Rosa Sitron Skrevet 1. mars 2021 #121 Skrevet 1. mars 2021 12 hours ago, In absentia said: Jeg hadde ikke visst når det var naturlig å ringe ambulanse. Føler at vi lærte i førstehjelp på skolen at det bare er aktuelt hvis noen er bokstavlig talt døden nær og ikke kan vente en time på helsehjelp. Ellers så tar man taxi eller skaffer annen skyss. Skal læreren virkelig settes i fengsel for ikke å vite det? Han er lærer, ikke lege og da kan feilvurderinger skje. En lærer bør vite det ja. Er du i tvil ringer du ambulanse. 4
Fortauet Skrevet 1. mars 2021 #122 Skrevet 1. mars 2021 ATLAS6 skrev (2 timer siden): Det er utrolig graverende at din arbeidsgiver har latt deg ha ansvar for barn og/eller ungdom i 20 år og ikke har kurset deg i grunnleggende førstehjelp. Tja, når skal vi få tid til det? 2
jabx Skrevet 1. mars 2021 #123 Skrevet 1. mars 2021 In absentia skrev (15 timer siden): https://www.nrk.no/norge/shazeb-_16_-skadet-hodet-i-akeulykke-_-na-anmeldes-laereren-for-ikke-a-ha-tilkalt-hjelp-1.15392033 Hva tenker dere om dette? Er det rett og rimelig at læreren anmeldes til politiet, eller er dette bare et påfunn fra familien for å prøve å skvise ut penger/erstatning fra fellesskapet? Burde læreren klandres for å ha ringt foreldrene i stedet for ambulanse? Og hvorfor kunne ikke 16-åringene ha ringt til ambulanse selv om det var så alvorlig? Fullstendig uakseptabel oppførsel fra læreren. Her skulle ambulanse vært ringt.
moon_child Skrevet 1. mars 2021 #124 Skrevet 1. mars 2021 Denne læreren har ikke dømmekraften til å kunne jobbe med barn og ungdommer. Gutten kunne ha død eller bli skadet for livet pga den uansvarlig læreren. Jeg blir så sint og lei meg av behandlingen den gutten fikk. Den siste kommentaren fra deg er veldig unødvendig og usmakelig. Mange av dere som forsvarer den læreren har problem med at innvandrerforeldre krever sin rett i Norge. Jeg mistenker lærer for skjult rasist fordi oppførselen hans gir absolutt ikke noe mening, med mindre han e Amerikaner. Han gadd ikke en gang å ringe ambulanse. Detter minner meg om den saken. https://www.dagbladet.no/nyheter/moren-falt-om---david-4-ringte-113/73176318 1
Gjest ATLAS6 Skrevet 1. mars 2021 #125 Skrevet 1. mars 2021 Fortauet skrev (23 minutter siden): Tja, når skal vi få tid til det? Det er snakk om sikkerheten til barn og ungdom, og andre arbeidskollegaer. Man evner å finne tid til et 4-8 timers kurs i løpet av året, om det er i arbeidstiden eller etterpå.
Little Diva Skrevet 1. mars 2021 #126 Skrevet 1. mars 2021 (endret) I Grosny skrev (På 1.3.2021 den 0.49): Hvor har du det fra at alle som jobber med barn vet dette? Pensum på lærerstudiet? Forskningsrapporter? Jeg mener at alle som jobber med barn bør vite dette, men tror dessverre at det er avstand mellom det man bør vite og det man faktisk vet og etterlever. Alle skoler og barnehager skal ha en beredskap-/kriseplan dersom det skjer ulykker, katastrofer etc. Der skal det stå spesifisert hvem som har ansvar og hva man skal gjøre i ulike situasjoner. Det skal også skrives skadeskjema ved ulykker. Alle har et individuelt ansvar for å sette seg inn i denne og følge prosedyrene, og skolene skal følge opp dette slik at dette blir gjort. Skolene jobber forøvrig tett med kommunens nødetater som skal bistå ved behov. "Skolen har ansvar for elevenes sikkerhet i hele skoletiden enten de befinner seg på skolens område eller er på turer og utflukter" (ref.forskrift til opplæringsloven § 8-4). Endret 2. mars 2021 av Little Diva Feilskriving 4
Gjest In absentia Skrevet 1. mars 2021 #127 Skrevet 1. mars 2021 Little Diva skrev (13 minutter siden): Alle skoler og barnehager skal ha en beredskap-/kriseplan dersom det skjer ulykker, katastrofer etc. Der skal det stå spesifisert hvem som har ansvar og hva man skal gjøre i ulike situasjoner. Det skal også skrives skadeskjema ved ulykker. Alle har en individuell ansvar for å sette seg inn i denne og følge prosedyrene, og skolene skal følge opp dette slik at dette blir gjort. Skolene jobber forøvrig tett med kommunens nødetater som skal bistå ved behov. "Skolen har ansvar for elevenes sikkerhet i hele skoletiden enten de befinner seg på skolens område eller er på turer og utflukter" (ref.forskrift til opplæringsloven § 8-4). Han tok jo ansvar. Han sørget for at gutten ble tatt hånd om og alt gikk jo bra.
