Gå til innhold

Termingruppe november/desember 2021


Gullegg

Anbefalte innlegg

Gullegg skrev (1 time siden):

Jeg er sykemeldt nå! Denne gangen har det bare vært så slitsomt mtp trøttheten. 

Lurt 😊 Får bare la kroppen styre det. Har ikke så mye annet valg egentlig 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vært én uke tilbake på jobb. Kvalme og svimmelhet har ca gidd seg. Hvertfall nok til at det ikke er nevneverdig lengre. Derimot har jeg nå gått over i skikkelig bekkenløsning og regner med det venter en ny sykemelding på mandag. Er så vondt at jeg greier ikke å sitte vanlig oppreist engang, så eneste avlastning jeg har fra stående arbeid er å sitte på en stol, men det verker jo enda mer enn å stå nå 😫 Uke 10 og første graviditet.. Jippi! 🎉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går inn i uke 6 i morgen, og i dag ble jeg skikkelig truffet av første kvalmebølge. Hadde planlagt vårrengjøring hjemme, men ble mer sofa enn vasking dessverre 😅 Håper jeg slipper unna sykemelding denne gangen også. Jobbet fullt til uke 36 forrige gang, og håper jeg slipper unna de største plagene nå også. Sist fødte jeg dagen etter at permisjonen begynte, så håper på litt mer egentid enn det denne gang da må jeg innrømme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere med termin i desember: hvordan kommer dere til å løse det mtp barnehagestart? Vår vil ikke ha rett til plass før august 2023. Herlig med permisjon, men det blir en hel del måneder ulønnet da 😏 

Ser for meg at jeg har min del av kvoten + 6 mnd ulønnet for så at både jeg og mannen jobber redusert de resterende månedene før barnehagestart. Mener at mannen tar sin del som redusert, mens jeg jobber redusert, til sammen at vi er i en 100% stilling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke kommet veldig langt i planleggingen på det enda må jeg innrømme. Men tror det blir noe slik som dere. I tillegg så jobber mamma 80%, så håper hun er villig til å stille som barnevakt en dag i uka 🤞 Vi har også gode muligheter for hjemmekontor, så tenker vi får prøve å utnytte det 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt mye på dette @Neutral90😄 Det var noe av det første jeg tenkte på når første test ble positiv. Jeg tenker at jeg i aller første omgang vil håpe og satse på at det løser seg på et eller annet vis med barnehageplass tidligere. Det gjør ofte det.

I tillegg har jeg spart penger til ulønnet permisjon siden vi startet å prøve, så det kommer godt med. Jeg kommer til å ta så mye av permisjonen som mulig, da samboer ikke ønsker så lang permisjon. Så kombineres dette med å ta ut all ferien for 2022 og eventuelt 2023, mulig at jeg kan spare noe av årets ferie også. Og så får det bli ulønnet permisjon så lenge det er nødvendig, men jeg ønsker å begrense det til et minimum. Reglene for barnehageplass er helt fjern og tullete, jeg forstår det ikke. Men som sagt, det ordner seg stort sett uansett.

Så kan vi jo satse på tvillinger, da er permisjon lengre, men jeg er nok ikke helt klar for å aktivt ønske meg tvillinger 😄 Selv om det virker som en helt unik situasjon! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og så er det vel slik at når barnet fyller ett år kan du få noe støtte når man må være hjemme med barnet. Det vil vi undersøke nærmere 😊 (Altså kontantstøtte). 

Edit: ser at dette er fra 13 mnd til 2 år hvis man ikke får bhgplass. Opp til 7500 kroner måneden, og det hjelper godt på kontra ulønnet perm. 

Endret av Godis
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neutral90 skrev (30 minutter siden):

Dere med termin i desember: hvordan kommer dere til å løse det mtp barnehagestart? Vår vil ikke ha rett til plass før august 2023. Herlig med permisjon, men det blir en hel del måneder ulønnet da 😏 

Ser for meg at jeg har min del av kvoten + 6 mnd ulønnet for så at både jeg og mannen jobber redusert de resterende månedene før barnehagestart. Mener at mannen tar sin del som redusert, mens jeg jobber redusert, til sammen at vi er i en 100% stilling. 

Her kommer vi til å gjøre som sist - far blir hjemme med kontantstøtte fram til ungen blir 20 mnd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har privat TUL fredag 23. april. Gleder meg og gruer meg. Sist jeg var gravid fikk jeg nedslående nyheter om MA 6+2, nå har jeg TUL på 6+2 igjen. Håper så inderlig at jeg får se et bankende hjerte!

