Gå til innhold

Er tilliten til myndighetene i ferd med å forsvinne?


Ukjent.

Anbefalte innlegg

Jeg har full tillit til regjeringen ang. håndtering av Covid 19 , dvs. alt de gjør er jo hovedsaklig basert på råd fra FHI/Hdir. 

Hadde folk vært litt flinkere til å følge anbefalingene  så hadde de ikke måtte være så omstendelige.   Mye av disse kan man ikke ha som lover da det i prakisis ikke lar seg gjøre / vil fungere.

Men hva skjer - resiserestriksjoner lettes opp - masse nordmenn setter seg på første sydenfly.   Er fremdeles overhodet ikke anbefalt å reise selv om man ikke kan nekte deg det. 

Tror Norge tross alt har valgt en god løsning og de fleste slipper også bedre unna rent økonomisk enn man gjør i andre land.   Her er jeg hvertfall rimelig sikker på at ingen andre partier hadde løst det bedre. 

Jeg tror nok at man i mange tilfeller reagerte litt for strengt og stengte ned masse tilbud for noen grupper - ref. personer inne til behandling for alkoholmisbruk ble skrevet ut ++   

Ser ikke så mange andre land som har løst dette bedre enn Norge. De fleste andre land sliter med høyere dødelighet OG et samfunn som nå er delvis lammet og et helsevesen som er iferd med å kveles pga. at det er for mange innlagte med covid 19 virus . 

Tror vi må forberede oss bedre på kommende pandemier - både ang. beredskap og systemer for undervising på nett for barn/studenter ++   Så håper det blir en skikkelig gjennomgang etterpå på hva man kan bli bedre på / ha løst bedre.

 

 

 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

punkyB skrev (11 minutter siden):

Jeg har full tillit til regjeringen ang. håndtering av Covid 19 , dvs. alt de gjør er jo hovedsaklig basert på råd fra FHI/Hdir. 

Hadde folk vært litt flinkere til å følge anbefalingene  så hadde de ikke måtte være så omstendelige.   Mye av disse kan man ikke ha som lover da det i prakisis ikke lar seg gjøre / vil fungere.

Men hva skjer - resiserestriksjoner lettes opp - masse nordmenn setter seg på første sydenfly.   Er fremdeles overhodet ikke anbefalt å reise selv om man ikke kan nekte deg det. 

Tror Norge tross alt har valgt en god løsning og de fleste slipper også bedre unna rent økonomisk enn man gjør i andre land.   Her er jeg hvertfall rimelig sikker på at ingen andre partier hadde løst det bedre. 

Jeg tror nok at man i mange tilfeller reagerte litt for strengt og stengte ned masse tilbud for noen grupper - ref. personer inne til behandling for alkoholmisbruk ble skrevet ut ++   

Ser ikke så mange andre land som har løst dette bedre enn Norge. De fleste andre land sliter med høyere dødelighet OG et samfunn som nå er delvis lammet og et helsevesen som er iferd med å kveles pga. at det er for mange innlagte med covid 19 virus . 

Tror vi må forberede oss bedre på kommende pandemier - både ang. beredskap og systemer for undervising på nett for barn/studenter ++   Så håper det blir en skikkelig gjennomgang etterpå på hva man kan bli bedre på / ha løst bedre.

 

 

 

Og at alle grenser er fortsatt åpen for alle andre enn nordmenn er helt greit? Ingen smitte kommer inn slik? Det du mener?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

punkyB skrev (19 minutter siden):

Jeg har full tillit til regjeringen ang. håndtering av Covid 19 , dvs. alt de gjør er jo hovedsaklig basert på råd fra FHI/Hdir. 

Hadde folk vært litt flinkere til å følge anbefalingene  så hadde de ikke måtte være så omstendelige.   Mye av disse kan man ikke ha som lover da det i prakisis ikke lar seg gjøre / vil fungere.

Men hva skjer - resiserestriksjoner lettes opp - masse nordmenn setter seg på første sydenfly.   Er fremdeles overhodet ikke anbefalt å reise selv om man ikke kan nekte deg det. 

