Butter Skrevet 15. april 2021 #81 Del Skrevet 15. april 2021 Godis skrev (På 14.4.2021 den 10.17): Ja, jeg tenker også at informasjon er viktig, men mild og gjerne litt åpent for refleksjon. "Når man går gravid er det anbefalt å begrense inntak av sukkerholdige matvarer, hva er deres tanker rundt dette, og føles det overkommelig?" hadde vært en måte å ta det opp som jeg hadde satt stor pris på. For jeg er åpen og ærlig, vil gjerne lære, men akkurat den følelsen av at hun satt der og ramset opp hva som må unngås, og skrekkeksempel hvorfor, ble feil for meg 😄 Men om det kommer inn noen helt uten kunnskap om kost under graviditet hadde det kanskje hatt bedre effekt. Jeg er selv 172 cm og 80 kg før graviditet (er nede på 77 nå), så jeg er overvektig men tenker at informasjonen skal være den samme uavhengig. Vi har bare en jordmor i kommunen, så vi skal nok finne ut av det sammen 😊 Takk for innspill 😊 Da kan jeg kanskje håpe at den største praten om kosthold er unnagjort, og at innholdet på senere avtaler føles litt greiere. Vi skulle lytte etter fosterlyd allerede neste gang (uke 10), men da skal jeg ha i bakhodet at det ikke trenger å være noe galt dersom vi ikke finner den 😊 Må bare legge til at opplevelsen jeg satt igjen med garantert reflekterer typen person jeg er. Jeg og samboer er ganske ulik, og når han kom hjem fra jobb var noe av det første han sa: det var skikkelig flink og informativ jordmor. Og så bra at hun sa baby kan bli tjukk av for mye sukker, da vet vi at det er viktig å begrense. Så tydeligvis, for han som har litt mindre kunnskap, og en annen personlighet, var denne jordmora tipp topp! Jeg skal altså garantert finne ut av det fremover med jordmor, så jeg får legge bak meg alvorspraten om kost 😄 Ikke lett å si om det er deg eller måten hun sa det på. En ting sagt av samme person kan jo bli oppfattet helt ulikt av to ulike personer. Nå var det jo du som videreformidlet til mannen, så han hørte det jo fra deg. Heller ikke lett å vite om hun var formanende eller ikke. Ellers tror jeg kanskje mange JM har en vanskelig oppgave sånn rent formidlingsmessig. De skal informere, men ikke være belærende og formanende. Men får håpe du får til et godt samarbeid fremover 😊😊. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Butter Skrevet 15. april 2021 #82 Del Skrevet 15. april 2021 Da har jeg vært til TUL igjen i uke 12. Alt bra! 😊😊Eneste er at morkaken ligger litt langt nede, så om den ikke flytter seg oppover blir det mulig KS. Jeg hadde en veldig fin fødsel forrige gang, vondt ja, men likevel en helt rå opplevelse. Så jeg håper å slippe KS, selv om jeg vet at det ikke er noen garanti for at det går like greit denne gangen. Ellers mente gyn at jet var 12+1 og ikke 11+4, men det kan jeg ikke skjønne ut ifra at jeg vet jo når keg satte inn et blastocyst. Jaja, får vente på OUL. Om gyn har rett, har jeg i så fall termin 3110 og er i feil termingruppe 😂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Godis Skrevet 15. april 2021 #83 Del Skrevet 15. april 2021 Butter skrev (3 minutter siden): Nå var det jo du som videreformidlet til mannen, så han hørte det jo fra deg. Han var med meg, så han hørte det selv 😅 Men dette skjer ofte, at jeg oppfatter negativt og at han evner ikke å høre om noe sies i en kjip tone. Men ja, vi får sikkert et fint samarbeid videre! Hun mener det sikkert bare godt, og poengterte for meg at det er krever "beinhard innsats" for å få vekk kiloene etter fødselen så det er greit å ikke gå opp mer enn nødvendig (utenom at seks kilo som blir borte under fødsel er lett å bli kvitt). Så kanskje hun bare unner meg en lett permisjonstid ☀️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Godis Skrevet 15. april 2021 #84 Del Skrevet 15. april 2021 Butter skrev (5 minutter siden): Da har jeg vært til TUL igjen i uke 12. Alt bra! 