Skal til jordmor 26/4 og få henvisning til ny tidlig UL og fosterdiagnostikk mellom uke 11 og uke 13.  Jeg blir 39 til høsten, så da sjekker de det som sjekkes kan. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også litt usikker på det med barnehagestart 😅. Bor i Oslo, og vet om noen som har fått plass i januar her hvertfall. Bor i en sentrumsbydel med høy fraflytting (når man får to barn feks trenger man større plass), så håper jo litt på at det skal åpne seg en plass i barnehagen storesøster går i forholdsvis raskt i løpet av nyåret. Kommer til å ta ut ferie i permisjonen også så blir den jo forlenget noe, og har råd til å ta noe ubetalt også om vi planlegger for det.  Kjenner også flere i området som har brukt dagmamma, så det er også en mulighet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det flere her som sliter med å sove? Jeg føler jeg ligger våken halve natta hver natt om dagen. Kan ikke huske det fra sist i grunn. Veldig slitsom når jeg så vidt har fått sovne før mini kommer inn til oss og skal legge seg oppå puta mi de siste par timene før vi står opp. Håper det går over snart hvertfall.

Håper dere andre er i god form!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen mini som hjelper til her, men har hatt 2 nesten søvnløse netter i uken som var. Sov ekstremt dårlig ene natten, på tross av at jeg holdt meg fra å sove middag dagen før. Våknet en milliard ganger og bare lå og vred meg. 

Dagen etterpå var hard. Holdt på å sovne skikkelig sikkert 10 ganger på jobb, men når jeg senere hadde muligheten til å sove litt middag, så var jeg så lys våken at det gjorde vondt. 

La meg ekstra tidlig den dagen (kl 22) og så siste gang på klokken over midnatt. Var hvertfall skikkelig og lenge våken 3 ganger på natten, og på første ringet var jeg igjen lys våken. Var helt jævlig igrunn 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har vært tema på deres første samtale med jordmor? 

Jeg følte det var et voldsomt fokus på mat og kostråd. Jeg har allerede lest meg til mye, og jeg forstår at hun uansett må informere i tilfelle det er noe jeg ikke vet. Men så ble det nesten skremme-historier om hvor viktig det var å begrense inntak av sukkerholdige produkter, og her ble juice trukket frem som eksempel. Jeg vet at det inneholder mye sukker, men hun kunne vel hatt brus som eksempel, ettersom det ikke engang bidrar med noen verdifulle vitaminer 😄 "Heldigvis" har kvalmen tatt bort alt søtsug, så jeg har omtrent ikke rørt snop siden jeg ble gravid.

Jeg følte hele samtalen litt som en skjennepreken (hun var ikke veldig streng altså, men det er ubehagelig å sitte å bli spurt om hver eneste levevane for så å få beskjed om hva som er korrekt å gjøre). Fordelen med at hun var så tydelig var vel at det hun sa enda sitter i meg, og kan hjelpe meg å ta gode valg de neste månedene. 

Selv har jeg kunnskap om små barns smaks- og spiseutvikling, og får mer motivasjon til variert og sunt kosthold basert på den kunnskapen, enn beskjeden om at "hvis du spiser for mye sukker greier ikke babyen å kvitte seg med det, den blir veldig stor og du får en vond fødsel". Visste dere for eksempel at allerede når baby er i magen kan den kjenne smak av maten du spiser gjennom fostervannet. På samme måte får morsmelk variert smak etter hva vi spiser, og ved at vi spiser variert vil barnet få muligheten til å bli både kjent med, og glad i varierte smaker 😊 Det inspirerer i alle fall meg til å begrense søt-inntak, ettersom barn flest har en medfødt preferanse for søt smak, så vil jeg legge til rette for å kunne foretrekke varierte smaker 👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Godis skrev (5 timer siden):

Hva har vært tema på deres første samtale med jordmor? 

Jeg følte det var et voldsomt fokus på mat og kostråd. Jeg har allerede lest meg til mye, og jeg forstår at hun uansett må informere i tilfelle det er noe jeg ikke vet. Men så ble det nesten skremme-historier om hvor viktig det var å begrense inntak av sukkerholdige produkter, og her ble juice trukket frem som eksempel. Jeg vet at det inneholder mye sukker, men hun kunne vel hatt brus som eksempel, ettersom det ikke engang bidrar med noen verdifulle vitaminer 😄 "Heldigvis" har kvalmen tatt bort alt søtsug, så jeg har omtrent ikke rørt snop siden jeg ble gravid.

