Gå til innhold

Uføre som får barn ETTER å ha fått innvilget uføretrygd


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kommer an på grunnen til at man er ufør tenker jeg. Enkelte psykiske lidelser kan være negativt over tid. Har en gutt i klassen til min yngste, de går nå i 6.klasse. Moren jobber ikke og sliter med bla sosial angst. Hun har aldri vært på et eneste foreldremøte, 17.mai feiring, avslutning...hun er sikkert en god mor for barnet sitt hjemme men hun blir dessverre en snakkis. Vi syntes synd på barnet.

Anonymkode: 559ef...0d5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helgeline skrev (9 minutter siden):

Men hvordan ser du for deg at dette skal løses i praksis ts? Skal man tvangssterilisere uføre? Tvinge folk til å abort?

Hvis vi skal begynne å legge føringer for hvem som kan få barn eller ikke, er vi fort over i fascisme. Da har en viss person vunnet, 76 år etter at han plasserte pistolen mot panna i en bunker og trakk av. Millioner døde forgjeves. 

Dramatisk nå, men dette skremmer meg faktisk. At stadig flere ytrer sånne meninger. Ser det tyter ut her og der, utsagn som for 25 år siden ville vært utenkelig. Det verste er at det er så snikende. Vi tror gjerne spøkelsene fra 30-tallet manifesterer seg i snauklipte skrullinger som vil hive ut muslimer.... så feil kan man ta. Trusselen fra fascismen/sosialdarwinismen er midt i blant oss, på KG og pauserommene. I bioteknologien, perfeksjonismen og delvis også i dødshjelp-og abortdebatten. 
 

Hilsen fulltidsarbeidende og overtrøtt firebarnsmor. 

 

Det er en lang vei fra å stille spørsmål ved hvordan en uføretrygded er for syk til å jobbe, men ikke for syk til å oppdra barn, til å mene at uføre skal tvangssteriliseres og tvinges til abort. I alle dager... 

Ingen i denne tråden har sagt at uføre ikke burde få lov til å få barn, det diskuteres om hvorvidt uføretrygden er reell dersom en likevel klarte å få barn selv om en var for syk til å jobbe. Dette er langt fra å mene at uføre burde tvangssterilliseres. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Sant, glemt hva hele tråden handlet om jeg. Beredskapshjem er foresten noe man er på gjerne før fosterhjem ect. Besøkshjem er noen man besøker av og til fordi kanskje foreldrene ikke har nettverk eller mulighet til noe avlastning. Alt etter behov. 

Anonymkode: bb5c5...1b4

Ah beklager, skrev feil, mente selvfølgelig besøkshjem. Begynner å bli litt sent, haha 😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags holdninger er dette? Ikke alle uføre er syke...dette burde ikke være en diskusjon en gang! Jeg er sjokkert over hva folk skriver l denne tråden.  Jeg er fullstendig klar over at det å få barn ikke er menneskerett, men et privilegium.  Om en person som er uføre får barn eller ei eller er kapabel til det er ikke opp til oss å avgjøre. Heldigvis.  skjerp dere. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Skal ikke tulle med sterilisering faktisk, ved endometriose krever nav at man fjerner livmor som siste løsning for og bli kvitt smerter. Husk man skal ha prøvd «alt» 

Anonymkode: bb5c5...1b4

Vedtaket ble omgjort. Heldigvis er vi ikke der. NAV har forsøkt seg på mye rart utenfor loven. 

Anonymkode: ccdd3...3df

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnDreah skrev (1 minutt siden):

Hva slags holdninger er dette? Ikke alle uføre er syke...dette burde ikke være en diskusjon en gang! Jeg er sjokkert over hva folk skriver l denne tråden.  Jeg er fullstendig klar over at det å få barn ikke er menneskerett, men et privilegium.  Om en person som er uføre får barn eller ei eller er kapabel til det er ikke opp til oss å avgjøre. Heldigvis.  skjerp dere. 

Hvilke uføre er det som ikke er syke?

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

PetterKanin skrev (1 time siden):

Det er mange lønnede trenere i idrettslagene, ja. 

Ja det er visst et yrke å være trener for miniputt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk barn etter at jeg ble ufør. Jobber også 1 dag i uken med såkalt restarbeidsevne. Det å ha barn, og det å jobbe er 2 veldig forskjellige ting, jeg har prøvd begge deler. 

Hjemme med barn er det jeg som styrer tempoet. Jeg kan sette meg ned når jeg er sliten, og leke fra sofaen. Jeg kan spise når jeg må og ikke vente til lunsjpausen. Jeg får pause til å hente meg inn når barnet sover (eller er i bhg når den tid kommer). Vi er to om det å ha barn. Jeg har heldigvis familie på begge sider som kan stille opp ved behov, og har fast barnevakt sånn at jeg kommer meg til ting som fysioterapi, kiropraktortimer, opptrening osv. 