😊😊Eneste er at morkaken ligger litt langt nede, så om den ikke flytter seg oppover blir det mulig KS. Jeg hadde en veldig fin fødsel forrige gang, vondt ja, men likevel en helt rå opplevelse. Så jeg håper å slippe KS, selv om jeg vet at det ikke er noen garanti for at det går like greit denne gangen. Ellers mente gyn at jet var 12+1 og ikke 11+4, men det kan jeg ikke skjønne ut ifra at jeg vet jo når keg satte inn et blastocyst. Jaja, får vente på OUL. Om gyn har rett, har jeg i så fall termin 3110 og er i feil termingruppe 😂 Så godt å høre at TUL så fin ut! Det er vel ganske lite presist når de estimerer termin så tidlig, så du har nok ganske god kontroll der med tanke på blastocysten 🤩 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Butter Skrevet 15. april 2021 #85 Del Skrevet 15. april 2021 Godis skrev (13 minutter siden): Han var med meg, så han hørte det selv 😅 Men dette skjer ofte, at jeg oppfatter negativt og at han evner ikke å høre om noe sies i en kjip tone. Men ja, vi får sikkert et fint samarbeid videre! Hun mener det sikkert bare godt, og poengterte for meg at det er krever "beinhard innsats" for å få vekk kiloene etter fødselen så det er greit å ikke gå opp mer enn nødvendig (utenom at seks kilo som blir borte under fødsel er lett å bli kvitt). Så kanskje hun bare unner meg en lett permisjonstid ☀️ Ja, da så. Men folk oppfatter jo uansett ting veldig ulikt 😊. Egentlig synes jeg det er en interessant ting i seg selv. Personlig har jeg endel erfaring med bli tatt for å være sint og sur når jeg ikke er det . Feks hvis jeg konsentrerer meg, noen ganger når jeg er usikker kan jeg visst også høres sur ut. De gravidkiloene er nok for mange ganske strie, men min erfaring er at amming setter fart på saker og ting, da. Men det er selvsagt litt avhengig av hvor mye man har lagt på seg. Jeg la bare på meg 6kg sist, inkl baby, morkake og alt. Så når jeg i tillegg begynte å amme ble jeg veldig tynn. Jeg fant forresten dette om hjertelyd. https://www.babyverden.no/Gravid/Diverse/Hvor-tidlig-kan-jeg-hore-hjertet-sla/ Jeg hørte hjertelyden på TUL 7+4, men det var jo med ultralydapparat og ikke stetoskop. Lykke til i alle fall med å finne hjertelyd, men tror ikke du skal bekymre det så altfor mye om dere ikke finner ❤️❤️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Godis Skrevet 15. april 2021 #86 Del Skrevet 15. april 2021 Butter skrev (2 minutter siden): Ja, da så. Men folk oppfatter jo uansett ting veldig ulikt 😊. Egentlig synes jeg det er en interessant ting i seg selv. Personlig har jeg endel erfaring med bli tatt for å være sint og sur når jeg ikke er det . Feks hvis jeg konsentrerer meg, noen ganger når jeg er usikker kan jeg visst også høres sur ut. De gravidkiloene er nok for mange ganske strie, men min erfaring er at amming setter fart på saker og ting, da. Men det er selvsagt litt avhengig av hvor mye man har lagt på seg. Jeg la bare på meg 6kg sist, inkl baby, morkake og alt. Så når jeg i tillegg begynte å amme ble jeg veldig tynn. Jeg fant forresten dette om hjertelyd. https://www.babyverden.no/Gravid/Diverse/Hvor-tidlig-kan-jeg-hore-hjertet-sla/ Jeg hørte hjertelyden på TUL 7+4, men det var jo med ultralydapparat og ikke stetoskop. Lykke til i alle fall med å finne hjertelyd, men tror ikke du skal bekymre det så altfor mye om dere ikke finner ❤️❤️ Det er både gøy å lærerikt at vi er så ulike! 😄 Ja, jeg kan absolutt se for meg at det er ulikt med de gravidkiloene. Enn så lenge går jeg fremdeles bare ned i vekt, men jeg er ikke i tvil om at det kommer tilbake og vel så det. Når (og om) alt blir borte vil tiden vise. Takk for link! Nå vil jeg være i uke 10 på neste jordmortime, men så har jeg fått time til TUL uka etterpå, så det vil ikke være så lenge å vente dersom vi ikke hører noe 🥰 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fioritura Skrevet 15. april 2021 #87 Del Skrevet 15. april 2021 Drister meg til å melde meg inn her 🙈 Er 5+5 idag så det er fortsatt tidlig. Håper det går veien denne gangen da det endte i MA sist gang. Foreløpig termin er 14 desember 😊 noe som er ekstra fint siden min tidligere foreløpige termin skulle vert 14 april. Ble sykmeldt mandag pga kvalme og svimmelhet, er heldigvis ikke like dårlig som ved forige graviditet. Men kombinert med Barnehagejobb så funker det dårlig. Er også enormt trøtt og har mye mens lignende murringer. Ny legetime neste uke der vi skal diskutere henvisning til TUL 😊 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lorieen Skrevet 15. april 2021 #88 Del Skrevet 15. april 2021 5+1 i dag og fikk 3+ på CB digital. Er veldig redd for å miste igjen, hadde en MA på lille julaften i fjor. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Niny Skrevet 15. april 2021 #89 Del Skrevet 15. april 2021 (endret) Fioritura skrev (1 time siden): Drister meg til å melde meg inn her 🙈 Er 5+5 idag så det er fortsatt tidlig. Håper det går veien denne gangen da det endte i MA sist gang. Foreløpig termin er 14 desember 😊 noe som er ekstra fint siden min tidligere foreløpige termin skulle vert 14 april. Ble sykmeldt mandag pga kvalme og svimmelhet, er heldigvis ikke like dårlig som ved forige graviditet. Men kombinert med Barnehagejobb så funker det dårlig. Er også enormt trøtt og har mye mens lignende murringer. Ny legetime neste uke der vi skal diskutere henvisning til TUL 😊 Lorieen skrev (1 time siden): 5+1 i dag og fikk 3+ på CB digital. Er veldig redd for å miste igjen, hadde en MA på lille julaften i fjor. Velkomne skal dere være begge to! (husker ikke om Lorieen har skrevet i termingruppen tidligere..) Har fulgt dere begge to en stund nå i hver deres dagbok, så kjekt at dere slår følge inn her 🥰 Endret 15. april 2021 av Niny Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillrex Skrevet 16. april 2021 #90 Del Skrevet 16. april 2021 (endret) Så hyggelig å se dere her og @Fioritura og Lorieen 😊 Syns det er trivelig at vi er så mange som fikk positiv test og termin i november/desember. Håper alle spirene klamrer seg fast 🤞❤ Endret 16. april 2021 av Atticmess Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fioritura Skrevet 16. april 2021 #91 Del Skrevet 16. april 2021 Tenk om alt går som det skal, så får vi verdens fineste julegave i år ❤️ 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillrex Skrevet 16. april 2021 #92 Del Skrevet 16. april 2021 (endret) Fioritura skrev (22 minutter siden): Tenk om alt går som det skal, så får vi verdens fineste julegave i år ❤️ Ja, ikke sant 🤞❤❤ Håper å få bekreftet frisk og rask bebbis ved TUL, det hadde vært veldig fint 🥰 Endret 16. april 2021 av Atticmess 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Juvo Skrevet 16. april 2021 #93 Del Skrevet 16. april 2021 Titter forsiktig innom her 👀 Blitt gravid igjen etter en SA i mars. Det var min tredje og jeg skulle egentlig til utredning hos privat gynekolog i mai. I og med at jeg ble gravid igjen før dette ble jeg tatt inn for UL denne uken. Kunne ikke se noe hjerteslag enda, men alt annet så veldig fint ut ☺️ Fikk til og med meg et bilde av et bittelite frø. Ble satt på blodfortynnede og progesteronstøtte i håp om å beholde denne spiren. Har termin 13.12 og med det 6+0 idag. Tiden frem mot 12 uker kan ikke gå fort nok! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Niny Skrevet 16. april 2021 #94 Del Skrevet 16. april 2021 Juvo skrev (12 minutter siden): Titter forsiktig innom her 👀 Blitt gravid igjen etter en SA i mars. Det var min tredje og jeg skulle egentlig til utredning hos privat gynekolog i mai. I og med at jeg ble gravid igjen før dette ble jeg tatt inn for UL denne uken. Kunne ikke se noe hjerteslag enda, men alt annet så veldig fint ut ☺️ Fikk til og med meg et bilde av et bittelite frø. Ble satt på blodfortynnede og progesteronstøtte i håp om å beholde denne spiren. Har termin 13.12 og med det 6+0 idag. Tiden frem mot 12 uker kan ikke gå fort nok! Hurra for 6 uker og gratulerer med ny graviditet 🥰 🤞🤞 Krysser fingrene for at alt går bra denne gangen og at medisinene gjør sin hensikt 🤞🤞 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillrex Skrevet 16. april 2021 #95 Del Skrevet 16. april 2021 Gratulerer meg 6 uker, @Juvo 😊 Håper lille spire vokser og gror slik hen skal. Sikkert godt med litt medisinstøtte og oppfølging. Og skjønner at det blir litt ekstra godt å komme til uke 12 med de erfaringene fra tidligere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Juvo