Jeg følte hele samtalen litt som en skjennepreken (hun var ikke veldig streng altså, men det er ubehagelig å sitte å bli spurt om hver eneste levevane for så å få beskjed om hva som er korrekt å gjøre). Fordelen med at hun var så tydelig var vel at det hun sa enda sitter i meg, og kan hjelpe meg å ta gode valg de neste månedene. 

Selv har jeg kunnskap om små barns smaks- og spiseutvikling, og får mer motivasjon til variert og sunt kosthold basert på den kunnskapen, enn beskjeden om at "hvis du spiser for mye sukker greier ikke babyen å kvitte seg med det, den blir veldig stor og du får en vond fødsel". Visste dere for eksempel at allerede når baby er i magen kan den kjenne smak av maten du spiser gjennom fostervannet. På samme måte får morsmelk variert smak etter hva vi spiser, og ved at vi spiser variert vil barnet få muligheten til å bli både kjent med, og glad i varierte smaker 😊 Det inspirerer i alle fall meg til å begrense søt-inntak, ettersom barn flest har en medfødt preferanse for søt smak, så vil jeg legge til rette for å kunne foretrekke varierte smaker 👍

Jøss. Dette hadde jeg syns var helt ugreit. En jordmor skal informere forsiktig og diskré - og i størst grad være støttende. Hun skal selvsagt være informativ men da på en måte som gjør at den gravide ikke føler seg uglesett. Jeg hadde en fantastisk jordmor forrige gang ( i Oslo ). Har time hos jordmor i Asker kommende uke, og er veldig spent. Har en ganske høy BMI. Den tilsier faktisk fedme. Er 172 høy og 93kg. Jeg er forberedt på kostholdsråd men dette får ikke ta alt fokuset. For idag, er man såpass belest at man vet hva som er riktig og galt. Og med et voksende menneske i magen, er det enkelt for meg å la vær i hvertfall. Håper det går bedre med neste samtale / kontroll. Hvis ikke, be om en annen jordmor 🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Niny skrev (På 10.4.2021 den 10.43):

Vært én uke tilbake på jobb. Kvalme og svimmelhet har ca gidd seg. Hvertfall nok til at det ikke er nevneverdig lengre. Derimot har jeg nå gått over i skikkelig bekkenløsning og regner med det venter en ny sykemelding på mandag. Er så vondt at jeg greier ikke å sitte vanlig oppreist engang, så eneste avlastning jeg har fra stående arbeid er å sitte på en stol, men det verker jo enda mer enn å stå nå 😫 Uke 10 og første graviditet.. Jippi! 🎉

Uff da, så kjipt. Det var tidlig å få skikkelig bekkenløsning. 
Hva slags jobb har du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godis skrev (5 timer siden):

Hva har vært tema på deres første samtale med jordmor? 

Jeg følte det var et voldsomt fokus på mat og kostråd. Jeg har allerede lest meg til mye, og jeg forstår at hun uansett må informere i tilfelle det er noe jeg ikke vet. Men så ble det nesten skremme-historier om hvor viktig det var å begrense inntak av sukkerholdige produkter, og her ble juice trukket frem som eksempel. Jeg vet at det inneholder mye sukker, men hun kunne vel hatt brus som eksempel, ettersom det ikke engang bidrar med noen verdifulle vitaminer 😄 "Heldigvis" har kvalmen tatt bort alt søtsug, så jeg har omtrent ikke rørt snop siden jeg ble gravid.

Jeg følte hele samtalen litt som en skjennepreken (hun var ikke veldig streng altså, men det er ubehagelig å sitte å bli spurt om hver eneste levevane for så å få beskjed om hva som er korrekt å gjøre). Fordelen med at hun var så tydelig var vel at det hun sa enda sitter i meg, og kan hjelpe meg å ta gode valg de neste månedene. 