En jobb krever at du møter til riktig tid, at du er 110 % på hele dagen, kun setter deg ned i spisepausen, at du er der det antall timer kontrakten din sier. En arbeidsgiver er ikke så villig til å ansette noen som stadig må være borte pga. Legetimer, fysio, kiropraktor, opptrening og som ikke alltid klarer å møte til dagens start, være hele dagen, som må småspise litt for å holde blodsukkeret oppe. En som har dårligere hukommelse og som ikke kan sitte foran en skjerm i mange timer. 

Jeg klarer fint å ha barn, fordi en del av kravene som gjelder i arbeidslivet, ikke gjelder i hverdagen med barn. Det er mange grunner til å være ufør - og utformingen av dagens arbeidsliv er en av dem, ikke nødvendigvis fordi du er for syk til å jobbe, men fordi den jobben du kan ha ikke eksisterer. Og heldigvis i Norge har vi et system som gjør at du slipper å bo i en søplesekk på gata hvis du skulle være så uheldig å havne utenfor de rammene som arbeidslivets samfunn setter. 

Fytterakkern så kvalme dere er som bruker sjalusi, misunnelse og deres egen mislykkethet mot de som er uføre! Hadde vi kunnet velge vekk sykdom og smerter for å kunne jobbe fulltid, tjene penger og retten til å bli sett på som likeverdige mennesker, så hadde de aller fleste gjort det på et blunk! 

Jeg har fått et barn, og jeg lager fint ett til dersom det passer inn i livet vårt på et senere tidspunkt! Og jeg har ingen planer om å få skyldfølelse eller skamme meg over det som gir hverdagen min mening.

Det er for F ingen som velger å bli syke eller skadet!

 

Anonymkode: 0bf05...7ab

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

IDGAF skrev (3 minutter siden):

Det er en lang vei fra å stille spørsmål ved hvordan en uføretrygded er for syk til å jobbe, men ikke for syk til å oppdra barn, til å mene at uføre skal tvangssteriliseres og tvinges til abort. I alle dager... 

Ingen i denne tråden har sagt at uføre ikke burde få lov til å få barn, det diskuteres om hvorvidt uføretrygden er reell dersom en likevel klarte å få barn selv om en var for syk til å jobbe. Dette er langt fra å mene at uføre burde tvangssterilliseres. 

Nei det er faktisk ikke langt unna. Meningene her er: «klarer man å ta seg av barn, så burde man heller jobbe» osv. 

Men det er sikkert de samme som mener uføre som klarer å dra på kafé burde klare å jobbe og🙄
 

Det er stor forskjellig på å ha en fast jobb man skal prestere på. Man skal dukke opp presis hver dag, håndtere sosialt samvær med en rekke mennesker, holde seg innenfor tidsfrister, samarbeide med andre, prestere mye mentalt og også fysisk mm. Det er et helt annet stressnivå enn å ta seg av barn i egen leilighet sammen med en annen forelder. Der har man avlastning. Man kan ta pauser når man trenger det. Barnet går i barnehage/ på skole mesteparten av dagen. Man har besteforeldre som kan hjelpe til.
Jeg forstår ikke hvordan det kan sammenlignes med å jobbe i det hele tatt. 

Anonymkode: ccdd3...3df

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Veldig selektive sykdommer disse menneskene har. Alt for syke til arbeid både i ukedager, helger og ferier, men mistenkelig nok forenelig med å ha flere barn.

Anonymkode: 4b569...96d

Barnehage/ skole i hverdagen, og besøkshjem i helgene vistnok.

⬇️

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Har du aldri hørt om besøkshjem? Det er akk for helger og ferier det 🙂

Anonymkode: bb5c5...1b4

 

IDGAF skrev (19 minutter siden):

Så en får barn for å sende de i barnehage/skole i hverdager, og besøkshjem i helger og ferier? Hvorfor får noen barn hvis de må belage seg på å sette bort barna til andre hele tiden? 

Kroner, barnetillegg, barnetrygd, kontantstøtte, også må vi ikke glemme fødselspenger/ nedkomstønad.

IDGAF skrev (10 minutter siden):

Og jeg forstår ikke hvorfor noen får barn dersom premisset for å få barn er at BARNEVERNET må komme inn og sende barna i beredskapshjem. Da burde en faktisk ha tenkt seg om først, og sett sin egen begrensning. 
 

Denne tråden handler om de som får barn før uføretrygd, ikke etter, så det siste avsnittet ditt er ikke relevant her. Det er selvsagt en helt annen sak dersom sykdom inntreffer etter barna.

Den handler om de som får barn etter at de får uføretrygd. At de ikke klarer å jobbe, men så fort trygd er sikra så får de unger, for de var jo ikke sååå syke likevel.

Anonymkode: 6db84...cd1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnDreah skrev (8 minutter siden):

Hva slags holdninger er dette? Ikke alle uføre er syke...dette burde ikke være en diskusjon en gang! Jeg er sjokkert over hva folk skriver l denne tråden.  Jeg er fullstendig klar over at det å få barn ikke er menneskerett, men et privilegium.  Om en person som er uføre får barn eller ei eller er kapabel til det er ikke opp til oss å avgjøre. Heldigvis.  skjerp dere. 

Uføretrygd er da ikke for friske folk. Det er for de som er for syke til å jobbe, og de som klarer å fake seg til en uføretrygd. 

Anonymkode: 6db84...cd1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

IDGAF skrev (9 minutter siden):

Hvilke uføre er det som ikke er syke?

Det går ann å ha en skade som fører til at man ikke kan jobbe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Barnehage/ skole i hverdagen, og besøkshjem i helgene vistnok.

⬇️

 

Kroner, barnetillegg, barnetrygd, kontantstøtte, også må vi ikke glemme fødselspenger/ nedkomstønad.

Den handler om de som får barn etter at de får uføretrygd. At de ikke klarer å jobbe, men så fort trygd er sikra så får de unger, for de var jo ikke sååå syke likevel.

Anonymkode: 6db84...cd1

Hjelper på psyken og humøret å få  noen barn da.

Anonymkode: 4d7cf...69f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Uføretrygd er da ikke for friske folk. Det er for de som er for syke til å jobbe, og de som klarer å fake seg til en uføretrygd. 

Anonymkode: 6db84...cd1

Jeg er uføre selv. Men jeg er verken syk eller faker. Har en skade som gjør at jeg ikke kan jobbe. Det er faktisk mulig

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Barnehage/ skole i hverdagen, og besøkshjem i helgene vistnok.

⬇️

 

Kroner, barnetillegg, barnetrygd, kontantstøtte, også må vi ikke glemme fødselspenger/ nedkomstønad.

Den handler om de som får barn etter at de får uføretrygd. At de ikke klarer å jobbe, men så fort trygd er sikra så får de unger, for de var jo ikke sååå syke likevel.

Anonymkode: 6db84...cd1

Hvordan vet du at de ikke er så syke bare fordi de har barn? 
 

  • Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er faktisk helt enig. Kansje jeg er en av dem som er bitter.. Men jeg sliter selv med helsa, å er sm i perioder når jeg går på en smell. Har Fibromyalgi, prolaps i ryggen og ADHD. Har valgt bort flere barn pga helsen. Hadde jeg vært ufør hadde jeg nok hatt ork til flere barn, men nå er det så vidt det går med 2 barn og 80% stilling.. Så jeg er misunnelig på dem som er ufør å har både 3 og 4 barn. For jeg har valgt bort å få barn, for at jeg ikke har helse til både jobb og flere barn.

Det jeg reagerer på er at dem jeg kjenner som er ufør er hjemmeværende med disse barna til dem er både 2 og 3 år. 

Anonymkode: f7cb8...c70

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnDreah skrev (18 minutter siden):

Hva slags holdninger er dette? Ikke alle uføre er syke...dette burde ikke være en diskusjon en gang! Jeg er sjokkert over hva folk skriver l denne tråden.  Jeg er fullstendig klar over at det å få barn ikke er menneskerett, men et privilegium.  Om en person som er uføre får barn eller ei eller er kapabel til det er ikke opp til oss å avgjøre. Heldigvis.  skjerp dere. 

Ikke ødelegg en debatt med slike «politisk korrekt»- holdninger. 

Det må være lov å diskutere og stille spørsmål før en kommer med pekefingeren. Jeg spør jo her fordi jeg er interessert i å lære mer om temaet...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg er faktisk helt enig. Kansje jeg er en av dem som er bitter.. Men jeg sliter selv med helsa, å er sm i perioder når jeg går på en smell. Har Fibromyalgi, prolaps i ryggen og ADHD. Har valgt bort flere barn pga helsen. Hadde jeg vært ufør hadde jeg nok hatt ork til flere barn, men nå er det så vidt det går med 2 barn og 80% stilling.. Så jeg er misunnelig på dem som er ufør å har både 3 og 4 barn. For jeg har valgt bort å få barn, for at jeg ikke har helse til både jobb og flere barn.

Det jeg reagerer på er at dem jeg kjenner som er ufør er hjemmeværende med disse barna til dem er både 2 og 3 år. 

Anonymkode: f7cb8...c70

Og jeg misunner deg som klarer 2 barn og 80% stilling. 🥺

Jeg sliter med ett, kan ikke tenke meg hvilket styr det er og ha 2. 

Noen ganger ser jeg på dere som super foreldre, fordi jeg kan ikke skjønne i min villeste fantasi hvordan dere får det til, dere er helt rå! ❤️

Anonymkode: bb5c5...1b4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fatter det heller ikke. Jeg jobber 100%, eier egen bedrift med flere ansatte. Har to barn. Og jeg synes det er mye mer jobb med ungene enn jobben min. Jeg har ikke spesielt krevende barn heller. Så jeg fatter bare ikke at folk er for syke til å jobbe, men har helse og overskudd nok til å få barn på barn på barn. 

Anonymkode: a62b4...e57

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har skjedd mye positivt de siste tiårene. Foreldrene uten utdannelse, barna deres tar høyskoleutd.!

Anonymkode: 4d7cf...69f

De tar kosttilskudd også.

Anonymkode: e077d...e0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...