" som han sier. Han hadde da selvfølgelig lest en artikkel fra FHI om graviditet og vaksine mot Covid-19. Med min astma står jeg i gruppe 7 som skal få vaksine (18-44 år med underliggende sykdom), og etter planen skal jeg vaksineres i mai. Slik jeg forstod artikkelen, anbefaler FHI at man bør være ferdig vaksinert før man blir gravid... Og om du blir gravid mellom dosene blir dose to utsatt til etter endt svangerskap. Jaja, jeg får høre hva legen sier, alternativt ta en tlf før konsultasjon.

Men jeg lurer litt på dette med svangerskapskontroller i disse tider. Får samboer være med? Klarer ikke finne noe klart svar på dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt usikker på hva du mener med svangerskapskontroller? Dem hos legen utover svangerskapet? Jeg har vært gravid mange ganger med aldri hatt med samboer på noen av disse. Tror ikke det er vanlig. De er ganske rett frem og 'kjedelige' sånn sett, hvor man måler blodtrykk, kjenner på magen osv. Første svangerskapskontroll skjer rundt uke 12, så det tar litt tid før man er i gang med dem. Om det er time til tidlig ultralyd du tenker på så er det forskjell fra sted til sted. Tror ikke partner får være med på disse i det offentlige, men hos Medicus som jeg er tilknyttet så får man det - selv i disse koronatider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (Akkurat nå):

Litt usikker på hva du mener med svangerskapskontroller? Dem hos legen utover svangerskapet? Jeg har vært gravid mange ganger med aldri hatt med samboer på noen av disse. Tror ikke det er vanlig. De er ganske rett frem og 'kjedelige' sånn sett, hvor man måler blodtrykk, kjenner på magen osv. Første svangerskapskontroll skjer rundt uke 12, så det tar litt tid før man er i gang med dem. Om det er time til tidlig ultralyd du tenker på så er det forskjell fra sted til sted. Tror ikke partner får være med på disse i det offentlige, men hos Medicus som jeg er tilknyttet så får man det - selv i disse koronatider.

Jeg tenker mest på ultralyd omkring uke 18, jeg vil gjerne at bf skal få være med på dette. Alle mine venninner som har fått barn har fortalt om hvor godt det var å ha bf der som en støtte - i fall man skulle få en vanskelig beskjed. Men da er det kanskje greit å forhøre seg litt om private tjenester som kanskje kan legge til rette for dette ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah ja. Ordinær ultralyd er via det offentlige. Det har visst vært litt forskjeller fra sted til sted og fra tid til tid (koronaendringene er til å bli gale av!) det siste året for de som har vært gravide. Og det er jo en undersøkelse man gjerne ønsker å være to på ja. Men vi som er prøvere nå og ikke gravid enda vet jo ikke hvordan ting er den dagen vi kommer til sv,uke 18. Kanskje det meste er normalt igjen da. Jeg vet bare at dersom jeg blir gravid og det offentlige ikke tillater parner med på OUL så kommer jeg uansett til å ta en privat UL litt før for egen lommebok der han faktisk får bli med. Så det ordner seg uansett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (2 minutter siden):

Ah ja. Ordinær ultralyd er via det offentlige. Det har visst vært litt forskjeller fra sted til sted og fra tid til tid (koronaendringene er til å bli gale av!) det siste året for de som har vært gravide. Og det er jo en undersøkelse man gjerne ønsker å være to på ja. Men vi som er prøvere nå og ikke gravid enda vet jo ikke hvordan ting er den dagen vi kommer til sv,uke 18. Kanskje det meste er normalt igjen da. Jeg vet bare at dersom jeg blir gravid og det offentlige ikke tillater parner med på OUL så kommer jeg uansett til å ta en privat UL litt før for egen lommebok der han faktisk får bli med. Så det ordner seg uansett :)

Haha, jeg er visst ikke ordentlig vant med sjargongen 🤭 Men et veldig godt poeng... Det kan jo hende alt er normalt igjen når jeg har kommet så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Siden mensen har vært veldig kaotisk siden pilleslutt, hadde jeg ikke peiling på når jeg kunne forvente EL, men fikk positiv test i påsken! 🥳 vi har hatt en veldig hyggelig påske, så kanskje man kan håpe! litt vanskelig å anslå enda siden jeg ikke har helt oversikt over syklus, og jeg tidligere har hatt kort syklus (24 dager), men IKM burde være 12.-13. april🤞🏻🤞🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å så gøy! Et påskeegg 🥚 Håper virkelig en hyggelig koseferie gjorde susen! Da er vi ikke så langt fra hverandre i løypa, jeg fikk også EL i påska så. Blir spennende for oss om en ukes tid ca.! 🤞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et påskeegg på begge to! Så spennende 🐣 Gleder meg til fortsettelsen og krysser fingrene! Oppdaget at vi er i sammen IKM-tråd, så dette blir veldig spennende 🤞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 DPO og blåmandag

Det har vært en litt krevende uke siden sist, mange faktorer som spiller inn her selvfølgelig. Det var litt tungt å komme i gang igjen på hjemmekontor etter påske, kjenner at jeg savner kollegaene mine veldig. I tillegg har jeg vært helt merkelig hormonell, sår, nærtagende og irritabel på toppen av flere runder med hodepine - særlig om natta. Tenkte i mitt stille sinn at det kunne bety noe, særlig siden brystene er veldig rare. De er ikke direkte ømme, men niplene kjennes nesten ut som blåmerker. Tok en test med morgenurin i dag, men den var blendahvit!

Jeg har jo overhodet ikke vært prøver lenge, så jeg tar ikke på vei over negativ test. Det er mest alt det andre som gjorde forrige uke litt tung. I dag har jeg time hos legen, så jeg titter nok innom igjen i løpet av dagen med noen tanker om det vi snakket om.

gfgs.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kjapt og gæli hos legen i dag. Heldigvis kan jeg fortsette med medisiner akkurat som før, bortsett fra at jeg må være enda mer forsiktig med bruk av Ibux. Jeg er dessverre mye plaget med hodepine, en sjelden gang også migrene. Jeg bruker vanligvis paracet og ibux i kombinasjon når det kun er snakk om vanlig hodepine, men siden dette skjer så ofte, bør jeg prøve uten ibux for å se hvordan det går. Noen som vet om gode alternativer til ibux som er trygt? Paracet alene har dessverre sjelden noe særlig effekt.

Tok en liten blodprøve for å sjekke både jern og vitaminlagre. Periodevis har jeg måttet ta jerntilskudd og jeg tar fast tilskudd av D-vitamin som jeg får på resept. Kjennes trygt å få tatt en sjekk. 

Det er en annen ting som også gnager litt på meg i disse dager. Føler meg ikke helt komfortabel med å diskutere dette med fastlegen min. Han er en god og trygg fastlege, men vi har ikke en relasjon som gjør at jeg ønsker å snakke med han om dette. Da jeg var 17 år ble jeg utsatt for en særdeles voldsom voldtekt. Jeg ble dopet, voldtatt og banket sønder og sammen før jeg ble dumpet halvnaken på gata. Jeg ble funnet av tilfeldig forbipasserende som kalte på hjelp. 

Jeg har fått fantastisk god hjelp til å jobbe meg gjennom dette. Siden jeg var ung ble først BUPA koblet inn, og jeg var mye inn og ut der. Siden har jeg fått all den hjelp og støtte jeg kunne ønsket, både fra familie og fra helsevesen. Det er bare det at dette fortsatt preger meg. Det er lenge siden, og jeg har kommet veldig langt, men det har påvirket både mitt forhold til egen kropp og min egen seksualitet. Nå gnager denne episoden mer enn vanlig, fordi jeg har mer fokus på syklus, eggløsning og sex enn vanlig. Den sniker seg liksom inn blant alle de positive tankene om mulighetene for et lite nurk. 

For å toppe det hele ble jeg også smittet med herpes. Dette har nok ført til ekstra skamfølelse omkring det som skjedde for min del. Jeg bærer på en måte den episoden med meg i nervesystemet mitt og plages i tillegg med smertefulle blemmer og sår og denne stadige påminnelsen. Det er heldigvis ikke så ofte jeg får utbrudd, 2-4 ganger i året, men det bekymrer meg likevel at det kan være så farlig for et spebarn om mor har utbrudd under fødsel. Jeg er rett og slett livredd for at det skal gå galt. 

Ikke godt å si hvor jeg egentlig vil med denne historien, noen ganger er det bare fint å kunne tømme seg litt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære deg, så fælt å høre at du har hatt denne traumatiske opplevelsen :troest: Det kan absolutt hjelpe å tømme seg litt som du sier. Det som er så fint med en dagbok her.

Vi er jo akkurat like mange dpo, og jeg fikk også blenda test i dag. Såååå kjedelig :( Man vil jo se en spennende strek! Vi får krysse fingrene og håpe at det bare er pittelitt for tidlig for oss 🤞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvit test og hvitt på bakken, litt av en mandag @Amatariel :( Litt artig at vi er akkurat likt i løypa! Jeg har ikke gitt opp denne PP helt enda, men jeg venter nok noen dager. Krysser fingrene godt for at det kan skje noe spennende i løpet av uka for oss 🤞🤞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 DPO

Ny blendahvit test, dessverre. Samboer og jeg har det likevel utrolig fint i disse tider. Det er akkurat som om det er litt mer meningsfullt hver gang vi har oss en kosestund. Til min store overraskelse er han superinvestert i både eggløsning og syklus og synes det er kjempespennende å lære om hvordan kvinnekroppen fungerer. Han er også, som mannfolk flest, litt ekstra glad i dingser, så da han fikk vite at det finnes en fertilitetsmonitor så ble han helt opphengt i det. Skulle ikke forundre meg om han kommer hjem med en etter jobb i dag :lillesky:

Har fortsatt en del merkelige symptomer, men det kan like gjerne være kroppen som fortsatt henter seg inn igjen etter pilleslutt. Murringer og små stikkinger nederst i magen, nipler som kjennes ut som blåmerker, følsom og hormonell, litt oppblåst, litt mer utflod enn vanlig.  

fhjlj.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...