Gå til innhold

Flere som har sluttet med snus?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg hadde abstinenser i 2 uker også var alle ønsker etter snusen borte. Nå syns jeg det lukter vondt også. 

Anonymkode: 69403...570

Så bra! Det høres lovende ut😁 Bra jobba!

Anonymkode: 98980...2a1

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lilletrille88

Så bra at flere av dere har klart å gå noen dager uten snus! ☺️ Selv er jeg på dag nr 1 og det går faktisk overraskende greit. Har lyst på snus og savner det, men tvinger meg til å tenke på alt det negative ved det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lilletrille88 skrev (2 timer siden):

Så bra at flere av dere har klart å gå noen dager uten snus! ☺️ Selv er jeg på dag nr 1 og det går faktisk overraskende greit. Har lyst på snus og savner det, men tvinger meg til å tenke på alt det negative ved det.

Da er det verste gjort! Knall😁 Bruker du noen "hjelpemidler"? Jeg bruker litt Onico og synes det hjelper mye mtp. "vanen" nå i begynnelsen. Bruker også slutta-appen.

Anonymkode: 98980...2a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går det med dere? 
Nå har jeg faktisk holdt meg i to dager 😁 Det går overraskende greit. Jeg er glad jeg klarte å trappe ned en god del før jeg sluttet. Synes ikke de fysiske abstinensene ble like kraftige denne gangen. (Tidligere når jeg har gått fra sterk snus til ingenting har jeg blitt helt bomull i hodet, skjelven og svimmel uten snus, men slik er det ikke.)

Men. Jeg må jo si at jeg savner snus veldig. Kjenner at kaffe f.eks ikke lenger er godt, i og med at det liksom alltid var snus sammen med kaffe… og jeg må jo si at jeg likte nikotinen veldig godt, så det er litt trist uten.. men men.. får vel bare leve og leve uten den. 

Anonymkode: 38271...15e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lilletrille88
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hvordan går det med dere? 
Nå har jeg faktisk holdt meg i to dager 😁 Det går overraskende greit. Jeg er glad jeg klarte å trappe ned en god del før jeg sluttet. Synes ikke de fysiske abstinensene ble like kraftige denne gangen. (Tidligere når jeg har gått fra sterk snus til ingenting har jeg blitt helt bomull i hodet, skjelven og svimmel uten snus, men slik er det ikke.)

Men. Jeg må jo si at jeg savner snus veldig. Kjenner at kaffe f.eks ikke lenger er godt, i og med at det liksom alltid var snus sammen med kaffe… og jeg må jo si at jeg likte nikotinen veldig godt, så det er litt trist uten.. men men.. får vel bare lære å leve uten den. 

Anonymkode: 38271...15e

Det er meg som skrev dette. Kom borti anonymknappen 😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Er dere fortsatt snusfri? ☺️ Nå er det 2,5 uker siden jeg kjøpte min siste snusboks.. og jeg har egentlig sluttet kan man si, men jeg bommer av og til snus av kollegaer på jobben. Kjenner suget mye sterkere når jeg er på jobb og vi sitter å prater sammen over en kopp kaffe 🙈 

Så jeg vet ikke helt jeg. Jeg har jo slutta, men tar en i nylig ne? Og det går greit de dagene jeg ikke har snus, men jeg kjenner jo på savnet. Føler liksom at det mangler noe hele tiden. Har en sultfølelse som ikke mettes med mat eller snop. 
 

Hvordan er det med dere? 💪🏻

Anonymkode: 38271...15e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har begynt å kutte ned igjen. Dvs begynte i går med minimum en time mellom hver snus, men er jeg opptatt går det lenger for jeg skal ikke bruke snus da. Øker med en halvtime hver dag. Så minst 1,5 time i dag. Så i slutten av denne uken er jeg nede på ca 4 snus, dvs etter måltider. Så skal jeg reise på sykehus 1 juli for en liten operasjon og siden jeg uansett må faste da så tenkte jeg kanskje å gå fra de 4 til 0 når jeg er der. Med hjelp av nikotinfri. Ville helst holdt meg til 4 stk i 2-3 uker først for å bli skikkelig vant til å kun bruke det etter måltider, men det er jo en gyllen mulighet når jeg skal være to dager på sykehus. 

