Gå til innhold

Er tilliten til myndighetene i ferd med å forsvinne?


Ukjent.

Anbefalte innlegg

Fungerende skrev (11 minutter siden):

Tilliten min til regjeringen og helsedirektoratet har i hvert fall blitt redusert over tid. Når Oslo ble stengt ned uttalte Nakstad at det var en kortvarig nedstengning og flåset om at "alle klarer seg uten treningssenter i 3 uker". Dette ser jeg på som ren løgn. Er 100 % overbevist om at Nakstad var fullstendig klar over at det
1) ikke ville bli noen lettelser før jul
2) at smitten ville øke som en følge av jul og nyttårsfeiringen

Jeg er faktisk ikke sikker. Jeg lurer på om Nakstad har fantasien og evnen til å koble vekk nok hjerneceller til å komme ned på det mentale nivået av «Folk Flest»

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Druid skrev (2 minutter siden):

Jeg er faktisk ikke sikker. Jeg lurer på om Nakstad har fantasien og evnen til å koble vekk nok hjerneceller til å komme ned på det mentale nivået av «Folk Flest»

Da må han koble bort mange (som den juristen og medisineren han er)- vi bør innrømme han det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Sagnsomsuste skrev (1 minutt siden):

Da må han koble bort mange (som den juristen og medisineren han er)- vi bør innrømme han det...

Min favoritt var de som valgte å ikke teste seg før jul, for da ville de ikke få reise hjem til jul....

Da har hjernecellen din god plass!

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (17 minutter siden):

Fordi man trenger bare kaste et blikk på statistikkene for å forstå at det er ekstremt lite rom for å forbedre situasjonen.

Enhver argumentasjon fra opposisjonen, vil kunne vinkles til »Hei, la oss drepe noen!!»

Bedre å la regjeringen gå repet ut, å åpne for tvilen i tilknytning til valget. Behøver ikke stå til ansvar for evt feil.

Det er forsåvidt et godt poeng. Men at de ikke kommer med flere stikk nå er likevel rart. Kan nevne kritikkverdige vurderinger, som ikke kan linkes som «å ta livet av noen»: import av smitte, treg vaksinering, nedprioriterer barn, unge, studenter og arbeidsløse uten utdanning, ingen handlingsplaner for å hjelpe de som sliter psykisk, for dårlig og for sene tiltakspakker til bedrifter som sliter osv osv. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ukjent. skrev (2 timer siden):

Jeg har vært skeptisk til svært mye siden starten av korona, men har vært i et mindretall. Regjeringen har blitt skrytt opp i skyene fordi Norge har «taklet pandemien så godt». Men nå sitter jeg med et inntrykk av at tilliten forsvinner. Befolkningen er fremdeles delt mtp hvor redde de er for viruset, men nå virker det å være en fellesnevner i begge leire at de vender seg mot regjeringen?

De som er bekymret for smitte er sinte for importsmitten, vinglete tiltak og altfor treg vaksinering.

De som mener det er for strenge regler har vel vært dritt lei lenge, og nå er begeret i ferd med å renne over. 

Eller tar jeg feil? Har dere fremdeles tillit til regjeringen og helsemyndighetene?

Det er svært synd at opposisjonen er så svak for øyeblikket. Jeg har vanskelig for å forstå at de ikke benytter enhver anledning på å slå hardt ned på alle feilene til regjeringen. 

Bare sunt å være skeptisk eller kritisk til hva myndighetene gjør. For man kan ikke finne seg i alt eller så ender man opp som Nord-Korea og det ønsker ingen. Tilliten forsvinner nok gradvis, dessverre fordi mange er lei av situasjonen som vi er idag. Det stemmer.

Det med de forskjellige "gruppene" stemmer også, men jeg er uenig i kritikken din til opposisjonen er svak. Den er faktisk veldig sterk for de er svært tålmodige til å ikke kritisere alt det regjeringen gjør for de ble tidlige enige om at det første prioritering var helsa til befolkningen og økonomien til landet. Det ser ut som om det fortsatt gjelder, men naturligvis er det jo noen saker opposisjonen velger allikevel med godt mot å ta opp svært viktige saker som dem velger å bruke tiden til å diskutere med regjeringen om.

Alle unødvendige politiske uenigheter skulle de glemme for å få fortgang i nødvendige tiltakene, men regjeringen har vært usedvanlig dårlige på med tiltak til folk-flest og de som er permitterte. Det at de gir kun liten forlengelse som ikke varer over til sommeren gjør at bedriftene fortsatt vil være en del usikker og det gjør at de kommer til å investere mindre penger. Det er ingen god nyhet! Så svært viktig av opposisjonen å ta den diskusjonen med FrP og de andre partiene på venstresiden mot regjeringen.

Så lenge myndighetene har orden i "huset" sitt, og det er fritt å gi ytringer om ulike saker og saklige diskusjoner om tiltakene som gjøres så har jeg tillit til dem, men det er ikke nødvendigvis slik at jeg kommer til å stemme på den blå-blå regjeringen allikevel.

