Gå til innhold

Verste stedene å vokse opp i Norge


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kommer ikke på noen slike steder. Det er mange steder jeg aldri ville bodd selv, og dermed heller ikke latt barna vokse opp, men jeg tror jo barn har det helt fint også der. 

Jeg brukte å tenke at jeg ikke ønsket et knøttliten sted for barna, sånn under ti i klassen, men ser at for ett av dem kunne lite og landlig fungert bra (de to andre hadde nok mistrivdes). 

Anonymkode: 56054...036

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

SPOCA skrev (5 timer siden):

Det slår meg at du åpenbart vet lite om å vokse opp i Oslo, ihvertfall. Det er ganske åpenbart at her har du skapt deg et bilde i eget hode uten egentlig å vite hva realiteten er. Jeg er vokst opp i Oslo, og bodde også delvis på landet utenfor Oslo i oppveksten. Egentlig er det ikke så fryktelig forskjellig. Faktisk. ;)

Det er så morsomt: folk tror liksom ikke det er friluftsliv i Oslo. Du er klar over at Oslo består av mer skog enn by (to tredjedeler intet mindre)? At mange av oss som er vokst opp i Oslo faktisk er mer kjent med friluftsliv, venner, fritidsaktiviteter og deltakende foreldre enn utrygge oppvekstvilkår og gjenger? 

Muligheter for store eneboliger og stor hage er det også. 

Det er helt greit å ikke ville bo i Oslo. Hver sin lyst og hver sin smak, men man blir litt oppgitt over uvitenheten til folk, for å si det mildt. Jeg er vokst opp med hester, stall, skigåing i marka og store lekeområder. I Oslo øst, intet mindre. Min oppvekst besto mer av å være utendørs, i naturen, enn den noen gang besto av utrygge oppvekstmiljøer. Det fine med Oslo er at det er svært mange ulike områder. 

Poenget er vel antagelig at det er ca 20/30/40 år siden (alt etter hvor gammel du er..)du «vokste opp i Oslo», og at på den tiden har det skjedd en utvikling. En utvikling som mange ser på som problematisk mtp oppvekstvilkår. 
 

det er i dag store klasseskiller i Oslo - det stimulerer en del uheldige konsekvenser - som voksne ikke nødvendigvis legger merke til - men som kan være problematisk for barna, det være seg gjenger, uoversiktlig miljø , lite plass hjemme slik at barna møtes ute. Selvsagt kan det også gå veldig bra. Men så er det mange andre aspekter med Oslo som jeg tenker er mindre bra i de årene man har små barn.. eksempelvis at det er veldig dyrt og man blir veldig «bundet» og avhengig av å jobbe mye - fokus blir mye der. Småbarnsårene har man bare i noen år. Selvsagt her også finnes det unntak. Har man arvet, eller pÅ annen måte vært veldig privilegert og bor i enebolig på Kjelsås eller Bygdøy så kjenner man seg ikke så veldig igjen i det jeg beskrev som «rotteracet». Men det er da igjen andre negative aspekt med å vokse opp i områder som er såpass dyre som Kjelsås. Blant annet at det blir et veldig homogent miljø der, når de fleste boliger ligger mellom 15-30 mill, så blir det jo d. 

Man kan vokse opp veldig bra andre steder også. Det trenger ikke være enten indre bygd eller Oslo. Jeg selv er fra Oslo, min mann fra Bergen og vi flyttet nå som vi har to barn til Bergen. Hadde litt nettverk der fra før og har fått gode venner her , og byen er kjempebra med alt av tilbud som en stor by i Norge kan tilby men også mer «ro» over seg, mer edruelige boligpriser etc.

Så i hvertfall for nå - når vi har hjemmeboende barn - så vurderte vi at Oslo ikke var det beste for oss. 
 

 

Anonymkode: dae1f...390

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristiansand(Vest-Agder grnerelt)

Trøndelag

innlandet

Eller kunne jeg og trivdes flere steder... 

Anonymkode: 7ba06...3d4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kristiansand(Vest-Agder grnerelt)

Trøndelag

innlandet

Eller kunne jeg og trivdes flere steder... 

Anonymkode: 7ba06...3d4

Begrunnelse? Lurer spesielt på hva som er dumt med Trøndelag

Anonymkode: 56a6e...bbd

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Galdhøpiggen said:

Digger at så mange sier Oslo, da er det fler enn meg som reagerer spesielt på all den masseinnvandringen som er der, ser knapt en hvit person enkelte steder nedi der..... Tragisk! 

Vel, kanskje en del av oss som bor i Oslo er mer åpne for andre mennesker enn bare hvite. Flott at du viser at andre steder i Norge er diskriminerende og rasistiske. Det er en grunn til at mange kaller det «bondelandet» med «trange dype daler og tunnelsyn.» 🙄 

10 hours ago, AnonymBruker said:

Er man oppvokst i Oslo, så kjennet man byen. 

Anonymkode: 5d169...c1b

Ikke nødvendigvis. Mange på vestkanten som aldri har vært på andre siden av Akerselva. 

Anonymkode: 004b2...6ce

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Signerer Vennesla, og legger til Mosby 🙈 For et forferdelig sted å vokse opp. 

