Gå til innhold

Uføre som får barn ETTER å ha fått innvilget uføretrygd


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvis jeg var så syk at jeg ikke hadde kapasitet til å BÅDE være i full jobb OG ha barn, så hadde jeg nok helt ærlig valgt barn foran jobb (Noe jeg  tror veldig mange hadde gjort). Men jeg hadde så absolutt ikke fått fem! 

Anonymkode: 5557e...cbf

Alt for mange tenker sånn. Hva med å bidra til samfunnet? 

Anonymkode: 29454...a0e

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nettopp. Jeg har inntrykk av at mange av disse for det første bor veldig dyrt, og for det andre har i overkant høye forventninger til hva en fin jul eller en god sommerferie skal inneholde. Mange bor sentralt og nekter å flytte på seg fordi de ikke vil flytte fra familie og venner. Noe jeg skjønner veldig godt, men dette er faktisk et valg. Noen ganger har man bare valget mellom dårlige alternativer, men det er fremdeles et valg. Dette er noe jeg lærte på kurs i mestring av belastning da jeg var deprimert. Der var det forøvrig en del uføre som deltok, og de fikk samme beskjed som oss andre deprimerte og angsfylte deltakerne; du har alltid et valg! Du kan ikke velge å ikke være syk/deprimert eller ikke ha vondt, men du kan velge hvordan du skal takle det. Harde ord, men veldig sant.
Mange av de som langer ut mot uføre i sånne her tråder, er veldig opptatt av å klage på hvor hardt de jobber og hvor slitne de er. De har også et valg, men er mest opptatt av å fortelle uføre hvilke valg de burde ta.

Anonymkode: 16fd7...d35

Fantastiske tekster takk for at du deler de :5:

Viser til: "Noen ganger har man bare valget mellom dårlige alternativer, men det er fremdeles et valg."

og: "Du kan ikke velge å ikke være syk/deprimert eller ikke ha vondt, men du kan velge hvordan du skal takle det."

Anonymkode: eb7f2...212

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PetterKanin skrev (2 timer siden):

Det å ta seg av et barn er noe som ligger latent i mennesket. Det er dermed en mye enklere oppgave enn forpliktelsene en jobb innebærer.

Uføretrygdede som ønsker og er i stand til å ta seg av barn burde absolutt gjennomføre det. Det er bare positivt.

Veldig enig med deg. Å få barn tror jeg de fleste føler er svært meningsfullt og gir høy livskvalitet, selv om det kan være tøffe tak. Det kan ikke sammenlignes med å stå i en jobb med press om effektivitet, hvor man loggføres og overvåkes, hvor man må ha høy evne til omstilling og "være en superhelt". 

Anonymkode: 749bb...8d5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du ble på magisk hvis friskere av å få barn?  Da burde du aldri vært 100% ufør i utgangspunktet.

Anonymkode: 4b569...96d

Dette her var ikke ålright å skrive av deg.

Anonymkode: eb7f2...212

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Alt for mange tenker sånn. Hva med å bidra til samfunnet? 

Anonymkode: 29454...a0e

Erna ville vi skulle få flere barn! Kanskje barna bidrar til samfunnet? 

Anonymkode: cf6fd...c6e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Alt for mange tenker sånn. Hva med å bidra til samfunnet? 

Anonymkode: 29454...a0e

Man bidrar til samfunnet ved å sette barn til verden!

Anonymkode: 4d7cf...69f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Alt for mange tenker sånn. Hva med å bidra til samfunnet? 

Anonymkode: 29454...a0e

Erna oppfordrer jo til at vi skal få flere barn. Om vi ikke begynner å presse. It flere barn, er det ingen til å vaske og skifte på deg når du ligger på gamlehjem. Så å få barn er faktisk er veldig viktig bidrag til da samfunnet. 

Ja det er større sjanse for å selv bli ufør om man har uføre foreldre, men likevel ender flere i jobb enn som ufør. 

Anonymkode: 579bd...ee4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Erna ville vi skulle få flere barn! Kanskje barna bidrar til samfunnet? 