Gjest In absentia Skrevet 1. mars 2021 #128 Skrevet 1. mars 2021 moon_child skrev (1 time siden): Denne læreren har ikke dømmekraften til å kunne jobbe med barn og ungdommer. Gutten kunne ha død eller bli skadet for livet pga den uansvarlig læreren. Jeg blir så sint og lei meg av behandlingen den gutten fikk. Den siste kommentaren fra deg er veldig unødvendig og usmakelig. Mange av dere som forsvarer den læreren har problem med at innvandrerforeldre krever sin rett i Norge. Jeg mistenker lærer for skjult rasist fordi oppførselen hans gir absolutt ikke noe mening, med mindre han e Amerikaner. Han gadd ikke en gang å ringe ambulanse. Detter minner meg om den saken. https://www.dagbladet.no/nyheter/moren-falt-om---david-4-ringte-113/73176318 Ting som dette skjer mot norske hver eneste dag, men det blir da ikke sak på Dagsrevyen eller politianmeldelse for det.
Gjest ATLAS6 Skrevet 1. mars 2021 #129 Skrevet 1. mars 2021 In absentia skrev (3 minutter siden): Ting som dette skjer mot norske hver eneste dag, men det blir da ikke sak på Dagsrevyen eller politianmeldelse for det. Er det dette som er problemet ditt i saken? At eleven ikke har et norsk navn?
Gjest In absentia Skrevet 1. mars 2021 #130 Skrevet 1. mars 2021 (endret) ATLAS6 skrev (6 minutter siden): Er det dette som er problemet ditt i saken? At eleven ikke har et norsk navn? Nei. Det er overreaksjonen og at det kom på nyhetene. Det spiller ingen rolle hvem personene er. Dette var et svar til en som begynte å spekulere i rasisme uten at noe i hverken denne saken eller den det ble linket til tilsa det. Endret 1. mars 2021 av In absentia
Uredd Skrevet 1. mars 2021 #131 Skrevet 1. mars 2021 Her var det jammen mye etterpåklokskap, krisemaksimering, høye hvite hester og lynsjemobb. Jeg tenker at her har en uerfaren og inkompetent person plutselig fått et ansvar denne ikke var utsyrt for å takle. Dette er det skolens ansvar å sørge for at alle er i stand til. Hvis en virkelig ønsker å hindre at slikt skjer igjen må en plassere ansvaret på rett plass, og ikke rette baker for smed. Det mest graverende som jeg ser i denne saken er imidlertid en advokat, med mest sannsynlig sin egen agenda, som har klart å selge inn noe som fremstår som en løsning for fortvilte foreldre... Disse betaler nå både advokatens lønn og markedsføring, og vil selv sitte igjen med svarteper. 5
Silva Pluvialis Skrevet 1. mars 2021 #132 Skrevet 1. mars 2021 In absentia skrev (15 timer siden): I form av politianmeldelse? Hadde skjønt tilsnakk fra sjefen og kanskje en undersøkelse av skolens interne rutiner. Anmeldelse som om han gjorde feilen med vilje? For det første gjorde læreren en ærlig feil. Det er ikke akkurat sånn at han hadde en hensikt om å la gutten vente på hjelp ha faktisk viste seg å trenge. For det andre. Det er bare tull at gutten ble «hensatt i hjelpeløs tilstand», noe som er straffbart. Læreren skaffet jo hjelp i form av å ringe foreldrene. Hensettelse i hjelpeløs tilstand ville vært om han ignorerte hele greia, eller han tok med resten av klassen dro fra gutten liggende bevisstløs. Jeg er litt delt. Læreren handlet nok ikke i vond vilje, men ble nok paff der og da og visste ikke hvordan han skulle reagere. Det er vanlig å bli handlingslammet når man er vitne til en ulykke. Likevel er det forsømmelse å ikke tilkalle nødhjelp i en krisesituasjon. Det er straffbart å ikke intervenere, uavhengig av om det er gjort ved overlegg eller uaktsomhet. Det er bra at de tar saken så alvorlig, også for guttens psyke i etterkant. 3
