Gå til innhold

Wit sin vei til bedre helse

Wit

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Takk @Luka_S 😊

Har hatt en kjempefin vinterferie, og det vil nok vises på vekta på fredag tenker jeg 😜 MEN, jeg har slappet av og kost meg masse. Tror jeg trengte det, for jeg har vært sliten etter mye jobbing i det siste.

Dagene ble tilbragt mye ute med bålpanne, noen turer og mye sol 🌞

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres helt magisk ut med en solrik vinterferie...!! Jeg kan nesten ikke vente på våren og bedre vær snart, savner solen veldig ☀️ Den avslappingen høres også veldig deilig ut. Det er noe med at hverdagen kan bli overlesset av arbeid innimellom ja, kropp og sjel (!) trenger helt klart å slappe av innimellom. Så veldig bra slike der ferier finnes.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror denne kroppen min er litt merkelig 😂 Forrige uke spiste og drakk jeg flere kalorier enn jeg skulle, så jeg regnet med at det ville vise godt på vekta, men neida. Kroppen min har bare bestemt seg for at uansett hva jeg gjør så ligger kroppen omtrent på samme sted kilomessig 😜

Her er dagens tall, som jeg trodde skulle være mye høyere etter forrige ukes utskeielser:

Startvekt 112,9 kg (februar 2021)

Siste veiing i september 2022: 

01.09.2022 - 87,7 kg

2023:

06.01.2023 - 89,8 kg (Startvekt 2023) 
13.01.2023 - 89,8 kg
03.02.2023 - 89,5 kg
10.02.2023 - 89,6 kg
17.02.2023 - 89,6 kg (ny vekt)
03.03.2023 - 89,8

Totalt ned så langt i 2023 - 0 kg

Trodde helt ærlig at jeg ville være i hvertfall 1-2 kilo opp, og ikke 0,2 kilo... Det er liksom akkurat det samme som før vinterferien.

Endret av Wit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi kroppen din har virkelig bestemt seg for at den liker dette platået. Imponert over standhaftigheten din. Tror det er veldig lurt at du fortsatter i samme spor, logger inn her osv. jevnlig. Motivasjonen kan jo få en knekk av mindre, men du er flink! På et tidspunkt så må det bare løsne :klem:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (2 timer siden):

Oi kroppen din har virkelig bestemt seg for at den liker dette platået. Imponert over standhaftigheten din. Tror det er veldig lurt at du fortsatter i samme spor, logger inn her osv. jevnlig. Motivasjonen kan jo få en knekk av mindre, men du er flink! På et tidspunkt så må det bare løsne :klem:

Ja, jeg håper jo at dette snart løsner. Men syns jo det er merkelig at jeg har samme antall kilo uansett hva jeg gjør 😜 Har tenkt gjennom noen små grep jeg skal teste ut for å se om det løsner litt. Så får jeg se om noe av det fungerer. Skal skrive om det hvis jeg ser noen endring 😊

Nå skal jeg jobbe litt til, og så blir det hytta igjen med masse utetid i 🌞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veldig rart og veldig frustrerende! Jeg beundrer også standhaftigheten din, det er i slike perioder man virkelig får prøvd seg. Når man går ned jevnt og trutt er det jo gøy å slanke seg, men når det står bom fast er det lett å gi opp!

Håper du får en fin helg på hytta! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, jeg ligger omtrent på samme sted. Her er fredagens tall:

Startvekt 112,9 kg (februar 2021)

Siste veiing i september 2022: 

01.09.2022 - 87,7 kg

2023:

06.01.2023 - 89,8 kg (Startvekt 2023) 
13.01.2023 - 89,8 kg
03.02.2023 - 89,5 kg
10.02.2023 - 89,6 kg
17.02.2023 - 89,6 kg (ny vekt)
03.03.2023 - 89,8
10.03.2023 - 89,6

Totalt ned så langt i 2023 - 0,2 kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå måtte jeg skyndte meg inn hit for meg var ganske spent på resultatet ditt i dag. 
Utrolig mystisk dette platået altså..! Og du var jo på 87 i september, så rart at ikke kroppen vil ned dit en gang nå. 

Har du gjort noen grep, gjort noe annerledes denne uken - i så fall hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (1 minutt siden):

Nå måtte jeg skyndte meg inn hit for meg var ganske spent på resultatet ditt i dag. 
Utrolig mystisk dette platået altså..! Og du var jo på 87 i september, så rart at ikke kroppen vil ned dit en gang nå. 

Har du gjort noen grep, gjort noe annerledes denne uken - i så fall hva?