Anonymkode: cf6fd...c6e

Du har sikkert ikke fått med deg at uføre avler uføre. Så det hjelper ikke hverken Erna eller landet vårt at uføre får massevis av unger siden de ikke vil bidra i samfunnet, men ende opp på trygd. 

Anonymkode: 6db84...cd1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Fantastiske tekster takk for at du deler de :5:

Viser til: "Noen ganger har man bare valget mellom dårlige alternativer, men det er fremdeles et valg."

og: "Du kan ikke velge å ikke være syk/deprimert eller ikke ha vondt, men du kan velge hvordan du skal takle det."

Anonymkode: eb7f2...212

Siste setning er jo fullstendig idiotisk og meningsløs. Om man ikke kan velge å være deprimert (som man selvsagt ikke kan, for det er en fuckings sykdom) så kan man heller ikke bare velge hvordan man skal takle det. Det blir jo fryktelig selvmotsigende. Det blir som å si at du kan ikke velge å ikke være lei deg, men du kan velge å være glad? Hvis man ikke kan velge å ikke være lei seg, så kan man heller ikke velge å være glad. Å bli deprimert eller få en annen psykisk lidelse handler ikke om valg. Det er faktisk sykdom.

  • Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Erna oppfordrer jo til at vi skal få flere barn. Om vi ikke begynner å presse. It flere barn, er det ingen til å vaske og skifte på deg når du ligger på gamlehjem. Så å få barn er faktisk er veldig viktig bidrag til da samfunnet. 

Ja det er større sjanse for å selv bli ufør om man har uføre foreldre, men likevel ender flere i jobb enn som ufør. 

Anonymkode: 579bd...ee4

Barn av uføre vil ikke være de som vasker og skifter på de gamle. De barna ender stort sett selv på uføretrygd. Det er da mye mer behagelig enn å jobbe. 

Anonymkode: 6db84...cd1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

IDGAF skrev (43 minutter siden):

Så når du bare MÅTTE ut så gikk det bra? Hvorfor dro du deg ikke ut tidligere?? 

🙄 Ikke fint å skrive slikt.

Anonymkode: eb7f2...212

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Airman skrev (2 timer siden):

Det har vært mennesker som har født barn i Norge i 8-10 000 år, det er de siste 30 årene at kvinnesamfunnet mener barn kun skal være for eliten, de som er adelsberettiget. Så menneskerettigheter og menneskeverd tror jeg dere skal snakke veldig lavt om

Dette tenker jeg også hver gang jeg hører sånne utsagn.

 

Anonymkode: 26d1d...1e5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du har sikkert ikke fått med deg at uføre avler uføre. Så det hjelper ikke hverken Erna eller landet vårt at uføre får massevis av unger siden de ikke vil bidra i samfunnet, men ende opp på trygd. 

Anonymkode: 6db84...cd1

Har du noe som underbygger påstanden? Hva med de der ene er i jobb og andre er ufør? Hva med de som har jobbet, men blitt ufør? 
min ene forelder er ufør på grunn av alvorlig psykisk sykdom, men jeg og søsknene mine er i full jobb. Nå er det dårlig forskning og nevne at jeg kjenner noen som sånn og sånn altså, men alt er ikke svart/hvitt heller. Men mulig det er forskning dom tilsier at uføre får barn som blir uføre. 

Anonymkode: cf6fd...c6e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjenferdet skrev (2 minutter siden):

Siste setning er jo fullstendig idiotisk og meningsløs. Om man ikke kan velge å være deprimert (som man selvsagt ikke kan, for det er en fuckings sykdom) så kan man heller ikke bare velge hvordan man skal takle det. Det blir jo fryktelig selvmotsigende. Det blir som å si at du kan ikke velge å ikke være lei deg, men du kan velge å være glad? Hvis man ikke kan velge å ikke være lei seg, så kan man heller ikke velge å være glad. Å bli deprimert eller få en annen psykisk lidelse handler ikke om valg. Det er faktisk sykdom.