Skrevet 16. april 2021 #96 Del Skrevet 16. april 2021 Har/hadde dere mye symptomer i uke 5/6? Eneste jeg kjenner på er at brystene vokser/er ømme og at jeg er mye trøttere enn jeg pleier. Nesten så jeg håper jeg blir kvalm så jeg faktisk kan føle meg gravid 🙈 De gangene jeg har spontanabortert så har det aldri vært noe særlig symptomer på graviditet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fioritura Skrevet 16. april 2021 #97 Del Skrevet 16. april 2021 @Juvo Ved forige graviditet var jeg ekstremt kvalm og hadde utrolig vonde Bryst allerede fra uke 5. Det endte desverre i MA (hadde symptomer de ukene det ikke var liv også) denne gangen er jeg ekstremt trøtt, men mye mindre kvalme sammenlignet med sist. Går inn i uke 6 imorgen 😊 Så begge deler gjør meg bekymret 🙈 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Butter Skrevet 16. april 2021 #98 Del Skrevet 16. april 2021 Fioritura skrev (21 timer siden): Drister meg til å melde meg inn her 🙈 Er 5+5 idag så det er fortsatt tidlig. Håper det går veien denne gangen da det endte i MA sist gang. Foreløpig termin er 14 desember 😊 noe som er ekstra fint siden min tidligere foreløpige termin skulle vert 14 april. Ble sykmeldt mandag pga kvalme og svimmelhet, er heldigvis ikke like dårlig som ved forige graviditet. Men kombinert med Barnehagejobb så funker det dårlig. Er også enormt trøtt og har mye mens lignende murringer. Ny legetime neste uke der vi skal diskutere henvisning til TUL 😊 Velkommen og gratulerer! Skjønner godt at kvalme og svimmelhet er en dårlig kombo med jobb i bhg. Selv har jeg heldigvis sluppet unna sykmelding, men da jeg noen dager måtte være hjemme med 1-åringen som var i karantene, kjente jeg at jeg nok ikke hadde klart en 100 % stilling i bhg med kvalmen og trøttheten 😂😂. Lykke til videre og på TUL 😊. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Butter Skrevet 16. april 2021 #99 Del Skrevet 16. april 2021 Juvo skrev (10 timer siden): Titter forsiktig innom her 👀 Blitt gravid igjen etter en SA i mars. Det var min tredje og jeg skulle egentlig til utredning hos privat gynekolog i mai. I og med at jeg ble gravid igjen før dette ble jeg tatt inn for UL denne uken. Kunne ikke se noe hjerteslag enda, men alt annet så veldig fint ut ☺️ Fikk til og med meg et bilde av et bittelite frø. Ble satt på blodfortynnede og progesteronstøtte i håp om å beholde denne spiren. Har termin 13.12 og med det 6+0 idag. Tiden frem mot 12 uker kan ikke gå fort nok! ❤️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Butter Skrevet 16. april 2021 #100 Del Skrevet 16. april 2021 Fioritura skrev (1 time siden): @Juvo Ved forige graviditet var jeg ekstremt kvalm og hadde utrolig vonde Bryst allerede fra uke 5. Det endte desverre i MA (hadde symptomer de ukene det ikke var liv også) denne gangen er jeg ekstremt trøtt, men mye mindre kvalme sammenlignet med sist. Går inn i uke 6 imorgen 😊 Så begge deler gjør meg bekymret 🙈 Jeg har mistet to ganger i hhv uke 7 og 5. Den i uke 7 var en MA og jeg fikk aldri symptomer. Den i uke 5 ble jeg veldig trøtt og begynnende småkvalm før alt ble «vanlig» og jeg skjønte noe var galt. Begynte å blø etter noen dager. Har en levendefødt fra før og er nå 11+5 med nr 2. Ingen av gangene har jeg vært veldig kvalm, selvom jeg har kjent på det. Før uke seks var det litt småkvalm, men ikke noe mer. Fra og med uke 6 mer varierende. Noen dager ingenting og andre dager verre. Men ble vel ikke ordentlig kvalm før slutten uke 6 ca. Dog aldri så kvalm at jeg har vært i nærheten av å kaste opp. Ettersom jeg har skjønt er alt normalt, men når man har mistet før blir man ekstra redd. Med nr1 hadde jeg konstant panikk hver gang jeg ikke kjente noe. Tror ukene frem mot uke 12 er noe av det tøffeste jeg har gått gjennom fordi jeg var så sliten av å konstant bekymre meg hver gang symptomene forsvant. Med nr 1 hadde jeg ømme pupper, det har jeg ikke hatt i det hele tatt denne gangen. Men med begge to begynte jeg å svimle veldig tidlig. Håper det går veien for deg ❤️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå