Gå til innhold

Sommerhytta 2021. INGEN SPOILING.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Virker som en del ikke forstår at dette er en konkurranse, noen MÅ vinne den. At din favoritt ikke vant betyr ikke at det er urettferdig.

Anonymkode: 2ae7f...024

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Shawtyella

Jeg bryr meg 0 om hva noen annen sjel mener om disse folka, men jeg blir fysisk kvalm av dem.

Jone og Anna

VS

Kreftsyke Emre

 

Forskjellen er såklart markedsføring, media bryr seg generelt mer om folk som klager og krangler på tv, enn om syke barn. Sistnevnte er jo ikke bra nok tv :))))))

A535C5A6-CDB5-49EC-A0D2-97A3B0624000.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shawtyella skrev (1 minutt siden):

Jeg bryr meg 0 om hva noen annen sjel mener om disse folka, men jeg blir fysisk kvalm av dem.

Jone og Anna

VS

Kreftsyke Emre

 

Forskjellen er såklart markedsføring, media bryr seg generelt mer om folk som klager og krangler på tv, enn om syke barn. Sistnevnte er jo ikke bra nok tv :))))))

A535C5A6-CDB5-49EC-A0D2-97A3B0624000.jpeg

 

Screenshot_20210615-141557.jpg

Anonymkode: 2ae7f...024

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sett seriene, siden jeg boikotter all TV. Det er interessant å lese at A&J vant så mange interiørhammere. Etter å ha sett på bildene, får jeg et inntrykk av at det må skyldes styling.

Hvis jeg skulle dømt en hytte, så ville jeg tatt den med best håndverkerarbeid. Dekor som puter, blomster og møbler tar de med seg. Jeg syntes kjøkkenet til K&V var mye bedre enn A&J, siden K&V hadde en meget fin vegg med komfyr løftet opp og hadde en frokostbar. A&J hadde en åpning mellom vegg og kjøleskap, jeg lurte på hvorfor de ikke hadde et smalt høyskap. Og kjedelig hvitt kjøkken som det går 13 på dusinet av.

Men grusom gullvask. Den ville jeg ha skiftet ut.

Samme med badet, som K&V kanskje tapte på grunn av for mange håndduker og malplassert plante og søppelbøtte. Jeg liker lyse vegger og mørkere gulv. Der også, fæle gulldetaljer. Jeg tror gullet ødela mye for de, samt at de fylte rommene for mye.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shawtyella
AnonymBruker skrev (1 time siden):

 

Screenshot_20210615-141557.jpg

Anonymkode: 2ae7f...024

Jeg så det igår jeg også🥺🥺De har fått så mye støtte fra facebook innlegg om akkurat dette🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shawtyella skrev (24 minutter siden):

Jeg så det igår jeg også🥺🥺De har fått så mye støtte fra facebook innlegg om akkurat dette🙈

Jepp! Har støttet Emre selv etter å ha lest om spleisen i denne tråden! 🙂 Ok, ser at denne var skikkelig ot!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oida skrev (2 timer siden):

Jeg skjønner ikke hvorfor du henger deg opp i alderen til Kurt, den er vel uvesentlig i denne sammenhengen. Det deltagerne har reagert og klaget på, som er gjentatt til det kjedsommelige, er den enorme forskjellen på kunnskapsnivået til parene. Tvillingene og meglerne var uten mulighet til å vinne hytten før de startet konkurransen.

Ja, det har i tidligere sesonger naturlig nok vært forskjell på ferdighetsnivå, men ikke så ekstremt som i år. Det har ikke skjedd før at et par har gått inn i finaleuken uten hammer. Det har heller aldri skjedd at det etter bare noen uker var klart at to par i realiteten var ute av konkurransen.

Ansvaret for det ligger ikke på "deltagere uten selvinnsikt som aldri skulle meldt seg på", som en del brukere her argumenter med, men elendig casting. Det er tv2 og Strix som har ansvaret for å plukke ut deltagere med forholdsvis likt utgangspunkt. Der sviktet de radikalt denne sesongen.

En ting kan vi enes om, kjæresteparet har liten grunn til å klage, de hadde etterhvert samme nivå som far&datter. Men tvillingene og meglerne har all grunn til å føle seg lurt.

