Gå til innhold

Er tilliten til myndighetene i ferd med å forsvinne?


Ukjent.

Anbefalte innlegg

The Kitten skrev (18 minutter siden):

Jeg verdsetter fremtiden til unge mennesker høyere enn at Olga på 90 skal få leve til hun er 95 år. Så nei, min holdning kommer ikke til å ende seg.

Det er ikke kun Olga på 90 år som skal få leve til hun er 95, men også yngre mennesker som blir innlagt, det vet du. Eller har du også lukket øynene helt igjen her også? 
Vi vet heller ikke de langvarige effektene av viruset. Ved tiltak beskytter du også "Tor" på 45 pappa, som har 2 jenter på 10. Du beskytter osgå Kristian på 20 med asma eller moren din som har røyket i mange år. 

Hvis du absolutt må komme med disse idiotiske eksemplene dine.
Maken til egoisme skal man se langt etter.. for å ikke snakke om helsevesenet! 

 

Endret av Becky
  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lasox skrev (1 time siden):

Sier amen for at vi har lagt det til sånn som vi har gjort det i Norge! Amen! 🙏🏻

Dere andre kan jo bare flytte til sverige som ønsker seg noe annet.

Det vil nok gå lang tid før vi ser hvordan effekten av tiltakene har påvirket, ja egentlig alt. Jeg kommenterte "Amen" på en utrolig godt oppsummert kommentar som drar frem mange viktige momenter. 

Når det gjelder sammenligning av data fra andre land, er ikke det nok sammenlignbart. Sverige er vel det landet som kommer nærmest og, ja vi kan se at det er mye smitte og dødsfall og problemer med helsevesenet. At vi som er uenige med regjeringens håndtering bare skal "flytte til Sverige" blir rett og slett for tåpelig kommentar. Hva er meningen med et demokrati? At vi skal være nikkedukker og godta alt regjeringen gjør?? Men ok. Vurderer å gå aktivt inn i politikken selv for å kunne være med å påvirke.. 

Men, tilbake til sverige; finnes det forresten noen statistikk på gjennomsnittsalderen av de som har dødd av korona i Sverige?  Og hvor mange som døde hadde en bakenforliggende sykdom? Jeg er så drittlei korona og tiltak (selv om Jeg fortsatt følger dem), at jeg gidder faktisk ikke søke det opp. Det er jo essensen av innlegget jeg kommenterte. 

Endret av Dexi
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Becky skrev (1 minutt siden):

Det er ikke kun Olga på 90 år som skal få leve til hun er 95, men også yngre mennesker som blir innlagt, det vet du. Eller har du også lukket øynene helt igjen her også? 
Vi vet heller ikke de langvarige effektene av viruset. Ved tiltak beskytter du også "Tor" på 45 pappa, som har 2 jenter på 10. Du beskytter osgå Kristian på 20 med asma eller moren din som har røyket i mange år. 

Hvis du absolutt må komme med disse idiotiske eksemplene dine 
 

Jeg vet at yngre også blir innlagt. Har ikke lukket øynene for det, men de utgjør ikke flertallet og de har ikke sprengt intensivkapasiteten. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NorthernLight skrev (1 time siden):

Man vil ikke at sykehusene skal fylles opp til randen av covid-19 pasienter. For det første så vil endel av de dø, endel få ettervirkinger, andre operasjoner osv må utsettes, helsepersonell må i karantene osv . Det er viktigere å unngå dette enn at noen er ensomme. Det er en grunn til at man har strenge tiltak mange steder i verden... Selv om mange ikke har skjønt det etter en drøss med måneder siden pandemien startet. 

Nei, det vil man ikke, og det er det som har blitt brukt som argument hele veien. Allikevel så benyttet de ikke muligheten til å prioritere og vaksinere den aldersgruppen som fører til høyest innleggelsestall først. Det henger ikke på greip. Forstår du eller noen andre det, så forklar meg gjerne?

Endret av Tutte
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tillit og tillit... Jeg tror oppriktig at regjeringen og folkehelsa prøver å gjøre det de mener er beste taktikk for å holde smitten nede og samtidig holde samfunnet i gang så godt det lar seg gjøre. 

Så kan vi være godt være uenig i noen av tiltakene eller gjennomføringen av dem. Men den grunnleggende intensjonen er jeg overbevist om at er god. 

Men situasjonen på Gardermoen må de få kontroll på. Det holder bare ikke at tusenvis av folk vaser inn uten å teste seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tillit til at regjeringen prøver så godt de kan. Samtidig må det være lov å kritisere dem for feil de gjør, og ikke minst feilprioriteringer. 