Anonymkode: 8dcd2...d25

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verste stedet å vokse opp i må være Oslo Øst, og alle andre harrysteder, når den største drømmen til foreldrene og deg er Oslo Vest😀

Anonymkode: 262a2...71b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Herøya og Stridsklev, Gulset og Klyve

 

Samt Oslo

Anonymkode: d2bdd...d6b

Kanskje greit å nevne at det er deler av Porsgrunn og Skien? Tror de fleste her ikke vil skjønne at det er disse byene det er snakk om, når det er små «deler» av en by😅

Anonymkode: a62b1...d5e

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Poenget er vel antagelig at det er ca 20/30/40 år siden (alt etter hvor gammel du er..)du «vokste opp i Oslo», og at på den tiden har det skjedd en utvikling. En utvikling som mange ser på som problematisk mtp oppvekstvilkår. 
 

det er i dag store klasseskiller i Oslo - det stimulerer en del uheldige konsekvenser - som voksne ikke nødvendigvis legger merke til - men som kan være problematisk for barna, det være seg gjenger, uoversiktlig miljø , lite plass hjemme slik at barna møtes ute. Selvsagt kan det også gå veldig bra. Men så er det mange andre aspekter med Oslo som jeg tenker er mindre bra i de årene man har små barn.. eksempelvis at det er veldig dyrt og man blir veldig «bundet» og avhengig av å jobbe mye - fokus blir mye der. Småbarnsårene har man bare i noen år. Selvsagt her også finnes det unntak. Har man arvet, eller pÅ annen måte vært veldig privilegert og bor i enebolig på Kjelsås eller Bygdøy så kjenner man seg ikke så veldig igjen i det jeg beskrev som «rotteracet». Men det er da igjen andre negative aspekt med å vokse opp i områder som er såpass dyre som Kjelsås. Blant annet at det blir et veldig homogent miljø der, når de fleste boliger ligger mellom 15-30 mill, så blir det jo d. 

Man kan vokse opp veldig bra andre steder også. Det trenger ikke være enten indre bygd eller Oslo. Jeg selv er fra Oslo, min mann fra Bergen og vi flyttet nå som vi har to barn til Bergen. Hadde litt nettverk der fra før og har fått gode venner her , og byen er kjempebra med alt av tilbud som en stor by i Norge kan tilby men også mer «ro» over seg, mer edruelige boligpriser etc.

Så i hvertfall for nå - når vi har hjemmeboende barn - så vurderte vi at Oslo ikke var det beste for oss. 
 

 

Anonymkode: dae1f...390

Selv om Kjelsås er dyrt så betyr ikke det at dette er et fælt område å bo i. Dette stedet er kanskje ikke for alle, det kan jeg være enig i. Tråden spør derimot etter den verste plassen i Norge å vokse opp i, så å dra hele Oslo i dritten er bare tull. Som du selv sier så er det et stort mangfold her. Selv er jeg oppvokst på Sørlandet og det er jaggu mye rart der og. Når det kommer til mangfold er det nok av steder i Norge hvor man ikke får noe særlig mangfold i hverdagen, og hvor f.eks homofili ikke er akseptert (dette har jeg sett en del av på Sørlandet). 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ble du så fornærmet fordi noen sa Oslo?

Anonymkode: cd4c6...9c4

Jeg er ikke den du siterte, men dette har ingenting med å være fornærmet å gjøre. Jeg synes det er fryktelig uintelligent å si at hele Oslo er den verste plassen å vokse opp i, for dette er ren bullshit. I deler av Oslo er det ikke bra å vokse opp, det skal jeg si meg enig i - men det finnes også trygge og fine områder i denne byen. 

Anonymkode: 27b17...ad5

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det finnes deler av Finnmark hvor jeg aldri ville latt barna mine vokse opp i alle fall....  Og ellers ville jeg unngått "bibel-beltet" i sør.  

Anonymkode: a1678...63e

 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kristiansand(Vest-Agder grnerelt)

Trøndelag

innlandet

Eller kunne jeg og trivdes flere steder... 

Anonymkode: 7ba06...3d4

 

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Arendal! 

Anonymkode: 560cf...ed4

 

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Kristiansand. 

Anonymkode: 470ee...f7c

 

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Signerer Vennesla, og legger til Mosby 🙈 For et forferdelig sted å vokse opp. 

Anonymkode: 8dcd2...d25

Kan dere si hvorfor?

Anonymkode: 47804...6af

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Selv om du har vokst opp slik så er det ikke feil å si at det er forhøyet risiko slik som den du siterer sier. Det er forhøyet risiko, men det betyr ikke at alle ender i feil miljø.

Anonymkode: ac0af...14d

Forhøyet risiko for hva? 

Tror du virkelig at folk flest havner i rus- eller kriminelt miljø fordi de vokser opp i Oslo? Det stemmer virkelig ikke. 

 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Oslo! Fullstendig uaktuelt å bo der igjen, verken med eller uten barn. Mye kriminalitet, dop og innvandring. Folk er høy på seg selv (Oslo er Norge), store variasjoner mellom øst og vest (etniske nordmenn som konkurrerer og "hater" hverandre), og generelt en skitten, utrygg plass og stressende plass å bo på. Med dårlig luft, lite frihet og press fra alle kanter (folk, butikker, mas og tjas). 

Med Bergen og Trondheim på en god 2. og 3. plass. 

Anonymkode: d88a0...18b

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker forresten som om at generasjon prestasjon er bosatt i Oslo. Og det er et usunt konkurransemiljø og en usunn livsstil for mine barn. 

Anonymkode: d88a0...18b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Volda. Forferdelig dialekt.

Anonymkode: 40b47...2e9

Hahahaha! helt enig

Anonymkode: 7a087...901

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...