Tror Norge tross alt har valgt en god løsning og de fleste slipper også bedre unna rent økonomisk enn man gjør i andre land.   Her er jeg hvertfall rimelig sikker på at ingen andre partier hadde løst det bedre. 

Jeg tror nok at man i mange tilfeller reagerte litt for strengt og stengte ned masse tilbud for noen grupper - ref. personer inne til behandling for alkoholmisbruk ble skrevet ut ++   

Ser ikke så mange andre land som har løst dette bedre enn Norge. De fleste andre land sliter med høyere dødelighet OG et samfunn som nå er delvis lammet og et helsevesen som er iferd med å kveles pga. at det er for mange innlagte med covid 19 virus . 

Tror vi må forberede oss bedre på kommende pandemier - både ang. beredskap og systemer for undervising på nett for barn/studenter ++   Så håper det blir en skikkelig gjennomgang etterpå på hva man kan bli bedre på / ha løst bedre.

 

 

 

Helt enig 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Bente1234 said:

Svart.. som i fjor sommer og stengt grensene ... det som ødelegger for oss nå

Slik at vi kan arrangere gudstjenester og konserter?

 

https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/32-smittet-under-julegudstjenestene-presten-en-av-dem.bBnurbaNP

https://www.nrk.no/trondelag/smitten-sprer-seg-etter-julekonserter-i-verdal-1.15322703

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Restriksjonene som legges ned er hovedsaklig for å skåne Olga på 90 år. Ja, det er andre i risikogruppa (pasienter med kreft, astma, lungeprob etc) enn det er de eldre som i all hovedsak dør og skal skånes (se statistikk over de døde med alder og sykdommer).

Tror folk oppriktig at ei hel avdeling på et sykehjem med corona blir transportert til sykehus for respirator??? Nei, de lar naturen gå sin gang, akkurat som de siste tre som døde på sykehjem. Disse gamlingene dør ofte bare av å bli flyttet. Vi kjenner vel alle noen som ble mye dårligere etter de havnet på sykehjem.

Vi kan heller ikke sammenligne overfylte sykehus med feks Italia. Norge har et bedre helsevesen med bedre behandling og tilbud, nordmenn har lengre gjennomsnittlig levetid, nordmenn har generelt bedre helse, røyker mindre etc.

Verdensøkonmien går til h, det vet vi. Men det snakkes lite om at antall bekymringsmeldinger til barnevernet i en storby økte med 80%. At barn som lever med vold og overgrep må være enda mer hjemme. 

De som lever med partnervold opplever hyppigere vold.

Operasjoner og behandlinger utsettes/avlyses. Tenk på fysiske og psykiske plager pga dette, i tillegg til ekstra belastning på NAV og arbgiver i forbindelse med sykefravær og tilrettelegging.

Folk drar ikke til legen og får diverse alvorlige diagnoser fordi legekontoret helst skal ha digitale konsultasjoner. «Jeg har jo bare litt vondt i magen». Kreftforeningen melder bekymringer pga markant nedgang i kreftdiagnoser. 

For ikke å nevne psykiatrien. Behandling utsettes/forkortes. Symptomer forsterkes pga restriksjonene og situasjonen. Og så har man alle de som i utgangspunktet var friske, men som blir livredde pga hvordan media skriver om ting og hauser opp.

Politikerne kan selvfølgelig ikke si «vi lar gamlingene dø», nettopp fordi det er politisk ukorrekt fordi de da sier at et menneskeliv er mer verdt enn et annet. Tror folk at det samme hadde skjedd for 40-50 år siden? Nei, fordi ikke enhver ble krenket og de evnet faktisk å forstå at det er NATURLIG å dø i 80-årene, om det så er av corona, kreft, alder. 

Så dette handler ikke om økonomi og et overbelasta helsevesen, det handler om livene til ALLE DE ANDRE som har helsemessige og sosiale plager!!!! Det er mer medmenneskelighet å ta vare på de gruppene jeg har nevnt enn eldre!!! Så tilliten er på null til myndighetene som pålegger oss uforholdsmessige inngrep.