Er kun økonomi som er motivasjonen her. Jeg var nede i 4 stk i døgnet før jul, men gradvis økte jeg på igjen og hadde en boks i to dager nå. På mitt verste var det en boks om dagen så var ikke blitt like ille da, men dyrt nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flinke dere er 😊 Jeg har hatt en heftig runde med omgangssyke. Det var helt forferdelig, men noe godt kom ut av det. Jeg har nemlig vært snusfri en uke nå! Er fortsatt litt daff og det store suget etter snus har heldigvis ikke kommet enda. Håper at jeg klarer det denne gang. 

Anonymkode: d263d...1c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Vært snusfri i 1 dag og 4 timer. 

Sov veldig lite i natt pga abstinenser og kroppens reaksjoner på sjokket. 

Har snust fast i 18 år. 4 bokser i uka,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært snusfri i ca 2 uker nå. Har kommet ut av tellingen. Det går bra denne gang! Jeg har sluttet tidligere også, men denne gang er det enklere. Jeg tenker ikke på snus hele tiden heldigvis. Jeg merker at ånden er bedre og at tørrheten og ubehaget i tannkjøtt/munn er borte. Fokuserer på helsegevinsten med å slutte 

Anonymkode: d263d...1c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Lilletrille88

Hvordan går det med dere? Fortsatt nikotinfrie?

 

Årh... jeg er så sur og skuffet over meg selv. Prøvde å slutte før sommeren og klarte meg nokså greit i starten, men så begynte jeg å bomme snus på jobb. Var for vanskelig å se de andre kose seg med snus, mens jeg bare satt der og tenkte på hvor mye det fristet. Så jeg sprakk til slutt og så var det gjort... Utsatte hele forsøket med å slutte etterpå fordi sommerferien kom og jeg orket ikke tanken på å ha sommerferie med to små barn og travle dager, kombinert med abstinenser og dårlig humør. 

Men, nå er jo sommerferien over og hverdagen har kommet tilbake. Tanken om å slutte med snus slår meg daglig. "Jeg burde slutte", "hvorfor kan jeg ikke bare kaste boksen", "hvorfor må jeg være en snuser", "hvorfor klarer andre å slutte og ikke jeg?"....

Jeg har så dårlig selvkontroll.  Jeg orker ikke tanken på å gå i flere uker med abstinenser, dårlig søvn og irritabilitet. Vil ikke gå rundt med et evig savn.. Jeg har virkelig et "elsk-hat" forhold til snus...

Det passer aldri å slutte! 😢 Kan ikke bare snus forsvinne fra butikkene, for da har jeg ingen valg!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lilletrille88 skrev (37 minutter siden):

Hvordan går det med dere? Fortsatt nikotinfrie?

 

Årh... jeg er så sur og skuffet over meg selv. Prøvde å slutte før sommeren og klarte meg nokså greit i starten, men så begynte jeg å bomme snus på jobb. Var for vanskelig å se de andre kose seg med snus, mens jeg bare satt der og tenkte på hvor mye det fristet. Så jeg sprakk til slutt og så var det gjort... Utsatte hele forsøket med å slutte etterpå fordi sommerferien kom og jeg orket ikke tanken på å ha sommerferie med to små barn og travle dager, kombinert med abstinenser og dårlig humør. 

Men, nå er jo sommerferien over og hverdagen har kommet tilbake. Tanken om å slutte med snus slår meg daglig. "Jeg burde slutte", "hvorfor kan jeg ikke bare kaste boksen", "hvorfor må jeg være en snuser", "hvorfor klarer andre å slutte og ikke jeg?"....