Endret av Lasox
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ukjent. skrev (1 minutt siden):

Det er forsåvidt et godt poeng. Men at de ikke kommer med flere stikk nå er likevel rart. Kan nevne kritikkverdige vurderinger, som ikke kan linkes som «å ta livet av noen»: import av smitte, treg vaksinering, nedprioriterer barn, unge, studenter og arbeidsløse uten utdanning, ingen handlingsplaner for å hjelpe de som sliter psykisk, for dårlig og for sene tiltakspakker til bedrifter som sliter osv osv. 

Den typen stikk kommer hele tiden, de vil bare ikke koordinere dem, for de vet at de ville gjort lignende feil sjøl. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (4 minutter siden):

Min favoritt var de som valgte å ikke teste seg før jul, for da ville de ikke få reise hjem til jul....

Da har hjernecellen din god plass!

Så sant, så sant. Man smitter jo eventuelt bare de man er glad i mener jeg... tiltroen til den kollektive fornuften har i mitt vedkommende fordampet som dugg for solen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tamsi skrev (14 minutter siden):

Jeg har full tillit til dem. For meg holder det å se på situasjonen på sykehus og antall døde i andre land sammenlignet med her. Et eller annet gjør vi åpenbart riktig.

Og du har selvsagt vurdert dødstallene opp mot de forventede dødsfallene for perioden?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

The Kitten skrev (36 minutter siden):

Kynisk som det høres ut, så har jeg ikke planer om å sette livet mitt på vent i ubestemmelig tid fordi noen blir smittet på gamlehjem.

Har du ikke forstått konsekvensene med covid-19  hvis man ikke har tiltak i samfunnet? 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelen er kanskje at vi som folk etterhvert vil lære at noen ganger må vi demonstrere mot regjeringa og ikke godta absolutt alt som andre steder i Europa ... hadde flere 100 000 slått i Norge hadde ingen klart å stoppe oss.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pangolina

Har full tillit, selv om jeg klør meg litt i hodet over enkelte ting. Som det med at man enten skal teste seg på grensen, eller innen 24 timer ved ankomst fra utlandet. Aldri lurt å gi folk mulighet til utsettelse om man vil ha ting gjort. Lik mange andre, har jeg sett meg lei på importsmitte via utenlandsk arbeidskraft by now..

Endret av pangolina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NorthernLight skrev (Akkurat nå):

Har du ikke forstått konsekvensene med covid-19  hvis man ikke har tiltak i samfunnet? 

Ja  noen dør men mange hadde hatt en bedre livskvalitet og mindre ensomhet og bedre økonomi.. spørs hvilken side av vektskåla som blir tyngst hvis man veier de to opp mot hverandre.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

bttb skrev (12 minutter siden):

Og du har selvsagt vurdert dødstallene opp mot de forventede dødsfallene for perioden?

Gitt at det nå er tegn som tyder på at de har vært alt for høye, ja, det og.

Bente1234 skrev (5 minutter siden):

Fordelen er kanskje at vi som folk etterhvert vil lære at noen ganger må vi demonstrere mot regjeringa og ikke godta absolutt alt som andre steder i Europa ... hadde flere 100 000 slått i Norge hadde ingen klart å stoppe oss.

Vet du hva, kanskje vi bare skulle gjort det og latt naturlig utvelgelse løse problemet. Jeg begynner å kjenne at jeg har veldig lite tolmodighet for idioti.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bente1234 skrev (Akkurat nå):

Ja  noen dør men mange hadde hatt en bedre livskvalitet og mindre ensomhet og bedre økonomi.. spørs hvilken side av vektskåla som blir tyngst hvis man veier de to opp mot hverandre.

Man vil ikke at sykehusene skal fylles opp til randen av covid-19 pasienter. For det første så vil endel av de dø, endel få ettervirkinger, andre operasjoner osv må utsettes, helsepersonell må i karantene osv . Det er viktigere å unngå dette enn at noen er ensomme. Det er en grunn til at man har strenge tiltak mange steder i verden... Selv om mange ikke har skjønt det etter en drøss med måneder siden pandemien startet. 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

NorthernLight skrev (3 minutter siden):

Man vil ikke at sykehusene skal fylles opp til randen av covid-19 pasienter. For det første så vil endel av de dø, endel få ettervirkinger, andre operasjoner osv må utsettes, helsepersonell må i karantene osv . Det er viktigere å unngå dette enn at noen er ensomme. Det er en grunn til at man har strenge tiltak mange steder i verden... Selv om mange ikke har skjønt det etter en drøss med måneder siden pandemien startet. 

Ja det er mantraet til regjeringen d har vi hørt 1000 ganger ... det jeg mener at de burde heller lempe på tiltakene til oss som skal bo her og bli mer streng på importsmitte uansett hadde ikke d gjort at sykehusene hadde kollapset ... steng grensene og la oss som hører til landet få litt frihet tilbake ... ikke slippe helt opp men

som i fjor sommer kunne jeg fint ha levd lenge med

Endret av Bente1234
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bente1234 skrev (13 minutter siden):

Ja det er mantraet til regjeringen d har vi hørt 1000 ganger 

Hvilke tiltak mener du man skal ha? 

Endret av NorthernLight
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NorthernLight skrev (2 minutter siden):

Hvilke tiltak mener du man skal man ha? 

Svart.. som i fjor sommer og stengt grensene ... det som ødelegger for oss nå

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...