Den store forskjellen er at tidligere sesonger har nivået på alle fire par vært jevnere. Noe som ikke var tilfellet i år.

Hva skjedde så etter sesongen med far& datter du nevner her?  De ble slått av KK, og da startet et rabalder uten like, det som er nå er ingenting i forhold. Det var konspirasjonsteorier om KK som omtrent var omgangsvenner med interiørdesigneren og blomster Finn. Taperne skulle engasjere advokat og det ble samlet startet spleis for minst to av taperne. Far&datter fikk inn i overkant av 400 000,-. Ingen harselering med dem for at de tok i mot disse pengene. 

Om du har lest i tråden og i kommentarfelt på for eksempel FB, så er det jo kjempemange som poengterer at Kurt er over 50 år og av den grunn åpenbart kan mye mer enn de andre. Kanskje ikke du har skrevet det, men mange har det og det var det jeg refererte til i det opprinnelige innlegget.

Anonymkode: bbd2f...f6b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Om du har lest i tråden og i kommentarfelt på for eksempel FB, så er det jo kjempemange som poengterer at Kurt er over 50 år og av den grunn åpenbart kan mye mer enn de andre. Kanskje ikke du har skrevet det, men mange har det og det var det jeg refererte til i det opprinnelige innlegget.

Anonymkode: bbd2f...f6b

Hvorfor henger du deg opp i Kurts alder? Han er da ikke den eldste som har vært med, og det har vært store sprik i alder og ferdigheter tidligere. 

Deltagere 2019: 

  • Knut Ivar Pelerud (51) og  Kjartan Haugen (44)

  • Emma Vestby-Kornstad (22) og Jostein Kornstad (49)

  • Thor-Erling Nandrup Pettersen (40) og Anette Mathisen (36)

  • Miriam Ruud (24) og Aleksander Austnes (26)

Deltagere 2020:

  • Mikkel Schmith (64) og Cornelius Schmith (24)
  • Arber Topallaj (26) og Esra Maloku (26)
  • Øyunn Krogh (23) og Levi Try (22)
  • Jeanett Fjeldstad (40) og Jerry Johansson (40)

Anonymkode: 6b5f0...bd3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor henger du deg opp i Kurts alder? Han er da ikke den eldste som har vært med, og det har vært store sprik i alder og ferdigheter tidligere. 

Deltagere 2019: 

  • Knut Ivar Pelerud (51) og  Kjartan Haugen (44)

  • Emma Vestby-Kornstad (22) og Jostein Kornstad (49)

  • Thor-Erling Nandrup Pettersen (40) og Anette Mathisen (36)

  • Miriam Ruud (24) og Aleksander Austnes (26)

Deltagere 2020:

  • Mikkel Schmith (64) og Cornelius Schmith (24)
  • Arber Topallaj (26) og Esra Maloku (26)
  • Øyunn Krogh (23) og Levi Try (22)
  • Jeanett Fjeldstad (40) og Jerry Johansson (40)

Anonymkode: 6b5f0...bd3

JEG henger meg jo ikke opp i alderen hans! Om dere leser innleggene mine skriver jeg jo at det var tullete å henge seg opp i alderen, og skriver at om alderen skulle være grunnlag for kritikk måtte sommerhytta hatt aldersgrense, noe det ikke har. Jeg synes ikke alder har noe å si i det hele tatt og kritisere jo nettopp de som mener det er et poeng 🙄

Anonymkode: bbd2f...f6b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor henger du deg opp i Kurts alder? Han er da ikke den eldste som har vært med, og det har vært store sprik i alder og ferdigheter tidligere. 

Deltagere 2019: 

  • Knut Ivar Pelerud (51) og  Kjartan Haugen (44)

  • Emma Vestby-Kornstad (22) og Jostein Kornstad (49)

  • Thor-Erling Nandrup Pettersen (40) og Anette Mathisen (36)

  • Miriam Ruud (24) og Aleksander Austnes (26)

Deltagere 2020:

  • Mikkel Schmith (64) og Cornelius Schmith (24)
  • Arber Topallaj (26) og Esra Maloku (26)
  • Øyunn Krogh (23) og Levi Try (22)
  • Jeanett Fjeldstad (40) og Jerry Johansson (40)

Anonymkode: 6b5f0...bd3

Schmith kunne mye. Men de tre andre parene kunne jo knapt nok slå inn en spiker, men Arber og Esra som burde vunnet den sesongen i mine øyne, fy søren så fint det ble! Til å bare ha skrudd sammen et ikea møbel? jeg ble imponert! 

