Gå til innhold

Termingruppe november/desember 2021

Gullegg

Anbefalte innlegg

Butter skrev (1 time siden):

Ja, det er endel av det å nærme seg slutten 😳😳. Apropos kvalme, kan være naturlig følge av at fordøyelsessystemet blir så komprimert, men kan også være et tegn på svangerskapsforgiftning (da kombinert med andre symptomer), men regner med du følges opp som normalt hos JM/lege.

Fikk en skikkelig oppkastrunde denne uka, samme kvelden som jeg hadde vært hos JM faktisk.. 😅 Siden det har jeg hatt mye kvalme og vært veldig redusert. Heldigvis er blodtrykket og urinprøvene fine, så håper det bare er fordøyelsessystemet som sliter litt, skal uansett ta det opp med JM neste gang. Hvis jeg ikke føler meg bedre utover uka må jeg nok uansett ta en prat med fastlegen om det.

Butter skrev (2 timer siden):

Ja, nå går det mot slutten. 34+ 0 i dag og offisielt høygravid om fem dag. Kun 17 arbeidsdager 🤩 igjen! Gleder meg til permisjon og håper jeg får i alle fall en- to uker for meg selv!

Formen er egentlig bra, men kjenner jo at det begynner å bli tyngre. Jobber enda fullt, og med en toåring i tillegg blir det ikke så veldig mye tid til hvile. Men det går greit, men kjenner derfor ekstra på at jeg faktisk får litt av permisjonen for meg selv før han kommer. 
Det verste synes jeg egentlig er følelsen av å få magesekken og tarmer presset opp i halsen når jeg ligger på sofaen i det som er en god stilling for rygg og nakke 🤪

Så nærme permisjonen da! Det blir bra 😊 Absolutt tyngre å henge med i hverdagen jo nærmere termin man kommer nå. Håper du får litt tid til å hvile før minsten kommer 🤞😊

Haha, jeg og kjenner at alt presses i alle mulige retninger når man sitter 🙈 Og enda skal både frøkna og magen vokse mye 😅

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nazanin skrev (På 15.9.2021 den 19.09):

Hei, jeg er ny her! 

Babyen min skal bli født i november eller desember. Vi vet ikke sikkert. Det er beregnet for begynnelsen av desember men barnet er allerede stort så datoen ble endret. 

Jeg vil gjerne ha kontakt med andre mødre. Jeg kjenner ikke mange mennesker i Norge. 

Velkommen! Frøkna min har termin 1. Desember, så da er vi nok veldig likt i løypa. Nærmer seg fort nå 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høygravid og 12 arbeidsdager igjen til permisjon! Kjenner nå at det virkelig nærmer seg at jeg snart en tobarnsmor! Kjenner både på lykke og en lett panikk 😂🙈😳❤️.

Nå må jeg også snart begynne å tenke på å pakke fødebagen….

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28+5

Vi har vært på 3D ultralyd i dag. Bitteminsten er prikk lik sin yngste storebror og veldig søt. 😍 Han ligger i tverrleie, med føttene bretta bak hodet. Klødde seg i panna med stortåa, og viste fingeren til oss da jordmora prøvde å dytte på ham for å få bedre bilder. :Knegg:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Butter skrev (18 timer siden):

Høygravid og 12 arbeidsdager igjen til permisjon! Kjenner nå at det virkelig nærmer seg at jeg snart en tobarnsmor! Kjenner både på lykke og en lett panikk 😂🙈😳❤️.

Nå må jeg også snart begynne å tenke på å pakke fødebagen….