Særlig når man ønsker å utvide rammene sine for tiltak, må det være viktig å være litt vaktbikkjer. Norsk media har vært alt for dårlige på det, og det er skuffende. 

Problemet er man i en polarisert verden blir for eller imot. Kritiserer man tiltak blir man fort egoist, konspirasjonsteoretiker eller idiot. 

Det verste er om man i et opplyst demokrati ikke kan ha åpne debatter om såpass alvorlige ting som dette. Det er alvorlig. 

Norsk media bør virkelig se seg selv i speilet. Vi vet alle hvem som kommer til å gå håndteringen i sømmene i etterkant, men som samtidig har sittet rimelig tyst mens det pågår. At ikke flere nyhetsmedier har skrevet mer om regjeringens forslag til portforbud, er for meg en gåte. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Example skrev (5 minutter siden):

Kritiserer man tiltak blir man fort egoist, konspirasjonsteoretiker eller idiot. 

Vel, det er jo en overveldende stor gjeng av dem her inne da, gjerne alle 3 kombinert :dry:

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det klinger dårlig å diskutere mulig portforbud for befolkningen samtidig som man gjør minimalt for å hindre smitte fra utlendinger som kommer hit. Må si det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guile skrev (1 minutt siden):

Det klinger dårlig å diskutere mulig portforbud for befolkningen samtidig som man gjør minimalt for å hindre smitte fra utlendinger som kommer hit. Må si det. 

Ganske vanvittig. I Sandefjord landet det bare lørdag over 700 passasjer. Vi vet av erfaring at det er smitte på de fleste flyene, og mange blir vel fort snittet på flyene også. 

Dette må regjeringen gjøre noe med. Det er ikke rart folk blir demotiverte. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Example said:

Ganske vanvittig. I Sandefjord landet det bare lørdag over 700 passasjer. Vi vet av erfaring at det er smitte på de fleste flyene, og mange blir vel fort snittet på flyene også. 

Dette må regjeringen gjøre noe med. Det er ikke rart folk blir demotiverte. 

Man blir jævlig provosert rett og slett. Hvorfor skal en selv ofre hverdagen og alt av sosial omgang og livskvalitet, når de som kommer hit/tilbake med smitten gir faen i konsekvensene av atferden sin?

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymus1986 skrev (2 minutter siden):

Man blir jævlig provosert rett og slett. Hvorfor skal en selv ofre hverdagen og alt av sosial omgang og livskvalitet, når de som kommer hit/tilbake med smitten gir faen i konsekvensene av atferden sin?

Fordi ellers er du er fælt egoistisk menneske som ikke bidrar til dugnaden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som helsepersonell i førstelinjen ser jeg absolutt behovet for tiltak, og håper folk følger dem så godt de kan. Det er ikke mange av kollegene mine som orker særlig mer av doble skift og koronavakter, og jeg ser at vår tjeneste ikke tåler så veldig mye mer belastning før vi får store problemer. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

MissCoverdale skrev (2 minutter siden):

Som helsepersonell i førstelinjen ser jeg absolutt behovet for tiltak, og håper folk følger dem så godt de kan. Det er ikke mange av kollegene mine som orker særlig mer av doble skift og koronavakter, og jeg ser at vår tjeneste ikke tåler så veldig mye mer belastning før vi får store problemer. 

Alle ser behovet for tiltak. Spørsmålet er hvilke tiltak som skal settes inn.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

The Kitten skrev (1 time siden):

Jeg vet at yngre også blir innlagt. Har ikke lukket øynene for det, men de utgjør ikke flertallet og de har ikke sprengt intensivkapasiteten. 

Det er ikke Olga på 90 som sprenger intensivkapasiteten. De smittede på sykehjem blir stort sett ikke lagt inn, grunnet lav sannsynlighet for å overleve og får lindrende behandling på sykehjemmet. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mumsa skrev (1 minutt siden):

Det er ikke Olga på 90 som sprenger intensivkapasiteten. De smittede på sykehjem blir stort sett ikke lagt inn, grunnet lav sannsynlighet for å overleve og får lindrende behandling på sykehjemmet. 

Likevel er det de eldste Erna har mast om siden koronautbruddet startet at denne dugnaden er for.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Blondie65

Jeg orker ikke lese hele tråden.

