Gå til innhold

Svigermor gir kun oppmersomhet og gaver til sitt barnebarn, ikke til sønnens bonusbarn (mine to barn).


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vera skrev (7 minutter siden):

Blir hun invitert i bursdagen deres, men dukker ikke opp?

(Mulig du allerede har svart på dette, jeg kom bare til side 4 før jeg hang meg opp i dette)

Det stemmer:(

Anonymkode: b5d1a...e23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville nok konfrontert hun med det på egenhånd om mannen ikke hadde tatt tak. Ville prøvd å formidle at det er veldig sårt for de andre barna at minste får så mye mer ekstra oppmerksomhet. 
Men jeg tror at det er realiteten for mange at familiemedlemmer forskjellsbehandler barna. Jeg har et barn fra tidligere forhold og et på vei så kan se for meg at det er ekstra sårt når samboeren ikke er pappen.

Jeg hadde en tante som hele tiden hadde et favoritt tantebarn som hun var mye med, tok hun med seg på shoppingturer osv mens vi andre ble ekskludert. Har også en bestefar som nektet to av barnebarna å komme på hytten hans, men lot et annet komme til hytta etter han sa nei til de andre. Sier ikke at det er en grei oppførsel men jeg tror nok dessverre det er ganske normalt. Anbefaler at du tar en samtale med svigermor hvor du får frem at det er alle eller ingen og at det er veldig vondt for de andre å bli ekskludert. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Svigermor er enslig.

Jeg og min mann har vært sammen i mange år. Jeg har to barn fra før av som han elsker og de elsker han. Fantastisk flink bonuspappa og de forguder han. Barna har ikke kontakt med sin egen pappa, så han er deres pappafigur og gjør en strålende jobb.

Barna mine er veldig gode, snille barn. Det virker derimot ikke som om svigermor aksepterer dem helt. Hun er hyggelig mot dem når vi er der, men ikke noe mer enn det. Hun oppsøker dem aldri, 0 interesse. Hun spør aldri etter dem, om man sender snap av dem svarer/responderer hun ikke.

Legger man ut noe på sosiale medier, liker eller kommenterer hun aldri. Selv ikke når sønnen gjør det.

Derimot elsker hun vårt felles barn, naturligvis - det er hennes barnebarn.

Sender man snap av dette barnet svarer hun. Masse fint. Hun spør stadig hvordan det er med dette barnet. Strikker plagg, gir masse gaver og er helt enkelt en super bestemor for dette barnet.

Derimot gjør hun absolutt ingenting for mine barn. Jeg skjønner at jeg ikke kan forvente meg at hun skal elske dem som sitt eget barnebarn. Derimot lurer jeg på om det ikke ville vært normalt/hyggelig om hun i det minste brydde seg LITT om storesøsknene til barnebarnet sitt? Barnebarnet forguder dem jo! Det er helt åpenbart!

Selv jeg, hennes svigerdatter får julegave, bursdagsgaver osv. Samboer får. Barnebarnet får masse gaver!

Mine barn; ingenting.

Jeg klarer ikke se på det mer. Jeg kan ikke forlange noe av henne. Skjønner det. Men jeg klarer ikke lengre sitte å åpne gaver fra henne til alle oss andre, også er mine barn utelatt. Man ser at de på en måte titter etter sine gaver. Det er faktisk fortvilende.

Vurderer å iallfall ikke åpne gaver fra henne foran barna mer.

Samboer ser på mine barn som våre barn. Han reagerer også på dette, men er veldig konfliktsky. 

Det er ekkelt for meg å ta opp med han, for det handler jo ikke om gavene i seg selv, men budskapet/prinsippet.

Samboers søsken gir også mine barn gaver. 

Det hele er sårt og jeg lurer simpelthen på om jeg tenker feil, eller om det faktisk er forståelig at jeg føler som jeg gjør? Vil gjerne høre meninger, både positive og negative.

Det er ikke verdens undergang, men jeg kjenner at det ikke føles helt greit og jeg begynner å slite med mine følelser overfor svigermor nå. 

Anonymkode: b5d1a...e23

Syns det er rart at hun forskjellsbehandler slik. Det er ikke greit. Her får du be mannen komme ut av konfliktsky skallet sitt og si fra til sin mor at dette er ikke greit. Om ikke må du bare si fra. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det stemmer:(

