Gå til innhold

Kjæresten har et erstatningskrav og vil ikke vise meg hva det gjelder


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mannen min fikk en bot for fyllekjøring som jeg mener tilsvarte 1.5 månedslønn, så boten vil variere. Jeg tror mannen min sin bot var på kanskje 20-25.000kr siden han var student da. Men i alle saker der det er bøter, vil man få tilbud om en nedbetalingsplan. Jeg tror etablering av nedbetalingsplanen var et lite gebyr, men det var rentefritt. Mannen min betaler feks bare 1000kr måneden i ca 2 år. Stiller derfor spørsmålstegn ved behovet hans for å låne penger. Hvorfor har han ikke etablert en fornuftig nedbetalingsplan som han klarer å overholde og kan han eventuelt ha droppet å betale slik at hele nedbetalingsplanen har gått til forfall uten en ny mulighet til å få ryddet opp i det? Det høres ut som en ufornuft som jeg ikke ville stolt på eller turt å låne penger til. Jeg tar for øvrig sterkt avstand til mannen min sin handling altså og det ga oss en liten knekk fordi jeg var så skuffet. Men han var heldigvis åpen og angrende så det gjør det jo litt lettere å jobbe med det. Jeg ba imidlertid om innsyn i alle saksdokumenter osv. Føler at åpenhet må være et minimum. 

Anonymkode: 2baac...67b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ts igjen: Vi bor ikke sammen da jeg ikke ønsker det. Jeg har barn jeg må tenke på og kommer ikke til å flytte inn med en mann før vi har vært sammen i mange år. Han er mye hos oss, men eier sin egen bolig 6 min kjøring fra oss. Så det er ikke som om han ikke eier nåla i veggen, liksom. Han har fast jobb, egen bolig og egen bil. Men er i et lavtlønnet yrke.

Anonymkode: 0bae0...1d6

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mannen min fikk en bot for fyllekjøring som jeg mener tilsvarte 1.5 månedslønn, så boten vil variere. Jeg tror mannen min sin bot var på kanskje 20-25.000kr siden han var student da. Men i alle saker der det er bøter, vil man få tilbud om en nedbetalingsplan. Jeg tror etablering av nedbetalingsplanen var et lite gebyr, men det var rentefritt. Mannen min betaler feks bare 1000kr måneden i ca 2 år. Stiller derfor spørsmålstegn ved behovet hans for å låne penger. Hvorfor har han ikke etablert en fornuftig nedbetalingsplan som han klarer å overholde og kan han eventuelt ha droppet å betale slik at hele nedbetalingsplanen har gått til forfall uten en ny mulighet til å få ryddet opp i det? Det høres ut som en ufornuft som jeg ikke ville stolt på eller turt å låne penger til. Jeg tar for øvrig sterkt avstand til mannen min sin handling altså og det ga oss en liten knekk fordi jeg var så skuffet. Men han var heldigvis åpen og angrende så det gjør det jo litt lettere å jobbe med det. Jeg ba imidlertid om innsyn i alle saksdokumenter osv. Føler at åpenhet må være et minimum. 

Anonymkode: 2baac...67b

Glemte å nevne at nedbetalingsplan gis uansett om det gjelder bot, erstatning, tilbakebetaling til nav osv der staten er part.

Anonymkode: 2baac...67b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

TS igjen: ja, altså, godt mulig det ikke er verken vold eller voldtekt, men jeg sa til han at jeg tenker det verst tenkelige når han ikke klarer å si hva det er. Vi har felles venner og hadde vel før eller siden funnet ut hva det er.

Det er jo faktisk mulig at det er et barn han har hvor han skylder bidrag...(?)  Han er veldig nøye med prevensjonen min og har nevnt at jeg ikke må ødelegge livet hans med å få et barn han ikke ønsker. Det hadde jeg aldri gjort uansett da jeg har nok med mine (som ikke har samvær med sin egen far). Likevel er han kjempeflink med mine og de er så glad i han! Men igjen, ja, det er turn off å spørre om penger fra en dame - selv om jeg tjener betydelig mer enn han. Klar deg selv, mann.

Anonymkode: 0bae0...1d6

Bare dette er en stor dealbreaker. 

Det er helt greit å ikke ønske barn, men å omtale det som å "ødelegge livet" viser til en ufattelig umodenhet og dette er ikke en person som vil være kapabel til å være en rollefigur for dine barn eller bidra på noe som helst måte. Her må du tenke deg nøye gjennom på flere plan om dette er et forhold det er vits å satse på fremover. 