Selv har jeg kunnskap om små barns smaks- og spiseutvikling, og får mer motivasjon til variert og sunt kosthold basert på den kunnskapen, enn beskjeden om at "hvis du spiser for mye sukker greier ikke babyen å kvitte seg med det, den blir veldig stor og du får en vond fødsel". Visste dere for eksempel at allerede når baby er i magen kan den kjenne smak av maten du spiser gjennom fostervannet. På samme måte får morsmelk variert smak etter hva vi spiser, og ved at vi spiser variert vil barnet få muligheten til å bli både kjent med, og glad i varierte smaker 😊 Det inspirerer i alle fall meg til å begrense søt-inntak, ettersom barn flest har en medfødt preferanse for søt smak, så vil jeg legge til rette for å kunne foretrekke varierte smaker 👍

Nå har jeg ikke vært til JM denne gangen enda. Forrige gang var jeg i uke 14. Tror jeg drøyer det litt denne gangen. Nettopp fordi jeg følte at første time var mye informasjon om kosthold osv. Som jeg uansett kan mye om, både generelt og som gravid. Jeg hadde dog ikke følelsen av en skjennepreken. Var veldig fornøyd med min Jm og håper jeg får samme igjen.

Fikk høre hjertelyd da. Noe jeg har forstått at ikke alltid er lett å finne i uke 14.

Jeg har legetime til fredag for Svangerskapskort og Div blodprøver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

 

Butter skrev (1 time siden):

Uff da, så kjipt. Det var tidlig å få skikkelig bekkenløsning. 
Hva slags jobb har du?

Jobber som mekaniker på verksted. 

Ja, syntes selv det var lovlig tidlig dette skulle komme. Allerede i slutten av uke 10... Er nå uke 11 og 50% sykemeldt. Ønsket ikke selv å være fullt sykemeldt, så sånn ble det best så styrer jeg dagene litt selv. 

Var i en liten bilulykke i 2017 og i ettertid har jeg slitt litt med rygg/ korsrygg. Mulig det har en liten sammenheng med det, samt at mamma har dårlig rygg. Hun gikk på krykker med meg fra rundt uke 12. Jeg er barn nr 2. Hun fikk også beskjed om at fikk hun flere barn etter meg, så var det mulig hun ble sittende i rullestol resten av livet for kroppen hennes slet sånn gjennom svangerskapet. Selvfølgelig også mulig jeg har litt av de samme genene der ja 🙄😫

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gullegg skrev (14 timer siden):

Jøss. Dette hadde jeg syns var helt ugreit. En jordmor skal informere forsiktig og diskré - og i størst grad være støttende. Hun skal selvsagt være informativ men da på en måte som gjør at den gravide ikke føler seg uglesett. Jeg hadde en fantastisk jordmor forrige gang ( i Oslo ). Har time hos jordmor i Asker kommende uke, og er veldig spent. Har en ganske høy BMI. Den tilsier faktisk fedme. Er 172 høy og 93kg. Jeg er forberedt på kostholdsråd men dette får ikke ta alt fokuset. For idag, er man såpass belest at man vet hva som er riktig og galt. Og med et voksende menneske i magen, er det enkelt for meg å la vær i hvertfall. Håper det går bedre med neste samtale / kontroll. Hvis ikke, be om en annen jordmor 🥰

Ja, jeg tenker også at informasjon er viktig, men mild og gjerne litt åpent for refleksjon. "Når man går gravid er det anbefalt å begrense inntak av sukkerholdige matvarer, hva er deres tanker rundt dette, og føles det overkommelig?" hadde vært en måte å ta det opp som jeg hadde satt stor pris på. For jeg er åpen og ærlig, vil gjerne lære, men akkurat den følelsen av at hun satt der og ramset opp hva som må unngås, og skrekkeksempel hvorfor, ble feil for meg 😄 Men om det kommer inn noen helt uten kunnskap om kost under graviditet hadde det kanskje hatt bedre effekt. Jeg er selv 172 cm og 80 kg før graviditet (er nede på 77 nå), så jeg er overvektig men tenker at informasjonen skal være den samme uavhengig. Vi har bare en jordmor i kommunen, så vi skal nok finne ut av det sammen 😊

Butter skrev (14 timer siden):

Nå har jeg ikke vært til JM denne gangen enda. Forrige gang var jeg i uke 14. Tror jeg drøyer det litt denne gangen. Nettopp fordi jeg følte at første time var mye informasjon om kosthold osv. Som jeg uansett kan mye om, både generelt og som gravid. Jeg hadde dog ikke følelsen av en skjennepreken. Var veldig fornøyd med min Jm og håper jeg får samme igjen.

Fikk høre hjertelyd da. Noe jeg har forstått at ikke alltid er lett å finne i uke 14.

Jeg har legetime til fredag for Svangerskapskort og Div blodprøver.