Anonymkode: b5d1a...e23

Herregud :( 

Det er rett og slett smålig oppførsel. Jeg skjønner ikke engang at du skal måtte forsvare deg selv her inne i tråden! Og at enkelte mener dette er helt ok oppførsel fra et voksent menneske er hårreisende. Det handler om uskyldige barn - som ikke har forutsetning til hverken å forstå eller takle at et voksent menneske velger å overse dem på denne måten. All sympati fra meg til deg og til barna. 
Jeg er bonustante til en jente forøvrig - jeg er like mye tante til henne som jeg er til de jeg er biologisk tante for. Og hun har alltid fått akkurat det samme i gaver fra oss i bonusfamilien. Til bursdag/jul/konfirmasjon. Noe annet har det egentlig aldri vært snakk om. Hun har aldri hatt et forhold til sin far (han ville ikke ha noe med barnet å gjøre fra før hun ble født), men hun har alltid fått gaver osv fra sin biologiske farsside. Det påvirker ikke vårt bonusforhold - for oss har det viktigste vært at hun føler seg som en del av vår familie, uavhengig av hvilke forhold hun har til sin biologiske familie. 
Det som er trist er at barna kommer til å ta avstand til din svigermor, og dere må jobbe for at det ikke blir splid mellom søsknene pga forskjellsbehandlingen. Jeg ville muligens gjort et nummer ut av gavene fra henne til fellesbarn ikke ble åpnet under fellesutdelingen - for å understreke at forskjellsbehandling ikke kan aksepteres i deres hus. 
Jeg vet det er vanskelig, og skikkelig ekkelt å «kreve» at hun skal behandle barna likt, men dere er barnas stemmer..de kan ikke si hva de føler om dette, det er det dere som er voksne som må ha mot til å gjøre. 

 

At voksne kan gjøre seg så små og bevisst behandle barn på denne måten :( 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skjønner jeg ikke at skal være så vanskelig. Da mitt bonusbarn kom Inn i familien hadde først mannen og jeg en samtale om forventninger i forhold til mitt forhold til barnet, og også min families forhold til barnet. Siden hadde jeg en samtale med min side av familien om disse tingene, blant annet at jeg forventet at barnet ble inkludert og tatt imot osv. Slik sjekket vi enkelt og greit at alle var på samme planet. Det var ikke vanskelig eller betent eller noe som helst. Det som jeg ikke skjønner er hvordan del to av denne samtalen skal være TS sitt ansvar? Jeg syns det er et minstekrav at mannen klarer å snakke om noe så lite kontroversielt med sin mor.

slutt å hint, slutt å legg strategier, slutt å tro at «silent treatment» virker til noe som helst annet enn at svigermor tenker «ut av øye ut av sinn». Få mannen til å si ifra at det er forventet at hun stiller opp, med gave og godt humør i allés bursdag osv. Ikke lag en enorm sak ut av «samtalen». Om man trenger noe å starte den med er et enkelt «bonusbarnebarna dine er nå så store at...» 

Anonymkode: 2d105...bcb

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser egentlig ikke problemet utover at din svigermor overser barna. Dine barn TS får jo gaver fra farssiden, og deres felles barn får gaver fra farssiden. Ingenting ulikt over det, annet enn at man må snakke med barna om de tingene. Det jeg derimot ville dempet, hadde vært mange gaver hele tiden til deres felles barn. For det er jo ikke nødvendig at hun har med så mye gaver utenom jul og bursdag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det håpet hun også, med alle sine 6 barn. Ingen fikk barn. Og ingen av de andre søsknene skal ha barn.. via meg og sønnen fikk hun barnebarn som hun så såååårt har ønsket seg i alle år! Så om hun skulle vært som deg, hadde hun kanskje aldri fått egne barnebarn. Dømmer deg ikke, men sier bare at man aldri burde stille begrensninger på gode folk og kjærlighet i livet sitt.

Anonymkode: b5d1a...e23

Veldig rart at 5 av 6 søsken ikke vil ha barn. Er det noe spesiell grunn til det?

Anonymkode: 3417c...0d1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Veldig rart at 5 av 6 søsken ikke vil ha barn. Er det noe spesiell grunn til det?

Anonymkode: 3417c...0d1

Det har bare blitt sånn. Diverse grunner, men ingenting fishy. Naturlige grunner.

Anonymkode: b5d1a...e23

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde nesten samme situasjon bortsett fra at jeg har et særkullsbarn og mannen min og jeg har tvillinger sammen. Min svigermor gav gaver til tvillingene, min mann og til meg første julen etter at tvillingene var født, og hun skjønte overhodet ikke at vi reagerte når hun utelot mine særkullsbarn. Det endte med at da hun kom med julegaver året etter så nektet jeg å ta imot dem da hun gjorde en slik åpenbar forskjellsbehandling. Svigermor ble dritsur, men fortsatt nå 4 år etter er jeg og min mann urokkelig og gavene fra svigermor går uten unntak i retur uåpnet.

Anonymkode: 5b68b...583

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Vi hadde nesten samme situasjon bortsett fra at jeg har et særkullsbarn og mannen min og jeg har tvillinger sammen. Min svigermor gav gaver til tvillingene, min mann og til meg første julen etter at tvillingene var født, og hun skjønte overhodet ikke at vi reagerte når hun utelot mine særkullsbarn. Det endte med at da hun kom med julegaver året etter så nektet jeg å ta imot dem da hun gjorde en slik åpenbar forskjellsbehandling. Svigermor ble dritsur, men fortsatt nå 4 år etter er jeg og min mann urokkelig og gavene fra svigermor går uten unntak i retur uåpnet.