Anonymkode: 992e9...578

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo være så mye forskjellig - bot som er delt opp, svindel av dagpenger, en del av en dom, barnebidrag osv.. 

Dersom han ikke ville fortelle om det til deg, så burde han ikke ha spurt om å låne penger. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du blir aldri å få de pengene tilbake hvis du låner han de. Hvis han er lavtlønnet og har tvangstrekk på 5000 så er det klart at det gir et betydelig innhugg i lønnen. Enklere å låne av deg for så å aldri betale tilbake.

Anonymkode: 02aaf...8ea

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Når min mor fyllekjørte fikk hun bot på 6000kr. 

Anonymkode: 2da0c...371

Da har i så fall din mor en månedslønn på 4000 kr...

Boten for promillekjøring er månedslønn * 1,5. Så om en tjener 35.000 i måneden, så blir bota på 52.500 kr. 

Anonymkode: 4920a...ccc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogsalv skrev (1 time siden):

Ja, føler med,, fordi det sikkert hadde en innvirkning på livet forøvrig 🤷‍♀️❤ Straffen er målt av myndighetene. - og rettmessig sådann ifht konsekvenser som kan følge.  Men menneskelig sett, setter det avtrykk ,- så fra MIN side var det ment som en forståelse ifht hvordan det påvirket deg 🌷

Det hadde selvfølgelig stor innvirkning på livet hans og livet til familien til mennesket som døde, men det hadde jo ingen innvirkning på mitt. Han var ung, dum og maks uheldig, men har gjort opp for seg og lært av det som skjedde, så jeg har jo bare en bedre utgave av den han en gang var i ungdommen.

Anonymkode: e8b97...bc0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Glemte å nevne at nedbetalingsplan gis uansett om det gjelder bot, erstatning, tilbakebetaling til nav osv der staten er part.

Anonymkode: 2baac...67b

Ts her: Grunnen til at jeg nevnte for kjærestens at jeg ikke trodde på at det var fyllekjøring er fordi min onkel ble tatt for fyllekjøring. Han fikk bot på 80 000 kr og har en klekkelig fin utbetaling i mnd. Kjæresten har ikke på langt nær så god inntekt som min onkel og siden kravet var opprinnelig på over 50 000 kr (hans ord) så henger det ikke på greip ifht lønnen hans. Og om det var fyllekjøring som han sa, hvorfor ikke bare vise meg at det faktisk er det det gjelder da? Lukter muffens.

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Bare dette er en stor dealbreaker. 

Det er helt greit å ikke ønske barn, men å omtale det som å "ødelegge livet" viser til en ufattelig umodenhet og dette er ikke en person som vil være kapabel til å være en rollefigur for dine barn eller bidra på noe som helst måte. Her må du tenke deg nøye gjennom på flere plan om dette er et forhold det er vits å satse på fremover. 

Anonymkode: 992e9...578

Nja, kan til en viss grad forstå han. Jeg ønsker virkelig ikke flere barn og det hadde vært en fullstendig katastrofe om jeg fant ut jeg var gravid for seint til å ta abort. Jeg har mer enn nok med å holde hodet over vann med de jeg har nå. Ikke økonomisk, men ifht henting, levering, aktiviteter, venner, jobb etc. Det er kanskje en uheldig formulering, men akkurat der dømmer jeg han ikke. 

PM75 skrev (Akkurat nå):

Det kan jo være så mye forskjellig - bot som er delt opp, svindel av dagpenger, en del av en dom, barnebidrag osv.. 

Dersom han ikke ville fortelle om det til deg, så burde han ikke ha spurt om å låne penger. 

Nettopp.  Han har spurt flere ganger om jeg ikke "bare" kan låne han de 50 000 kr så kan heller han betale MEG 5000 kr i mnd. Jeg sa at han blir jo allerede trukket de 5000 kr i mnd, så da er det ikke vits å låne 50 000 kr av meg også betale tilbake 5000 kr i mnd. Siden det er jo nettopp det han allerede gjør, bare at pengene ikke går til meg. 

Er egentlig veldig glad jeg luftet det her, for jeg ser nå klart og tydelig at jeg ikke vil ha en slik mann i livet. 

Anonymkode: 0bae0...1d6

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første som slo meg var tilbakebetaling til Nav pga svindel (altså meldt feil på meldekort), men da blir man vel ikke trukket av lønn, den tilbakebetalingen skjer vel utenom jobb? 
Jeg ble ganske nysgjerrig nå på hva han har gjort. Og litt sjokkert over at han faktisk har bedt deg om penger, selv etter at han nekter å si hva har gjort!