Nei du kan ikke velge å ikke være lei deg, men du kan velge å prøve å gå ut em tur den dagen likevel. (Takle det på en annen måte) 

Du kan være lam i beina og sitte i rullestol, men du kan velge å bli drit god på å sitte i rullestol! 

Anonymkode: cf6fd...c6e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjenferdet skrev (2 minutter siden):

Siste setning er jo fullstendig idiotisk og meningsløs. Om man ikke kan velge å være deprimert (som man selvsagt ikke kan, for det er en fuckings sykdom) så kan man heller ikke bare velge hvordan man skal takle det. Det blir jo fryktelig selvmotsigende. Det blir som å si at du kan ikke velge å ikke være lei deg, men du kan velge å være glad? Hvis man ikke kan velge å ikke være lei seg, så kan man heller ikke velge å være glad. Å bli deprimert eller få en annen psykisk lidelse handler ikke om valg. Det er faktisk sykdom.

Setningen er jo spot on! Er du deprimert har du to valg, jobbe med det eller sette deg ned i sofaen og råtne. Samme med kreft. Du kan jobbe med det, gjøre det beste ut av det. Eller du kan gi faen og grave deg ned. 

Sykdom er ikke et valg, men hvordan du takler det og lever med det, er et jævlig stort valg. 

Anonymkode: b15b9...e25

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har du noe som underbygger påstanden? Hva med de der ene er i jobb og andre er ufør? Hva med de som har jobbet, men blitt ufør? 
min ene forelder er ufør på grunn av alvorlig psykisk sykdom, men jeg og søsknene mine er i full jobb. Nå er det dårlig forskning og nevne at jeg kjenner noen som sånn og sånn altså, men alt er ikke svart/hvitt heller. Men mulig det er forskning dom tilsier at uføre får barn som blir uføre. 

Anonymkode: cf6fd...c6e

Det er en link enten lenger opp på denne siden, eller forrige side. 

Anonymkode: 6db84...cd1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Barn av uføre vil ikke være de som vasker og skifter på de gamle. De barna ender stort sett selv på uføretrygd. Det er da mye mer behagelig enn å jobbe. 

Anonymkode: 6db84...cd1

Mer behagelig å være ufør? Merkelig. Jeg syns det var mer behagelig å jobbe og være frisk. 

Anonymkode: 1f9d1...9a3

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har du noe som underbygger påstanden? Hva med de der ene er i jobb og andre er ufør? Hva med de som har jobbet, men blitt ufør? 
min ene forelder er ufør på grunn av alvorlig psykisk sykdom, men jeg og søsknene mine er i full jobb. Nå er det dårlig forskning og nevne at jeg kjenner noen som sånn og sånn altså, men alt er ikke svart/hvitt heller. Men mulig det er forskning dom tilsier at uføre får barn som blir uføre. 

Anonymkode: cf6fd...c6e

Ja, det er mye forskning på dette. 

Anonymkode: b15b9...e25

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tanten til kjæresten min har vært ufør hele livet på grunn av fybrio. Hun har nettopp fått barn nummer 4. Forstår ikke logikken med å ikke kunne jobbe, men ha tid til å følge opp 4 barn... Mannen hennes pendler, så han er kun hjemme i helgene, så det er ikke sånn at det er han som tar hovedansvaret heller.
 

Jeg og kjæresten min som er i jobb har IKKE overskudd til å følge opp 4 barn, så her klarer ikke helt å forstå at hun har det 🤔

Anonymkode: 33ca9...06e

Ufør pga fibromyalgi? Jeg har fibromyalgi og jobber 100%. Har aldri vært snakk om å søke uføre

Anonymkode: 9ab21...974

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Barn av uføre vil ikke være de som vasker og skifter på de gamle. De barna ender stort sett selv på uføretrygd. Det er da mye mer behagelig enn å jobbe. 

Anonymkode: 6db84...cd1

Statistisk ender flere barn av uføre opp som uføre sammenlignet med barn av folk i jobb. Det betyr jo ikke at alle ender opp som uføre, de aller fleste ender jo faktisk opp med å jobbe.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...