Jeg synes ikke tiltakene er for strenge. Jeg synes de er for tilfeldige, vinglete og unntakene skjønner jeg i hvert fall ikke noe av. Hvis de nå "toppa heile dridden" med et portforbud - sånn bare for å gni det inn skikkelig "vi ser at du koser deg på kveldstur og det kan vi faktisk ikke ha noe av" - så er seriøsiteten borte. Ikke fordi jeg ikke forstår hvorfor de rasler med den sabelen: men se nå til h... å sørge for at polakker og andre som kommer over grensen gjennomfører påbudt testing før man overbelaster politiet - som ikke greier å stå ved utgangen fra utland på OSL for å avkreve folk navn og adresse for koronatesting. 

Restauranter blir pålagt å registrere alle sine gjester - de smarteste av dem fikset raskt en QR kode man kan skanne. Hvor inn i granskauen vanskelig kan det være å enten vise at man har tatt test eller bli stoppet? Det er "to fly senere" så kommer ikke en eneste polakk inn i Norge uten en stor og feit negativ koronatest.

Regjeringen var så veldig opptatt av at hvis vi var flinke i høst så skulle vi få en ledigere jul. Den skjønte alle måtte være ren bløff og ingen går på den to ganger. Så denne regjeringen har mistet troverdigheten og jeg sliter med å forstå hvorfor de gjør sånne utrolig tåpelige valg.

Jeg er lei av tiltak. Men jeg lever fint med dem. Det jeg ikke lever fint med er urettferdighet som går på at visse slipper unna fordi de har hytte, bil og stor bolig og derfor kan menge seg med en hel hær av en kohort, mens vi som bor alene - uansett alder - uten bil, hytte og stor bolig skal sitte i våre små boliger uten noen som helst sosial kontakt. Som sagt: vi greier det - men HVORFOR skal vi det når polakkene kan drite i å teste seg og harry handlerne ustraffet kan kjøre frem og tilbake til Sverige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

The Kitten skrev (2 minutter siden):

Likevel er det de eldste Erna har mast om siden koronautbruddet startet at denne dugnaden er for.

Og sprengt sykehus kapasitet... første som får vaksine er over 85 år... nice.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

The Kitten skrev (1 minutt siden):

Likevel er det de eldste Erna har mast om siden koronautbruddet startet at denne dugnaden er for.

Der er jeg uenig, det er én av gruppene de har "mast" om. Det er veldig mange andre risikogrupper, som har mye liv igjen å leve. "Du skal ikke tåle så inderlig vel..."

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blondie65 skrev (1 minutt siden):

Jeg orker ikke lese hele tråden.

Jeg synes ikke tiltakene er for strenge. Jeg synes de er for tilfeldige, vinglete og unntakene skjønner jeg i hvert fall ikke noe av. Hvis de nå "toppa heile dridden" med et portforbud - sånn bare for å gni det inn skikkelig "vi ser at du koser deg på kveldstur og det kan vi faktisk ikke ha noe av" - så er seriøsiteten borte. Ikke fordi jeg ikke forstår hvorfor de rasler med den sabelen: men se nå til h... å sørge for at polakker og andre som kommer over grensen gjennomfører påbudt testing før man overbelaster politiet - som ikke greier å stå ved utgangen fra utland på OSL for å avkreve folk navn og adresse for koronatesting. 

Restauranter blir pålagt å registrere alle sine gjester - de smarteste av dem fikset raskt en QR kode man kan skanne. Hvor inn i granskauen vanskelig kan det være å enten vise at man har tatt test eller bli stoppet? Det er "to fly senere" så kommer ikke en eneste polakk inn i Norge uten en stor og feit negativ koronatest.

Regjeringen var så veldig opptatt av at hvis vi var flinke i høst så skulle vi få en ledigere jul. Den skjønte alle måtte være ren bløff og ingen går på den to ganger. Så denne regjeringen har mistet troverdigheten og jeg sliter med å forstå hvorfor de gjør sånne utrolig tåpelige valg.

Jeg er lei av tiltak. Men jeg lever fint med dem. Det jeg ikke lever fint med er urettferdighet som går på at visse slipper unna fordi de har hytte, bil og stor bolig og derfor kan menge seg med en hel hær av en kohort, mens vi som bor alene - uansett alder - uten bil, hytte og stor bolig skal sitte i våre små boliger uten noen som helst sosial kontakt. Som sagt: vi greier det - men HVORFOR skal vi det når polakkene kan drite i å teste seg og harry handlerne ustraffet kan kjøre frem og tilbake til Sverige?

Applaus... bra skrevet... fikk  frem mye av det mange av oss tenker... 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...