(Og jada, jeg har folk i risikogruppa i familien som ALLE andre og mener fortsatt det jeg har skrevet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bttb skrev (55 minutter siden):

Og du har selvsagt vurdert dødstallene opp mot de forventede dødsfallene for perioden?

Har faktisk sett noe data på det ja! Har du noe som sier det motsatte? 

h6j0kmt7jd961.png

k2c4zvchp4661.png

USA:

yrr8cw1u7l961.png

d7739iifi6p51.png

s8bo1lxnnx861.png

WDZJDkh.png

Nederland:

th4sc5sgzjw41.png

Og noen animasjoner 

https://v.redd.it/yemjrb1p9rr41

https://v.redd.it/cprs6bs83m461

https://v.redd.it/0v5qs7i38rw41

https://v.redd.it/e187fjiiyy961

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tamsi skrev (2 minutter siden):

Har faktisk sett noe data på det ja! Har du noe som sier det motsatte? 

h6j0kmt7jd961.png

k2c4zvchp4661.png

USA:

yrr8cw1u7l961.png

d7739iifi6p51.png

s8bo1lxnnx861.png

WDZJDkh.png

Nederland:

th4sc5sgzjw41.png

Og noen animasjoner 

https://v.redd.it/yemjrb1p9rr41

https://v.redd.it/cprs6bs83m461

https://v.redd.it/0v5qs7i38rw41

https://v.redd.it/e187fjiiyy961

Vi vil ha tall fra Norge. Det er de som er relevant for oss.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

The Kitten skrev (8 minutter siden):

Vi vil ha tall fra Norge. Det er de som er relevant for oss.

Og jeg vil ha noe data på at det ikke er overdødelighet under denne pandemien, siden det er så mange som påstår det her inne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tamsi skrev (13 minutter siden):

Har faktisk sett noe data på det ja! Har du noe som sier det motsatte? 

h6j0kmt7jd961.png

k2c4zvchp4661.png

USA:

yrr8cw1u7l961.png

d7739iifi6p51.png

s8bo1lxnnx861.png

WDZJDkh.png

Nederland:

th4sc5sgzjw41.png

Og noen animasjoner 

https://v.redd.it/yemjrb1p9rr41

https://v.redd.it/cprs6bs83m461

https://v.redd.it/0v5qs7i38rw41

https://v.redd.it/e187fjiiyy961

Takk for data! Skulle tro data også var relevant for noen her inne, men tror ikke data er relevant for dem dessverre. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

s.h skrev (39 minutter siden):

Restriksjonene som legges ned er hovedsaklig for å skåne Olga på 90 år. Ja, det er andre i risikogruppa (pasienter med kreft, astma, lungeprob etc) enn det er de eldre som i all hovedsak dør og skal skånes (se statistikk over de døde med alder og sykdommer).

Tror folk oppriktig at ei hel avdeling på et sykehjem med corona blir transportert til sykehus for respirator??? Nei, de lar naturen gå sin gang, akkurat som de siste tre som døde på sykehjem. Disse gamlingene dør ofte bare av å bli flyttet. Vi kjenner vel alle noen som ble mye dårligere etter de havnet på sykehjem.

Vi kan heller ikke sammenligne overfylte sykehus med feks Italia. Norge har et bedre helsevesen med bedre behandling og tilbud, nordmenn har lengre gjennomsnittlig levetid, nordmenn har generelt bedre helse, røyker mindre etc.

Verdensøkonmien går til h, det vet vi. Men det snakkes lite om at antall bekymringsmeldinger til barnevernet i en storby økte med 80%. At barn som lever med vold og overgrep må være enda mer hjemme. 

De som lever med partnervold opplever hyppigere vold.

Operasjoner og behandlinger utsettes/avlyses. Tenk på fysiske og psykiske plager pga dette, i tillegg til ekstra belastning på NAV og arbgiver i forbindelse med sykefravær og tilrettelegging.

Folk drar ikke til legen og får diverse alvorlige diagnoser fordi legekontoret helst skal ha digitale konsultasjoner. «Jeg har jo bare litt vondt i magen». Kreftforeningen melder bekymringer pga markant nedgang i kreftdiagnoser. 