Jeg har så dårlig selvkontroll.  Jeg orker ikke tanken på å gå i flere uker med abstinenser, dårlig søvn og irritabilitet. Vil ikke gå rundt med et evig savn.. Jeg har virkelig et "elsk-hat" forhold til snus...

Det passer aldri å slutte! 😢 Kan ikke bare snus forsvinne fra butikkene, for da har jeg ingen valg!!

Hei,

jeg kan i grunn bare kopiere ALT du skriver 😂😂😂 så vit vi er i samme båt!! Med hull i 🥸🤪 

off, kan vi ikke bare greie det?? Har en frykt for å legge på meg også jeg da, etter å endelig bli kvitt siste kiloene etter to tette svangersvak..

Anonymkode: bac93...1e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lilletrille88 skrev (57 minutter siden):

Hvordan går det med dere? Fortsatt nikotinfrie?

 

Årh... jeg er så sur og skuffet over meg selv. Prøvde å slutte før sommeren og klarte meg nokså greit i starten, men så begynte jeg å bomme snus på jobb. Var for vanskelig å se de andre kose seg med snus, mens jeg bare satt der og tenkte på hvor mye det fristet. Så jeg sprakk til slutt og så var det gjort... Utsatte hele forsøket med å slutte etterpå fordi sommerferien kom og jeg orket ikke tanken på å ha sommerferie med to små barn og travle dager, kombinert med abstinenser og dårlig humør. 

Men, nå er jo sommerferien over og hverdagen har kommet tilbake. Tanken om å slutte med snus slår meg daglig. "Jeg burde slutte", "hvorfor kan jeg ikke bare kaste boksen", "hvorfor må jeg være en snuser", "hvorfor klarer andre å slutte og ikke jeg?"....

Jeg har så dårlig selvkontroll.  Jeg orker ikke tanken på å gå i flere uker med abstinenser, dårlig søvn og irritabilitet. Vil ikke gå rundt med et evig savn.. Jeg har virkelig et "elsk-hat" forhold til snus...

Det passer aldri å slutte! 😢 Kan ikke bare snus forsvinne fra butikkene, for da har jeg ingen valg!!

Jeg forstår så godt hvordan du har det! Jeg har hatt det på samme vis. Jeg snuste en boks til dagen. Tenkte mye på snusslutt, men sleit med å ta steget. Du må egentlig bare hoppe uti det. Ikke planlegg og tenk så mye over det. Når suget kommer, husk at det bare er hjernen som lurer deg til å tro at det er noe du trenger for å ha det bra.

Bestem deg for at det ikke blir flere bokser uansett. I starten ble jeg stresset og brukte snusen flere ganger. Det er skikkelig ekkelt, men det hadde effekt 😝 Etter hvert ble jeg nemlig kvalm og fikk avsmak.

Nå har jeg vært helt snusfri siden juni. Det hender at jeg tenker på snus innimellom, men det blir mindre og mindre av det. For meg er det mest triggende å være sammen med noen som snuser, så der må jeg passe på, men ellers går det bra. Jeg spiser litt mer enn før og koser meg med sjokolade/chips på kvelden, men tenker at det tross alt er bedre enn å snuse. Det er greit for en periode :) 

Etter at jeg sluttet forsvant den dårlige samvittigheten. Det er befriende å slippe avhengigheten

Anonymkode: d263d...1c0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lilletrille88 skrev (På 6.9.2022 den 12.26):

Hvordan går det med dere? Fortsatt nikotinfrie?

 

Årh... jeg er så sur og skuffet over meg selv. Prøvde å slutte før sommeren og klarte meg nokså greit i starten, men så begynte jeg å bomme snus på jobb. Var for vanskelig å se de andre kose seg med snus, mens jeg bare satt der og tenkte på hvor mye det fristet. Så jeg sprakk til slutt og så var det gjort... Utsatte hele forsøket med å slutte etterpå fordi sommerferien kom og jeg orket ikke tanken på å ha sommerferie med to små barn og travle dager, kombinert med abstinenser og dårlig humør. 