Høygravid her også! Sykemeldt siste biten, men 2 uker til permisjonsstart! 🙈🥳 

Fødebagen har jeg plukket litt forsiktig på, men hastet rundt og hev ting nedi i forgårs for plutselig hadde jeg 2 dager der jeg såvidt kjente noe liv i det heletatt så ble redd og måtte inn på kontroll. Mannen hadde lånt bilen avgårde, så mens jeg ventet på bil så pakket jeg nesten det siste. Kun toalettsaker, medisiner og dusjesaker som gjenstår nå (trooor jeg) 😬

Merker at alt gjør mer vondt nedi der. Går som ei kråke for det gjør dødsvondt å reise seg og å stå beint, det presser mer og mer nedover for hver dag og murrer mye. Hodet er så langt ned nå at hikken føles helt malplassert 😂 

Mamma fødte før termin med begge, så er veldig spent på om det blir nå i oktober eller ikke 🤔🤩 Flere i den lokale termingruppen min har alt født 🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lorieen skrev (20 timer siden):

28+5

Vi har vært på 3D ultralyd i dag. Bitteminsten er prikk lik sin yngste storebror og veldig søt. 😍 Han ligger i tverrleie, med føttene bretta bak hodet. Klødde seg i panna med stortåa, og viste fingeren til oss da jordmora prøvde å dytte på ham for å få bedre bilder. :Knegg:

Så herlig ❤️. Har dere vært på 3D ultralyd med alle? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Niny skrev (1 time siden):

Høygravid her også! Sykemeldt siste biten, men 2 uker til permisjonsstart! 🙈🥳 

Fødebagen har jeg plukket litt forsiktig på, men hastet rundt og hev ting nedi i forgårs for plutselig hadde jeg 2 dager der jeg såvidt kjente noe liv i det heletatt så ble redd og måtte inn på kontroll. Mannen hadde lånt bilen avgårde, så mens jeg ventet på bil så pakket jeg nesten det siste. Kun toalettsaker, medisiner og dusjesaker som gjenstår nå (trooor jeg) 😬

Merker at alt gjør mer vondt nedi der. Går som ei kråke for det gjør dødsvondt å reise seg og å stå beint, det presser mer og mer nedover for hver dag og murrer mye. Hodet er så langt ned nå at hikken føles helt malplassert 😂 

Mamma fødte før termin med begge, så er veldig spent på om det blir nå i oktober eller ikke 🤔🤩 Flere i den lokale termingruppen min har alt født 🥰

Uff, lite liv er skumle greier, særlig over så lang tid. Regner med alt var i orden.

2- åringen var veldig uforutsigbar da hun var i magen. Noen dager der hun sparket og bevegde seg i ett dagen lang, og andre dager hvor jeg følte det nesten ikke var liv. Mange ganger jeg var på nippet til å dra på sykehuset. Lillebror er mye mer forutsigbar og jevn, så det er deilig.

Uff, ja du har hatt et kranglete bekken nesten siden start du ☹️. Kjenner også at ting begynner å «stivne» til og å gjøre vondt, men greier enda å gå tur og trene, så er veldig glad.

Deilig å nesten være ferdig med fødebagen - tror jeg skal få gjort det innen en drøy ukes tid.

Ja, kan jo godt være du føder litt før. Enn så lenge håper jeg å gå ca til termin. Kjenner jeg trenger et par uker for meg selv til litt påsketing her hjemme og bare meg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Butter skrev (29 minutter siden):

Så herlig ❤️. Har dere vært på 3D ultralyd med alle? 

Nei, kun denne gangen. Med de to eldste fantes det ikke 3D UL, og med nummer 3 bodde vi maaaange mil unna nærmeste store by som kunne tilby slikt. Og med nummer fire vurderte vi, men det ble aldri noe av. Men nå er det mitt aller siste svangerskap, og mannen fikk ikke være med på hverken tidlig UL eller ordinær UL pga covid-regler på sykehuset, så da bestemte vi oss for at det var verdt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Butter skrev (32 minutter siden):

Uff, lite liv er skumle greier, særlig over så lang tid. Regner med alt var i orden.

2- åringen var veldig uforutsigbar da hun var i magen. Noen dager der hun sparket og bevegde seg i ett dagen lang, og andre dager hvor jeg følte det nesten ikke var liv. Mange ganger jeg var på nippet til å dra på sykehuset. Lillebror er mye mer forutsigbar og jevn, så det er deilig.

Uff, ja du har hatt et kranglete bekken nesten siden start du ☹️. Kjenner også at ting begynner å «stivne» til og å gjøre vondt, men greier enda å gå tur og trene, så er veldig glad. 