Silva Pluvialis Skrevet 1. mars 2021 #133 Skrevet 1. mars 2021 In absentia skrev (15 timer siden): Jeg er enig i at det høres merkelig ut. Antar at egenandel for ambulanse betales av brukeren selv per faktura? Gutten hadde ikke penger til taxi, antar jeg, men kunne ikke foreldrene kjapt ha ordnet det? Utrykning fra 110, 112 og 113 er gratis i nødsituasjoner. 7
tirben Skrevet 1. mars 2021 #134 Skrevet 1. mars 2021 Fortauet skrev (2 timer siden): Tja, når skal vi få tid til det? På en av planleggingsdagene? Vi har tid til det hvert år på vår skole. Vi har tross alt ansvar for flere hundre barn, og da er det viktig å vite hva vi gjør dersom en skader seg eller får hjertestans. I dette tilfelle, er det åpenbart at jeg ville ringt ambulanse. Jeg vil heller ringe en gang for mye, enn en gang for sent. 4
Lisa Rowe Skrevet 1. mars 2021 #135 Skrevet 1. mars 2021 In absentia skrev (7 timer siden): Jeg mener at foreldrene til mindreårige bør betale 100% økonomisk erstatning for skade ungen gjør med vilje f.eks vold eller hærverk (det må de vel allerede). Men læreren straffes? Han gjorde det ikke med vilje. Han vil jo få refs på jobben, kanskje også en advarsel som vil føre til oppsigelse dersom han oppfører seg skjødesløst i fremtiden. Jeg tror ikke du vet hvor grove feil i yrkesutøvelse som vanligvis må til for at noen straffes av rettsvesnet. Jeg kan si såpass at anmeldelsen vil ikke føre noe sted. Det er ingen lærer som noen gang har blitt straffet for å feilvurdere en skade som denne (aner du hvor ofte det skjer?). Lærere feilvurderer skader hele tiden. Det ble ikke en gang tatt ut anmeldelse i 2019 da et barn DØDE i barnehagen grunnet en feilvurdering fra en ansatt. Unnslippe en eventuell straff*, da. Altså, jeg har full forståelse for hvorfor foreldrene velger å anmelde læreren da det var han som hadde ansvar og tråkket feil. Det var forhåpentligvis ikke med vilje, men det var en feil som kunne fått fatale konsekvenser. Noen må stilles ansvarlig. Hvorvidt handlingen er straffbar eller ikke er jo selvsagt opp til politiet å avgjøre. 3
Gjest In absentia Skrevet 1. mars 2021 #136 Skrevet 1. mars 2021 Gjenferdet skrev (31 minutter siden): Jeg er litt delt. Læreren handlet nok ikke i vond vilje, men ble nok paff der og da og visste ikke hvordan han skulle reagere. Det er vanlig å bli handlingslammet når man er vitne til en ulykke. Likevel er det forsømmelse å ikke tilkalle nødhjelp i en krisesituasjon. Det er straffbart å ikke intervenere, uavhengig av om det er gjort ved overlegg eller uaktsomhet. Det er bra at de tar saken så alvorlig, også for guttens psyke i etterkant. Men han var jo ikke handlingslammet. Han ringte og skaffet gutten hjelp i form av foreldrene. Dere fremstiller det som om han bare stod der og så på. Og dere fremstiller det atpåtil som om gutten omtrent var døende. Han fikk en kakk i hodet, noe man skal ta seriøst, men det var da i ingen traumatiserende dødsulykke de var vitne til her.