Anonymkode: 027ec...981

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

JEG henger meg jo ikke opp i alderen hans! Om dere leser innleggene mine skriver jeg jo at det var tullete å henge seg opp i alderen, og skriver at om alderen skulle være grunnlag for kritikk måtte sommerhytta hatt aldersgrense, noe det ikke har. Jeg synes ikke alder har noe å si i det hele tatt og kritisere jo nettopp de som mener det er et poeng 🙄

Anonymkode: bbd2f...f6b

Ok, har misforstått jeg da. Sorry ☺️

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Schmith kunne mye. Men de tre andre parene kunne jo knapt nok slå inn en spiker, men Arber og Esra som burde vunnet den sesongen i mine øyne, fy søren så fint det ble! Til å bare ha skrudd sammen et ikea møbel? jeg ble imponert! 

Anonymkode: 027ec...981

Man kan jo aldri vite hvem som vinner pga to av dommerne. Jeg likte også hytta til Esra og Arber, og kan fortsatt ikke fatte hvordan Øyunn og Levi kunne vinne. 

Uansett, så viser dette at man er ikke garantert å vinne om man har tatt i en hammer på forhånd. 

Anonymkode: 6b5f0...bd3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Altså her diskuteres det opp og ned i mente. Og det er sammenblanding mellom kritikk av de kjipe "taperne" som bare snakker stygt om vinnerne, og at sånn oppførsel med å rakke ned på andre bør man ha seg frabedt, samtidig som det tydelig er "fritt vilt" å komme med stygge personkritikker av "taperne" for de tingene som vises på TV og kommer ut i media. 
Tror det er mange her som kanskje burde sett på sitt eget og tenkt "er det noe av det jeg skriver nå, som egentlig er "uthengning" av mennesker jeg ikke kjenner? "

Nå har jeg sett to sesonger av sommerhytta. Og jeg dum som jeg er, så tror jeg tydelig at produksjonen tar lærdom, og at neste sesong blir bedre enn den forrige. 

Men dersom dette skal være et konsept det er interessant for meg som seer å se på, så bør produksjonen se på hva de leverer. 
1. Dette er et konsept som gjør det mulig for et par å vinne en premie med stor verdi. Derfor bør det fremstå for meg som seer at alle deltagerne har en viss mulighet til å vinne. Kriteriene for hva som skal til for å vinne bør også være forståelige for den gjengse seer. 

2. Programmet handler om bygging av hytte, og dommerne er fagfolk/eksperter. Da bør det som vises i programmet kanskje også være interessant for, og ha en viss verdi for, folk som pusser opp hytte/hus og er interessert i hva som utføres og hvordan det gjøres. (Som å ha litt tips og triks innimellom, eller følge deltagerne litt mer detaljert.) 

3. Det bør etterstrebes at vinnerne oppleves som "verdige". Som at de som har gjort det meste rett, også har mest sjans til å vinne. Klippingen av programmet bør faktisk vise at vinnerne er verdige. (Ikke fremstille noen som helt hjelpeløse og med elendige løsninger, og så hylle dem som "de som hadde best stil og mest fremdrift til slutt. Ref. ØL fra i fjor.) 
Da slipper man en del støy i etterkant, og folk sympatiserer i større grad med vinnerne.

4. Dommerne bør fremstå som nøytrale. Ikke slik at det allerede fra uke 3 er lett å se hvem som for de forskjellige dommernes gullhammer. (Da kunne man jo hatt en betydelig kortere programserie, med utdeling av dommerhammere etter 3-4 uker.) 

5. Casten bør passe på at nivåforskjellen ikke er så stor at enkelte par allerede i uke 2 gir opp og kun gjør et minimum av jobb. Det er lite spennende for oss seere å se på. Vi ønsker jo å se 4 ferdige hytter, på ganske likt nivå, med forskjellige stiler. Ikke som i år, der det var to bra hytter, og to der fokuset var på hvor dårlig alt var, og egentlig ikke hvilken stil hytta hadde. 
Det er også mulig noen potensielle deltagere bør skjermes fra seg selv. Altså spares fra å delta, fordi de ikke har nok forståelse av konseptet, ikke riktige forutsetninger for å komme seg gjennom det, eller ikke rett motivasjon for å delta. 