Men, nå er jo sommerferien over og hverdagen har kommet tilbake. Tanken om å slutte med snus slår meg daglig. "Jeg burde slutte", "hvorfor kan jeg ikke bare kaste boksen", "hvorfor må jeg være en snuser", "hvorfor klarer andre å slutte og ikke jeg?"....

Jeg har så dårlig selvkontroll.  Jeg orker ikke tanken på å gå i flere uker med abstinenser, dårlig søvn og irritabilitet. Vil ikke gå rundt med et evig savn.. Jeg har virkelig et "elsk-hat" forhold til snus...

Det passer aldri å slutte! 😢 Kan ikke bare snus forsvinne fra butikkene, for da har jeg ingen valg!!

Sånt skjer! Ikke alle klarer å slutte på første forsøk! 

Jeg vil anbefale deg å prøve å slutte ved å trappe ned på snusen og også bruke nikotinfri snus. Jeg brukte 1,5 uke på å trappe ned fra 12 snus i døgnet. Halverte antallet de tre første dagene og det var faktisk da suget var verst. Så trappet jeg ned hver andre-tredje dag eller noe. 28 juni sluttet jeg, men brukte ubegrenset nikotinfri snus. Det hjalp. Så for 2-3 uker siden begynte jeg å kutte ned på nikotinfri snus også. Er vel to uker siden jeg sluttet med det også nå.

Jeg får innimellom sug, men merker jeg tenker mindre og mindre på det. 

For meg hadde "cold turkey" og sterke abstinenser blitt for hardt. Synes det har gått overraskende greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hvordan går det med dere?

Jeg holder på å klikke fordi jeg vil slutte med snus, men klarer ikke å ta steget. Jeg er alt for glad i snusen og klarer ikke tanken på å gå minst to uker med ubehag og abstinenser. Jeg har prøvd å trappe ned tidligere, men det fører bare til at jeg glemmer det litt og så snuser jeg like mye igjen.. Jeg har også klart å slutte før og holdt meg alt i fra 3 dager til 1,5 år, men faller likevel alltid tilbake til snusen, min trofaste venn..

Det plager meg hver dag at jeg ikke har sluttet å snuse. Tenker på alle jeg kjenner som har sluttet. Det er jo så godt å snuse, hvordan klarer folk å la være?? 😩

Kaffe er ikke det samme uten snus. Middag er ikke like godt uten å avslutte med en snus. Å se film er ikke like koselig uten snus. Det er kjedelig å sminke seg uten en snus… og lista fortsetter.

FML ☹️

Anonymkode: 38271...15e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvordan går det med dere?

Jeg holder på å klikke fordi jeg vil slutte med snus, men klarer ikke å ta steget. Jeg er alt for glad i snusen og klarer ikke tanken på å gå minst to uker med ubehag og abstinenser. Jeg har prøvd å trappe ned tidligere, men det fører bare til at jeg glemmer det litt og så snuser jeg like mye igjen.. Jeg har også klart å slutte før og holdt meg alt i fra 3 dager til 1,5 år, men faller likevel alltid tilbake til snusen, min trofaste venn..

Det plager meg hver dag at jeg ikke har sluttet å snuse. Tenker på alle jeg kjenner som har sluttet. Det er jo så godt å snuse, hvordan klarer folk å la være?? 😩

Kaffe er ikke det samme uten snus. Middag er ikke like godt uten å avslutte med en snus. Å se film er ikke like koselig uten snus. Det er kjedelig å sminke seg uten en snus… og lista fortsetter.

FML ☹️

Anonymkode: 38271...15e

Minst to uker med ubehag og abstinenser sier du, men det er jo ikke like ille hele tida i de to ukene. Den første uka er mye verre enn den andre, men selv den første og andre dagen er det ikke like ille hele tiden. Det kommer bølger innimellom som kjennes verre, da må man trå til med viljestyrken og holde ut. Hvile litt innimellom.