Heldigvis var alt i orden! De så på sparketesten at bevegelsene var svake, men fikk ønsket utslag på babys puls osv når han bevegde seg, så de var fornøyde 😊 Her har jeg hatt jevnt og trutt med bevegelser siden jeg begynte å kjenne de rundt uke 16. Aldri hittil hatt noen avvikling fra den daglige normalen, så når det over natten gikk fra tydelige gode bevegelser til veldig få og svake så var det en stor forandring 🤷🏻‍♀️

Her begynte bekkenet å krangle fra uke 11! 😬 Da kom første sykemeldingen pga det for jeg slet sånn med å gå på jobb 😅 Men siste kanskje 3-4 ukene nå har bekkenet blitt bedre for hodet er festet og stabiliserer bekkenet! 🥳😍 Nå er det bare alt det andre som gjør vondt. Har ikke sjans til å gå på tur eller trene, desverre 😣 Så nyt det du som kan 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lorieen skrev (12 minutter siden):

Nei, kun denne gangen. Med de to eldste fantes det ikke 3D UL, og med nummer 3 bodde vi maaaange mil unna nærmeste store by som kunne tilby slikt. Og med nummer fire vurderte vi, men det ble aldri noe av. Men nå er det mitt aller siste svangerskap, og mannen fikk ikke være med på hverken tidlig UL eller ordinær UL pga covid-regler på sykehuset, så da bestemte vi oss for at det var verdt det.

Koselig han hvertfall fikk være med og se noe nå 🥰

Her hadde jeg lyst til 3D ultralyd, men mannen mente vi måtte ha noe å se frem til. Altså å glede oss til hvordan han ser ut, isteden å allerede vite det også 😜😅🤷🏻‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååh, så herlig med 3D ultralyd, @Lorieen 😍 Så gøy å kunne se likhetstrekk mellom barna også 🥰 Må si jeg er litt imponert over hvor akrobatiske disse små er, frøkna mi også lå med føttene foran hodet på 3D ultralyden 🙈 

Må si jeg er veldig spent på når lillegutt bestemmer seg for å komme  @Niny. Blir jo litt ekstra spennende med familiehistorikken der. Får håpe han venter noen uker til da 🤞 Men blir kanskje godt å ha fødebaggen klar sånn i tilfelle 😊 Skummelt med noen dager med mindre liv og, men så utrolig flott at alt var normalt på sparketesten ❤

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gikk opp for meg forrige uke at det bare er litt over 1 mnd igjen til permisjonen 😱🙈 Husker jo jeg nettopp tenkte at det er leeenge igjen 😅 Hussalg og slikt har virkelig fått tiden til å fly. Har en liten pust i bakken nå før vi begynner prosjekt flytting. Så straks vi er i gang med flyttingen så tror jeg nok tida flyr forbi igjen 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 uker idag, nå syns jeg tiden går litt for fort 🙈 det gikk plutselig opp for meg her en dag at vi faktisk skal ha med oss en baby hjem fra sykehuset 😳 Er det bare meg som syns det er helt sykt? 😅

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fioritura skrev (5 timer siden):

30 uker idag, nå syns jeg tiden går litt for fort 🙈 det gikk plutselig opp for meg her en dag at vi faktisk skal ha med oss en baby hjem fra sykehuset 😳 Er det bare meg som syns det er helt sykt? 😅

Jeg venter femtemann og det er like uvirkelig denne gangen som alle de andre gangene at om ca 10 uker så kommer det ut en PERSON liksom… :Knegg: Men samtidig er det så naturlig når babyen først er ute. Litt sånn «Åh hei, det er jo deg jo! Selvfølgelig var det deg hele tiden, deg kjenner jeg jo!» Utrolig merkelig opplevelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Fioritura said:

Jeg har samme "problem". Noen få ganger fikk jeg virkelig panikk og ville rømme. Selvfølgelig vet jeg at dette ikke nytter noe i det hele tatt. Jeg er gravid og babyen følger med hvis jeg rømmer. 😂

Dessverre er jeg i en veldig vanskelig situasjon. Jeg trodde det var der frykten min kom fra. Men kanskje er det normalt. :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 36+1 idag og det er skremmende nærmt termin, hvertfall med familiehistorien om litt tidligere fødsel. Så for min del er det alt etter neste fredag, så forventer vi at han kan komme når som helst. 