For ikke å nevne psykiatrien. Behandling utsettes/forkortes. Symptomer forsterkes pga restriksjonene og situasjonen. Og så har man alle de som i utgangspunktet var friske, men som blir livredde pga hvordan media skriver om ting og hauser opp.

Politikerne kan selvfølgelig ikke si «vi lar gamlingene dø», nettopp fordi det er politisk ukorrekt fordi de da sier at et menneskeliv er mer verdt enn et annet. Tror folk at det samme hadde skjedd for 40-50 år siden? Nei, fordi ikke enhver ble krenket og de evnet faktisk å forstå at det er NATURLIG å dø i 80-årene, om det så er av corona, kreft, alder. 

Så dette handler ikke om økonomi og et overbelasta helsevesen, det handler om livene til ALLE DE ANDRE som har helsemessige og sosiale plager!!!! Det er mer medmenneskelighet å ta vare på de gruppene jeg har nevnt enn eldre!!! Så tilliten er på null til myndighetene som pålegger oss uforholdsmessige inngrep.

(Og jada, jeg har folk i risikogruppa i familien som ALLE andre og mener fortsatt det jeg har skrevet).

Vel det er sånne som deg gjør at Sverige er i den situasjonen som dem er i nå.
Over 500,000 er blitt smittet og over 200 døde bare siden igår. Dersom du sliter med å se helheten av det så er det nesten ca. halvparten av en mellomstor barneskole. Tenk om halvparten av elevene på skolen du gikk på døde? Det er så mange som døde av viruset bare igår i Sverige. 

Ville du foretrukket at 250,000 mennesker skulle ha vært smittet av viruset?
Du vet at man ikke nødvendigvis er immun selv om man har hatt det bare èn gang?

Flere har hatt det to ganger allerede akkurat som en influensa, men covid-19 er naturligvis mye farligere, og risikoen for bivirkningene kan være svært ubehagelige for de som overlever.

Et annet problem til sverige nå er jo også at sykehusene er faktisk snart på vei
til at kapasiteten sprenges. Dermed risikerer folk med vanlig forkjølelse eller lungebetennelse å faktisk og dø fordi de må rasjonere medisin og ansatte.

Selv om vi har godt sykehus så har vi også begrenset med kapasitet. I Mars så har dem i senere tid pratet om at det sto til mye verre i både med befolkningen og hvordan sykehus-kapasiteten lå an. 

For det tar svært mye ressurser å behandle èn covid-19 pasient for kommunen.
Både sykehuset og kommunen må gjøre drastiske endringer.

Kommunen må sette inn beredskap til smittesporing, kontakt med de som har vært i nærkontakt og få kontakt med dem så raskt som overhodet mulig. Det er ingen enkel arbeid!

Sykehusene må også gjøre endringer som ordinære oppgaver kan bli forsinket for de vil få flere oppgaver på samme tid som før. Det går utover pasient-sikkerheten, ansatte og andre. Flere må ta seg av den covid-19 pasienten og må deretter øke kapasiteten sin ved å innkalle svært mange av de ansatte. Slik at de andre kollegaene som ble hentet inn pga. økt alarm-situasjon kan få gjort det andre kollegaen skulle ha gjort.

Det går til en viss grad før alle kollegaene er fullt opp av oppgaver, og det er her gjør at kapasitetene til sykehusene sprenges. Kan også skje i Norge! Det vil skje dersom den eskalere seg igjen slik som i Mars.

Det handler heller ikke bare om de eldre sin helse, men alles sin helse. Dersom sykehusene må rasjonere med medisin og kapasitet så må man som tidligere nevnt rasjonere både av med medisin og ansatte. Det vil uten tvil øke faren for at folk vil kunne dø av noe så enkelt som lungebetennelse for man vil ikke lengre kunne ha medisin til pasienten sin.

Kan skje med deg og det kan skje med meg. Vil også minne om at vi er i basicly i lockdown nå pga. situasjonen i landet. Frykt for at sykehusene skal bli sprengt slik som i Sverige. Så vi har ikke ubegrenset med kapasitet som du liker å tro. 