6. Det er et mål at hyttene bør bli så individuelle som mulig. (I år var det helt håpløst, at de hadde så få valg, og at enkelte sponsorer leverte så mange sponsinger, at mye av interiør og løsninger var tilnærmet likt. Ref: Omtrent samme kran på alle utekjøkken.) 


Det er ikke noe av dette som er noen deltageres ansvar. De er valgt ut, og gjør sitt beste ut fra de forutsetningene de får. 

Anonymkode: aad7e...379

Helt og fullstendig enig! 👍

Anonymkode: 5c10d...709

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jone jobbet ikke som butikksjef i Maxbo da innspillingen av Sommerhytta pågikk, dette er en jobb han fikk i ettertid.

Veronica er da ikke god med interiør? Hun blander stiler, lager rotete inntrykk og det blir stivt og upersonlig. 

Å trekke inn at Anna er så flink på interiør og har jobbet med det så lenge eller at hun har lært så mye av faren sin synes jeg blir helt feil. Anna har lært mens hun har pusset opp, hun hadde ikke mye erfaring med oppussing som Kurt hadde som faktisk lærte opp datteren i programmet. 

Håper de som eventuelt får en Spleis er fornuftige og gir bort pengene til et godt formål.

 

Skjønner ikke at V&K fikk Finns hammer. Uteområdet til A&J var mye bedre på alle måter.

At A&J fikk flere hammere enn V&K for rom har jo ingen ting å si, skal det være forskjell på en hammer for utebod og en hammer for stue? Den ene kan jo ikke telle mindre enn den andre, det blir feil. 

Anonymkode: 6bf95...834

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På en av sakene på Facebook var det en som gikk ut og mente at Kurt og Veronica vant fordi de tilfeldigvis valgte den hytta det var bestemt at skulle vinne. Ifølge vedkommende, som visstnok jobbet med å støpe i hyttene i feltet, så var dette avgjort lenge før og alle arbeiderne der var klar over det. Anna og Jone ville aldri vunnet når de hadde den hytta som ville få høyest prisantydning (grunnet tomta). 

Anonymkode: 24682...f89

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

På en av sakene på Facebook var det en som gikk ut og mente at Kurt og Veronica vant fordi de tilfeldigvis valgte den hytta det var bestemt at skulle vinne. Ifølge vedkommende, som visstnok jobbet med å støpe i hyttene i feltet, så var dette avgjort lenge før og alle arbeiderne der var klar over det. Anna og Jone ville aldri vunnet når de hadde den hytta som ville få høyest prisantydning (grunnet tomta). 

Anonymkode: 24682...f89

Dette må være komplett feil. T&T eller A&C ville aldri i verden klart å vinne med den hytta. Så plassering på hytta kan ikke være avgjørende for gevinst, i den grad. 

Anonymkode: d9165...245

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

På en av sakene på Facebook var det en som gikk ut og mente at Kurt og Veronica vant fordi de tilfeldigvis valgte den hytta det var bestemt at skulle vinne. Ifølge vedkommende, som visstnok jobbet med å støpe i hyttene i feltet, så var dette avgjort lenge før og alle arbeiderne der var klar over det. Anna og Jone ville aldri vunnet når de hadde den hytta som ville få høyest prisantydning (grunnet tomta). 

Anonymkode: 24682...f89

Alle skjønner at den som har sagt det er full av bullshit

Anonymkode: 20346...d97

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

På en av sakene på Facebook var det en som gikk ut og mente at Kurt og Veronica vant fordi de tilfeldigvis valgte den hytta det var bestemt at skulle vinne. Ifølge vedkommende, som visstnok jobbet med å støpe i hyttene i feltet, så var dette avgjort lenge før og alle arbeiderne der var klar over det. Anna og Jone ville aldri vunnet når de hadde den hytta som ville få høyest prisantydning (grunnet tomta). 

Anonymkode: 24682...f89

Før vinneren ble kåret (les: vist på tv slik at vi seere fikk se hvem som vant) lå alle hyttene ute for salg. Det var Kurt og Veronika sin som hadde høyest prisantydning. 