Anonymkode: a30c2...a18

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er naturlig å spørre hva dette erstatningskravet dreier seg om, særlig når han spør om å låne penger til det. Forholdet er ferskt og han ber om å låne en veldig høy sum. At han nekter å vose hva det dreier seg om  er for meg en dealbreaker. 

Må allikevel påpeke at jeg selv hadde blitt forbanna om en kjæreste hadde sagt han ville vite hva det var fordi han ikke klarte å stole på at det ikke var voldtekt. Hvordan du har formulert deg er også relevant for hans reaksjon.

Anonymkode: 71e81...b19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts igjen her: Jeg er faktisk en utrolig forståelsesfull person (noe han vet og nevner ofte til meg). Jeg snakker aldri ned andre, jeg snakker aldri stygt om andre, jeg dømmer ikke andre og jeg driver veldedighet for mennesker som har det vanskelig - enten det er rusproblematikk, aleneforeldre med dårlig råd eller enslige med dårlig råd o.l. Han har fortalt meg mange private ting og jeg har aldri hevet et øyebryn en gang. 

Jeg spurte om han hadde svindlet nav og da sa han ja. Så svarte jeg: "Ok, alle kan gjøre feil her i livet og det er lett å ta dårlige valg om man er i en vanskelig periode i livet sitt". Trodde selvsagt på dette (naiv og godtroende som jeg er) og da han viste meg beløpet ba jeg han vise meg hva som stod der. Det nektet han. Så det er nok ikke svindel. Han har sagt så mange forskjellige ting om hva det gjelder og jeg sa til han at så lenge det ikke gjelder vold, voldtekt eller sex med mindreårige (som også er voldtekt), så spilte det ikke noen rolle hva det er. 

Anonymkode: 0bae0...1d6

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

eier sin egen bolig 6 min kjøring fra oss. Så det er ikke som om han ikke eier nåla i veggen, liksom. Han har fast jobb, egen bolig og egen bil

Hvis han virkelig eier egen bolig, hvorfor tar han ikke opp litt mer lån på boligen og betaler med gjelden sin slik? Det må da være bedre å bli kvitt en sånn type gjeld, og heller ha bittelitt høyere boliglån. 
Anbefaler deg å sjekke om han virkelig eier boligen sin. Sjekk her:  https://seeiendom.kartverket.no Der vil du også se evt. heftelser på boligen. Sjekk det samme for bilen hans, er bare å søke på reg.nr. 
Du må logge inn på Kartverket, men han får ikke opplyst at du har sjekket. Det er offentlig info for alle nordmenn. 

Anonymkode: 0d152...047

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis det bare er nav penger burde han vist deg det. Jeg trotr han lyver og tror han har sluppet unna ved å si ja det er nav. Jeg tror ikke du bør stole på annet enn brevet.

Anonymkode: c9734...094

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ettersom du har barn hadde jeg stilt et ultimatum. Om han ikke vil fortelle så er det slutt. 

Og du må i hvert fall ikke finne på å låne ham penger når han ikke engang kan være ærlig om hva det dreier seg om. 

Anonymkode: fb9e2...3c2

En skal aldri stille ett ultimatum i ett forhold. Det finnes bedre måter å løse det på!

Anonymkode: aaecf...0d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Skogsalv
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Det hadde selvfølgelig stor innvirkning på livet hans og livet til familien til mennesket som døde, men det hadde jo ingen innvirkning på mitt. Han var ung, dum og maks uheldig, men har gjort opp for seg og lært av det som skjedde, så jeg har jo bare en bedre utgave av den han en gang var i ungdommen.

Anonymkode: e8b97...bc0

Ok? ❤ Litt merkelig bismak av det hele ,,ifht vinklingen til deg selv og ettertiden,,  ? Men skal ikke si mer om det, da det er et sted jeg ikke kan gå 🌷

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

TS igjen: ja, altså, godt mulig det ikke er verken vold eller voldtekt, men jeg sa til han at jeg tenker det verst tenkelige når han ikke klarer å si hva det er. Vi har felles venner og hadde vel før eller siden funnet ut hva det er.

Det er jo faktisk mulig at det er et barn han har hvor han skylder bidrag...(?)  Han er veldig nøye med prevensjonen min og har nevnt at jeg ikke må ødelegge livet hans med å få et barn han ikke ønsker. Det hadde jeg aldri gjort uansett da jeg har nok med mine (som ikke har samvær med sin egen far). Likevel er han kjempeflink med mine og de er så glad i han! Men igjen, ja, det er turn off å spørre om penger fra en dame - selv om jeg tjener betydelig mer enn han. Klar deg selv, mann.