Gjest In absentia Skrevet 1. mars 2021 #137 Skrevet 1. mars 2021 Lisa Rowe skrev (20 minutter siden): Unnslippe en eventuell straff*, da. Altså, jeg har full forståelse for hvorfor foreldrene velger å anmelde læreren da det var han som hadde ansvar og tråkket feil. Det var forhåpentligvis ikke med vilje, men det var en feil som kunne fått fatale konsekvenser. Noen må stilles ansvarlig. Hvorvidt handlingen er straffbar eller ikke er jo selvsagt opp til politiet å avgjøre. Du har full forståelse for at de kaster vekk politiets tid på en sak som er helt irrelevant for domstolene? Læreren får straffen sin i form av refs fra arbeidsgiver og nå også medieomtale. Har du aldri gjort feil eller misforstått noe i ditt liv? Hvor stor bot eller fengselsstraff mener du at du selv burde få?
Lisa Rowe Skrevet 1. mars 2021 #138 Skrevet 1. mars 2021 In absentia skrev (2 minutter siden): Du har full forståelse for at de kaster vekk politiets tid på en sak som er helt irrelevant for domstolene? Læreren får straffen sin i form av refs fra arbeidsgiver og nå også medieomtale. Har du aldri gjort feil eller misforstått noe i ditt liv? Hvor stor bot eller fengselsstraff mener du at du selv burde få? Læreren er anmeldt for en straffbar handling. Det er opp til politiet å avgjøre om dette er noe å ta videre. Læreren burde få konsekvenser av arbeidsgiver fordi han ikke gjorde jobben sin ordentlig, men den straffbare delen er det politiet som skal ta seg av. Dette var heller ikke en liten misforståelse, læreren valgte bevisst å ikke ringe etter nødvendig helsehjelp fordi han var "usikker på hvem som skulle betale for det". Jeg har også gjort mine feil, og om disse feilene viste seg å være et lovbrudd, så hadde jeg hatt full forståelse for eventuelle konsekvenser. 6
Lisa Rowe Skrevet 1. mars 2021 #139 Skrevet 1. mars 2021 (endret) In absentia skrev (24 minutter siden): Men han var jo ikke handlingslammet. Han ringte og skaffet gutten hjelp i form av foreldrene. Dere fremstiller det som om han bare stod der og så på. Og dere fremstiller det atpåtil som om gutten omtrent var døende. Han fikk en kakk i hodet, noe man skal ta seriøst, men det var da i ingen traumatiserende dødsulykke de var vitne til her. Når en person du har ansvar for skader seg og trenger helsehjelp så ringer du ambulansen eller legevakten. Foreldrene skal også bli varslet, men de var ikke tilstedet og kunne ikke gjøre noe. Når læreren ringte faren til eleven så fikk han beskjed om å ringe ambulanse eller taxi, men læreren valgte å ikke gjøre dette fordi han var usikker på hvem regningen ville gå til. Jeg gjentar: han unngikk å skaffe eleven sin nødvendig helsehjelp fordi han ikke hadde de kunnskapene han burde hatt. Eleven fikk kraftig hjernerystelse og skaden ble vurdert som alvorlig. Slutt å bagatelliser! Endret 1. mars 2021 av Lisa Rowe 8
Vestlandlove Skrevet 1. mars 2021 #140 Skrevet 1. mars 2021 8 minutter siden, Lisa Rowe said: Når en person du har ansvar for skader seg og trenger helsehjelp så ringer du ambulansen eller legevakten. Foreldrene skal også bli varslet, men de var ikke tilstedet og kunne ikke gjøre noe. Når læreren ringte faren til eleven så fikk han beskjed om å ringe ambulanse eller taxi, men læreren valgte å ikke gjøre dette fordi han var usikker på hvem regningen ville gå til. Jeg gjentar: han unngikk å skaffe eleven sin nødvendig helsehjelp fordi han ikke hadde de kunnskapene han burde hatt. Eleven fikk kraftig hjernerystelse og skaden ble vurdert som alvorlig. Slutt å bagatelliser! Helt enig! Slutt å bagatelliser! 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå