Gå til innhold

Verste stedene å vokse opp i Norge


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Indre Namdal området.

Sørlandet (spesifikt det som var vest-agder)

Anonymkode: b2663...96c

Hvorfor Vest-Agder? Vi stortrives her.

Anonymkode: 568ee...655

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Volda. Forferdelig dialekt.

Anonymkode: 40b47...2e9

Hvor skadet ble du av den dialekten?

Anonymkode: 33433...60d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er vel ikke masseinnvandring som er årsaken til at det er den verste plassen å bo 🙄 men om du trenger å finne støtte til teoriene dine er det aldri et problem å finne det vel 

Anonymkode: f8d59...23b

Det er blandt annet det jo, derfor det er så mye kriminalitet der da de har en helt annen kultur enn nordmenn.... 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vel, kanskje en del av oss som bor i Oslo er mer åpne for andre mennesker enn bare hvite. Flott at du viser at andre steder i Norge er diskriminerende og rasistiske. Det er en grunn til at mange kaller det «bondelandet» med «trange dype daler og tunnelsyn.» 🙄 

Ikke nødvendigvis. Mange på vestkanten som aldri har vært på andre siden av Akerselva. 

Anonymkode: 004b2...6ce

Er åpen for det jeg og men til en viss grad, det skal ikke være 80% mørke enkelte plasser, innvandringen har gått altfor langt! 

Jeg er dog for å hjelpe de der de er, altså i hjemlandet sitt eller sine naboland, får da hjulpet mange fler enn å dra folk hit, og hvorfor er det nesten bare menn som kommer og ikke kvinner og barn?? 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Like morsomt hver gang temaet er oppe. Innvandring har skyld i all styggedom som skjer. 

Anonymkode: 262a2...71b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en hvilken som helst by. Jeg vil at mine barn skal vokse opp som meg, på bygda.    Det er fint med en dagstur til byen i ny og ne da!

Anonymkode: 05fc5...97e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

De fleste småsteder i distrikts-Norge der folk aldri utsettes særlig for innvandrere eller former for minoriteter og "annerledeshet". Fullt av lavpanna rednecks. De kan for øvrig gjerne bare bli værende der de er 🙂

Anonymkode: c7560...fb0

Det er jo i innvandrer tette områder det er mest kriminalitet og fornedrings vold av norsk etniske barn og unge om du ikke er klar over det. Du får bare kalle oss "lavpanna rednecks" selv om ikke alle er så hvite bare fordi vi ikke ønsker å omgi oss med gjengkriminalitet og frykt for overfall. 

Anonymkode: 78a06...1c1

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er jo i innvandrer tette områder det er mest kriminalitet og fornedrings vold av norsk etniske barn og unge om du ikke er klar over det. Du får bare kalle oss "lavpanna rednecks" selv om ikke alle er så hvite bare fordi vi ikke ønsker å omgi oss med gjengkriminalitet og frykt for overfall. 

Anonymkode: 78a06...1c1

Vet du hva det kommer av? Manglende inkludering av majoriteten er et stikkord. 

Anonymkode: 262a2...71b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det finnes deler av Finnmark hvor jeg aldri ville latt barna mine vokse opp i alle fall....  Og ellers ville jeg unngått "bibel-beltet" i sør.  

Anonymkode: a1678...63e

Heller bibelbeltet enn utenskaps områder hvor tenåringer blir overfalt, voldtatt ,slått og pisset i munnen av innvandrere som som en stakkars gutt ble det i Sverige hvor det er ville tilstander med utenlandsk kriminelle klaner og lovløshet enn det vi har i vårt land. 

Anonymkode: 78a06...1c1

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i Bergen ville jeg holdt meg unna områder som Solheimsviken/Solheim Nord, Laksevåg, Åsane, Loddefjord og Fyllingsdalen. Hadde heller aldri giddet å bo langt ute i gokk med unger f.eks i Sandali, Arna eller Sædalen. Men det er mest pga beliggenheten.

Anonymkode: 55042...175

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Heller bibelbeltet enn utenskaps områder hvor tenåringer blir overfalt, voldtatt ,slått og pisset i munnen av innvandrere som som en stakkars gutt ble det i Sverige hvor det er ville tilstander med utenlandsk kriminelle klaner og lovløshet enn det vi har i vårt land. 

Anonymkode: 78a06...1c1

Djeez.. bibelbeltet.. 

Vi er i 2021 nå.. vet ikke hva du referer til som Bibelbeltet men snakker du om større byer som Kristiansand og Stavanger må du ta deg en liten realitycheck. Mulig det var snakk om bibelbeltet før men nå er disse byene klassifisert som Storbyer i norsk målestokk med de fleste kulturelle , helse og utdanningsmuligheter som Oslo. 
 

 

Anonymkode: dae1f...390

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Poenget er vel antagelig at det er ca 20/30/40 år siden (alt etter hvor gammel du er..)du «vokste opp i Oslo», og at på den tiden har det skjedd en utvikling. En utvikling som mange ser på som problematisk mtp oppvekstvilkår. 
 

det er i dag store klasseskiller i Oslo - det stimulerer en del uheldige konsekvenser - som voksne ikke nødvendigvis legger merke til - men som kan være problematisk for barna, det være seg gjenger, uoversiktlig miljø , lite plass hjemme slik at barna møtes ute. Selvsagt kan det også gå veldig bra. Men så er det mange andre aspekter med Oslo som jeg tenker er mindre bra i de årene man har små barn.. eksempelvis at det er veldig dyrt og man blir veldig «bundet» og avhengig av å jobbe mye - fokus blir mye der. Småbarnsårene har man bare i noen år. Selvsagt her også finnes det unntak. Har man arvet, eller pÅ annen måte vært veldig privilegert og bor i enebolig på Kjelsås eller Bygdøy så kjenner man seg ikke så veldig igjen i det jeg beskrev som «rotteracet». Men det er da igjen andre negative aspekt med å vokse opp i områder som er såpass dyre som Kjelsås. Blant annet at det blir et veldig homogent miljø der, når de fleste boliger ligger mellom 15-30 mill, så blir det jo d. 

Man kan vokse opp veldig bra andre steder også. Det trenger ikke være enten indre bygd eller Oslo. Jeg selv er fra Oslo, min mann fra Bergen og vi flyttet nå som vi har to barn til Bergen. Hadde litt nettverk der fra før og har fått gode venner her , og byen er kjempebra med alt av tilbud som en stor by i Norge kan tilby men også mer «ro» over seg, mer edruelige boligpriser etc.

Så i hvertfall for nå - når vi har hjemmeboende barn - så vurderte vi at Oslo ikke var det beste for oss. 
 

 

Anonymkode: dae1f...390

Jeg er i 30-årene, så gammel er jeg altså ikke. Og bor i Oslo øst. 5 minutters gange fra marka.

Uansett. Jeg har ikke skrevet at det ikke finnes utfordringer i Oslo. Det gjør det helt klart. Men; jeg svarte helt direkte på noen som fremstiller det som at det f.eks ikke finnes friluftsliv i Oslo. Altså, det blir rett og slett for dumt.

Du har noen gode poenger, og det er bakgrunnen til at jeg flyttet til et sted i Oslo som er mer 50/50 med tanke på miljø; altså ikke for heterogent eller for homogent. Jeg mistrives f.eks ekstremt da jeg gikk på skole på østkantens vestkant. Hatet det virkelig.

Og dette med boligpriser; nei, det er ikke bra. Jeg kom meg inn i 20-årene, så jeg bor komfortabelt og betaler lite i boliglån. Heldigvis kommer flere og flere bostartprosjekter som gjør det enklere.

Når det gjelder boliger og størrelse; vi var ikke mye ute fordi vi var nødt, men fordi det var sånn da jeg vokste opp. De fleste av mine venner vokste opp i rekkehus med relativ stor plass. Det var aldri plassen det sto på.

Når det er sagt; for tallrike barnefamilier kan dette selvsagt være en utfordring, men for en del av oss som ikke har mange barn er faktisk ikke hus eller rekkehus drømmen. Jeg bor selv i en 4-roms og har bevisst valgt bort hus/rekkehus. Jeg ville altså valgt leilighet om jeg skulle bodd på landet. ;) 

Det er helt fair å ikke ville bo i Oslo, og det skal ikke jeg si noe på. Det må derimot være lov å reagere på påstander som ikke bare føles usanne, men faktisk er det.

Jeg har heller aldri hevdet at man ikke kan vokse opp bra andre steder. Det er jo faktisk det jeg skriver innledningsvis. Mitt poeng var vel heller; det går faktisk an å ha en lykkelig og fin oppvekst i Oslo.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Vet du hva det kommer av? Manglende inkludering av majoriteten er et stikkord. 

Anonymkode: 262a2...71b

Det kommer nok av mange ulike mekanismer, men antagelig er det ingen enkle løsninger. Inkludering betyr blant annet at det skal være like muligheter for å få til Mangfold. 
 

Grunnet prisene i Oslo blir det ofte til at innvandrere holder seg mer for seg selv der de har sjans til å Kjøpe/ leie bolig. Det er EN av årsakene. og så er det mange andre aspekter som samlet gjør Oslo mer kompleks enn at det er utelukkende positivt å bo i et område ENTEN med majoriteten av bedrestående hvite mennesker ELLER innvandrere som sliter med språk og integrering.

Anonymkode: dae1f...390

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

SPOCA skrev (3 minutter siden):

Jeg er i 30-årene, så gammel er jeg altså ikke. Og bor i Oslo øst. 5 minutters gange fra marka.

Uansett. Jeg har ikke skrevet at det ikke finnes utfordringer i Oslo. Det gjør det helt klart. Men; jeg svarte helt direkte på noen som fremstiller det som at det f.eks ikke finnes friluftsliv i Oslo. Altså, det blir rett og slett for dumt.

Du har noen gode poenger, og det er bakgrunnen til at jeg flyttet til et sted i Oslo som er mer 50/50 med tanke på miljø; altså ikke for heterogent eller for homogent. Jeg mistrives f.eks ekstremt da jeg gikk på skole på østkantens vestkant. Hatet det virkelig.

Og dette med boligpriser; nei, det er ikke bra. Jeg kom meg inn i 20-årene, så jeg bor komfortabelt og betaler lite i boliglån. Heldigvis kommer flere og flere bostartprosjekter som gjør det enklere.

Når det gjelder boliger og størrelse; vi var ikke mye ute fordi vi var nødt, men fordi det var sånn da jeg vokste opp. De fleste av mine venner vokste opp i rekkehus med relativ stor plass. Det var aldri plassen det sto på.

Når det er sagt; for tallrike barnefamilier kan dette selvsagt være en utfordring, men for en del av oss som ikke har mange barn er faktisk ikke hus eller rekkehus drømmen. Jeg bor selv i en 4-roms og har bevisst valgt bort hus/rekkehus. Jeg ville altså valgt leilighet om jeg skulle bodd på landet. ;) 

Det er helt fair å ikke ville bo i Oslo, og det skal ikke jeg si noe på. Det må derimot være lov å reagere på påstander som ikke bare føles usanne, men faktisk er det.

Jeg har heller aldri hevdet at man ikke kan vokse opp bra andre steder. Det er jo faktisk det jeg skriver innledningsvis. Mitt poeng var vel heller; det går faktisk an å ha en lykkelig og fin oppvekst i Oslo.

Ja men poenget mitt var at man alltid må innstille seg på den tiden man er i nå, og de forutsetningene som gjelder da. Du må Spørre deg om du kunne klart dette med en familie på 4 (helt vanlig antall i en familie ). 
 

Du er jo faktisk ganske privilegert (les - ikke for alle / kan ikke generaliseres som generelle råd) når du med ett barn bor på 4 roms på et allright sted i Oslo. 

Anonymkode: dae1f...390

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jessheim. Vil ikke at barna mine skal bli så harry. 