Gøy at du følger med 😊

Denne uka har jeg holdt meg ganske strengt til hva jeg spiser. Det eneste som jeg ikke har fått til så ofte som jeg "skal" er turer. Det er dritkaldt og jeg har jobbet veldig mye i det siste. Jeg VET at jeg ikke spiser over 1500 kcal pr. dag og dette skal være i brukbart underskudd. Så veldig mye mindre kan jeg egentlig ikke spise, for da fungerer ikke kropp og hode som det skal. Men jeg var jo ned 0,2 kg fra forrige uke (altså tilbake til der jeg har vært), så det justerer seg jo på en måte til akkurat samme nivå som tidligere.

Blir litt frustrert kjenner jeg. Skulle gjerne kjent på den følelsen med merkbart ned igjen en uke. Var nesten så jeg rista vekta i dag for å se om den hadde hengt seg opp 😜

MEN, det er bare å fortsette i samme spor. Det MÅ jo bare løsne igjen etterhvert. Begynner nesten å lure på om jeg har et stoffskifte som tuller med meg, for jeg har jo vært lenger nede i vekt og da gjorde jeg akkurat som nå. Derfor har liksom ikke dette noen forståelig grunn......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg tenker også at det jo løsne snart nemlig.gif.a750fdb33adbbf5da41483f34cf89534.gif Det gjør helt sikkert det når våren kommer (på ordentlig, ikke bare at det står mars på kalenderen) og man blir mer aktiv ute.
Også enig i at du ikke kan spise mindre... men er det noe annerledes du kan spise? Bytte ut en matvare med noe annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (Akkurat nå):

Ja jeg tenker også at det jo løsne snart nemlig.gif.a750fdb33adbbf5da41483f34cf89534.gif Det gjør helt sikkert det når våren kommer (på ordentlig, ikke bare at det står mars på kalenderen) og man blir mer aktiv ute.
Også enig i at du ikke kan spise mindre... men er det noe annerledes du kan spise? Bytte ut en matvare med noe annet?

Jeg spiser stort sett mye av det jeg har gjort hele tiden. Havregryn, kylling osv. Spiser nesten ikke brød, pasta og ris. For dette sluttet jeg nesten helt med når jeg startet vektnedgangen. Spiser ikke sauser, mye grønnsaker og egentlig lite frukt (på grunn av fruktsukker). Bruker lite olje og smør til steking og matlaging og spiser ikke majones eller dressinger. Ost spiser jeg nesten aldri lenger.

Så det er ikke så mye igjen å velge i 😉 En typisk dag ser sånn ut:

Frokost - ca 70 gram havregryn med ekstra lett melk

Lunsj - omelett med to egg og masse grønnsaker, eller en salat med mye grønt og uten dressing (alternativt to Wasa Sport+ knekkebrød med egg eller magert pålegg)

Middag - ca 150 gram kylling, svin eller fisk med masse grønnsaker + evt. en liten potet, en spiseskje ris eller pasta

Kveldsmat - 2 knekkebrød med magert pålegg (dette må jeg spise for ikke å bli for sulten om kvelden og fyse på andre ting)

Drikker ellers kun svart kaffe eller vann. Drikker ikke kalorier utenom.

Dette har gjort at jeg hele tiden gikk ned tidligere. Jeg tar også vitamintilskudd for å sikre at kroppen får det den trenger. Normalt går jeg mellom 8000-10.000 skritt pr dag. Så det eneste er at jeg ikke har fått til disse turene i marka som jeg ellers har tatt. Kun en tur denne siste uka mot 3-4 som var målet tidligere. Uansett skulle ikke dette utgjøre så veldig mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns dette ser ut som en kjempebra matplan for en dag 👍 Egentlig en drøm!
Men ettersom platået varer og varer så ville jeg kanskje forsøkt en endring av en sort, selv om du har gått ned på akkurat dette tidligere. F.eks spise en annen kveldsmat. Bare for å teste et par uker om det kan hjelpe.

Hadde jeg vært deg ville jeg droppet knekkebrødene og spist andre ting. F.eks 1/2 avocadoegg eller en lompewrap. Min favoritt er speltlompe med litt krydderost smurt utover, enten en skive røkelaks eller spekeskinke, paprika og masse babyleaf-salat. Jeg elsker også en skål med oppskåret appelsin og kiwi (vet du ikke er fan av frukt, men ville bare nevne det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så rart da, Wit! Har du vært hos legen og sjekket stoffskiftet? Eventuelt om det er noe annet som er "feil"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CSe0gvmY2b

Hei. Jeg er ny på å lese denne tråden men har fått med meg de siste ukene. Et slikt platå du er på nå er vanlig og leser at du vet det også, men her er greia for å få i gang reduksjonen igjen. Først kan det være greit å forandre litt på matvarer, har ikke studert alt du spiser, men kan du bytte ut en ting hver dag til noe med mer protein? Kroppen har nå venner seg til mindre mat og mer trening, du har nå fått ny hvileforbrenning, desverre går den ned jo mindre vi blir 😜 så nå må du ligge lavt i kcal i lang tid, ikke utskeielser fordi man er syk, det er påske, det er lørdag eller andre unnskyldninger vi kan ha. Prøv noe skikkelig strenger uker, bytt ut en ting i mat hver dag så vil dt skje noe. Jeg  har tatt av 23 kg på litt over ett år, har selv kommet til et platå, men akkurat fått kickstarta det i gang igjen. Lykke til 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk @Amatariel @Luka_S @IneT 😊

Jeg har jo vært litt lavere i vekt tidligere, så det burde strengt tatt gå greit. Jeg har faktisk byttet ut knekkebrød også noen dager med andre mer proteinrike ting, men jeg orker rett og slett ikke mer salat og grønnsaker gjennom en dag. Spiser utrolig mye av det, og det er liksom max det jeg klarer akkurat nå.....

Spekeskinke og røkelaks spiser jeg ikke, og blir ikke "mett" av speltlomper. Det har jeg faktisk testet. 

MEN, dette finner jeg jo ut av 😊 Gir ikke opp selv om jeg har hatt dette platået leeeeeeeeeenge nå.

Egentlig tror jeg at det vil hjelpe med turene mine igjen, så jeg satser på å teste dette litt.

Neste gang jeg skal til legen vil jeg også få sjekket stoffskiftet litt, for jeg lurer faktisk på om det kan være noe der....  Og lenger ned i kalorier enn jeg er nå vil jeg ikke. Da fungerer ikke kroppen som den skal, for det har jeg testet 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest CSe0gvmY2b

Skjønner. Ikke lett. Men proteiner er mer enn salat og grønnsaker. Chiafrø, Kalkunpålegg, egg, youghert, proteinmelk, proteinpulver som du kan lage smooties, kaffe, is, vafler og mye mye mer av. Bare noen forslag 😉 men enig, må ikke spise for lite kcal, men ikke Skeie ut for mye heller, kroppen har tilvendt seg og forbrenninga har gått ned. Så det blir vanskeligere desverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IneT skrev (4 minutter siden):

Skjønner. Ikke lett. Men proteiner er mer enn salat og grønnsaker. Chiafrø, Kalkunpålegg, egg, youghert, proteinmelk, proteinpulver som du kan lage smooties, kaffe, is, vafler og mye mye mer av. Bare noen forslag 😉 men enig, må ikke spise for lite kcal, men ikke Skeie ut for mye heller, kroppen har tilvendt seg og forbrenninga har gått ned. Så det blir vanskeligere desverre.

Jeg spiser allerede Chiafrø på salater, bruker kalkunpålegg og spiser egg eller fisk istedenfor knekkebrød innimellom osv.... Men takk for forslag 😊 Jeg har allerede brukt lang tid på dette (og det var meningen), så etter hvert har jeg funnet ut hva jeg kan spise og ikke. Jeg har noen uker variert en del for å se om det hjelper, men foreløpig sloss jeg litt med kroppen altså 😂

Jeg vet også at forbrenningen har gått ned. Det er vanskelig, men sånn er det jo bare 😉 Mitt største problem var jo at jeg spiste alt for mye, ikke nødvendigvis at alt jeg spiste var så usunt. Det har jeg regulert ganske bra nå. For meg var det snakk om en livsstilsendring og ikke nødvendigvis en ren slankekur. Jeg prøver å finne noe jeg kan leve på "resten av livet" samtidig som jeg prøver å stramme litt inn nå for å gå ned dit jeg vil.

Samtidig er det frustrerende at jeg står på stedet hvil også de ukene jeg faktisk har skeiet litt ut. Jeg går ikke opp da heller, men holder meg på stedet hvil. Det gjør at jeg sliter litt med å finne ut hvilke endringer jeg kan gjøre som faktisk fungerer.

MEN, jeg gir ikke opp altså 😉 Det som er positivt oppi det hele er jo at vekta er stabilisert. For opp igjen dit jeg var vil jeg ALDRI. Så når jeg nok målet mitt etter hvert når jeg bare får skrudd kroppen på plass slik at den skjønner at jeg fortsatt skal mer ned. Når jeg først var der jeg er nå, så stabiliserte jeg vekten med vilje. Ville venne kroppen til at dette var vekta som skulle være. Håpet at dette ville gjøre noe sånn at når jeg strammet inn igjen ville jeg fortsette nedgangen. Så enkelt var det ikke 😉

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Flott og inspirerende dagbok! Jeg vil bare nevne -iten at jeg vet alderen din -at for min del skjedde det noe da jeg kom o overgangsalderen. Velta gikk opp uten at jeg spiste mer/valgte mindre sunne matvarer. Kiloene økte på selv da jeg kuttet porsjoner osv. Så kanskje kan  hormonendrimger  forklare noe av platået?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...