Gå til innhold

Svigermor gir kun oppmersomhet og gaver til sitt barnebarn, ikke til sønnens bonusbarn (mine to barn).


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Whistler skrev (På 15.1.2021 den 17.35):

Siden du er en tilhenger av sarkasme kan vi jo late som jeg er bestefar til ditt første barn.  Jeg selger hytta og gir ditt særkullsbarn førti tusen til førerkort og sier at når det( førerkortet) er i orden får avkommet en kliss ny sportsbil i halvmillionkassen.  Hva skal du si til barnet (barna) som har andre besteforeldre?

Det er jo en reell problemstilling. 

Anonymkode: 8800e...379

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ann Mo skrev (På 15.1.2021 den 0.50):

Men. For å satse på kjærlighet. Hvorfor ikke bare kjøpe gaver selv fra henne til dine barn? 

Ulike familier har ulike gavekulturer. Og ulike kulturer for å ta vare på barn som ikke er deres.

Ser også du skriver at hun kommer ikke i dine barns bursdager, som jeg antar du inviterer henne til hvert år?

Har du spurt om hvorfor? Kanskje har hun ikke tid og lyst til å følge opp flere barn? Er det mulig å akseptere? 

Fikk ikke noe svar på dette fra TS? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er jo en reell problemstilling. 

Anonymkode: 8800e...379

Sarkasme reflekterer sjelden relle problemstillinger på en troverdig måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.1.2021 den 23.38):

Jeg tror du bare gjør det verre med denne holdningen, selv om intensjonen er god. Dette handler ikke om å velge mellom barna dine, men om å gjøre dem robuste nok til å takle forskjeller og at de har forskjellige relasjoner til forskjellige mennesker. De blir ikke skadelidende av å ikke ha et nært forhold til svigermoren din, om du ikke gjør det til et problem. 
 

 

Anonymkode: ddb50...693

Her traff Anonym spikeren på hodet! Det kan ofte være like utfordrende og skadelig å ha for mange bonusrelasjoner og sterelasjoner for barn. Snakker litt av erfaring men mest på grunnlag av undersøkelser om temaet. At de voksnes nye kjærlighetsforhold forandrer barns forhold til andre voksne kan dessverre oppleves uforutsigbart og stressende for barn som kan utarte seg både i barndom og voksenlivet

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.1.2021 den 22.53):

Få mannen din til p forklare for henne at dette er hans bonusbarn, og at han praktisk talt ser på de som sine egne. Og at det hadde vørt hyggelig om hun også kunne delt dette synet med dere. 

Anonymkode: 125f6...673

Her er jeg også enig. Det er barnas relasjon med din mann (hennes sønn) som gjør det ekstra spesielt. Men ettersom biologisk far er involvert skjønner jeg også hvordan alle disse relasjonene knyter seg sammen og blir vanskelig å navigere for alle. Blir det for eksempel brudd mellom deg og mann vil svigermor sannsynligvis fortsatt ha kontakt med sitt biologiske barnebarn, men hva med din mann og dine to barn? Vil de holde kontakt? Er det naturlig at svigermor holder kontakt?

Man kan si dette er enkelt og dreier seg om inkludere eller ekskludere. Men det er jo også sårt å skulle tenke på å gi barna dine kjærlighet og nærhet nå også ta det fra dem igjen om det blir et brudd. Pluss alt det andre har nevnt med gaver til konfirmasjon og alle andre problemstillinger. Dette er ikke enkelt altså.

Men også trist å lese at en bestemor skal holdes unna sitt barnebarn på grunn av relasjonen hun har til bonusbarnebarn. Jeg håper for dere at dere finner en løsning så man slipper et sånt brudd. Det høres bare ut som en forverring for alle parter.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.1.2021 den 22.32):

Kommer sikkert til å få hat for det her nå, men er mye mer gromt med biologiske barnebarn enn med bonus. 
 

Du kan ikke mene å presse på henne en rolle som hun kanskje ikke vil ha for de andre barna, fordi hun har biologisk barnebarn og de eldste faktisk har en annen bestemor? 
 

Greit nok at dere har kjent hverandre enn 6 år, men hun blir aldri noen bestemor for dem hvis hun faktisk ikke vil, og det må du faktisk respektere.

Anonymkode: ddb82...8a2

Enig.

2010slankeren skrev (På 12.1.2021 den 22.28):

Helt naturlig at dere reagerer på dette, og hun burde blitt korrigert første julaften dere oppdaget at to av tre barn ble sett på som luft.

Korrigert faktisk 😳

Ts har da ingen rett til å korrigere svigermor. Hvis hun ikke vil involvere seg med ts sine barn, så kan ingen tvinge henne til det.

Ja, hun burde vist litt mer interesse for de barna, men det er ikke noe hun må. 

Anonymkode: fbf65...d23

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 13.1.2021 den 12.09):

Mange fine svar her.