Anonymkode: 0bae0...1d6

Min eks hadde et krav på 115 000,- for nav svindel. Dette begynte å trekke han i 2018, jeg vet ikke hvor mye per måned. Han hadde da i tillegg annen gjeld som sto å trakk endel i mnd. 

Jeg vet at min eks fant seg ny kjæreste året som var. Jeg vet hvilke bransje hun er i, at hun er godt utdannet og mest sannsynlig tjener mer enn han.

Det kan være noe slikt for din del også. Skulle trodd at en manns gjeld kun er hans, men det vil gå utover en partner uansett. 

Anonymkode: c6f64...097

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ts her: Grunnen til at jeg nevnte for kjærestens at jeg ikke trodde på at det var fyllekjøring er fordi min onkel ble tatt for fyllekjøring. Han fikk bot på 80 000 kr og har en klekkelig fin utbetaling i mnd. Kjæresten har ikke på langt nær så god inntekt som min onkel og siden kravet var opprinnelig på over 50 000 kr (hans ord) så henger det ikke på greip ifht lønnen hans. Og om det var fyllekjøring som han sa, hvorfor ikke bare vise meg at det faktisk er det det gjelder da? Lukter muffens.

Nja, kan til en viss grad forstå han. Jeg ønsker virkelig ikke flere barn og det hadde vært en fullstendig katastrofe om jeg fant ut jeg var gravid for seint til å ta abort. Jeg har mer enn nok med å holde hodet over vann med de jeg har nå. Ikke økonomisk, men ifht henting, levering, aktiviteter, venner, jobb etc. Det er kanskje en uheldig formulering, men akkurat der dømmer jeg han ikke. 

Nettopp.  Han har spurt flere ganger om jeg ikke "bare" kan låne han de 50 000 kr så kan heller han betale MEG 5000 kr i mnd. Jeg sa at han blir jo allerede trukket de 5000 kr i mnd, så da er det ikke vits å låne 50 000 kr av meg også betale tilbake 5000 kr i mnd. Siden det er jo nettopp det han allerede gjør, bare at pengene ikke går til meg. 

Er egentlig veldig glad jeg luftet det her, for jeg ser nå klart og tydelig at jeg ikke vil ha en slik mann i livet. 

Anonymkode: 0bae0...1d6

Se det slik.

Du har god råd, han vet det og vil prøve å utnytte det. Du har barn, noe han absolutt ikke vil ha

Ser du hva han vil med deg?

Anonymkode: c6f64...097

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Hvis han virkelig eier egen bolig, hvorfor tar han ikke opp litt mer lån på boligen og betaler med gjelden sin slik? Det må da være bedre å bli kvitt en sånn type gjeld, og heller ha bittelitt høyere boliglån. 
Anbefaler deg å sjekke om han virkelig eier boligen sin. Sjekk her:  https://seeiendom.kartverket.no Der vil du også se evt. heftelser på boligen. Sjekk det samme for bilen hans, er bare å søke på reg.nr. 
Du må logge inn på Kartverket, men han får ikke opplyst at du har sjekket. Det er offentlig info for alle nordmenn. 

Anonymkode: 0d152...047

Mest sannsynlig har han for mye gjeld og disse 50k er ikke bare 50k. Jeg kan tenke meg at det kan ha kommet et krav om å betale de rimelig kjapt. 

Anonymkode: c6f64...097

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Herregud, for en selvrettferdig type, blir faktisk kvalm. 

Skal si han forlanger mye utover det han gir i retur. Bare det at han snakker høyt om prevensjon på den måten, når han kan unngå det ved å bruke kondom. Han gir deg jo bare negative følelser. Hvorfor gidder du ham?

Han er et tapsprosjekt. Drit i å være usikker. 

 

 

 

Anonymkode: 3a2fa...343

Det er da vel ikke noe galt med at en mann ikke ønsker barn og forklarer det med at det føler han kommer til å ødelegge livet hans. Det er en ærlig sak. Han vil vel ikke bli lurt til bidrag osv. en annen ting er jo at Ts sier han er flink med hennes barn. Ser heller uke problemet med at han har snakket med ts om hva han føler rundt prevensjon. Det er uansett en sak mellom de to. 

Anonymkode: 7fe11...b71

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...