Endret av Lasox
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Becky skrev (2 minutter siden):

Takk for data! Skulle tro data også var relevant for noen her inne, men tror ikke data er relevant for dem dessverre. 

Joda, data er relevant, men dataene som blir presentert må også være relevant. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lasox skrev (1 minutt siden):

Vel det er sånne som deg gjør at Sverige er i den situasjonen som dem er i nå.
Over 500,000 er blitt smittet og over 200 døde bare siden igår.

Ville du foretrukket at 250,000 mennesker skulle ha vært smittet av viruset?
Du vet at man ikke nødvendigvis er immun selv om man har hatt det bare èn gang?

Flere har hatt det to ganger allerede akkurat som en influensa, og risikoen
for bivirkningene kan være svært ubehagelige for de som overlever.

Et annet problem til sverige nå er jo også at sykehusene er faktisk snart på vei
til at kapasiteten sprenges. Dermed risikerer folk med vanlig forkjølelse eller
lungebetennelse å faktisk og dø fordi de må rasjonere medisin og ansatte.

Selv om vi har godt sykehus så har vi også begrenset med kapasitet.
I Mars så har dem i senere tid pratet om at det sto til mye verre i både med befolkningen og hvordan sykehus-kapasiteten lå an.

For det tar svært mye ressurser å behandle èn covid-19 pasient for kommunen.
Både sykehuset og kommunen må gjøre drastiske endringer.

Kommunen må sette inn beredskap til smittesporing, kontakt med de som har vært i nærkontakt og få kontakt med dem så raskt som overhodet mulig. Det er ingen enkel arbeid!

Sykehusene må også gjøre endringer som ordinære oppgaver kan bli forsinket for de vil få flere oppgaver på samme tid som før. Det går utover pasient-sikkerheten, ansatte og andre. Flere må ta seg av den covid-19 pasienten og må deretter øke kapasiteten sin ved å innkalle svært mange av de ansatte. Slik at de andre kollegaene som ble hentet inn pga. økt alarm-situasjon kan få gjort det andre kollegaen skulle ha gjort.

Det går til en viss grad før alle kollegaene er fullt opp av oppgaver, og det er her gjør at kapasitetene til sykehusene sprenges. Kan også skje i Norge! Det vil skje dersom den eskalere seg igjen slik som i Mars.

Det handler heller ikke bare om de eldre sin helse, men alles sin helse. Dersom sykehusene må rasjonere med medisin og kapasitet så må man som tidligere nevnt rasjonere både av med medisin og ansatte. Det vil uten tvil øke faren for at folk vil kunne dø av noe så enkelt som lungebetennelse for man vil ikke lengre kunne ha medisin til pasienten sin.

Kan skje med deg og det kan skje med meg.

Ja, og da står det i instruks at man prioriterer pasientene som har størst sjanse for å overleve. Det samme foregår jo daglig nå også med sprengt kapasitet på andre avdelinger. Man må prioritere de som har størst nytte av behandlingen, om det så er fysisk eller psykisk. Vi vil aldri ha mulighet til å gi lik behandling til alle uansett. Det er sånn livet er, urettferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

The Kitten skrev (1 minutt siden):

Joda, data er relevant, men dataene som blir presentert må også være relevant. 

Hadde data vært relevant for deg i denne pandemien hadde du (forhåpentligvis) hatt en annen holding. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Becky skrev (8 minutter siden):

Takk for data! Skulle tro data også var relevant for noen her inne, men tror ikke data er relevant for dem dessverre. 

Hvis du poster fakta, har du postet en mening. Som regel en skremmende mening. Eller holdning.🤷‍♀️

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

The Kitten skrev (1 minutt siden):

Joda, data er relevant, men dataene som blir presentert må også være relevant. 

Personen jeg svarte stilte spørsmål til normal dødelighet i andre land. Det var det jeg svarte på. Og min egen påstand fra tidligere i tråden er at nettopp Norge har sluppet billig unna, og at vi derfor ikke HAR noen tilsvarende store avvik. Noe alle burde være glade for. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissLucy skrev (Akkurat nå):

Hvis du poster fakta, har du postet en mening. Som regel en skremmende mening. Eller holdning.🤷‍♀️

Nettopp, er det ikke fascinerende?! 😂 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Becky skrev (4 minutter siden):

Hadde data vært relevant for deg i denne pandemien hadde du (forhåpentligvis) hatt en annen holding. 