Anonymkode: 5b68b...583

Nå gav hun jo gaver til de etter dere reagerte da... Eller misforstår jeg nå, at hun fortsatt forskjellsbehandla? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Veldig rart at 5 av 6 søsken ikke vil ha barn. Er det noe spesiell grunn til det?

Anonymkode: 3417c...0d1

Hvorfor er det rart? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du får samma situasjon med bonusbarnebarn TS, så kommer ihvertfall ikke du til å gjøre denne «feilen», siden du er så opprørt.

Anonymkode: 0f28d...1f9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt blåst!

Her får mine bonusbarn det samme pengebeløpet som de biologiske fra oldemor på over 90 år!

De får faktisk mer fra henne enn fra sine egne oldeforeldre.

Anonymkode: f9831...ea3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde reagert akkurat likt som deg. Det handler om oppførsel, ikke følelser. 

Håper du tar deg tid til å oppdatere etterhvert om hvordan dere går frem iht svigermor og hva utfallet blir. :)

Anonymkode: 4b3ed...ab1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Kommer sikkert til å få hat for det her nå, men er mye mer gromt med biologiske barnebarn enn med bonus. 
 

Du kan ikke mene å presse på henne en rolle som hun kanskje ikke vil ha for de andre barna, fordi hun har biologisk barnebarn og de eldste faktisk har en annen bestemor? 
 

Greit nok at dere har kjent hverandre enn 6 år, men hun blir aldri noen bestemor for dem hvis hun faktisk ikke vil, og det må du faktisk respektere.

Anonymkode: ddb82...8a2

Og alt det kan hun føle inni seg, men å tydelig vise for barna at de ikke en gang er verd en julegave fra henne er bare stygt gjort. Man trenger ikke å føle noe veldig inderlig for å ikke merkbart forskjellsbehandle foran barna. At hun ikke svarer på snap er en ting, men slike følelser bør ikke gå ut over barna. 
 

ts, jeg ville gjort som du selv foreslo. Åpnet gaven fra henne en annen gang. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hadde reagert akkurat likt som deg. Det handler om oppførsel, ikke følelser. 

Håper du tar deg tid til å oppdatere etterhvert om hvordan dere går frem iht svigermor og hva utfallet blir. :)

Anonymkode: 4b3ed...ab1

Det skal jeg gjøre☺️🙏🏻

Anonymkode: b5d1a...e23

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis du får samma situasjon med bonusbarnebarn TS, så kommer ihvertfall ikke du til å gjøre denne «feilen», siden du er så opprørt.

Anonymkode: 0f28d...1f9

Det er helt riktig:) tror ikke jeg hadde oppført meg sånn uansett for å være ærlig! Men helt klart en erfaring rikere!

Anonymkode: b5d1a...e23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cattleya skrev (9 minutter siden):

Og alt det kan hun føle inni seg, men å tydelig vise for barna at de ikke en gang er verd en julegave fra henne er bare stygt gjort. Man trenger ikke å føle noe veldig inderlig for å ikke merkbart forskjellsbehandle foran barna. At hun ikke svarer på snap er en ting, men slike følelser bør ikke gå ut over barna. 
 

ts, jeg ville gjort som du selv foreslo. Åpnet gaven fra henne en annen gang. 

🙏🏻

Anonymkode: b5d1a...e23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi hadde nesten samme situasjon bortsett fra at jeg har et særkullsbarn og mannen min og jeg har tvillinger sammen. Min svigermor gav gaver til tvillingene, min mann og til meg første julen etter at tvillingene var født, og hun skjønte overhodet ikke at vi reagerte når hun utelot mine særkullsbarn. Det endte med at da hun kom med julegaver året etter så nektet jeg å ta imot dem da hun gjorde en slik åpenbar forskjellsbehandling. Svigermor ble dritsur, men fortsatt nå 4 år etter er jeg og min mann urokkelig og gavene fra svigermor går uten unntak i retur uåpnet.

Anonymkode: 5b68b...583

Sterkt gjort av dere! Og faktisk helt riktig! Hva sier hun eller gjør hun år etter år da? Fortsetter hun å kun gi til deres felles barn???

Anonymkode: b5d1a...e23

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her!

Har snakket med mannen min om dette i kveld, og han skal ta praten med henne! Han ristet på hodet og sa:

«Det er jo hun som driter seg ut! Gratulerer - klare å drite seg ut foran uskyldige barn»

«Tror ikke •NAVN PÅ VÅRT FELLES BARN• kommer til å synes det er noe hyggelig h*n heller etterhvert»

«Skal snakke med henne, i verste fall forstår hun ikke og får ikke gitt gaver mer til oss, så enkelt er det. Hun kan ikke stille seg på bakbeina her, det ser jeg ikke for meg»

Så får vi se🙏🏻

Anonymkode: b5d1a...e23

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...