Jeg merker at hodet står så lavt nede lå at ALT gjør vondt. Når jeg presser imot med fingrene der det verker så intenst, så er det på hver sin side rett over skambeinet. Altså ikke symfysesmerter, men at noe presser på. Ser ut som jeg presser imot på ørene til lille eller noe 😜 

Hittil har jeg ikke tenkt tanken om at jeg er drittlei og bare få han ut, men igår gikk jeg littegranne og jeg hadde så forferdelig vondt når jeg kom hjem at jeg måtte få hjelp til å kle av meg og jeg våknet inatt av smerter når jeg bevegde på meg 😭 1 uke til så bare kom lille venn! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har så lenge nå tenkt å begynne å pakke fødebag, men hodet og kroppen henger ikke helt med, så det har blitt med praten.

Er det noen andre her som har pakket, eller skrevet ferdig pakkeliste? Vil veldig gjerne høre, kanskje det gjør det lettere å få satt i gang 😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godis skrev (1 time siden):

Jeg har så lenge nå tenkt å begynne å pakke fødebag, men hodet og kroppen henger ikke helt med, så det har blitt med praten.

Er det noen andre her som har pakket, eller skrevet ferdig pakkeliste? Vil veldig gjerne høre, kanskje det gjør det lettere å få satt i gang 😊

Her er min liste! 

Flere i min lokale termingruppe som klagde på harde madrasser og flatbrød/murstein som hodepute, samt sandpapir som dopapir 😂🙈

Derfor en liten oppblåsbar campingpute så jeg hvertfall kan få støtte til hodet, og dopapir som et spørsmålstegn 😜

Div snacks for energi til deg om det skulle dra ut, for du får vel bare enkelte faste måltider og jeg er kresen. Fikk forresten beskjed på fødselsforberedende kurs at barnefar får INGEN mat servert, kun fødende mor. Så pakk med noe enkelt å tygge på. 

Ellers er det toalettsaker, ammevennlige klær og løse gode bukser. Vet jo heller aldri om man ender opp med hastekeisersnitt så noe som er behagelig over magen selv etter fødsel ser jeg som et must. Kroppen er hvertfall sliten etterpå, det tror jeg at jeg kan garantere, så å gå med ubehagelige klær som er litt trange eller gnager litt høres fælt ut. 

Bind trenger du ikke ta med, det får man, samme med bleier med mindre du har lang kjørevei hjem igjen. Da evt ta med et bleieskift til hjemturen. 

Bare legger til at en helt vanlig stor bag har jeg pakket mitt i og til baby er alt i stellevesken. Synes personlig det er tåpelig å skulle kjøpe inn noe nytt av bag osv spesielt for fødebagen som aldri ellers kommer til å bli brukt 🙈🤭

Screenshot_20211007_111512_com.socialnmobile.dictapps.notepad.color.note.jpg

Endret av Niny
La til et avsnitt
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Niny skrev (20 minutter siden):

Her er min liste! 

Flere i min lokale termingruppe som klagde på harde madrasser og flatbrød/murstein som hodepute, samt sandpapir som dopapir 😂🙈

Derfor en liten oppblåsbar campingpute så jeg hvertfall kan få støtte til hodet, og dopapir som et spørsmålstegn 😜

Div snacks for energi til deg om det skulle dra ut, for du får vel bare enkelte faste måltider og jeg er kresen. Fikk forresten beskjed på fødselsforberedende kurs at barnefar får INGEN mat servert, kun fødende mor. Så pakk med noe enkelt å tygge på. 

Ellers er det toalettsaker, ammevennlige klær og løse gode bukser. Vet jo heller aldri om man ender opp med hastekeisersnitt så noe som er behagelig over magen selv etter fødsel ser jeg som et must. Kroppen er hvertfall sliten etterpå, det tror jeg at jeg kan garantere, så å gå med ubehagelige klær som er litt trange eller gnager litt høres fælt ut. 