Jeg verdsetter fremtiden til unge mennesker høyere enn at Olga på 90 skal få leve til hun er 95 år. Så nei, min holdning kommer ikke til å ende seg.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bente1234 skrev (48 minutter siden):

Og at alle grenser er fortsatt åpen for alle andre enn nordmenn er helt greit? Ingen smitte kommer inn slik? Det du mener?

Nei det mener jeg ikke , er ikke bra at det er for mye reising over grensene. 

Burde vært mye bedre kontroll på at de som kommer til landet overholder reglene og tester seg / overholder karantenereglene 

Her er jo regelverket bra nok men kontrollen ikke bra nok siden det viser seg at reglene brytes. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

s.h skrev (39 minutter siden):

Restriksjonene som legges ned er hovedsaklig for å skåne Olga på 90 år. Ja, det er andre i risikogruppa (pasienter med kreft, astma, lungeprob etc) enn det er de eldre som i all hovedsak dør og skal skånes (se statistikk over de døde med alder og sykdommer).

Tror folk oppriktig at ei hel avdeling på et sykehjem med corona blir transportert til sykehus for respirator??? Nei, de lar naturen gå sin gang, akkurat som de siste tre som døde på sykehjem. Disse gamlingene dør ofte bare av å bli flyttet. Vi kjenner vel alle noen som ble mye dårligere etter de havnet på sykehjem.

Vi kan heller ikke sammenligne overfylte sykehus med feks Italia. Norge har et bedre helsevesen med bedre behandling og tilbud, nordmenn har lengre gjennomsnittlig levetid, nordmenn har generelt bedre helse, røyker mindre etc.

Verdensøkonmien går til h, det vet vi. Men det snakkes lite om at antall bekymringsmeldinger til barnevernet i en storby økte med 80%. At barn som lever med vold og overgrep må være enda mer hjemme. 

De som lever med partnervold opplever hyppigere vold.

Operasjoner og behandlinger utsettes/avlyses. Tenk på fysiske og psykiske plager pga dette, i tillegg til ekstra belastning på NAV og arbgiver i forbindelse med sykefravær og tilrettelegging.

Folk drar ikke til legen og får diverse alvorlige diagnoser fordi legekontoret helst skal ha digitale konsultasjoner. «Jeg har jo bare litt vondt i magen». Kreftforeningen melder bekymringer pga markant nedgang i kreftdiagnoser. 

For ikke å nevne psykiatrien. Behandling utsettes/forkortes. Symptomer forsterkes pga restriksjonene og situasjonen. Og så har man alle de som i utgangspunktet var friske, men som blir livredde pga hvordan media skriver om ting og hauser opp.

Politikerne kan selvfølgelig ikke si «vi lar gamlingene dø», nettopp fordi det er politisk ukorrekt fordi de da sier at et menneskeliv er mer verdt enn et annet. Tror folk at det samme hadde skjedd for 40-50 år siden? Nei, fordi ikke enhver ble krenket og de evnet faktisk å forstå at det er NATURLIG å dø i 80-årene, om det så er av corona, kreft, alder. 

Så dette handler ikke om økonomi og et overbelasta helsevesen, det handler om livene til ALLE DE ANDRE som har helsemessige og sosiale plager!!!! Det er mer medmenneskelighet å ta vare på de gruppene jeg har nevnt enn eldre!!! Så tilliten er på null til myndighetene som pålegger oss uforholdsmessige inngrep.

(Og jada, jeg har folk i risikogruppa i familien som ALLE andre og mener fortsatt det jeg har skrevet).

Amen 🙏🏻

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dexi skrev (1 minutt siden):

Amen 🙏🏻

Sier amen for at vi har lagt det til sånn som vi har gjort det i Norge! Amen! 🙏🏻

Dere andre kan jo bare flytte til sverige som ønsker seg noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...