Kaffe, middag, film osv... alle disse tingene blir helt fine uten snus så fort man er avvent. Det er avhengigheten din som snakker og rett og slett lurer deg.

Anonymkode: 01672...f20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er en veldig avhengighetsperson, så jeg savner vel snusen omtrent like mye som da jeg hadde vært snusfri i 3-4 uker og ikke lenger hadde fysiske abstinenser. Akkurat nå ligger jeg i senga og skulle gjerne hatt snus. 

Har jo også lagt på meg 7 kg på 5 måneder. De første fem kom den første måneden hvor jeg også var hypoman og ikke hadde impulskontroll mtp matinntak. Så har to kg gradvis sneket seg på. For noen dager klarer jeg å være sunn hele dagen, mens andre dager småspiser jeg. 

Nå bor jeg ikke hjemme for tiden og her er alt for mye greier i skapene. Mye lettere hjemme for jeg lar være å kjøpe inn og har ikke liggende masse jeg kan småspise på. 

Hadde jeg hatt snusen hadde jeg nok ikke småspist sånn. Men kan vel ikke begynne å snuse igjen pga det. Nei jeg må bare få til å kutte ut småspising. Har holdt meg edru fra alkohol i 4 uker også nå så det er vel grunn til småspising det også. Men jeg var ikke fysisk avhengig av alkohol da. Selv om jeg drakk sånn 9 øk 4 kvelder i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker snus, og gleder meg til å sette meg ned å snuse. Den er min beste venn 😅 sykt hvor avhengig man blir. 
Det koster penger, og det er slitsomt å være avhengig av å få tatt den snusen. 
Jeg ønsker ikke slutte, men jeg bør slutte. Tenker på tenner. 
ikke minst er det slitsomt å MÅTTE stikke på butikken får stengetid fordi jeg MÅ ha snus. 
Jeg begynte å snuse i en alder av 36 år. Er nå 40.. tenk å være så dum! 
Heier på alle dere som har sluttet. Har lyst jeg også. 
trappet dere ned? Eller sluttet på dagen? 

Anonymkode: 73e30...bd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Jeg elsker snus, og gleder meg til å sette meg ned å snuse. Den er min beste venn 😅 sykt hvor avhengig man blir. 
Det koster penger, og det er slitsomt å være avhengig av å få tatt den snusen. 
Jeg ønsker ikke slutte, men jeg bør slutte. Tenker på tenner. 
ikke minst er det slitsomt å MÅTTE stikke på butikken får stengetid fordi jeg MÅ ha snus. 
Jeg begynte å snuse i en alder av 36 år. Er nå 40.. tenk å være så dum! 
Heier på alle dere som har sluttet. Har lyst jeg også. 
trappet dere ned? Eller sluttet på dagen? 

Anonymkode: 73e30...bd9

Jeg trappet ned i løpet av 1-2 uker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Hærlig tråd å lese i! 
Jeg bestemte meg etter 11år for å endelig slutte med snus.. Jeg ønsker ikke å være nikotinslave lengre. Og jeg orker ikke å skjule at jeg kjøper det eller bruker det lengre, og skamme meg over forbruket. Jeg har møtt kjærligheten i mitt liv og han snuser ikke, så jeg ser at man kan leve et helt vanlig og fint liv uten snusen også. Drømmemannen vil heller ikke være sammen med noen som snuser i fremtiden, med tanke på barn, graviditet og familieøkonomi. Hvilket er fornuftig og jeg er enig. 
 

Nå håper jeg på å holde motivasjonen på topp frem til abstinenser og avhengighet er ferdig for godt. 
 

Ble veldig motivert av å se dere som klarte det i denne tråden hvertfall - hvordan går det med dere nå? 
Og har dere noen tips til meg? 

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...