Jeg må bare poengtere: jeg forventer ikke at noen skal elske barna mine eller føle det som de ville gjort om de var biologiske!

 

Anonymkode: b5d1a...e23

Nei, men gaver til ungene forventer du.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror dette er mye verre for mor enn for barna. Barn er ikke dumme, de vet og forstår at din svigermor ikke er bestemoren deres. Tror du egentlig at de forventer så mye fra henne?  Det er du og din mann som har satt dine barn og din svigermor i denne situasjonen, og da er det dere som må tilpasse forventningene. Så lenge hun behandler dem pent slik man ville gjort med enhver annen person, er det faktisk ikke mer du kan forvente. Ikke gaver, ikke kjærlighet, kun normal folkeskikk og respekt. Igjen, barna forstår at hun ikke er bestemor, og det er godt mulig de ville følt det påtrengende og rart om hun begynte å gi gaver og vise masse oppmerksomhet. Det er ting som er forbeholdt den biologiske bestemoren, så jeg tipper dette er svigermors måte å vise respekt og dannelse på. Du selv som voksen, ville ikke du synes det var rart og ekkelt om for eksempel din far giftet seg på nytt og hans nye kone begynte å leke mor for deg? Kan du med hånden på hjertet si at mye av det som ligger bak din reaksjon nå, IKKE er skam, dårlig samvittighet og lignende følelser for at du ikke lenger er sammen med barnas far? 

Anonymkode: c69ad...5d9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.1.2021 den 22.32):

Kommer sikkert til å få hat for det her nå, men er mye mer gromt med biologiske barnebarn enn med bonus. 
 

Du kan ikke mene å presse på henne en rolle som hun kanskje ikke vil ha for de andre barna, fordi hun har biologisk barnebarn og de eldste faktisk har en annen bestemor? 
 

Greit nok at dere har kjent hverandre enn 6 år, men hun blir aldri noen bestemor for dem hvis hun faktisk ikke vil, og det må du faktisk respektere.

Anonymkode: ddb82...8a2

Det kan hende for deg, heldigvis ikke alle som tenker spnn 

Anonymkode: 87419...1a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Enig.

Korrigert faktisk 😳

Ts har da ingen rett til å korrigere svigermor. Hvis hun ikke vil involvere seg med ts sine barn, så kan ingen tvinge henne til det.

Ja, hun burde vist litt mer interesse for de barna, men det er ikke noe hun må. 

Anonymkode: fbf65...d23

Korrigert ja, ærlig talt 

Anonymkode: 87419...1a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heg hadde aldri tatt med noen av barna til henne, hun er voksen og bør oppføre seg deretter. Sp drittlei voksne som ikke har folkeskikk, nei man kan ikke tvinge de til å føle  kjærlighet , men man man kam forvente at voksne oppfører seg 

Anonymkode: 87419...1a0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.1.2021 den 23.39):

De behandler alle barna likt! Beundringsverdig og flott!

Anonymkode: b5d1a...e23

Sånn er det i vår familie også . Skulle bare mangle 

Anonymkode: 87419...1a0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Heg hadde aldri tatt med noen av barna til henne, hun er voksen og bør oppføre seg deretter. Sp drittlei voksne som ikke har folkeskikk, nei man kan ikke tvinge de til å føle  kjærlighet , men man man kam forvente at voksne oppfører seg 

Anonymkode: 87419...1a0

Å være høflig og oppføre seg er en selvfølge, men ts kan da hverken forvente at svigermor skal kjøpe gaver eller ta ts sine barn imot som egne barnebarn. Ts sine barn får jo både oppmerksomhet og gaver fra sin fars familie. 

Ts, forventer du gaver til ditt og samboers fellesbarn av din X familie  for å utjevne forskjellen?

Nå har ikke jeg tråla igjennom hele tråden, og vet ikke om det har vært nevnt tidligere, men kan jo også hende at ts sin samboer har X'er med barn som svigermor har tatt imot som familie - for så å miste den relasjonene når forholdet tok slutt. Kanskje hun ikke orker og gå igjennom det igjen. 

Anonymkode: fbf65...d23

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Å være høflig og oppføre seg er en selvfølge, men ts kan da hverken forvente at svigermor skal kjøpe gaver eller ta ts sine barn imot som egne barnebarn. Ts sine barn får jo både oppmerksomhet og gaver fra sin fars familie. 

Ts, forventer du gaver til ditt og samboers fellesbarn av din X familie  for å utjevne forskjellen?

Nå har ikke jeg tråla igjennom hele tråden, og vet ikke om det har vært nevnt tidligere, men kan jo også hende at ts sin samboer har X'er med barn som svigermor har tatt imot som familie - for så å miste den relasjonene når forholdet tok slutt. Kanskje hun ikke orker og gå igjennom det igjen. 