Bind trenger du ikke ta med, det får man, samme med bleier med mindre du har lang kjørevei hjem igjen. Da evt ta med et bleieskift til hjemturen. 

Bare legger til at en helt vanlig stor bag har jeg pakket mitt i og til baby er alt i stellevesken. Synes personlig det er tåpelig å skulle kjøpe inn noe nytt av bag osv spesielt for fødebagen som aldri ellers kommer til å bli brukt 🙈🤭

Screenshot_20211007_111512_com.socialnmobile.dictapps.notepad.color.note.jpg

Fantastisk, tusen takk! Jeg har ikke tenkt å kjøpe inn noe egen bag, men det jeg har fra før er i litt upraktisk størrelse for å pakke alt i en bag. Så å samle babyen sitt i stelleveska løser virkelig det problemet, supert 🤩 Spørs om jeg kanskje bør gå til innkjøp av en ny bukse uten strikk i livet, bare knyting kanskje, for jeg har ingen bukser som ikke strammer. Liker egentlig stramme bukser, men skulle det bli keisersnitt bør jeg absolutt ha et alternativ. Pakker du ett skift i hver av størrelsene 50 og 56, eller flere? 

Lurer på jeg skal ha bb-hugme i bilen, så den kan hentes ved behov, særlig dersom vi blir lenge på barsel. Tror ikke det er restriksjoner på om partner kan forlate rommet lengre, håper det holder seg slik. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godis skrev (6 timer siden):

Fantastisk, tusen takk! Jeg har ikke tenkt å kjøpe inn noe egen bag, men det jeg har fra før er i litt upraktisk størrelse for å pakke alt i en bag. Så å samle babyen sitt i stelleveska løser virkelig det problemet, supert 🤩 Spørs om jeg kanskje bør gå til innkjøp av en ny bukse uten strikk i livet, bare knyting kanskje, for jeg har ingen bukser som ikke strammer. Liker egentlig stramme bukser, men skulle det bli keisersnitt bør jeg absolutt ha et alternativ. Pakker du ett skift i hver av størrelsene 50 og 56, eller flere? 

Lurer på jeg skal ha bb-hugme i bilen, så den kan hentes ved behov, særlig dersom vi blir lenge på barsel. Tror ikke det er restriksjoner på om partner kan forlate rommet lengre, håper det holder seg slik. 

Siden jeg ikke vet hvordan ting forløper seg siden jeg ikke har født før, så safer jeg for flere dager på sykehuset. Har altså med 2 skift av hver str og stappet i en zip pose der jeg trykker ut luften så det tar mindre plass. Og med skift mener jeg 2 bodyer, 1 bukse med fot i ull og 1 strømpebukse. Passet på å i begge str ta ett skift med ull og ett uten, sånn hvis om så men at han skal reagere på ull rett på huden så har jeg med et bomullsalternativ.

Jeg har 2 løse bukser fra cubus ( https://cubus.com/no/p/bukse-med-elastisk-kant-ved-ankelen-svart-bukser-dame/7257909_F990 ) med, som er litt løse, men deilig som slafsebukse. Digger disse og kommer nok til å bo i de senere også da det er god plass til stillongs under. En venninne som fikk baby i januar i år sa også at hun bodde i disse som gravid og etter fødsel 🤩😂 Reiser nok sikkert til sykehuset i noen klær også, så med mindre jeg lekker vann og søler til klærne så er jo den buksen også et alternativ hjem igjen hvis du reiser inn med en gravidbukse 😊

Ja sikkert lurt å stappe bilen med ting man tenker kanskje er greit for så å hente underveis evt. Her har heldigvis fødeavdelingen åpnet helt opp igjen for far, så han kan være der hele tiden på barsel, selv uten familierom, hvis han vil. Må sove i en stol da, men han får ihvertfall lov 😜 Så barnefar kan komme og gå som han vil, søsken av barnet må vente til besøkstid ellers må øvrig familie enda vente til vi er utskrevet. Men fremskritt! 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...