Takk for innspill 😊 Da kan jeg kanskje håpe at den største praten om kosthold er unnagjort, og at innholdet på senere avtaler føles litt greiere. Vi skulle lytte etter fosterlyd allerede neste gang (uke 10), men da skal jeg ha i bakhodet at det ikke trenger å være noe galt dersom vi ikke finner den 😊

Må bare legge til at opplevelsen jeg satt igjen med garantert reflekterer typen person jeg er. Jeg og samboer er ganske ulik, og når han kom hjem fra jobb var noe av det første han sa: det var skikkelig flink og informativ jordmor. Og så bra at hun sa baby kan bli tjukk av for mye sukker, da vet vi at det er viktig å begrense. 

Så tydeligvis, for han som har litt mindre kunnskap, og en annen personlighet, var denne jordmora tipp topp! Jeg skal altså garantert finne ut av det fremover med jordmor, så jeg får legge bak meg alvorspraten om kost 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godis skrev (1 time siden):

Ja, jeg tenker også at informasjon er viktig, men mild og gjerne litt åpent for refleksjon. "Når man går gravid er det anbefalt å begrense inntak av sukkerholdige matvarer, hva er deres tanker rundt dette, og føles det overkommelig?" hadde vært en måte å ta det opp som jeg hadde satt stor pris på. For jeg er åpen og ærlig, vil gjerne lære, men akkurat den følelsen av at hun satt der og ramset opp hva som må unngås, og skrekkeksempel hvorfor, ble feil for meg 😄 Men om det kommer inn noen helt uten kunnskap om kost under graviditet hadde det kanskje hatt bedre effekt. Jeg er selv 172 cm og 80 kg før graviditet (er nede på 77 nå), så jeg er overvektig men tenker at informasjonen skal være den samme uavhengig. Vi har bare en jordmor i kommunen, så vi skal nok finne ut av det sammen 😊

Takk for innspill 😊 Da kan jeg kanskje håpe at den største praten om kosthold er unnagjort, og at innholdet på senere avtaler føles litt greiere. Vi skulle lytte etter fosterlyd allerede neste gang (uke 10), men da skal jeg ha i bakhodet at det ikke trenger å være noe galt dersom vi ikke finner den 😊

Må bare legge til at opplevelsen jeg satt igjen med garantert reflekterer typen person jeg er. Jeg og samboer er ganske ulik, og når han kom hjem fra jobb var noe av det første han sa: det var skikkelig flink og informativ jordmor. Og så bra at hun sa baby kan bli tjukk av for mye sukker, da vet vi at det er viktig å begrense. 

Så tydeligvis, for han som har litt mindre kunnskap, og en annen personlighet, var denne jordmora tipp topp! Jeg skal altså garantert finne ut av det fremover med jordmor, så jeg får legge bak meg alvorspraten om kost 😄

Hehe ja, veldig bra. Det blir nok bra ❤

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Niny skrev (På 13.4.2021 den 21.06):

 

Jobber som mekaniker på verksted. 

Ja, syntes selv det var lovlig tidlig dette skulle komme. Allerede i slutten av uke 10... Er nå uke 11 og 50% sykemeldt. Ønsket ikke selv å være fullt sykemeldt, så sånn ble det best så styrer jeg dagene litt selv. 

Var i en liten bilulykke i 2017 og i ettertid har jeg slitt litt med rygg/ korsrygg. Mulig det har en liten sammenheng med det, samt at mamma har dårlig rygg. Hun gikk på krykker med meg fra rundt uke 12. Jeg er barn nr 2. Hun fikk også beskjed om at fikk hun flere barn etter meg, så var det mulig hun ble sittende i rullestol resten av livet for kroppen hennes slet sånn gjennom svangerskapet. Selvfølgelig også mulig jeg har litt av de samme genene der ja 🙄😫

Ja, da har jo du en «bagasje» som kan forklare litt. Men kjipt uansett. Personlig var jeg veldig glad for å være i god form gjennom hele forrige svangerskap. 
 

Men det med tung fysisk jobb forklarer jo også et større behov for sykmelding. Jeg som har kontorjobb har klart meg greit (formen har jo tross alt vært god, forholdene tatt i betraktning). Men kjente et par dager på at hadde jeg hatt en jobb som innebar mye aktivitet og med liten mulighet for hvile ila dagen, hadde jeg nok trengt en sykmelding. 
Kjente det veldig godt da ett-åringen var i karantene og jeg måtte være hjemme med henne og stimulere og aktivisere henne hele dagen. Savnet kontorstolen min 😂😂.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...