Anonymkode: 2467b...5af

Lenge siden du har vært på Jessheim? 

Anonymkode: 42894...aec

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja men poenget mitt var at man alltid må innstille seg på den tiden man er i nå, og de forutsetningene som gjelder da. Du må Spørre deg om du kunne klart dette med en familie på 4 (helt vanlig antall i en familie ). 
 

Du er jo faktisk ganske privilegert (les - ikke for alle / kan ikke generaliseres som generelle råd) når du med ett barn bor på 4 roms på et allright sted i Oslo. 

Anonymkode: dae1f...390

Selvfølgelig hadde vi klart dette med 4 i familien. Jeg ser ikke hvorfor vi ikke hadde klart det. 

De fleste i Norge er privilegerte, så det er jeg helt klart. ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 hours ago, AnonymBruker said:

Kanskje greit å nevne at det er deler av Porsgrunn og Skien? Tror de fleste her ikke vil skjønne at det er disse byene det er snakk om, når det er små «deler» av en by😅

Anonymkode: a62b1...d5e

Hvis man bruker internett går det an å google. 
 

2 hours ago, AnonymBruker said:

Mye kriminalitet, dop og innvandring., utrygg plass og stressende plass å bo på. Med dårlig luft, lite frihet og press fra alle kanter (folk, butikker, mas og tjas). 

Anonymkode: d88a0...18b

Jeg har bodd her i 30 år. Har aldri opplevd kriminalitet eller dop, har aldri følt meg utrygg. Jeg har bodd på begge kantene. Er dame. 

Anonymkode: 6bd97...12b

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drammen og Oslo. Enkelte steder i oslo kunne jeg bodd, men ikke verken rikmannsstrøket, "ghettoen" eller midt i sentrum, bare surr der nede og som kvinne/barn kan man ikke gå bortover til grønland uten å bli trakkasert eller plaget av ungdommer. Jeg er selv samboer med en albaner, som heller ikke liker noen av disse stedene. Han er oppvokst i Sandnes/Stavanger, og trivdes mye bedre der enn både Oslo og Drammen, selvom rusmiljøet er stort der nede også, er det mye bedre enn Oslo og Drammen. Jeg selv er oppvokst i Mjøndalen, og bor nå i solbergelva rett ved, 10 min til drammen, slipper alt av plagsomme ungdommer og gjenger her. Fredelige steder med kort vei til byen om man trenger noe. Mjøndalen er vel ca 8000 innbyggere, men har aldri trivdes bedre enn i området her, perfekt for barnefamilier og/eller folk som trenger litt mindre folk rundt seg, uten at det blir for mye eller lite. Drammen er ikke stort bedre enn Oslo, utrolig mye gjenger her med ungdommer som kun lager bråk. Jeg er 22 og samboer 24. Tror også Hønefoss og lignende kan være veldig harry steder å bo og passer nok best for dem som føler for bygda. Mye drugs og rånere der, samt i Drammen.

Anonymkode: 00a0b...25b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinnherad. Så mye klikmiljø og skepsis til de som flytter dit fra byene.

Anonymkode: 0d6cb...cff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Galdhøpiggen said:

Er åpen for det jeg og men til en viss grad, det skal ikke være 80% mørke enkelte plasser, innvandringen har gått altfor langt! 

Jeg er dog for å hjelpe de der de er, altså i hjemlandet sitt eller sine naboland, får da hjulpet mange fler enn å dra folk hit, og hvorfor er det nesten bare menn som kommer og ikke kvinner og barn?? 

Og hvem har i så fall tillatt innvandringen? 🤔

Menn kommer for å få «ankerfeste», kvinner og barn kan komme etter. 
 

Jeg bodde selv på østkantens vestkant (3-roms) men flyttet til vestkanten (5-roms) da boligprisene var normale. Nå er de hinsides. Selvfølgelig er det områder i Oslo som man unngår, jeg som dame går ikke på Grønland helt alene for eksempel. 

Anonymkode: 6bd97...12b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...