Som en annen her var inne på: hadde meglerne eller tvillingene endt opp med den hytta som nå vant, ville de aldri i verden ha vunnet. Isåfall kunne tv2 lagt ned hele kanalen. For da hadde de mistet all troverdighet. 

Anonymkode: 6ee85...c99

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Dette må være komplett feil. T&T eller A&C ville aldri i verden klart å vinne med den hytta. Så plassering på hytta kan ikke være avgjørende for gevinst, i den grad. 

Anonymkode: d9165...245

Ikke at jeg tror på påstanden, men hvem hadde vel trodd at Øyunn og Levi skulle vinne i fjor? 

Anonymkode: 6b5f0...bd3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ikke at jeg tror på påstanden, men hvem hadde vel trodd at Øyunn og Levi skulle vinne i fjor? 

Anonymkode: 6b5f0...bd3

Vet du, hvorfor Ø&L vant forstår ingen, og det er ingen god forklaring på det. 

Men i år lever ikke den konspirasjonsteorien særlig godt. 

Anonymkode: d9165...245

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oida skrev (På 11.6.2021 den 15.12):

Hva snakker du om, seks mot to? Jeg vil anta deltagerne har oppført seg som de voksne mennesker de er og ikke som barneskole elever. Om datteren følte dette så ubehagelig, kunne hun da ikke være voksen nok til å ta det opp med de andre? Eller kan det være at hun følte på ubehag fordi hun selv så at hennes fars kunnskaper lå langt over tvillingene og meglernes?

At det blir noe diskusjon etter en sesong ser jeg ikke på som rart da tv2 ønsker å skape engasjement. Men en slik ekstrem forskjell på kunnskapsnivået og ferdigheter hos deltagerne har det aldri vært. Jeg har sett, til og fra, på Sommerhytta de siste årene. Men denne sesongen synes jeg det har vært ubehagelig å se på urettferdigheten i kunnskapen blant parene. Så jeg har spolet meg gjennom episodene og droppet fullstendig finaleuken. 

Når det gjelder opprettelse av Spleis er det en greie jeg ikke skjønner noe av. Men det er frivillig å delta, så da får folk gjøre som dem vil.

Så du ser ikke problemet med at noen av deltagerne her tydeligvis er ført bak lyset? Når du gjentatte ganger spør om dine konkurrenter har like lite erfaring som deg, og får bekreftet dette, så er det deres feil? Skulle de da forvente å være statister? Eller er det muligens castingen som er fullstendig på tryne?

Men det er klart, de kunne jo sett  snekker videoer på YouTube  24/7 de døgnene de satt i karantene før innspillingen startet, så hadde de blitt nesten like god som Kurt. Han har jo opparbeidet sine ferdigheter og kompetanse på seks uker med YouTube videoer.

Men du hopper jo fullstendig bukk over at Anna tydeligvis hadde ganske bra med erfaring! Det er vel ingen som har snekret så mange møbler før i løpet av sommerhytta?

Dersom Kurt og Veronica hadde vært på samme nivå som tvillingene, da hadde jo Anna og Jone vunnet samtlige hammere bortsett fra den ene. I tillegg var det helt likt mellom K&V og A&J helt inn i finalen. K&V vant to konkurranser, og endte dermed opp å vinne med en eneste hammer, og sånn sett «flaks» at de vant. A&J er dermed de som har vunnet flest ukesfinaler. Det er altså ikke snakk om utklassing mellom 1. og 2. plass her.

I tillegg er det sånn at enkelte mennesker er mer handy og lærer fortere enn andre. Jeg og min samboer har bygd hus selv, helt uten tidligere erfaring. Jeg gikk fra 5 tommeltotter til 2 ila noen dager, min samboer er nede i 8 tommeltotter etter 2 år. 

Jeg har ingen problemer med å tro at Kurt har gjort «normal» oppussing og vedlikehold av hus, og ellers lært av å Google, men det er fordi jeg 1. lærer fort selv 2. faktisk har bygd noe uten tidligere erfaring så jeg vet det er fult mulig. 
Jeg tipper alle som skriker om at dette ikke er mulig enten er som min samboer og har 10 tommeltotter uavhengig av hvor mye de prøver, eller aldri har prøvd seg på oppussing selv.

 

Anonymkode: c3db4...2ea

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...