Anonymkode: fbf65...d23

Jo det kan man forvente av voksne folk , å gi en gave koster så lite 

Anonymkode: 87419...1a0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Enig.

Korrigert faktisk 😳

Ts har da ingen rett til å korrigere svigermor. Hvis hun ikke vil involvere seg med ts sine barn, så kan ingen tvinge henne til det.

Ja, hun burde vist litt mer interesse for de barna, men det er ikke noe hun må. 

Anonymkode: fbf65...d23

Helt enig.

Utrolig at folk mener at bonusbesteforeldre skal ta imot bonusbarnebarn som sine egne barnebarn.

I TS' tilfelle har mannen valgt å bli sammen med noen med barn. Hans valg. Bestemoren har ikke valgt noe som helst og kan faktisk ikke pålegges alle nye bonusbarnebarn som kommer og går og hit og dit.

Så kan man jo si at det som er viktig for sønnen til bonusbestemor, altså TS' barn, også burde være viktig for bonusbestemor. Men man kan bare håpe det og ikke kreve det, mener jeg.

Familie i disse dager er virkelig kompliserte greier og jeg skjønner faktisk at ikke bonusbestemor er like engasjert i alle mulige inngifte familiemedlemmer.

Dine barn tar heller ikke skade av dette TS, med mindre du påfører dem den skaden de får.

Man sier ganske så enkelt at forskjellige folk har forskjellige relasjoner. Og det er forskjell på folk og alle relasjoner. Sånn er det bare.

Anonymkode: c21cd...569

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Å være høflig og oppføre seg er en selvfølge, men ts kan da hverken forvente at svigermor skal kjøpe gaver eller ta ts sine barn imot som egne barnebarn. Ts sine barn får jo både oppmerksomhet og gaver fra sin fars familie. 

Ts, forventer du gaver til ditt og samboers fellesbarn av din X familie  for å utjevne forskjellen?

Nå har ikke jeg tråla igjennom hele tråden, og vet ikke om det har vært nevnt tidligere, men kan jo også hende at ts sin samboer har X'er med barn som svigermor har tatt imot som familie - for så å miste den relasjonene når forholdet tok slutt. Kanskje hun ikke orker og gå igjennom det igjen. 

Anonymkode: fbf65...d23

Veldig enig!

Sånne bonusfamiliemedlemmer kommer og går og er veldig ustabile relasjoner.

I tillegg tenker kanskje denne bestemoren at i verste fall har disse barna til TS allerede 4 sett, altså 8, besteforeldre fra før. Hvis alle er skilt og har nye partnere så kan det skje. Så skal hun komme der som 9ende besteforelder og bare kjøre på som om bonusbarnebarna var hennes?

Hvorfor snakker dere ikke bare med henne? Uten å gi henne dårlig samvittighet eller si hva dere krever av henne (som dere jo ikke har rett til å kreve). Bare si at dere merker forskjellen og at dere lurte på om hun gjør det bevisst. Og at hvis hun trekker seg mer unne enn hun egentlig vil fordi hun ikke vil ta over for mye så kan dere jo bare si at dere bare hadde satt pris på det om hun var mer på ballen?

Anonymkode: c21cd...569

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke barna dine en haug andre besteforeldre de kan få gaver fra? Hvor mange folk i kretsen din skal du tyne for gaver? Hvem blir den neste?

Anonymkode: 0984a...6ab

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Helt enig.

Utrolig at folk mener at bonusbesteforeldre skal ta imot bonusbarnebarn som sine egne barnebarn.

I TS' tilfelle har mannen valgt å bli sammen med noen med barn. Hans valg. Bestemoren har ikke valgt noe som helst og kan faktisk ikke pålegges alle nye bonusbarnebarn som kommer og går og hit og dit.

Så kan man jo si at det som er viktig for sønnen til bonusbestemor, altså TS' barn, også burde være viktig for bonusbestemor. Men man kan bare håpe det og ikke kreve det, mener jeg.

Familie i disse dager er virkelig kompliserte greier og jeg skjønner faktisk at ikke bonusbestemor er like engasjert i alle mulige inngifte familiemedlemmer.

Dine barn tar heller ikke skade av dette TS, med mindre du påfører dem den skaden de får.

Man sier ganske så enkelt at forskjellige folk har forskjellige relasjoner. Og det er forskjell på folk og alle relasjoner. Sånn er det bare.

Anonymkode: c21cd...569

Da hadde ikke bestemor fått møtt noen av barna , enkelt og greit 

Anonymkode: 87419...1a0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Har ikke barna dine en haug andre besteforeldre de kan få gaver fra? Hvor mange folk i kretsen din skal du tyne for gaver? Hvem blir den neste?

Anonymkode: 0984a...6ab

Ja for det er jo det det handler om,

Anonymkode: 87419...1a0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...